Velgen kuisen..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bmw 525 Berline

Velgen kuisen..

Bericht door Bmw 525 Berline » 17 jul 2012, 19:13

Jongens,eerste x dat ik dat gedaan heb omdat ik zag dat men velgen wat donker en vuil bij waren... . Ik heb het met verdund javelproduct gedaan omdat ik niet echt een speciaal product ervoor heb maar wat vinden jullie ervan van met verdund javel en schuurspons te kuisen?? Het heeft wel geholpen hoor maar toch kan ik op sommige plaatsen aan de binnekant niet goed bij waar een dun zwart plak vuil aan hangt.

Hoe kuisen jullie je velgen en welk product gebruiken jullie erbij??

bullus

Re: Velgen kuisen..

Bericht door bullus » 17 jul 2012, 19:37

Schuurspons :gek: krijg je alleen maar krassen van.

Afspuiten
Velgen wassen met sopje of velgenreiniger
Indien erg vervuild;
Iron-x ,daarna afspoelen
Kleien
Waxen

BMW_Lover
Contacteer:

Bericht door BMW_Lover » 17 jul 2012, 21:49

Terpentine doet wonderen en laat ook een vet laagje achter waardoor vuil minder snel hecht.
Light travels faster than sound...
which is why most people appear brilliant until you hear them.

Afbeelding

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 17 jul 2012, 22:27

Ik denk dat ik ook maar "Terpentine(=White Spirit) ga gebruiken want dat lijkt me het goedkoopste.. :)

kos.be

Bericht door kos.be » 18 jul 2012, 10:36

De velgen van mijn auto heb ik nog niet met de hand gewassen, die van mijn moto wel. Daarvoor gebruik ik WD40 om het smeer van de ketting en wegteer van de velg te krijgen. Werkt bijzonder goed en is voor zover ik weet niet schadelijk voor de velg en zou ze zelfs beschermen... Is bovendien ook niet duur.
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

tom_il

Bericht door tom_il » 18 jul 2012, 10:53

ik hou het met producten die ontwikkeld zijn voor het reining van velgen.
Zeker niet experimenteren met andere producten want je weet nooit wat de invloed is op de lak.
Schuurspons is zeker af te raden, probeer maar eens op er op een gelakt deel, dit ziet er niet meer uit.

Sterk vervuilende velgen eerst kuisen met velgenreiniger en daarna simoniseren indien nodig. Eventueel kan je velgenwax aanbregen zodat hij langer proper blijft.
525d E61 2007 pre-LCI

Tourer

Bericht door Tourer » 19 jul 2012, 09:42

Schuurspons? NO!!

1. Weinig vervuiling (als je velgen met enige regelmaat bijhoudt) -> water + spons of doekje
2. Normale vervuiling (langere tijd velgen niet gepoetst)-> sopje (water met autoshampoo) + spons of doekje
3. Hardenekkige vervuiling (aangekoekt remspul) -> velgenreiniger (de goedkopere voldoet prima alleen heb je er vaak iets meer van nodig en langer laten intrekken dan de duurdere versies) paar minuten laten intrekken en vervolgens optie 2.

Bij wisselen zomer vs. winterbanden doe ik altijd optie 3 (dan laat ik velgenreiniger zeker 5 minuten intrekken en doe ik ook 'achter' de velg schooonmaken, dus waar je normaal niet bijkomt. Komt is bijna als nieuw uit.

Daarna weer lekker :driving:
Huidige: F11 535d M-sport APEC chipped 355PK / 740Nm
Vorige: E61 530dA M-tech PPE chipped 260PK / 583Nm

chicco68

Bericht door chicco68 » 19 jul 2012, 13:12

Inderdaad gewoon met een sopje en spons als het oppervlakkige vervuilingen betreft.
Eventueel voor lastige plekken een "bokkenpoot" (maar let wel op dat je de velg niet beschadigd met de schroef. Deze eventueel goed afplakken).
Voor velgen die moeilijk schoon te krijgen zijn (veel remslijpsel wat vast zit) gebruik ik altijd iron-x (zelfs op een auto als ik deze een complete detailbeurt geef). Een behandeling van 2 a 3x is dan geen uitzondering maar in principe krijg je daar iedere smerige velg mee schoon !
Let wel op met iron-x. Gebruik volgens gebruiksaanwijzing anders heb je straks vlekken/beschadigingen aan je velgen die je nooit meer weg krijgt.

Voor verdere info mbt velgenreinigers zie http://www.carclean.nl/producten/Exteri ... enreiniger of op het forum van deze site voor verdere uitleg :duim:

h2o

Bericht door h2o » 19 jul 2012, 18:22

ik gebruik altijd dasty....
goedkope keukenontvetter van de wibra, kost geen drol maar werkt prima.
daarna een keertje poetsen met was en ik kan er weer ff tegen.
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 19 jul 2012, 23:50

De probleem is bij mij dat ik in BIJNA 1JAAR voor eerste x gekuist heb en tja.. buitenkant was nog redelijk maar de binnenkant was vol laag teer dat moeilijk was weg te krijgen.. .

Gel/Javel en een spons hebben het werk grotendeels gedaan maar er waren toch nog plekken aan de binnekant dat ik niet echt wegkreeg en ook waar die luchding zit.. daar kan ik helemaal niet goed schrubben!!!

Toen ben ik naar een doe-het-zelf geweest en beetje info gevraagd en die man zei dat de beste product om aangeplakt teer weg te krijgen "wasbenzine" is.. nou ik heb het maar gekocht en kost niet veel voor een 1L... . Ik heb erna geprobeerd de plekken die ik niet weggekregen had weg te krijgen maar helaas.. pindakaas.. 't is niet gelukt!!

Hier een foto jongens en graag jullie reactie.. :

Afbeelding

kos.be

Bericht door kos.be » 20 jul 2012, 08:28

Probeer gewoon WD40. Gebruik ik ook om teervlekken en aangekoekte kettingolie van mijn motovelgen te verwijderen. Onvoorstelbaar met wat een gemak sommig vuil ermee verwijderd kan worden!
Kost ook niet veel en baat het niet, dan schaadt het niet (in tegenstelling tot sommige agressieve velgenreinigers). Bovendien kan je het dan nog voor tal van andere dingen gebruiken.
Let er wel op dat je het niet op je remmen spuit!!!
BMW 520d Touring (2008) - Als ik Mercedes wil rijden, bel ik wel een taxi.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”