Afslaan Motor.

Vragen en antwoorden.
Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 14 nov 2011, 19:55

Okee dan doe ik dat wel :)

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 11:39

Hoi allemaal.

Bij deze even een update. Koel radiator is weer bijgevuld was bang dat ie lek was omdat er zo weinig inzat maar dat viel gelukkig mee.
Heb zojuist ook even de brandstof pomp getest en als je probeert te starten komt er gewoon benzine uit.
Vond de benzine er niet erg slecht uitzien maar ik had geen erg schoon potje wat ik eronder kreeg dus kan het niet 100% zeker zeggen daarom ga ik zo even wat uit de tank halen.
Hoeveel denken jullie dat ik eruit moet halen om er zeker van te zijn dat er wat rotzooi meekomt ? als het erin zit natuurlijk.
Dus bij deze even wat ik allemaal weer gezien en gedaan heb.

Mvgr,
Martin

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 16 nov 2011, 12:21

daar is geen garantie voor dat rotzooi precies door dat ene gat mee naar buiten komt. Als je de tank naast de auto hebt, kun je nog schudden en eventueel de benzine er weer ingooien om dit nog een paar keer te kunnen herhalen. Ook kun je zo beter in de tank kijken op zijn diepste punt en beoordelen of deze goed is of niet. Dat kun je wel doen als de tank onder de auto zit en het gat open is.
Je tank ligt niet naast de auto en je hebt maar 1 groot bruikbaar gat beneden om te kijken. Daar zul je het mee moeten doen als je geen hulpmiddelen gebruikt.

Ik heb er zelf gelukkig nooit last van gehad.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 16:55

Nou het lijkt mij persoonlijk toch zo als de benzine vervuild is en je haalt er wat uit dat het meekomt. De oude eigenaar heeft trouwens na het vervangen van de kapotte vulslang wel gelijk alle oude benzine eruit gehaald dus het lijkt me dan ook logisch dat de rotzooi die er eventueel is ingevallen mee gekomen is.
Heb zojuist zelf er ook wat uitgepompt en zag er ook goed uit.
Dus zit eens te denken wat zou nog meer voor vermogen verlies en slecht starten kunnen zorgen op benzine ? Kapotte kleppen misschien ? Hij loopt immers op gas en een heleboel mensen waarschuwen hiervoor. En zou het niet handiger zijn als de benzine toch vervuild is om de tank leeg te laten lopen door hem eruit te halen op de kop te leggen en gewoon nieuwe leidingen erin en klaar ? Anders ben je steeds maar weer met kostbare benzine aan het overgieten die daardoor onherroepelijk ook vervuild raakt dan doe ik het liever in een keer goed.
Maar misschien hebben jullie nog wat ideeën over wat deze problemen nog meer zou kunnen veroorzaken ?

Mvgr,
Martin

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Afslaan Motor.

Bericht door NielsE36 » 16 nov 2011, 17:03

Wat DW70 denk ik bedoeld, is dat alle de meeste rotzooi naar het diepste punt zinkt. Als je een monster neemt wat niet onderuit de tank komt, kan dit er alsnog schoon uitzien terwijl er wel troep in je tank zit.

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 17:11

Ik heb wel een vrij lang buisje gebruikt en zo ver mogelijk erin gedaan en hij zat volgens mij ook wel op de bodem van de tank.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 16 nov 2011, 17:34

als jij zegt dat de peut schoon is

carburateur-, hoofdsproeier-, luchtfilterhuis en filter schoonmaken. Pakking controleren onder de carburateur.
Tijdstip van ontsteking controleren, verdelerkap schoonmaken, contactpuntjes schoonmaken, bougies op juiste elektrodenafstand controleren.
Verder alle luchtslangetjes op dichtheid controleren. Als er nog gebruik wordt gemaakt van een condensator in het rotorverdeelhuis (nabij de rotor), deze zeker controleren. Als deze defect is, is er geen juiste vonk op het juiste tijdstip meer. Dit mankement heeft vele jaren 70 auto's slecht laten draaien. Een condensator van een euro.

Als dit alles goed is: koppakking controleren. Zeker bij een voertuig uit de jaren 70 welke op gas gereden heeft.

Maar...heb jij geen loodvervanger nodig op je 02 als toevoeging aan je benzine. Je hebt toch geen moderne geharde klepzetels? Dit kun je navragen bij de oude eigenaar, of deze moderne klepzetels heeft laten plaatsen. En dat denk ik niet.

Misschien zijn je klepzetels wel aan hun einde door dat gegas. Wordt veel te warm.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 18:51

Nou ik zit zelf inderdaad ook al een tijdje aan de kleppen te denken. En ik kan mij inderdaad met geen mogelijkheid voorstellen dat er moderne ingezet zijn.
Hoe zou je zoiets kunnen controleren ? Is dat een gevalletje los schroeven en als er niks veranderd precies hetzelfde terug schroeven of moet je dan gelijk de timing helemaal opnieuw zetten ? En waar zou ik moderne kleppen en zetels kunnen kopen ? Want dit is helaas iets waar ik geen ervaring mee heb.

