Problemen met afstandsbediening
-
E61525D
Problemen met afstandsbediening
Wellicht kan iemand met hiermee helpen. Ik heb het volgende probleem met mijn sleutel. Als ik op de knoppen duw gaat de wagen niet open of dicht. Met de sleutel zelf lukt dit wel. Ik dacht aan een kapotte zekering maar die blijken in orde. Toen ik de zekeringen achterin gecontroleerd had duwde ik op de knop van de afstandsbediening en ze werkten weer. Eenmaal de kofferbak gesloten werkte het weer niet. Nogmaals de kofferbak geopend en het werkt weer.
Vreemd. Iemand ideeën ?
Vreemd. Iemand ideeën ?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Re: Problemen met afstandsbediening
Heb je de reservesleutel al geprobeert?
Bij de E46 wil de GM5 module nog wel eens voor problemen zorgen.
Ik weet niet of jou E60 de GM5 ook heeft...
Bij de E46 wil de GM5 module nog wel eens voor problemen zorgen.
Ik weet niet of jou E60 de GM5 ook heeft...
-
E61525D
Ja, de reserve sleutel heb ik geprobeeerd. Zelfde euvel. Klep open, alles werkt, klep dicht, alleen de sleutel werkt. :?
Geen rare kabelbreuk in het doorvoerrubber van de achterklep???
Alles is met elkaar verbonden immers. Misschien met openstaande klep net wel contact?
Alles is met elkaar verbonden immers. Misschien met openstaande klep net wel contact?
-
E61525D
Dat zou het i.d.d. eens kunnen zijn. Schijnt ook nog vaak voor te komen :
http://www.motor-talk.de/forum/funkfern ... tml?page=1
Denk dat ik het nog even zo laat. Misschien in het voorjaar zelf repareren. Laten doen is (zoals veel bij BMW
) nogal kostbaar.
http://www.motor-talk.de/forum/funkfern ... tml?page=1
Denk dat ik het nog even zo laat. Misschien in het voorjaar zelf repareren. Laten doen is (zoals veel bij BMW
- Kingfisher
- Contacteer:
Het probleem met de falende afstandsbediening heb ik afgelopen week verholpen, naar aanleiding van het topic op Motor-talk.de.
Voor hen die ook zelf de boel willen fixen, hierbij een korte beschrijving (DIY):
Voordat je de boel open gaat schroeven, test eerst of de afstandsbediening wel werkt als je de sleutel vlak boven de achterspoiler houdt. Werkt het dan wel, dan is er namelijk niet sprake van een kabelbreuk, maar van een onder water gelopen antenneversterker (dat is een ander bekend E61-probleem). Werkt het helemaal niet, dan moet je inderdaad op zoek naar de kabelbreuk. Achteraf beredenerend was optisch de breuk bij mij al te zien. Met het achterruitje omhoog zag je achter het metalen kabelgootje een klein stukje van de kabelboom. Daar was iets rafeligs groens te zien, iets wat achteraf bleek een gecorrodeerde en gebroken 12V-kabel.
Hoe kom je bij de gebroken kabel:
Eerst de dakspoiler demonteren:
Bij mij was de rood-witte kabel helemaal door, de blauw-witte lag half open. Ik heb tussen beide draden een nieuw stukje draad gezet (vastgedraaid, daarna gesoldeerd en vervolgens een krimpkousje er omheen), daarna heb ik alles opnieuw omwikkeld met dezelfde (maar dan nieuwe) textiel-isolatietape die voor 5 euro verkrijgbaar is bij de autohandel.
Wat rest is het in omgekeerde volgorde in elkaar zetten van alles. Succes!
Voor hen die ook zelf de boel willen fixen, hierbij een korte beschrijving (DIY):
Voordat je de boel open gaat schroeven, test eerst of de afstandsbediening wel werkt als je de sleutel vlak boven de achterspoiler houdt. Werkt het dan wel, dan is er namelijk niet sprake van een kabelbreuk, maar van een onder water gelopen antenneversterker (dat is een ander bekend E61-probleem). Werkt het helemaal niet, dan moet je inderdaad op zoek naar de kabelbreuk. Achteraf beredenerend was optisch de breuk bij mij al te zien. Met het achterruitje omhoog zag je achter het metalen kabelgootje een klein stukje van de kabelboom. Daar was iets rafeligs groens te zien, iets wat achteraf bleek een gecorrodeerde en gebroken 12V-kabel.
