Stotteren bij gas geven en misfire

Specifieke vragen of gewoon praten over het E39 ///M5 model.
Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Stotteren bij gas geven en misfire

Bericht door Marcel RSD » 02 apr 2012, 20:10

Vandaag even een wat mindere dag voor de :///m: :(
Bij het induwen van het gaspedaal, is er even een kleine aarzeling. Daarna pakt de motor pas op. Als je het gaspedaal pendelt, dan pakt de motor direct op. Maar als je even stationair draait, dan weer die aarzeling als je gas geeft. Ik verwacht eigenlijk een wat gretig gedrag van de S62 ?

Ook heb ik na het loslaten van het gaspedaal af en toe wat ploffen in de uitlaat. Nu was er 1 plof wat doordringender en direct het oranje motorstoringslampje aan. Direct naar de garage gereden en even naar laten kijken.
Na wat toeren te draaien in zijn vrij liep de motor eigenlijk heel mooi. Ook ging het lampje vanzelf weer uit. Afgesproken om hem as zaterdag uit te lezen. Aangezien ik dat zelf ook kan, waarom wachten ?

Gedachte was om met verder in de toeren door te trekken. En jawel. Motor loopt lekker door. En dan opeens inhouden en onregelmatig lopen +oranje motorstoringslampje weer aan . Net of er een paar cilinders waren uitgevallen. Rustig doorgereden (< 30000 toeren) en het beste hopen. Vlak voor huis ging het lampje weer uit en ook het onregelmatig lopen was weg :gek:

Uitgelezen met INPA en dit kreeg als errors in de DME:

Date: 04/02/12 18:10:29
ECU: MSS52DS1
JobStatus: OKAY
Variant: MSS52DS1
-------------------------------------------------------------
RESULT: 5 errors in error memory !
-------------------------------------------------------------
116 Servotronik valve measurement of current
Error frequency : 13
Logistic counter: 40
Error occured 1. times at:
Engine speed 2240.00 rpm
Speed CAN 48.00 km/h
Cooling water temp. 79.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.70 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 2. times at:
Engine speed 1920.00 rpm
Speed CAN 42.00 km/h
Cooling water temp. 37.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.60 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 3. times at:
Engine speed 3800.00 rpm
Speed CAN 50.00 km/h
Cooling water temp. 81.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.80 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 10.00 km
1000 - Condition / value implausible / over-temperature
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
144 Lambda regulator 1
Error frequency : 8
Logistic counter: 40
Error occured 1. times at:
Engine speed 640.00 rpm
relative filling 24.00 %
Lambda regulation factor 1 0.75 -
Lambda adaption factor 1 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 2. times at:
Engine speed 680.00 rpm
relative filling 25.60 %
Lambda regulation factor 1 0.75 -
Lambda adaption factor 1 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 3. times at:
Engine speed 600.00 rpm
relative filling 26.40 %
Lambda regulation factor 1 0.75 -
Lambda adaption factor 1 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 20.00 km
Lower regulator limit
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
145 Lambda regulator 2
Error frequency : 7
Logistic counter: 40
Error occured 1. times at:
Engine speed 640.00 rpm
relative filling 24.00 %
Lambda regulation factor 2 0.75 -
Lambda adaption factor 2 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 2. times at:
Engine speed 680.00 rpm
relative filling 25.60 %
Lambda regulation factor 2 0.75 -
Lambda adaption factor 2 1.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 120.00 km
Error occured 3. times at:
Engine speed 640.00 rpm
relative filling 25.60 %
Lambda regulation factor 2 0.75 -
Lambda adaption factor 2 0.98 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 20.00 km
Lower regulator limit
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
92 Post-cat sensor 1 voltage monitoring
Error frequency : 1
Logistic counter: 37
Cat.-Temperature 656.00 degrees C
relative filling 8.00 %
Lambda sensor 1 voltage after cat 808.00 mV
Status ageing of NKAT 31.00 -
aufgetreten vor (rel. BZ) 100.00 km
Sensor voltage too rich after removing power
Error not present
Sporadic error
-------------------------------------------------------------
201 Misfire cyl. 6 cat.-dam.
Error frequency : 1
Logistic counter: 80
Engine speed 4800.00 rpm
relative filling 81.60 %
Cooling water temp. 85.00 degrees C
Supplier voltage HR 13.80 V
aufgetreten vor (rel. BZ) 10.00 km
outside FTP-cycle
Error not present
Sporadic error
=============================================================


Ik heb de kappen eraf gehaald en gekeken of de bobines nog goed vastzaten. Zag er eigenlijk allemaal als nieuw uit.
Nu weet ik eigenlijk niet vanwaar je de cilinders gaat tellen. Iemand ?