Ik heb trouwens nog wel een reserve blok waar volgens mij nog (( Goede )) maar ook niet moderne kleppen inzitten en waar ik eventueel op kan experimenteer sleutelen.

En misschien een erg domme vraag maar wat is een hoofdsproeier ? En hoe maak je die dan schoon ? Dan zal ik de andere punten die jij noemt ook eens nakijken.
Heb trouwens ook zeker weten geen loodvervanger erin zitten zou je het verschil gelijk moeten merken als je dit alsnog doet ? Of is het leed dan al geschied ? :roll:

Mvgr,
Martin

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 16 nov 2011, 19:46

martin318 schreef:Is dat een gevalletje los schroeven en als er niks veranderd precies hetzelfde terug schroeven of moet je dan gelijk de timing helemaal opnieuw zetten ? En waar zou ik moderne kleppen en zetels kunnen kopen ? Want dit is helaas iets waar ik geen ervaring mee heb.
Kop eraf halen en naar een motoren-revisiebedrijf brengen.
Ik heb trouwens nog wel een reserve blok waar volgens mij nog (( Goede )) maar ook niet moderne kleppen inzitten en waar ik eventueel op kan experimenteer sleutelen.
strak plan
En misschien een erg domme vraag maar wat is een hoofdsproeier ? En hoe maak je die dan schoon ?
Martin, nooit bromfietsen over de 100 laten rijden vroegah? :gekdoen:
Messing onderdeel met een miniscuul gat erin waar de maat van de sproeier ingegraveerd zit. Zit in de carburateur. Daar moet alles doorheen. Door een miniscuul gat. Zit dat dicht, draait niks meer.
Voerde je brommers op, kwamen die peut tekort. Grotere sproeier erin (oneindig passen en meten en uitwisselen) en gassen maar.
Of is het leed dan al geschied

1 maand of 4 tankbeurten zonder loodvervanger rondtoeren is einde.
Is onherstelbaar. Motor pingelt zonder loodvervanger alsof je een kast vol porselein transporteert.

ff een projektje 1802? :gek:
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 19:54

Hoi Dw70.

Naar aanleiding van je een na laatste laatste post heb ik het volgende alvast even gedaan. De verdeler en rotor zijn nog zo goed als nieuw en de contact puntjes zijn hetzelfde dus waarschijnlijk laatst nog vervangen. Ben nog vergeten die condensator te bekijken ga ik zo even doen. Luchtfilter ziet er niet echt fantastisch uit dus zal binnenkort even vervangen.
Heb daarna even de motor gestart en met carburateur reiniger gespoten en naar mijn ongetrainde oor klonk die wel een stukje beter. Maar nadat ik de choke er wat afdrukte ging die weer erg schudden maar dit kan natuurlijk ook eraan liggen dat ie nog koud was. Heb ongeveer 10 keer gespoten.

Wat ik ook merkte als je hem laat lopen ver genoeg op de choke klinkt die goed maar in de uitlaat hoor je wat ploffen en op een gegeven moment ging dit vaker en vaker en toen sloeg die af.

Die eerste opmerking in je laatste post klinkt in ieder geval lekker duur haha. Die tweede opmerking had ik kun verwachten -_-
En nee heb geen ervaring met bromfietsen opvoeren :bang: Dan zou ik dus het luchtfilter huis er even moeten afhalen en kun je hem dan zien of moet de carburateur er dan helemaal af ? Hij pingelt volgens mij nog niet kan het ook kwaad dan als je loodvervanger ingooit terwijl het niet hoeft ?

Kreeg je laatste post net pas terwijl ik zat te typen dus vandaar twee verhaaltjes in een. :)

Martin.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 16 nov 2011, 20:02

de choke moet met gevoel teruggeduwd worden als de motor opwarmende is. Begint hij meer te ploffen, schuif je de choke iets terug. Als de motor warm is, kan de choke pas dicht.
Carburateur zou er niet afhoeven.
Je moet met een loodvervanger gaan rijden.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 20:29

Okee dan heb ik dat vast verkeerd gedaan. Dan zal ik morgen ook gelijk loodvervanger gaan halen en erin gooien.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Is dit die condensator ??

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 16 nov 2011, 21:08

moeilijk te zien martin. Als vanaf hier 2 draden vertrekken is het een ja.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
martin318
Berichten: 254
Lid geworden op: 10 mei 2011, 18:45
Locatie: Valthermond

Re: Afslaan Motor.

Bericht door martin318 » 16 nov 2011, 22:10

Nou dat is dus zoals alles bij deze auto een verhaal apart hahaha :tong:
Aan dat ronde cilindertje zit een groen draadje wat vastzit aan een stekkertje en aan dit stekkertje wat je dus los kan trekken zitten weer 2 draden ???
En een loopt naar rechts tegen het kopschot en de andere naar links.

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Afslaan Motor.

Bericht door dw70 » 16 nov 2011, 22:29

vind je 1 draad niet bij de bobine terug?
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Plaats reactie

Terug naar “Overige Series Techniek”