Verkeerde banden onder bimmer?
Verkeerde banden onder bimmer?
Ik ben gister bij de turk geweest voor een setje gebruikte banden ivm met de winter. Normaal gesproken ben ik altijd tevreden over mijn aankoop bij hem.
Dit keer kwam hij met het verhaal dat die geen banden had voor mij op voorraad. En opeens weer wel. Ik kreeg je wel 2 verschillende merken, geen probleem.
De banden zitten er nu onder. Ik heb geen probleem ermee, wat me wel opvalt dat ik meer akoestiek geluid in de auto heb. Sinds de aanschaf heb ik 1 rot geluid dat uit de ventilatierooster komt, maar het bleef al die tijd bij dit ene herkenbaar geluid. Sinds mijn bezoek aan de bandenboer zijn er wel meerdere kraakjes/geluidjes te horen... Ik heb vandaag de hele dashboard doorzocht, alles aangedrukt om te kunnen achterhalen van waar het komt, maar zonder resultaat.
Ik vroeg me af of dit allemaal verband houd met de (nieuwe) banden? Misschien omdat het verschillende typen zijn. Ook heb ik bij de tankstation gekeken naar de bandenspanningswaardetabel. Daar viel het me op dat mijn type band niet stond bij de e60 530d uit 2003?!
De banden die onder mijn auto zitten zijn als volgt;
Voor; 2x pirelli p zero 235/35ZR19
Achter; 2x Bridgestone Potenza 255/35/ZR19
Dit keer kwam hij met het verhaal dat die geen banden had voor mij op voorraad. En opeens weer wel. Ik kreeg je wel 2 verschillende merken, geen probleem.
De banden zitten er nu onder. Ik heb geen probleem ermee, wat me wel opvalt dat ik meer akoestiek geluid in de auto heb. Sinds de aanschaf heb ik 1 rot geluid dat uit de ventilatierooster komt, maar het bleef al die tijd bij dit ene herkenbaar geluid. Sinds mijn bezoek aan de bandenboer zijn er wel meerdere kraakjes/geluidjes te horen... Ik heb vandaag de hele dashboard doorzocht, alles aangedrukt om te kunnen achterhalen van waar het komt, maar zonder resultaat.
Ik vroeg me af of dit allemaal verband houd met de (nieuwe) banden? Misschien omdat het verschillende typen zijn. Ook heb ik bij de tankstation gekeken naar de bandenspanningswaardetabel. Daar viel het me op dat mijn type band niet stond bij de e60 530d uit 2003?!
De banden die onder mijn auto zitten zijn als volgt;
Voor; 2x pirelli p zero 235/35ZR19
Achter; 2x Bridgestone Potenza 255/35/ZR19
Re: Verkeerde banden onder bimmer?
btw, mijn bandenspanning staat op 2,5bar voor alle banden. Dit was volgens hem de beste druk. Hoort dat niet veel hoger te zijn? op de tabllen bij de tankstation beginnen de waarden bij de e60 vanaf 2.8 bar.. ?
Ik zou even de binnenkant van het voorportier (bestuurderskant) van je auto checken, daar staat namelijk een mooi tabelletje met bandenspanningen die op jouw auto van toepassing zijn. 
Volgens mij eerder 3bar of 3,2bar voor dit soort maten
Ik heb 245/40/18 voor kant 2.7/2.8 en achterkant 3.0 / 3.2
E60 530D
235/35R19 en 255/35R19? Dat betekent dat je achterbanden een grotere omtrek hebben dan voor? Dat kan niet kloppen! En zowieso, 235 voor en 255 achter lijkt me meer iets voor een 3-serie. Dat is een maatje te klein. Onder een E60 hoort 245/35R19 en evt. achter 275/30R19.
Wat bandenspanning betreft vind ik persoonlijk dat BMW wel erg hoog opgeeft. Mijn winterset heb ik van iemand overgenomen die zich vast strikt eraan gehouden heeft. Aan de buitenkant zat er nog 6mm op, in het midden 2,5mm
Uit eerdere ervaring met een E46 en trial en error met mijn E61 heb ik meestal 2,5 bar voor en 2.6 bar achter in de zomerset en 2.6 en 2.7 bar in de winterset. Dan slijten de banden in het midden en aan de zijkanten redelijk gelijkmatig af.
Wat bandenspanning betreft vind ik persoonlijk dat BMW wel erg hoog opgeeft. Mijn winterset heb ik van iemand overgenomen die zich vast strikt eraan gehouden heeft. Aan de buitenkant zat er nog 6mm op, in het midden 2,5mm
Uit eerdere ervaring met een E46 en trial en error met mijn E61 heb ik meestal 2,5 bar voor en 2.6 bar achter in de zomerset en 2.6 en 2.7 bar in de winterset. Dan slijten de banden in het midden en aan de zijkanten redelijk gelijkmatig af.
Als indicatie doe ik het met
Voor: 235/35ZR19 op 2,9
Achter: 265/30/ZR19 op 3,0
Voor: 235/35ZR19 op 2,9
Achter: 265/30/ZR19 op 3,0
Volgens mij is een groter omtrek achter normaal voor dit soort auto's. Bij ferrari/porsche etc hebben ze achter ook een groter omtrek ivm achterwielaandrijving. ik heb iig gister de spanning upgedate tot 2,8bar voor/achter. De ligging voelt beter aan. Het gekraak is er nog steeds. Ik denk dat het waarschijnlijk door die ''grotere omtrek'' komt. Je hoort het alleen bij up's/down's. Het is een soort geluid waar je meteen uit kan concluderen dat de auto niet paralel neerkomt (hobbel weggetjes/drempels)
Bij achterwielaangedreven auto's kunnen de achterbanden breder zijn dan voor om de aandrijfkrachten beter op de weg te kunnen zetten. De omtrek is echter -afgezien van kleine afrondingsverschillen- gelijk. Kijk ook maar eens op deze site. Hier staan de voor de E60 geleverde OEM wielen met bandenmaten. Zover ik kan zien is er geen enkele maat waar de omtrek achter groter is dan voor.
Edit: bredere achterbanden zijn bij sommige velgensets een optie. Mijn style 124 velgen hebben voor 245/40R18 en achter 275/35R18 maar je ziet ze ook heel vaak met alleen 245/40R18 rondom.
Edit: bredere achterbanden zijn bij sommige velgensets een optie. Mijn style 124 velgen hebben voor 245/40R18 en achter 275/35R18 maar je ziet ze ook heel vaak met alleen 245/40R18 rondom.
Laatst gewijzigd door IQM op 16 jan 2012, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kingfisher
- Contacteer:
Mijn OEM-achterbanden zijn net zo breed als mijn OEM-voorbanden: 245/40/R18 (style 135 ivm OEM
-pakket)
Huidig: F31 320i M Sport Edition HE, Ex: E61 530dA M