motor slaat over , vervolg

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
fillasje

Re: motor slaat over , vervolg

Bericht door fillasje » 19 jul 2011, 17:26

zo net met de auto op vakantie geweest naar luxemburg en bijna zonder panne bijna zeg ik want zins die anderen dme er in zit moet hij geen
twee dagen achter elkaar stil staan want dan lijkt het wel of ik de dme weer opnieuw moet in rijden .
Ook kan hij wel eens spontaan smorgens wat slecht starten en dan gaat het de eerste paar kilometer ook niet lekker.
Hoort dit zo of heb ik hem dan toch niet goed ingereden of heb ik gewoon een slechte dme gekocht tweede hands.

dw70

Bericht door dw70 » 19 jul 2011, 18:11

je heb de oude nog. Wissel de batterij eens om, die zit precies in het midden van de print.
Dat je hem niet goed hebt ingereden geloof ik niet. Dat geldt voor de eerste kilometers. En alles wat daar achteraan komt, daar regelt de dme zich ook op in.
Maar het kan zijn dat het batterijtje op is en je geheugen na 2 dagen de weg kwijt.
Is het dit niet, moet je naar de garage om extern te zoeken naar de oorzaak. Niet alles is de fout van een dme. De auto heeft immers ook goed gedraaid.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

fillasje

Bericht door fillasje » 18 feb 2012, 21:11

hallo
nou na een tijdje zonder problemen te hebben gereden komt er nu toch weer een storing .
Het volgende doet zich voor,,,De auto lijkt zijn stroom te verliezen onder het rijden zie je al aan de meters en de lampjes dat er stroom wegvloeit
met het gevolg dat de motor afslaat maaar als ik dan even heb gestaan en doe mijn deur open gaat de binnen verlichting aan en blijk dat niet al de
stroom weg is en je kunt hem dan ook weer starten om je weg te vervolgen maar na een aantal kilometers gebeurt er weer het zelfde.
nu denk ik zelf aan een kapotte bobine maar de dynamo of de dme/ecu kunnen er mischien ook wel wat mee te maken hebben ,,het maakt niet uit o
hoe hard ik rij of hoe warm de motor is wie weet raad..of heeft raad.

dw70

Bericht door dw70 » 18 feb 2012, 23:34

als je het zelf kunt even de spanning meten aan de batterij.

Spanning in (DC mode op de meter) meten direkt op de batterij zonder enige verbruikers ingeschakeld zonder de motor te starten
12, . . Volt (die laatste 2 decimalen even invullen aub).

Spanning meten met stationair draaiende motor zonder verbruikers (geen lampen, radio, verwarming, etc.)
. . , . . Volt

Spanning meten met draaiende motor +/- 2500- 3000 rpm kortstondig.
. . , . . Volt

Ik herken je klacht. Bij mij was destijds de dynamo gesneuveld. Hij leverde continue wisselspanning, i.p.v. gelijkspanning aan de batterij. En dat is niet de bedoeling. Had in dat geval bij mij niks met de spanningsstabilisator op de dynamo te maken. Maar met de omzetter van AC naar DC inwendig de dynamo.

De bewegende meters uit zichzelf....daaraan herken ik het. En het afslaan.

Als het dat is, z.s.m. laten repareren, want als gevolgschade hiervan is bij mij de DME gesneuveld.... :X
Wisselspanning maakt veel kapot.

Oja, controleer zeker even je massakabel van je motor naar je chassis (die zit aan de rijderszijde ter hoogte van je dynamo op het chassis vast. Is geen dunne maar een 25mm2 geloof ik. Die volgen naar je motor) op breukencontroleren, even goed buigen. Pas op dat hij niet breekt want het beste kopersoort heeft bmw hier niet voor gekozen als geleider. Brak hem bij mij af als harde peperkoek.
En de massakabel van je batterij controleren op corrosie sporen.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

fillasje

Bericht door fillasje » 19 feb 2012, 12:06

Dankje wel voor deze duidelijken uitleg maar je vertellt niets over de bobine dit kan het dus niet zijn ? en met bewegende meters bedoel ik dat ze uitvallen en daarna de motor.

