hallo,
graag zou ik hier om technische advies willen vragen. het betreft een verwarmingsprobleem bij een e46 touring uit 2000. Al geruime tijd heb ik problemen om een echt warme luchtstroom uit mijn ventilatie roosters te krijgen.
de auto is voorzien van een standkachel van webasto die in serie staat met de interieur radiateur.
als de auto echt warm staat naar b.v. 30 km komt er nog steeds maar een lauw warme lucht stroom in het interieur in,en als de auto stationair draait wordt deze zelfs koel. Als ik dan de standkachel erbij zet, deze gaat dan alleen pompen zonder de brander te starten omdat de koelwater temperatuur dan 85 graden is krijg ik wel warme lucht in het interieur,
ik heb de volgende zaken zijn vervangen of gedaan.
kachelkraan
koelwaterpomp
thermostaat
webasto standkachel uitgelezen (is goed)
met speciale radiator reiniger de boel gespoeld.
tevens blijft het koelwaterniveau gelijk dus hoogstwaarschijnlijk geen lekkage van het koelwater systeem.
Ook heb ik de standkachel eens ge by-passed, en had bij een stationair toerental het zelfde probleem lauwe lucht, maar bij het opjagen van de toeren kwam er wel warme lucht.
de temperatuur van het koelwater in is ongeveer 72 graden uit 65 dus toch een kleine temperatuurval over de interieur radiator.
nu vraag ik mezelf af wat voor kleppen er nog allemaal in de luchtstroom kanalen zitten voor en achter de interieur radiator. die de lucht om de radiator heel lijden. Of zou de interieur radiator toch verstopt zitten en wordt door het bijschakelen van het tweede pompje(standkachel) meer flow door de interieur radiator gecreëert waardoor de warme luchtstroom wel tot stand komt,
wie helpt me met het oplossen van dit probleem, bij voorbaat dank.
marco.
interieur verwarming probleem.
Re: interieur verwarming probleem.
Check deze link eens, betreft mijn e90 met een vergelijkbaar probleem.
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6152
Bij mij was het de interieurradiator.
http://bmw3seriesforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=6152
Bij mij was het de interieurradiator.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Bedankt H3B voor het mee denken. Ik zelf begin ook sterk aan de radiateur te denken.
Van het weekend de het spul nog eens goed ontlucht.(met pomp) en als er geen verbetering komt dan ga ik
De interieur radiator nog eens goed spoelen. Volgens mij kan er namelijk weinig aan kapot zijn, maar daar in tegen wel goed verstopt. Wat was je kwijt voor het vernieuwen hiervan?
Groeten Marco
Van het weekend de het spul nog eens goed ontlucht.(met pomp) en als er geen verbetering komt dan ga ik
De interieur radiator nog eens goed spoelen. Volgens mij kan er namelijk weinig aan kapot zijn, maar daar in tegen wel goed verstopt. Wat was je kwijt voor het vernieuwen hiervan?
Groeten Marco
De interieurradiator zelf was iets rond de 120 euro, dus dat valt mee. Er waren echter 2 nadelen.
[1] Voor mijn E90 bestaan er meerdere versies (geloof 3 ) van de interieurradiator en dus moest de oude er eerst uit om te zien welke er besteld moest worden.
[2] In- en uitbouwen en alle bijkomende werkzaamheden (ontluchten, etc..) duurde 8 uur totaal. Het halve dashboard is hiervoor verbouwd om erbij te kunnen
Ik was met diagnose (het was niet duidelijk waar het in zat) en reparatie iets van 1200 euro totaal kwijt bij de officiele BWM dealer. De kosten zitten dus niet in het materiaal maar wel in de uren. Ik weet niet hoe de radiator in een E46 ingebouwd zit, mogelijk gaat dit makkelijker.
Wat ik wel weet is dat ik de kosten vrij snel vergeten was na de eerste kilometers aangezien de auto al na een paar kilometers lekker warme lucht begon te blazen.
Laat nog even weten wat uiteindelijk de oorzaak was, ik ben zeer benieuwd.
[1] Voor mijn E90 bestaan er meerdere versies (geloof 3 ) van de interieurradiator en dus moest de oude er eerst uit om te zien welke er besteld moest worden.
[2] In- en uitbouwen en alle bijkomende werkzaamheden (ontluchten, etc..) duurde 8 uur totaal. Het halve dashboard is hiervoor verbouwd om erbij te kunnen
Ik was met diagnose (het was niet duidelijk waar het in zat) en reparatie iets van 1200 euro totaal kwijt bij de officiele BWM dealer. De kosten zitten dus niet in het materiaal maar wel in de uren. Ik weet niet hoe de radiator in een E46 ingebouwd zit, mogelijk gaat dit makkelijker.
Wat ik wel weet is dat ik de kosten vrij snel vergeten was na de eerste kilometers aangezien de auto al na een paar kilometers lekker warme lucht begon te blazen.
Laat nog even weten wat uiteindelijk de oorzaak was, ik ben zeer benieuwd.
F20 116i 2012 (2017- )

Hallo hier even een kleine update:
De verwarming lijkt beter te gaan werken, dus heb toch het vermoeden dat het een vervuild koelwater systeem is. Daarom ga ik binnenkort nog eens spoelen met bardahl power descaler. Ik laat de bevindingen weten. Groeten marco
De verwarming lijkt beter te gaan werken, dus heb toch het vermoeden dat het een vervuild koelwater systeem is. Daarom ga ik binnenkort nog eens spoelen met bardahl power descaler. Ik laat de bevindingen weten. Groeten marco