tips aanschaf 520d touring

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
nielsmarchal
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2011, 12:50

tips aanschaf 520d touring

Bericht door nielsmarchal » 06 dec 2011, 12:54

Goedemiddag beste BMW rijders,

Ik ben nu een skoda octavia rijder en ben me aan het orienteren op het aanschaffen van een 520d touring.
Nu lees ik veel over het zogenaamde 'swirlflaps' probleem. Weet iemand vanaf welk bouwjaar dat probleem is opgelost?
Mijn budget laat een BMW toe van 2006 a 2007.
Hebben jullie nog meer tips waar ik op moet letten voor het aanschaffen van een 520d touring?
Hoe zit het met automaat/handgeschakeld? Ik lees dat veel automatische bakken de geest geven rond de 200.000?? Wat is jullie ervaring?
Hoe zit het met onderhoud? Ik lees de meest verschrikkelijke bedragen qua onderhoud, grote beurt incl remmen/schijven hoppa 2500 euro etc. Wat is jullie ervaring?

Hartelijk dank alvast voor de info,
Groet Niels

Gebruikersavatar
lekkerwijf1
Berichten: 1217
Lid geworden op: 28 jun 2010, 16:14
Locatie: Ommen

Re: tips aanschaf 520d touring

Bericht door lekkerwijf1 » 06 dec 2011, 16:58

Swirlflaps probleem zijn tot op heden niet opgelost.
Je kunt de asjes etc laten vervangen maar ik heb ze er compleet uitgehaald zonder problemen, Ik wou dat risico niet meer omdanks dat mn inlaat spruitstuk net vervangen was.
Automaatbakken gaan over het algemeen lang mee mn vorige e60 had 270.000 gelopen zonder problemen en kon nog wel mee, schakelde goed etc.
Vaak is de koppelomvormer vesleten van de automaatbak. Kosten hiervan kunnen varieren van 1200 tot bij zf in 1800 euro.
Onderhoudsbedragen van 2500 euro heb ik zelf niet gehad. rij overigens met één van de eerst uitgekomen e60´ers zonder egt hele grote problemen.
Gewoon onderhoudt bijhouden en heel belangrijk motor olie verversen. Liefst ook van de automaatbak deze rond de 80000 tot 100000km

Gebruikersavatar
Broncky
Berichten: 374
Lid geworden op: 26 feb 2011, 14:33
Locatie: Tienen (Belgie)

Re: tips aanschaf 520d touring

Bericht door Broncky » 07 dec 2011, 10:40

Ik heb mijn 520D E61 nu bijna een jaar en kan hem alleen maar aanraden, heb nog geen noemenswaardig probleem gehad en als het over onderhoud gaat kan je misschien op zoek gaan naar een kleine garage die alle merken doen en ervaring heeft met bmw.
De prijzen liggen meestal veel lager dan bij de bmw dealer (niet voor niets soms "stealer" genoemd).
Het enige wat misschien wat kan tegenvallen bij de 520D is het verbruik in vergelijking met wagens ujit de vw groep, heb namelijk ook jaren audi en vw gereden en dat scheelt toch wel wat, je krijgt er dan wel veel rijplezier voor in de plaats.
Een regematig voorkomend probleem is ook kabelbreuk aan het kofferdeksel en problemen met de achterschokdempers (luchtbalgen), maar als je op het forum wat rondsurft kom je dat wel tegen.
In elk geval veel geluk met je aankoop en denk eraan dat je nooit meer terug naar de vw groep gaat eens je bmw hebt gekocht ... dat heb ik alvast besloten
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: tips aanschaf 520d touring

Bericht door IQM » 07 dec 2011, 12:05

Misschien moet je over de achterchokdempers wat specifieker zijn. De compressor en de luchtslang zijn een veelvoorkomende kwaal. Vervanging bij een BMW dealer is een dure grap maar je kunt het ook zelf. Dan koop je bij airsuspensionshop eenn losse compressor (€ 400,-) en zet hem er zelf onder. Zit rechtsachter bij de accu. (Maar je moet er wel van buiten vandaan bij komen.) Onderhoud is best prijzig, zeker bij een BMW dealer. Maar helaas zul je voor sommige dingen toch echt naar een dealer of specialist moeten. Even zelf de accu vervangen kan wel maar de nieuwe accu moet ingeregeld worden in de computer. En vergis je niet in de hoeveelheid olie in een BMW motorblok, dat is veel meer dan bij een VAG blok.

Een 2.0 diesel is een prima motor maar een 6 cilinder past mijns inziens veel beter bij de auto. Qua verbruik zal het in de praktijk weinig schelen omdat de 6 pitter veel minder hard hoeft te werken en je een 4 pitter relatief diep intrapt om de gang erin te krijgen.

Ook handig om te weten is dat in 2005 de draaisleutel is vervangen door een steeksleutel en 2007 het facelift model (LCI) is gekomen. Deze bevat een aantal aanpassingen/verbeteringen. De meest opvallende zijn andere koplampunits, andere voorbumper en LED achterlichten. Verder is de iDrive toen volledig veranderd, de deurpanelen vernieuwd, net als de voorkeuzeknoppen van radio en iDrive.