dw70

Bericht door dw70 » 19 feb 2012, 13:33

ja ook de enkele bobine gaat wel eens defect, maar heb deze wel eens vaker bij vrienden uitgewisseld als we een verdacht hadden op....
Bij de e30 en vele opeltjes die op dezelfde basis werken heb ik nog niet een verkeerde bosch ontsteking kunnen betrappen. De bobine staat bij mij als laatste in de rij. Het is een simpel apparaat, hard opgebouwd, waarbij de kans op een defect inderdaad erg klein wordt. Maar zeg nooit nooit... 8)

fillasje

Bericht door fillasje » 26 feb 2012, 12:38

Nou heb alles eens gemeten en bij motor uit meet het 12.5 ,,bij stationair 14.1 en bij 2500 toeren ook 14.1 en na dat ik de motor helemaal warm heb laten draaien ook 14.1 ook naar een half uur staioniar draaien 14.1 gaat wel een beetje na beneden 13.8 13.7 maar dan in eens weer 14.01.
Vreemd.. hij slaat dus alleen af als ik rij want dan \lijkt het of hij stroom verliest maar na even stil staan kun je de motor weer starten.
De massa kabel is wat gecoideert [ moeilijk woord] aan de kant van de motor dus ga nu die kabel schoon maken maar het lijkt mij te weinig om dit euvel te veroorzaken
Ik denk ook aan een kabel die ergens massa maakt als ik stuur of als de auto hobbelt maar jeee hoe zoek je dat .

fillasje

Bericht door fillasje » 26 feb 2012, 12:42

Ik bedenk me net dat het eigenlijk niet goed is he 14 volt voor 12 volt accu toch bobine ?

dw70

Bericht door dw70 » 26 feb 2012, 13:35

:) nee dat laatste is zeker ok. Eigenlijk zijn al je waardes toch goed.

Rotor in je rotorverdeelkap nog in orde? Mooi koper te zien zonder aanslag of ernstige slijpsporen? De rest van de rotorverdeelkap idem dito in orde zoals de rotor moet zijn?

Corrosie oppervlakkig is niet erg, maar daar waar de kabelschoen het chassis raakt, moet het aan de kabelschoen en het chassis, blank zijn. Opschuren (licht) indien nodig en een tipje kopervet doen wonderen en beschermt tegen roesten.

Vele e30's krijgen problemen met de bedrading van de inspuitventielen. Die zit met een connector dichtbij het inlaatspruitstuk en wordt loeiheet.
Draai deze connector eens los en kijk een kritisch in deze connector naar de verzilverde contacten. Je weet hoe zilver uitziet en hoe deze contacten er nu bij staan. Zie je zwart of andere rotzooi, spanning van de batterij halen en schoonmaken met een electroreiniger (contactspray). En goed met een doek napoetsen. Niet makkelijk, het zijn ieniemini pinnen.

Ook adviseer ik je de dashboard aansluitingen 2 stuks, even los en weer vast te zetten. De print van een e30 wil na jaren wel eens het loodje leggen, juist op de plek waar de connectoren op de print komen.
De connectoren zijn vergrendeld. Dus de vergrendeling losnemen, door de pin naar je toe te halen. Dan pas kun je de connector eraf nemen.
Ook hier zou deze je auto dood kunnen leggen, omdat vanaf deze print info naar de ECU gestuurd wordt. Zou hier een kortsluiting in optreden, wordt je ECU kortgesloten en is de auto dood.

Hiervoor moet je het dashboard eruit halen. Stuur kan blijven zitten. Het past, for sure.
Eerst je ontsteking kritisch bekijken.

Het is geen gemakkelijke storing. Misschien wordt ook je brandstofpomp doodgelegd door je brandstofpomp relais en denk je dat je een elektro storing hebt. Ik sta niet naast de wagen.

dw70

Bericht door dw70 » 26 feb 2012, 13:38

ik zit niet op mijn thuis pc. Daar heb ik waarschijnlijk staan hoeveel weerstand je bobine zou moeten afgeven. Zal ik morgen even opzoeken, kun je hem zo doormeten of deze goed is.

fillasje

Bericht door fillasje » 26 feb 2012, 14:50

printplaat zou ook kunnen dit omdat mijn lampjes zachtjes flikkeren bij stationair draaien als ik dan gas geef is het weg maar toch .
het handrem lampje het lampje met het uitroep teken en het accu lampje om precies te zijn .
Nou heb een hoop te doen heb net dat massa kabeltje gecontroleerd helemaal slecht blauw spul tussen het koper en de coating helemaal kapot.
dus met een beetje mazzel was em dat .
Bedankt voor de uitleg super

dw70

Bericht door dw70 » 26 feb 2012, 19:03

massa kabel vervangen. Ik weet niet of je een electriciën kent. Ik heb hem zelf gemaakt en voor de eeuwigheid.. ;)
Of een lokale installateur even vragen, neem je de kabel mee. Geloof het is iets in de orde van 35mm2 en 2 nieuwe kabelschoenen met het juiste gat.

