Schijven vooraan weer krom!
Re: Schijven vooraan weer krom!
Maar wat ik mij afvraag, waarom raken die schijven dan zo snel korm? Bij andere automerken hoor je dit veel minder. Wat mij opvalt is dat de E46 op de remmerij dus niet zo heel best is?
Ik heb toch al heel wat auto's afgereden, ook BMW's maar ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt en ik weet echt wel wat remmen is, het verhaal dat remmen en dan door een plas water de schijven al krom doet trekken bij originele schijven, vraag ik mij af of je dan niet net zo goed imitaties er op kan zetten die minder snel krom trekken. En hoe remmen mensen dan, vol in de ho-ijzers omdat er standaard veel te hard op iets aan gereden wordt?
Ik heb toch al heel wat auto's afgereden, ook BMW's maar ik heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt en ik weet echt wel wat remmen is, het verhaal dat remmen en dan door een plas water de schijven al krom doet trekken bij originele schijven, vraag ik mij af of je dan niet net zo goed imitaties er op kan zetten die minder snel krom trekken. En hoe remmen mensen dan, vol in de ho-ijzers omdat er standaard veel te hard op iets aan gereden wordt?
BertUS
Al is het een oudje, het rijdt toch?
Al is het een oudje, het rijdt toch?
Kromme schijven ..... daar is al veel over geschreven. Maar eigenlijk kunnen schijven niet heel snel krom raken. Tenzij je echt als n dwaas rijdt. Ik zit verschillende autosport fora, daar wordt ook wel eens gezegd dat kromme schijven een fabeltje is. Het trillen wat je voelt komt van residu van je blokken op de schijf. Ik heb met mijn racer nog nooit kromme schijven gehad.....
Dus ik weet hoe mensen rijden/remmen, maar ik geloof het gewoon niet. Dan koop je gewoon troep. En kort en hard remmen is beter dan lang en niet zo hard btw.
Met de 328 hebben we ook wel eens last van trillen, maar dat ligt gewoon aan de blokken. Dan moet je je schijven gewoon eens flink heet laten worden, dan is het weer weg.
Dus ik weet hoe mensen rijden/remmen, maar ik geloof het gewoon niet. Dan koop je gewoon troep. En kort en hard remmen is beter dan lang en niet zo hard btw.
Met de 328 hebben we ook wel eens last van trillen, maar dat ligt gewoon aan de blokken. Dan moet je je schijven gewoon eens flink heet laten worden, dan is het weer weg.
Inderdaad de schijven controleren of er geen afzetting van remblokmateriaal opzit. Sommige auto's zijn wel erg gevoelig op het kromtrekken van de remschijven, zoals ook de E53 X5 (meerdere gevallen van in de garage gehad). Niets geks aan de schijven te zien, geen blauwe randen, geen afzetting van remblokmateriaal. dus als dat niet te zien is lijkt me toch niet dat er als een gek mee gereden wordt. Inderdaad is slepend remmen ook funest, ze worden dan veel warmer dan bij hard en kort remmen.
- DJLeonardo
Echt niet dat het residu is.Vliet schreef:Kromme schijven .....
Dus ik weet hoe mensen rijden/remmen, maar ik geloof het gewoon niet. Dan koop je gewoon troep.
I had vorig jaar kromme schijven, gewoon OEM, is dacht ik Brembo. Brandschoon, geen gekke dingen.
Ik had toen nieuwe Zimmermanns laten monteren en dit jaar raakten ze weer krom. Brandschoon, niks aan te zien maar wel trillen tijdens het remmen. Nu heb ik er Meyle op en is het trillen weer weg. (zelfde blokken!)
Ik vroeg het laatst nog aan m'n vriendin maar allebei houden we nooit de rem aan als we stilstaan dus dat kan het bijna niet zijn. Mijn vriendin rijdt als een oma, ik rij wat steviger maar nooit als een dolle. 330 remmen zijn ook niet te klein dus dat is get ook niet.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Bij mij hetzelfde op onze andere auto een toyota RAV4 uit 2001 waar mijn vrouw in rijdt. Vorig jaar nieuwe schijven met nieuwe blokken erop, binnen een paar duizend km krom, moesten afgeslepen worden. Dus het komt gewoon best veel voor.Ook mijn vrouw rijdt zeer rustig, zo rustig dat ik me soms op loop te vreten als ik er naast zit.
Dus zowel de M3 als de RAV hadden dus last van kromme remschijven, o ja, waren dus OEM schijven, dus geen troep.
Dus zowel de M3 als de RAV hadden dus last van kromme remschijven, o ja, waren dus OEM schijven, dus geen troep.
bij het monteren van nieuwe schijven zorg ik er altijd voor dat de reminstallatie voren een revisie krijgt. Geleidebussen vervangen, hoofdzuiger eruit en een nieuwe afdichtring plaatsen. Nieuw keramisch vet etc.. En nieuwe remvloeistof (goed spoelen !).
Na zo een behandeling beweegt de gehele installatie weer heerlijk smooth..
