Koelvin draait meteen mee.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
paul320ci

Koelvin draait meteen mee.

Bericht door paul320ci » 27 sep 2011, 19:05

Heb een puntgave e30 316(geen i) van november 1986 uit Duitsland gehaald.Tijdens de rit vanuit Duitsland viel mij op dat de temperatuurmeter niet echt naar het midden loopt, maar net iets uit het blauwe gebied komt. Vandaag startte ik de motor en na ong 1 km even de motorkap omhoog gedaan. Ik zag dat de koelvin meedraaide, terwijl ik slechts een klein stukje gereden had. Het lijkt mij dat dat niet de bedoeling is. De slangen voor en na de thermostaat gevoeld, de slang richting radiator was koud, dus de thermostaat zat nog dicht, dat lijkt mij O.K. De motor blijft dus relatief koud omdat hij meteen al gekoeld wordt door de koelvin. Zit daar een schakelaar tussen die misschien defect is??? Waar zit die dan, en is dat makkelijk zelf te verhelpen. Verder een prima rit gehad. In nov. naar de RDW want dan is ie 25 jaar, daarna de APK.

Ik hoop op een reactie

Paul

Verheeske

Re: Koelvin draait meteen mee.

Bericht door Verheeske » 28 sep 2011, 20:10

Je koelvin wordt aangedreven door de waterpomp (en dus door de motor) d.m.v. een viscokoppeling. Deze draait dus altijd mee met de motor. Maar afhankelijk van de temperatuur zal de viscokoppeling de aandrijving deels of volledig overbrengen op de fan.

Mocht de viscokoppeling nou niet goed zijn, zou de motor toch op temperatuur moeten komen. Het probleem wat je hebt lijkt toch op een defecte thermostaat. Deze moet er namelijk voor zorgen dat de koelvloeistof(kvs) door de radiateur loopt als deze te warm wordt. Als de thermostaat dicht staat, dan kan de koelvin ook de kvs niet afkoelen

Je zegt dat de slang naar de radiateur nog koud aan voelde, was de motor daarbij wel goed warm?
-- Houdoe wanne --

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”