320D Abnormaal hoog verbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MO-G

320D Abnormaal hoog verbruik

Bericht door MO-G » 24 feb 2012, 20:54

Beste leden

Ik ben nu al een maandje de trotse eigenaar van een 320D van 10/2001, namelijk een facelift model. Deze heeft een automatische versnellingsbak en 110kw/150pk. Hiervoor had ik een 320D met manuele versnellingsbak en 136pk. Het is mij erg opgevallen dat mijn huidige 320 veel meer verbruikt dan mijn vorige. Nu doe ik zo een 1:11 liter met een volle tank ben ik aan 650km gekomen, met mijn vorige 136pk deed ik makkelijk 850 km met een volle tank dus 1:14. Deze hebben ook dezelfde velgen er onder zitten namelijk 225/40/17.

Ik heb al heel wat dingen gelezen op de forum maar ik geraak er niet uit. Zou het aan de roetfilter, luchtfilter of injectoren liggen maar onder de motorkap lekt er niks. Ik wil er wel even bij vermelden dat bij het uitlezen werd weergegeven dat 1 gloeibougie stuk is.

Ik hoop dat jullie mij wat wjizer kunnen maken ;) Bij voorbaat dank!

yltkdy

Re: 320D Abnormaal hoog verbruik

Bericht door yltkdy » 25 feb 2012, 00:09

Tsja een automatische versnellingsbak geeft sowieso altijd een hoger verbruik. De motor is ook zwaarder en met een automaat trap je altijd al wat harder door zonder dat je het zelf door hebt (lees acceleratie) Mijn moeder heeft ook een automaat (Mercedes a150) en verbruikt gemiddeld 1 op 14 tegenover 1 op 15 op een handgeschakelde bak en in dit geval is de motorcapaciteit hetzelfde.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 25 feb 2012, 01:45

Wilde net zeggen. Automaat zorgt voor hoger verbruik....
Kijk je dan naar deze standaard specs:
Handgeschakeld 136pk: klik
Automaat 150pk: klik
Dan zie je dat jouw verbruik redelijk klopt.

Dantan

Bericht door Dantan » 25 feb 2012, 07:08

De hierboven genoemde spec's voor de handgeschakelde versie kan ik in de praktijk onderschrijven.

Mijn 320d uit 2004 met 260k op de teller haalt zeker 4,5l/100km (1 op 22). Ik rij hiervoor wel 100 km/u op de cruisecontrol, s'morgens half 6 op de A27. Door het weinige verkeer is het verloop vloeiend en kan ik bijvoorbeeld op de verbruiksmeter zien dat de weg licht omhoog gaat. Zelfs als ik er een wat sportievere manier van rijden op na houdt valt mij het verbruik erg mee. Eenmaal heb ik in Duitsland gereden meteen snelheid van ca. 220 km/u (op de gps) en daar kwam een 1 op 8 a 10 tevoorschijn.

Gemiiddeld rij ik een 925 km voordat ik weer ga tanken, ik rij hem natuurlijk nooit helemaal leeg, maar ik vermoed dat ik bij zuinig gebruik makkelijk aan de 1100 km moet kunnen komen.

Een automaat zal gerust meer gebruiken, dat wordt ook zo vermeld in de spec's, maar het zal toch niet zoveel schelen?.
Present : F40 - 118i / F23n - 218i / F48lci - sDrive20i
Former : E36 - 320i / E87 - 118i / E46lci -320D / F45 - 218AT

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 25 feb 2012, 11:34

Volgens mij zijn onze auto's een tweeling :), ik heb namelijk ook een 320D met automaat uit 10, 2001 (FL).

Voordat die van mij gechipt werd haal ik 1 op 13 (bij normaal rijden --> 120/130 cruisen en af en toe wat gas :gekdoen:). Na het chippen (184PK) haal ik nog steeds 1 op 13. Ik heb weleens 1 op 12,5 gehaald maar toen heb ik veel gecruist op 160/170...