Als ik jou was zou ik naast te kijken naar een mooie 520d Touring LCI model ook eens verder kijken naar bijv. een 525d Touring van 2006. Heb geduld, langer zoeken kan lonen!

nielsmarchal
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2011, 12:50

Re: tips aanschaf 520d touring

Bericht door nielsmarchal » 07 dec 2011, 17:16

Heren,
Dank voor de tips. Ik heb mezelf (en mijn vrouw :) ) beloofd hier een jaar voor uit te trekken. Voordat een aanschaf plaats zal vinden. Ik hoor via verschillende kanalen dat het idd beter zou zijn om een 6 cylinder te kopen. Daar ben ik ook absoluut voor de porren. En tsja het verbruik dat zal het verschil ook niet maken. Naar het schijnt zijn juist de 520d vanaf 2007 gevoeliger voor grote gebreken, zoals de ketting die te ruim kan worden. Wat resulteert in evt zelfs nieuwe motor omdat e.e.a. aan het motor blok is verklonken?
Ik blijf vooralsnog maar eens rustig orienteren en goed zoeken, ik merk dat er in bmw land ook veel dubieuze auto's te koop zijn met km standen waarvan je denkt.....:(, wilde er een uit duitsland halen, maar inmiddels wel de knoop doorgehakt om voor een nl bmw te gaan met nap. Beter 180.000 op de teller met nap denk ik?

Met vriendelijke groet,
Niels

Gebruikersavatar
IQM
Berichten: 302
Lid geworden op: 21 sep 2010, 19:38

Re: tips aanschaf 520d touring

Bericht door IQM » 07 dec 2011, 20:58

Gemiddeld ben ik ook 3 tot 4 maanden huiswerk aan het doen voordat ik een knoop kan hakken. Maar daarna kan het snel gaan. Toen ik eenmaal wist wat ik wilde had ik vrij snel een andere BMW nodig. (APK en veel kosten aan mijn 320d Touring) Toen zag ik deze auto op internet geplaatst worden. Direct gebeld en na mij waren er nog 4 gegadigden. Al met al binnen 3 dagen de knoop gehakt maar toen nog een paar weken moeten wachten voordat ik hem op kon halen.

Ook ik heb gedacht over een import auto uit Duitsland. Achteraf heel erg blij dat ik een orgineel NL auto heb gekocht met garantie! Hij heeft 2 weken bij Dusseldorp gestaan en ze hebben van alles geprobeerd voordat ze er achter kwamen dat er een oliekanaaltje in het VANOS systeem -ik heb een benzine- verstopt zat. Toen zijn ook de bobines en VANOS seals vervangen. Sindsdien loopt de 6 cilinder nog soepeler en stiller dan voorheen.

Natuurlijk wil iedereen een auto met zo min mogelijk km op de klok. Maar je kunt idd. beter een auto met NAP en veel km in korte tijd hebben dan een dubieuze auto met een (te) lage km stand. Mijn auto had in 4 jaar ook al 167.000km gelopen toen ik hem kocht. Inmiddels bijna 193.000km maar dat merk ik echt nergens aan. BMW motorblokken kunnen makkelijk 4, 5 ton aan. Een diesel met 180.000km kan nog heel lang mee. Maar... let wel op het roetfilter. Die moet namelijk rond die km stand vervangen worden.
Mijn 320d Touring heb ik met 320.000km ingeruild. Technisch nog prima, alleen veel slijtage onderdelen waren aan hun eind. (remschijven, remblokken, uitlaat, draagarmrubbers, achterveren en een grote beurt.)

Wat bedoel je met 'aan het motorblok verklonken?' Ik denk eerder dat als je ketting te slap wordt en over de tandwielen schiet (het komt voor weet ik van de BMW dealer, men dacht dat het bij mij ook was gebeurd maar dat bleek niet zo.) waardoor je zuiger tegen de kleppen aan kan komen met grote motorschade als gevolg.

Ga gewoon eens met je vrouw in een 520d en 525d proefrijden. Qua vermogen maakt het niet veel uit maar een zes in lijn klinkt en loopt zoveel mooier. Zeker met een automaat. In D comfortabel en in S of M als je wat vlotter van zijn plek wilt. In D vind ik dat de koppelomvormer wat meer slip toestaat terwijl in S of M de motor merkbaar meer 'aan het gas hangt.'

Gebruikersavatar
MaasMaster
Berichten: 539
Lid geworden op: 16 nov 2011, 18:36
Locatie: Bree (België)
Contacteer:

Re: tips aanschaf 520d touring

Bericht door MaasMaster » 08 dec 2011, 08:30

IQM schreef:Een diesel met 180.000km kan nog heel lang mee. Maar... let wel op het roetfilter. Die moet namelijk rond die km stand vervangen worden.
Euh...?? Reeds meer dan 243.000 km and counting... :ja:
BTW, roetfilter vervangen is wel een dure grap :whistle:
- The proof of intelligent life on other planets lies within the fact that NONE of them bothered to contact us.
- Gun control means: using BOTH hands!

E61 525D 2005 "Luther"
Correct Craft Ski Nautique 2001 "Yasmine"

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”