Op de teller blijven die lampjes te pas en te onpas branden. Werd er horendol van. Drukte je met de vinger op de stekker (terwijl deze er gewoon vast opzat) gingen alle lampjes uit. Vinger weg, weer alles aan. :(

Mijn e30 was al laag af fabriek. Jarenlang alle klappen opvangen van drempels is dit een mankement wat zich nu manifesteert.
En je kunt er niks op zien op de printplaat. Er zit een witte coating laag op.... :(
Je kunt wel op de sloop een goede printplaat kopen (in jouw geval voor een 4 cylinder!) van een niet verlaagde e30. De print kun je overzetten of de klok overzetten naar de sloper. Wat je wilt.

Een blauwe aanslag op je massakabel is hopelijk je storing. Niet de auto starten zonder deze kabel, dat lukt ook niet. Hij doet alleen "click"...

fillasje

Bericht door fillasje » 26 feb 2012, 21:36

Ik heb dat eens bekeken dashbord er uit maar dat is moeilijker dan ik dacht ,moet dan eerst mijn cockpit eruit?
en de draden van de onsteking komen in het midden mijn auto in kortom waar moet ik beginnen.

dw70

Bericht door dw70 » 26 feb 2012, 22:47

1) Begin met je massakabel te vervangen. Dan is verwijdering van je cockpit misschien niet nodig.

Indien een nieuwe of betere kabel geen oplossing biedt

2) Controleer rotorverdeelkap en rotor.
3) Controleer stekker bedrading inspuitventielen.
4) Cockpit (printplaat)

Cockpit, gemakshalve tellers genoemd, demonteren:
sierlijst onder de tellers op het dashboard verwijderen. Deze zit met 2 grote siermoeren vast aan de achterzijde. Niet te missen als je het hoofd onder het dash steekt.
Daarna de schroeven van de tellers verwijderen. Geloof 2 boven en 2 beneden. Deze schroeven zijn zichtbaar in normale rijderspositie.
Hand onder je dashboard steken en je tellers meehelpen van achteren naar voren te komen. Ligt deze op de voorzijde van je stuur, kantelen zodat je bij de 2 stekkers komt. Een blauwe en een witte geloof ik.
Vergrendeling losnemen van de stekkers en deze verwijderen. De contacten zullen niet beschadigt zijn. Ze zitten immers opgesloten. Controleer of je batterij op de print niet aan het uitlopen is over printsporen door een lekkage! Die zitten er al een lifetime in en gaan lekken, te pas en te onpas. Ik zou ze hoe dan ook even voorzichtig losmaken. Kan best zijn dat ze al plakken aan de aansluitcontacten, dus met een beetje beleidt. De contacten moeten schoon zijn. Rotzooi verwijderen.
Stekkers terugzetten en auto starten en kijken of de storing weg is. Anders voorzichtig met je vingers de stekkers drukken en op zoek gaan naar de storingsomgeving op de print. Ja, een leukere weg is er niet.

En dan verder kijken of beslissen. Best kans dat je na een massakabelwissel al succesvol bent.
Work to do...

fillasje

Bericht door fillasje » 01 mar 2012, 20:40

Gevonden het was eigenlijk alleen het massa kabeltje van de dynamo verder heb ik gewoon alles eens nagekeken en al het anderen blijkt in orde te zijn.
De batterijen op de printplaat zien er netjes uit, plakken niet en de print is overgoten met een oranje coating.
Wel kwam ik er achter dat mijn koolborstels van dynamo aan vervanging toe zijn en dat de aansluit contacten wel wat vuil waren deze heb iki dus schoongemaakt.
het valt mij wel op [mischien omdat ik pas in het wereldje kom kijken] dat er bij deze oude autos veel aan, verkeerde schroefjes, scheven schroefjes
afgebroken bouten, opgeborden tap gaten scheef ingedraaiden boutjes je moet niet echt a technische zijn want dan is het niet te doen.
het blijft echt niet alleen bij weten waar de onderdelen zitten.
nog een dingetje als ik mijn distributie riem wil vervangen moet ik dan echt alles vast zetten [vliegwiel] of is er een anderen manier ik bedoel ik hou het liever even met mijn handen vast hup riem er overheen en weer vast als dat zou lukken.
Hartstikke bedankt voor de uitleg en ik kan weer heerlijk rijden in mijn bmwtje.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”