Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Heb je iets moois gespot / gezien, Post het hier!
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 19:29

Gisteren de Netto Deal dagen bij Ekris bezocht, is namelijk altijd wel even leuk om rond te neuzen tussen de dik 200 occassions die Ekris voor de tweede maal richting Veenendaal verhuisd had. Leuke van deze dagen is dat er tevens de mogelijkheid is om het serieuze spul van BMW aan een probefahrt te mogen onderwerpen na inschrijving.

Na een uurtje rondgelopen te hebben en wat met bekenden van Ekris gesproken te hebben, toch maar eens de gang naar de inschrijfbalie gelopen: ..."alleen de M3 is nog voor over een uur beschikbaar"...

Nou dat treft, dat is ook de auto die ik graag eens zelf wil ervaren en daar heb ik wel een uurtje wachttijd voor over...

...daar stond Silverstone II gespoten auto, rondom op rubber geschoeid op 19" gesmeed aluminium. Tijd om in te stappen. Gelijk valt wederom die enorme 'Powerdome' in het zicht op, welke overigens de rest van de rit niet storend aanwezig was. Van binnen is alles zakelijk doch functioneel, waar we inmiddels bij de huidige BMW's eigenlijk al aan gewend zijn. Stoel verstellen, dat moet volgens de heren uit Garching tegenwoordig allemaal elektrisch, wat overigens prima werkt maar uiteraard wel weer een paar kilogrammen extra in de weegschaal legt. Stoel staat goed en zit dikke prima. Het dikke stuurwiel vastpakkend geeft mij het gevoel dat deze voor mij wel iets dunner gemogen.

Tijd op te starten. Na de druk op de startknop krijg je nou niet bepaald het idee dat je in een vermogensvolle auto zit. Het is allemaal erg braaf wat je hoort. De motor was al warm, maar bij koude start loopt de motor doorgaands wat rauw en onregelmatig (bijna diesel-like). Gas intrappend hoor je wel dat het om een V8 gaat, maar meer ook niet. Bij loslaten dalen de toeren weer als een achterlijke naar beneden; voor zover klopt het allemaal.

De heren van Ekris hadden een parcourtje uitgestippeld die je binnen een dik half uur wel een idee van de auto kon geven en het was tijd om die route maar eens te rijden.

Binnen de bebouwde kom kun je er prima normaal mee rijden, zonder dat de auto nerveus reagerend op het gas aanvoelt. De auto is wat dat betreft om dergelijke momenten net zo eenvoudig te rijden als een 316i.

Hier en daar wanneer er een gaatje ontstond even vlot het gas verder intrappend op met rap tempo in te lopen op voorgangers. Daarbij reageert de Motor erg vlot op het gaspedaal en klimt ook erg mooi in de toeren. Echter de ruimte is te beperkt om lekker door te halen (ook het feit dat we nog in de kom rijden, maakt het niet verantwoord om even flink door te halen), maar wel genoeg om al een beeld te krijgen waar dit heen moet gaan.

Eenmaal de kom de mogelijkheid om nog even verder te gaan in het toerenbereik. Terugschakelend naar twee en inmiddels een flink gat naar mijn voorganger gelaten te hebben is het nu tijd om dat apparaat eens in de toeren te laten klimmen. Werkelijk binnen een oogwenk zit dat apparaat al tegen de 6500 toeren en met een paar keer schakelen (3 en 4) tegen de 120 (twee keer de maximum snelheid op dat stukje dus). Dit alles gepaard met werkelijk een heerlijke hoogtoerige V8 snerp, waarvan ik nu ook moet zeggen dat dat minstens even lekker klinkt als de zes-cilinder uit de vorige twee generaties M3; het is net even donkerder, heeft bij lage toeren zelfs dat kenmerkende turbinegeluid en bij hoge toeren die metalige sound van de R6. Weet alleen niet of de gepasseerde fietsers dit konden waarderen. :wink:

Op deze binnenwegen zitten een paar lange doordraaiers die de auto prima afgaan, waarbij de auto echt aanvoelt alsof hij daar ook met geen mogelijk vanaf te slaan is.