1 op 11 lijkt me dus niet helemaal normaal....

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 25 feb 2012, 12:09

Hij reed hiervoor met een 136pk handgeschakelde e46 al 1:14. Dus ik denk dat met zijn rijstijl 1:11 met de 150pk automaat wel normaal is.
Vergelijk het maar met de specs die ik hierboven vermeld heb en de stadverkeers cijfers. Is bijna hetzelfde als zijn verbruik.

MO-G

Bericht door MO-G » 25 feb 2012, 15:13

Dank jullie wel voor jullie reacties ;) Wat mijn rijstijl betreft, rij ik toch altijd 120km/u op cruise control, laten we zeggen ongeveer 50% autosnelwegen en dat altijd voor ritten van 90km. Mijn boordcomputer geeft altijd aan dat mijn gemiddelde verbruik tussen de 8.5 en 9 liter bedraagt in het stadsverkeer en op de autoweg bij een snelheid van 120, schommelt deze tussen de 6,5 en 7 liter.

@Quadrantz nou ben blij dat je de soulmate hebt van mijn beemer haha ;)

MO-G

Bericht door MO-G » 25 feb 2012, 15:18

@PIR3lly Ik heb de spec's eens bekeken en het verbruik dat daar vermeld wordt lijkt te kloppen met wat ik verbruik. Een vriend van mij heeft een zelfde 320cd 150pk maar dan wel coupe en hij rijdt wat meer in de binnenstad dan mij en zijn verbruik op een volle tank ligt rond de 900km. Hij heeft dezelfde velgen, motor en het is ook een automaat

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 25 feb 2012, 17:26

Dus hij redt met hetzelfde blok veel meer kilometers, ondanks dat hij meer binnenstad rijdt?
Dan zou je inderdaad zeggen dat er iets niet helemaal goed zit bij jou. Maar ja... ga dat maar eens uitzoeken. Zal niet meevallen denk ik. Zou in ieder geval beginnen met die kapotte gloeibougie.

MO-G

Bericht door MO-G » 26 feb 2012, 02:01

Ja klopt, hij doet met dezelfde motor veel meer km's. Ik heb wat rondvraag gedaan en blijkbaar is zo een gloeibougie enkel nodig voor de motor te starten en heeft niet zo zeer een invloed over de prestaties van de motor. Ik heb m ook al laten uitlezen maar zonder resultaat.

Het zal een zoektocht worden inderdaad :gek:

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 26 feb 2012, 12:12

Die van mij doet volgens de boordcomputer 6,2 l/100km.
Maar vorig jaar in de winter, toen de motor niet goed warm werd, lag het verbruik veel hoger.
Dit lag bij mij o.a. aan de defekte thermostaten en een defekte voorgloeieenheid.

Wordt jou motor wel goed warm (wijzer in het midden)?

MO-G

Bericht door MO-G » 26 feb 2012, 13:53

=BMW320= schreef:Die van mij doet volgens de boordcomputer 6,2 l/100km.
Maar vorig jaar in de winter, toen de motor niet goed warm werd, lag het verbruik veel hoger.
Dit lag bij mij o.a. aan de defekte thermostaten en een defekte voorgloeieenheid.

Wordt jou motor wel goed warm (wijzer in het midden)?
Wel dat lijkt mij een meer normale verbruik ja, maar heb je ook een automaat? Velgenmaat? Die van mij werd bij de koude temperaturen ook niet echt warm, maar nu deze laatste dagen loopt m wel goed warm (wijzer in het midden). Je spreekt van thermostaten? Of reken je de buitentemperatuurmeter mee??