Alleen zo krijg je de remmenblokken vrij van de schijf. Nieuwe remblokken hebben al zo weinig vrije ruimte. Doe je dit niet, is er amper tot geen vrije ruimte en ligt de remblok continue langs de schijf te kussen. En dat meestal aan 1 kant. Zo trekt deze scheef door de warmteontwikkeling aan 1 kant.
Bij mijn huidige e36 die ik zo van de vorige eigenaar heb overgenomen, zit de remmerij voren goed vast. Aan de binnenzijde lopen de remblokken gewoon in het vrije draaien van de wielen aan. De schijven zijn al zichtbaar hartstikke krom. Werk aan den winkel. Maar rijdt de remblokken en schijven eerst op.
Ik houd alleen al uit veiligheidsoverweging bij een kruising of stoplicht altijd de voet op de rem. Remlichten vertellen mijn achteropkomende naderende auto dat ik stilsta, mocht deze in slaap gesukkeld zijn. Dit doe ik al jaren en hierdoor heb ik nog nooit 1 scheve schijf opgelopen.
Na zo een behandeling beweegt de gehele installatie weer heerlijk smooth..
Alleen zo krijg je de remmenblokken vrij van de schijf. Nieuwe remblokken hebben al zo weinig vrije ruimte. Doe je dit niet, is er amper tot geen vrije ruimte en ligt de remblok continue langs de schijf te kussen. En dat meestal aan 1 kant. Zo trekt deze scheef door de warmteontwikkeling aan 1 kant.
Bij mijn huidige e36 die ik zo van de vorige eigenaar heb overgenomen, zit de remmerij voren goed vast. Aan de binnenzijde lopen de remblokken gewoon in het vrije draaien van de wielen aan. De schijven zijn al zichtbaar hartstikke krom. Werk aan den winkel. Maar rijdt de remblokken en schijven eerst op.
Ik houd alleen al uit veiligheidsoverweging bij een kruising of stoplicht altijd de voet op de rem. Remlichten vertellen mijn achteropkomende naderende auto dat ik stilsta, mocht deze in slaap gesukkeld zijn. Dit doe ik al jaren en hierdoor heb ik nog nooit 1 scheve schijf opgelopen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 
-
Marc 320d
Mijn ervaring is gelijk aan eerdere posts. Trillen in remmen heeft vaak, heel vaak te maken met de voorwielophanging. Vooral de draagarm rubbers zijn hiervoor bekend, juist als het van bijv. 140 naar 100 is en niet/minder van 80/0. Vaak ook te merken als een wat zweverig gedrag bij remmen.
Dus mocht je last hebben van deze verschijnselen, controleer dan eerst de ophanging goed. Bij mijn vorige auto heb ik de schijven diverse keren paars gehad, maar nooit problemen mee. Bij echt hete remmen is het beter deze te laten koelen alvorens de remmen ingetrapt te houden, maar bij gewoon rijgedrag is ook dat geen issue. Ik zou het zelfs aanraden, want behalve het mooie felle licht dat anderen waarschuwt dat jij stilstaat kan het ook een hoop gevolgschade schelen als iemand achterin parkeert. (ja ja, en meer schade aan je achterkant, hardere impact, ik weet het hoor).
Dus mocht je last hebben van deze verschijnselen, controleer dan eerst de ophanging goed. Bij mijn vorige auto heb ik de schijven diverse keren paars gehad, maar nooit problemen mee. Bij echt hete remmen is het beter deze te laten koelen alvorens de remmen ingetrapt te houden, maar bij gewoon rijgedrag is ook dat geen issue. Ik zou het zelfs aanraden, want behalve het mooie felle licht dat anderen waarschuwt dat jij stilstaat kan het ook een hoop gevolgschade schelen als iemand achterin parkeert. (ja ja, en meer schade aan je achterkant, hardere impact, ik weet het hoor).
-
190hpcompact
330d/i remklauwen monteren met ate powerdisc schijven, het enige nadeel je kunt geen 16" velgen meer monteren !
...dat kan toch zowiezo al niet op een 330d...?
Maarem, mijn ervaring is dat je gewoon OEM spul eronder moet schroeven. Had op de E38 (die ook erg gevoelig zijn voor kromme schijven) immitatie erop zitten en elke keer weer gedonder. Meerdere bekenden met een E38 ook hetzelfde liedje. Na montage van OEM spul geen gezeur meer gehad.
Heb het besteld bij bmw Kimbeck in Dld. OEM spul en erg nette prijzen incl. verzending naar NL!
Maarem, mijn ervaring is dat je gewoon OEM spul eronder moet schroeven. Had op de E38 (die ook erg gevoelig zijn voor kromme schijven) immitatie erop zitten en elke keer weer gedonder. Meerdere bekenden met een E38 ook hetzelfde liedje. Na montage van OEM spul geen gezeur meer gehad.
Heb het besteld bij bmw Kimbeck in Dld. OEM spul en erg nette prijzen incl. verzending naar NL!
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
dat had ik ook van 130+ naar 100 trillen, daaronder valt het mee, maar heb pas nieuwe draagarmen .....