De snelweg opdraaiend met een lange oprit is het mogelijk om weer vanuit twee de snelweg op te brullen, ruimte genoeg zorgt ervoor dat het nu mogelijk is de auto nog harder te laten schreeuwen door nu door te trekken richting de maximale 8400 toeren/min. Net voor het gele gebied schakel ik op (8000 toeren maken) en herhaal dat nog twee keer. De haren staan bij twee maal de landelijke limiet al recht overeind, werkelijk prachtig.
Weer terug op de landelijke limiet, blijkt tevens dat vanuit iedere versnelling de auto met werkelijk speels gemak de drang om voorwaarts te gaan blijft houden.

Snelweg verlatend via een prachtige S-vormige afrit, waar de auto werkelijk geen krimp geeft wanneer je daar met een gang van dik 120km/h door heen komt. Mooi vlak blijvend. Het sturen wordt bij deze snelheden ook iets zwaarder en daardoor goed doorgeeft wat onder die voorbanden gebeurt. De auto heeft vooral bij dergelijke bochten wel de neiging tot onderstuur, zonder storend aanwezig te zijn, maar geeft daardoor wel aan dat je hier onderweg bent met een hele hoop auto. De auto is gewoon erg zwaar, maar voelt daardoor zeer degelijk aan. Ook bij het stevig afremmen voor het verkeerslicht aan het eind van de afrit geeft lichtelijk hetzelfde gevoel.

Conclusie:
De rit was wat wellicht wat kort en onder begeleiding, desondanks niet volledig kunnen uitproberen. Toch een goed beeld gekregen van de auto. De auto is een prachtige allrounder. Rap als de brandweer, kippenveltrekkend wanneer je naar de hoge toeren, waartoe het V8-blok instaat is, klimt. Prachtig kort en trefzeker schakelend. Daarnaast is het nemen van bochten geen probleem en blijft de auto zonder ook maar lichtelijk in zweet uit te breken van de bestuurder de bocht volgen.
Daarnaast is het uiterlijk zo anoniem dat deze nauwelijks van een 316i sedan is te onderscheiden. Uiteraard de kenner zal het direct opvallen. Neemt niet weg dat ook een voordeel kan zijn, om niet direct op te vallen in het verkeer, maar dat wordt aan de andere kant direct te niet gedaan als je het gas intrapt. Vormgeving van de M3 sedan is eigenlijk perfect. Mooi gedrongen, dik uitziend en laat door dezelfde vormgeving al zien, dat het een gespierde atleet is.

Is er dan helemaal niets fout aan deze auto...? Nou, fout wil ik het niet noemen. Maar als het mijn geld zou zijn, zou ik zeker geen M3 kopen. Een 911 Carrera S zou mijn keuze zijn.
Daarnaast is het een prachtige allrounder die zijn werk gewoon prima doet. Snel optrekken, rap en zeer stevig remmend weer tot stilstand te brengen is. Maar dit alles gaat bijna emotieloos eenvoudig. Ook in de auto kwam ik eigenlijk al tot de conclusie, dat als je een echt leuke stuurauto zoekt, waarbij de meer betrokken wilt zijn bij de rijbeleving je binnen het BMW producten palet toch het beste af bent met de kleinere broeder: de 130i (met M-Sport pakket). Deze doet eigenlijk bijna alles wat de M3 ook kan, maar is veel lichtvoetiger en dat voor zeg maar een derde tot de helft van de prijs.

Hierbij nog een aantal snelgenomen foto's (lezers van Carros zullen de auto wellicht herkennen uit het driekamp Mercedes/Lexus/BMW):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:10
Locatie: Friesland

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Mike » 01 jun 2008, 19:33

Mooi verhaal joop, en hele leuke ervaring denk ik zo .
Lijkt me een geweldige auto :P

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 20:16

...rijdt prachtig en het is zeker een hele brute auto. Sound, looks and speed maken het feest wel helemaal compleet.