=BMW320=

Bericht door =BMW320= » 26 feb 2012, 19:51

MO-G schreef:
=BMW320= schreef: Wordt jou motor wel goed warm (wijzer in het midden)?
Wel dat lijkt mij een meer normale verbruik ja, maar heb je ook een automaat? Velgenmaat? Die van mij werd bij de koude temperaturen ook niet echt warm, maar nu deze laatste dagen loopt m wel goed warm (wijzer in het midden). Je spreekt van thermostaten......
Als de motor niet op temperatuur komt, kost dit volgens mij extra energie(=brandstof) doordat de additionele elektrische verwarmer dan ingeschakeld blijft, ook wordt de verbranding slechter.
Wat ik niet zeker weet bij de E46, is of de gloeibougies ook ingeschakeld blijven als de motor koud is.
Bij mij heb ik de koelwaterthermostaat van de motor vervangen, de EGR thermostaat en de voorgloeieenheid/bougies.
De motortemperatuur moet normaal al binnen enkele kilometers in het middden komen, ook als het vriest.

Ik heb nu de winterbanden er nog op (16", 205 breed), maar normaal rijdt ik op 17", 225 breed.
De 6,2 l/100km volgens de boordcomputer is volgens mij wat optimistisch, maar is langdurig gemiddelde met
ook ritten met aanhanger e.d. (maar 800 a 900 km op een tank is altijd haalbaar)
Ik heb ook een automaat (zie ook link hier onder naar showroom pagina)

De EGR thermostaat vervangen is niet veel werk en kost ook maar een aantal tientjes, als je hier gemakkelijk door heen
kunt blazen dan is deze defekt.

MO-G

Bericht door MO-G » 26 feb 2012, 20:01

=BMW320= schreef:
MO-G schreef:
=BMW320= schreef: Wordt jou motor wel goed warm (wijzer in het midden)?
Wel dat lijkt mij een meer normale verbruik ja, maar heb je ook een automaat? Velgenmaat? Die van mij werd bij de koude temperaturen ook niet echt warm, maar nu deze laatste dagen loopt m wel goed warm (wijzer in het midden). Je spreekt van thermostaten......
Als de motor niet op temperatuur komt, kost dit volgens mij extra energie(=brandstof) doordat de additionele elektrische verwarmer dan ingeschakeld blijft, ook wordt de verbranding slechter.
Wat ik niet zeker weet bij de E46, is of de gloeibougies ook ingeschakeld blijven als de motor koud is.
Bij mij heb ik de koelwaterthermostaat van de motor vervangen, de EGR thermostaat en de voorgloeieenheid/bougies.
De motortemperatuur moet normaal al binnen enkele kilometers in het middden komen, ook als het vriest.

Ik heb nu de winterbanden er nog op (16", 205 breed), maar normaal rijdt ik op 17", 225 breed.
De 6,2 l/100km volgens de boordcomputer is volgens mij wat optimistisch, maar is langdurig gemiddelde met
ook ritten met aanhanger e.d. (maar 800 a 900 km op een tank is altijd haalbaar)
Ik heb ook een automaat (zie ook link hier onder naar showroom pagina)

De EGR thermostaat vervangen is niet veel werk en kost ook maar een aantal tientjes, als je hier gemakkelijk door heen
kunt blazen dan is deze defekt.
Ja klopt, toen het enkele graden onder het vriespunt was, -5 dan liep mijn auto nooit warm, zelfs niet op de autoweg, bleef die net onder het eerste streepje hangen, maar heb gelezen dat veel mensen er last van hadden omwille van de koude temperaturen. Nu loopt hij aardig snel warm. Ik ga de gloeibougies laten vervangen en de thermostaten laten nakijken en indien mogelijk ook laten vervangen. Vandaag is het lampje van mijn tank aangesprongen op 590 km en dat met 58liter diesel.

Ik heb je showroom pagina bekeken nou ziet er allemaal heel mooi uit, heb ook gezien dat je al aardig wat vervangen hebt, good job!! :amen:

Atlas

Bericht door Atlas » 26 feb 2012, 20:11

De boardcompu van de E46 is zo kansloos als het maar kan.
Die van mij staat op 5.1/100 en ik rij 1 op 17 volgens de KM teller en de pomp. Nogal een verschil dus.....

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”