Hoe kom je bij de gebroken kabel:
Eerst de dakspoiler demonteren:
- Open het glazen achterruitje en schroef de dakspoiler los (4 torx schroeven), twee schroeven zitten onder de zwarte dopjes.
- Druk nu de achterspoiler iets naar beneden en probeer de spoiler (door je vingers tussen spoiler en dak te zetten) naar je toe te schuiven. De spoiler komt nu los, kantel 'm op de achterkant zodat je nu de bedrading los kunt halen.
- AM antenne (dat platte ding dat in het zwarte bakje verdwijnt) haal je los door het dekseltje van de antenneversterker te halen en daar te ontkoppelen, kabel 3e remlicht losmaken en de ruitensproeierleiding ter plaatse van de gladde verbinding voorzichtig loswrikken.
- Kabels die uit de rechter kabelboom komen van antenneversterker losmaken
- Binnen in de auto de rechter speaker uit het plafond halen, kapje haal je los door aan de achterzijde met een creditkart de twee palletjes links en rechts te verbuigen
- Vervolgens de twee zilveren torx schroeven los draaien, de zwarte torxjes kun je laten zitten
- Speaker losmaken en de rubberen afdichting naar de kabelboom losschroeven (1 zilverkleurige torx)
- Nu achterklep open zetten (belangrijk ivm spanning op scharnier!) en de moeren van het achterklepscharnier losschroeven
- Wrik nu de binnenste metalen afdekking uit de linker kabelgeleider, dit werkt het makkelijkst als je de klep zelf dicht doet, maar het ruitje open zet, omdat nu de kabelgoot van de kofferklep zelf niet in de weg zit (let wel op dat het achterruitje nu nog maar met één scharnier vast zit!
- Nu kun je heel voorzichtig de kabels naar binnen trekken via het speakergat
- Isolatietape afwikkelen en op zoek naar de breuk, als die al niet direct zichtbaar was
Bij mij was de rood-witte kabel helemaal door, de blauw-witte lag half open. Ik heb tussen beide draden een nieuw stukje draad gezet (vastgedraaid, daarna gesoldeerd en vervolgens een krimpkousje er omheen), daarna heb ik alles opnieuw omwikkeld met dezelfde (maar dan nieuwe) textiel-isolatietape die voor 5 euro verkrijgbaar is bij de autohandel.
Wat rest is het in omgekeerde volgorde in elkaar zetten van alles. Succes!
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M
Bedankt voor de informatie, ik heb vandaag hetzelfde probleem ondervonden, ik ga volgende week eens kijken 
Mooie handleiding Kingfisher.
(Moet die niet naar het DIY topic?)
Is dat de enige plaats waar er een kabelbreuk kan onstaat?
Tijdens mijn eerste kennismaking van de gereserveerde 535D kreeg de eigenaar de achterklep niet automatisch open m.b.v. de sleutel.
Hij dacht dat hij het verkeerde knopje op de sleutel indrukte en heeft 'm toen van binnen open gemaakt.
Is dit het specifieke kabelbreuk symptoom?
Welke knop moet je indrukken op de sleutel om de klep open te krijgen? Dan ga ik dat nog eens bij hem proberen.
Is dat de enige plaats waar er een kabelbreuk kan onstaat?
Tijdens mijn eerste kennismaking van de gereserveerde 535D kreeg de eigenaar de achterklep niet automatisch open m.b.v. de sleutel.
Hij dacht dat hij het verkeerde knopje op de sleutel indrukte en heeft 'm toen van binnen open gemaakt.
Is dit het specifieke kabelbreuk symptoom?
Welke knop moet je indrukken op de sleutel om de klep open te krijgen? Dan ga ik dat nog eens bij hem proberen.
@kingfisher: hoelang werken is het ongeveer om dakspoiler los te halen en de kabel bloot te leggen? Klein uurtje?
Ik heb 2 sleutels die het niet meer doen ( ook niet naast de dakspoiler) en de achterruitverwRming doet het ook niet. Denk dat de boel los halen en kijken de eerste stap is!
Groet, Wouter
Ik heb 2 sleutels die het niet meer doen ( ook niet naast de dakspoiler) en de achterruitverwRming doet het ook niet. Denk dat de boel los halen en kijken de eerste stap is!
Groet, Wouter
G31 540ix & E89 28i & i4 35
- Kingfisher
- Contacteer:
Het blootleggen van de kabel zal ik denk hooguit 30-45 minuten kosten...Het lastigste is nog wel dat metalen afdenkstripje dat door de kabelgoot loopt. Die krijg je er (ik althans wel) maar lastig uit. De rest is peanuts.
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M