Toch zal het niet de auto zijn die ik zoek, zie ook de conclusie; maar als autobahnstormer doet ie het wel erg goed. Ongelimiteerd richting de 280km/h. 8)
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Chris
Berichten: 1569
Lid geworden op: 29 aug 2007, 20:33
Locatie: Belgie

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Chris » 01 jun 2008, 20:27

330dM schreef:Leuke review Joop! Ik mis de prijs nog, wat kost zo'n otootje? En wat wordt de vergelijking? Volgende week rijden met de S5? :P

hehe... ik zou je haast een audi-ban geven :P :+
//.00.-// > /.-////.-///.-

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 20:44

330dM schreef:Leuke review Joop! Ik mis de prijs nog, wat kost zo'n otootje? En wat wordt de vergelijking? Volgende week rijden met de S5, of ben je al van de Audi af? :P
Het is niet netjes om binnen deze kringen over geld te praten... ;)

...maar heb eens even zitten rekenen: basisprijs 94K + een aantal opties die er op zaten, kom ik op zo'n 110K uit.

Een S5 is absoluut niet vergelijkbaar met een M3, daarvoor nog even wachten op de RS5...

Audi A5 of E92 3er coupe? De A5 is de mooiere van de twee, de 3er is de betere stuurauto.
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 21:17

Hele nette QP Kees.

Had ook al nagenoeg dezelfde auto bij Ekris gezien, maar dan met de 18" wielen:

Afbeelding
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Griffendahl

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Griffendahl » 01 jun 2008, 21:28

Oef, aan dat soort auto's zou ik wel kunnen wennen :)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 21:38

330dM schreef:XT-kenteken, demo? Of 2e hands? Wat kost zoiets bij de dealer?
Deze was uit mijn hoofd nog zo'n 56K...
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 22:17

...kan ook, dan was de Monacoblauwe 335i 57k ...

En idd. mooi rood is niet lelijk.
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
Farl
Berichten: 4507
Lid geworden op: 01 nov 2007, 21:47

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Farl » 02 jun 2008, 03:58

Goed uitgebreide review Joop! Gewelidige auto zeg! :amen:

Gebruikersavatar
Bob.
Berichten: 5212
Lid geworden op: 26 aug 2007, 20:28

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Bob. » 02 jun 2008, 10:05

Mooi stukkie tekst Joop, vind hem wel erg mooi eigenlijk. Nu nog wachten op de Touring...... :~

Heb hem overigens liever dan de M5 denk ik, alleen het geluid van deze V8 vind ik al vele malen mooier dan dat van de V10. :love:
Chris schreef:
330dM schreef:Leuke review Joop! Ik mis de prijs nog, wat kost zo'n otootje? En wat wordt de vergelijking? Volgende week rijden met de S5? :P

hehe... ik zou je haast een audi-ban geven :P :+
:rolf: :amen:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 02 jun 2008, 19:05

Wat geluiden aangaat moet je hier maar eens wat aanklikken: Enginesound E92 M3
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 sep 2007, 22:04
Locatie: Renswoude / Ede

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 03 jun 2008, 23:12

Heb een filmpje van de auto's tijdens de dag op AutoJunk gevonden...

...de auto waar vanuit gefilmd wordt was degeen die ik mee had:

http://www.autojunk.nl/clips/view/141089

(filmpje zelf is niet zo heel bijzonder, maar laat een beetje de wegen zien, waar we over kwamen).
BMW - Maßstab für Fahrspaß

Washdown
Berichten: 484
Lid geworden op: 03 jan 2008, 09:57

Re: Gespot en gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Washdown » 04 jun 2008, 08:24

Leuke BMW E90 M3 review Joop :P

Plaats reactie

Terug naar “Gespot”