Foutmeldingen gereset en motor laten draaien. Maar wat kan de oorzaak van deze misfire zijn geweest ?
En wat houden de daarboven liggende meldingen in ? Sport stand werkt (zwaarder stuur en alerter reageren), maar hij geeft toch iets aan met de stuurhoeksensor ?

Beide lambda waardes pendelen van 0.87 stationair naar 0.2 bij 3000 toeren

Afbeelding

Afbeelding
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Stotteren bij gas geven en misfire

Bericht door dw70 » 03 apr 2012, 09:25

dat is een hoop info.

Marcel, cylinder 1 zit tegen je radiateur aan en cylinder 6 tegen je schutboard. Maar goed dat het geen V6 is... :whistle:

Dat de lambda's krijsen kan aan de misfire van cylinder 6 liggen. De valvetronice measurement sensor hopelijk ook.

Eerst de misfire oplossen want die staat onomstotelijk vast voor cylinder 6. Dat is het net niet oppakken. Als de defecte bobine eenmaal doorslaat door hitte ontwikkeling draait de machine weer. Bij afkoeling weer puinhoop.

Wissel eens een bobine om van cylinder 6 naar 1 en kijk met de uitleesapparatuur of het probleem zich verschuift naar cylinder 1.

Weet je gelijk wat de storing zeker in kan houden.

Suc6
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Stotteren bij gas geven en misfire

Bericht door Marcel RSD » 03 apr 2012, 09:36

Bedankt voor je antwoord.

Maar een S62 is een 5.0 V8 blok.
Ik ben er inmiddels achter hou de nummering loopt:
Passagierskant is 1-4 vanaf de voorkant geteld, rijderskant is 5-8 vanaf de voorkant geteld.

Cilinder 6 zit dus aan de rijderskant, de tweede van vooraf geteld.

Vandaag weer lopen als een zonnetje. Ik zal hem vanavond nog eens uitlezen. Anders idd een andere bobine proberen.
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Stotteren bij gas geven en misfire

Bericht door dw70 » 03 apr 2012, 09:41

v8...duhh.. zit ik nog in 6 in lijn te denken...hahaha...
Komt waarschijnlijk dat ik de 6 prefereer en niet snel naar een v8 omkijk..Sorry about that..

Porbeer je defecte bobine van 6 te verplaatsen. Weet je het zeker.

Btw, wordt alleen maar erger hoor de misfire.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: Stotteren bij gas geven en misfire

Bericht door dw70 » 03 apr 2012, 09:52

Voor iedereen.

V8 M62, M62TU
Ontstekingsvolgorde ...
1-5-4-8-6-3-7-2

4-------------8
3-------------7
2-------------6
1-------------5
Voorzijde van de motor


__________________ __________________
i6, M52, M52TU, M54 i6, M52, M52TU, M54

Ontstekingsvolgorde ...
1-5-3-6-2-4

6--------------
5--------------
4--------------
3--------------
2--------------
1--------------
Voorzijde van de motor
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
Marcel RSD
Berichten: 958
Lid geworden op: 24 mar 2010, 11:37

Re: Stotteren bij gas geven en misfire

Bericht door Marcel RSD » 22 apr 2012, 19:24

2 Nieuwe LMM's geplaatst en hij loopt weer als een zonnetje. :ja:
Showroom:
viewtopic.php?f=104&t=26506

Mods:
- Evolve ECU tune, Alpha-N, SAP delete, oct. 98, speed limiter removal
- Evolve carbon air intakes
- Evolve IATS relocate
- Evolve Medusa Headers + 200 cell cats

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) ///M5”