M40 motor ratelt bij lage toeren.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
martin318

M40 motor ratelt bij lage toeren.

Bericht door martin318 » 18 jul 2012, 15:23

Hoi allemaal.

Bij deze weer een vraag over de E30. Het gaat om de type 2 met de M40 motor erin hoop dat jullie kunnen helpen.
Als je op lage toerentallen rijd vooral met koude motor hoor je zo nu en dan een vrij luid ratelend geluid.
En als je het gas intrapt verdwijnt het 9 van de 10 keer meteen en soms gaat ie juist sneller tikken wat mij logisch lijkt.
Het is net een ouderwetse diesel die je voorbij hoort rijden dus ik was eens benieuwd wat dit kan zijn ?
Ik heb al op internet gelezen dat het de kleppen stoters die soms luidruchtig kunnen worden bij deze motor maar ik wou het even zeker weten voordat er iets kapot is wat problemen kan veroorzaken !
En zijn er nog tips om het (probleem) eventueel op te lossen ?
Hoor erg graag wat jullie allemaal denken en foto`s en filmpjes kan ik altijd maken als dat nodig is :)

Mvgr,
Martin

edwardd

Re: M40 motor ratelt bij lage toeren.

Bericht door edwardd » 31 jul 2012, 21:58

hoogs waarschijnlijk zijn het je klepstoters . die zijn vervuild waardoor ze niet helemaal meer kunnen vullen.
met olie. probeer eens 5 w 40 aan olie erin te doen en laat de motor eens echt goed warm worden door hard te rijden . of flink te belasten . als dat niet help . nieuwe stoters erin mits je nokkenas en tuimelaars niet ingelopen zijn ..

Beens1

Bericht door Beens1 » 01 aug 2012, 11:47

Klinkt mijn toch ook meer in de oren als het bekende nokkenas-gebeuren van de M40.
Maar je kunt inderdaad ook nog even het proberen met de olie, hoewel ik zelf dat alleen nog maar met een M43 heb meegemaakt.

martin318

Bericht door martin318 » 03 aug 2012, 10:04

Hoi edward en beens.

Bedankt voor de reacties.
Ja ik ben ook bang dat het met de olie niet gaat lukken ! En ik heb er net nieuwe 10w40 inzitten dus een beetje zonde om dat eruit te halen vind ik.
Ik ben laatst ook al bij Bmw car en parts geweest die hoorde het ook van een afstandje en die zei gelijk al van volgens mij is die wel toe aan een nieuwe nokkenas.
Nu zat ik te denken aan een scherpere nokkenas dan heb ik gelijk wat extra vermogen maar hoe moeilijk is deze operatie ? Dan kan ik natuurlijk gelijk de distributie riem en spanrollen enzo doen dan zou ik de volgende paar 1000 km wel weer vooruit moeten kunnen dacht ik zo.
Maar hebben jullie enig idee of dit een moeilijke operatie is ? De auto mag wel een paar dagen stil staan dat is geen probleem dus het hoeft niet snel te kunnen !

Mvgr,
Martin

edwardd

Bericht door edwardd » 04 aug 2012, 14:00

hoi martin.
een scherpere nokkenas zou ik niet doen .
je heb te maken met standaard klepveren als je een sport nokkenas erin doet heb je kans dat je klepveren gaan zweven omdat ze niet gelijdelijk opengaan maar opeens open en dicht. je motor loop ook erg onrustig bij stationair toerental .. en je pk winst is minimaal .
kijk eerst maar eens of je nokkenas is ingesleten dat heb je zo gezien.
wil je toch meer pk kan je beter denken aan chiptuning is 15 pk winst op een m40 blokje .
wel uitkijken je toerenbegrenzer doet het niet meer dus wel uitkijken .
gr edward.. :duim:

martin318

Bericht door martin318 » 07 aug 2012, 18:52

Hoi edward.

Ja ik heb inderdaad eens gegoogeld en de Pk winst is inderdaad niet echt om over naar huis te schrijven dan kan ik beter sparen voor een turbo ombouw project bijvoorbeeld.
Zal hem binnenkort eens los trekken kijken of de nokkenas inderdaad zo slecht is ?
Ik merk de laatste paar dagen trouwens ook dat het ratelen steeds minder word ! Misschien heeft het toch met de smering te maken heb hem af en toe wat zwaarder belast met door trekken en ook lange afstanden rijden heb zon vermoeden dat hij dit de laatste tijd niet echt heeft mogen doen alleen maar kleine stukjes waarschijnlijk.
Dus ik kan het natuurlijk ook nog even aankijken en gewoon netjes warm rijden en zo nu en dan lekker even gas geven in de hoop dat alle rotzooi in het blok mooi loskomt en misschien over een kilometer of 1000 de olie weer vervangen om de rotzooi eruit te krijgen.

Chip tuning lijkt me wel interessant om te doen maar volgens mij ben je hier gauw 400 of 500 euro voor kwijt of niet ?
Voor dat geld koop je ook een leuke turbo en dan even uitzoeken hoe alles aangesloten moet worden en dan heb ik vast meer dan 15 Pk extra. En ook nog eens lekker geluid erin vind het altijd geniaal dat gezoem van de turbo in de vrachtwagen.

En ik heb natuurlijk nog meer dingen die allemaal af moeten dus het tunen van de auto is ook nog een klein beetje toekomst muziek afhankelijk van de kosten natuurlijk ook.

Mvgr,
Martin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”