Eventuele problemen E60
- looneytune
Eventuele problemen E60
Beste E60 rijders,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een E60 6cil automaat.
Ik zag een mooie blauwe in Laren staan die helaas verkocht is maar heb nu een nieuwe op het oog :
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto- ... ousPage=lr
Nu vroeg ik me af of er bekenden ( electronica ) problemen zijn met bepaalde types of bouwjaren waar ik eventueel op kan letten.
Alvast bedankt !
Ik ben al een tijdje op zoek naar een E60 6cil automaat.
Ik zag een mooie blauwe in Laren staan die helaas verkocht is maar heb nu een nieuwe op het oog :
http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto- ... ousPage=lr
Nu vroeg ik me af of er bekenden ( electronica ) problemen zijn met bepaalde types of bouwjaren waar ik eventueel op kan letten.
Alvast bedankt !
Re: Eventuele problemen E60
Je zou deze topics eens kunnen checken:
viewtopic.php?f=123&t=10256
viewtopic.php?f=123&t=19507
En daarnaast is er nog veel meer info te vinden in het ' E60/E61 Techniek' subforum.
(Forumoverzicht‹ 5 Serie ‹ BMW E60 Forum ‹ E60/E61 Techniek)
viewtopic.php?f=123&t=10256
viewtopic.php?f=123&t=19507
En daarnaast is er nog veel meer info te vinden in het ' E60/E61 Techniek' subforum.
(Forumoverzicht‹ 5 Serie ‹ BMW E60 Forum ‹ E60/E61 Techniek)
En vergeet niet, elk merk en type auto heeft wel zijn achilles pees (pezen) maar dat betekent nog niet dat ze dat ook allemaal krijgen... Succes met je beslissing. Ik blijf het heerlijk auto's vinden!
1. automaat kan kuren gaan vertonen (ik zou voor een schakelbak gaan icm de 3.0 231 Pk, is zuiniger, sneller en betrouwbaarder). Maar met automaat rij je nog steeds de meeste weggebruikers eruit, don't worry
2. draamarmrubbers kunnen versleten zijn waardoor er speling optreed, het onderstel communiceert dit door via "bonk bonk" (typische BMW kwaal)
3. check of er sprake is van olielekkage zowel autom.bak als motorblok
4. is de auto ooit verlaagd geweest
5. altijd dealer onderhouden, op tijd zijn olieverversing gehad?!
6. bij koude start (dus let er op voordat als je auto mag proef rijden of de motor niet warm is!, manipulatie)
Het motorblok moet nl. gelijk mooi rond draaien en geen schommelingen in toerental weergeven.
Zo niet kan er van "alles" aan de hand zijn van nokkenas-sensor tot versleten zuigerveren, vanos etc.
7. vraag de eigenaar of er sprake is van overmatig olieverbruik 1l/ 10.000 is acceptabel, teveel olieverbruik kan op versleten zuigerveren duiden (maar ze kunnen er oud mee worden). Teveel olieverbruik geeft tevens aan hoe er met de auto gereden is.
8. elektronicaprobs kunnen altijd optreden ook al is de auto goed onderhouden en netjes behandeld
nog een tip: neem iemand mee die (nog) meer verstand van BMW heeft , hij beziet deze auto wellicht meer objectief
Nou mankeert er wat aan kun je wellicht de reparatiekosten (voor een deel) verrekenen met de vraagprijs.
Maar het M54 3.0 L 231 Pk motorblok is een van de beste motoren die BMW gebouwd heeft, maar toch kritisch zijn.
stuur mij maar ff een pm-tje anders
2. draamarmrubbers kunnen versleten zijn waardoor er speling optreed, het onderstel communiceert dit door via "bonk bonk" (typische BMW kwaal)
3. check of er sprake is van olielekkage zowel autom.bak als motorblok
4. is de auto ooit verlaagd geweest
5. altijd dealer onderhouden, op tijd zijn olieverversing gehad?!
6. bij koude start (dus let er op voordat als je auto mag proef rijden of de motor niet warm is!, manipulatie)
Het motorblok moet nl. gelijk mooi rond draaien en geen schommelingen in toerental weergeven.
Zo niet kan er van "alles" aan de hand zijn van nokkenas-sensor tot versleten zuigerveren, vanos etc.
7. vraag de eigenaar of er sprake is van overmatig olieverbruik 1l/ 10.000 is acceptabel, teveel olieverbruik kan op versleten zuigerveren duiden (maar ze kunnen er oud mee worden). Teveel olieverbruik geeft tevens aan hoe er met de auto gereden is.
8. elektronicaprobs kunnen altijd optreden ook al is de auto goed onderhouden en netjes behandeld
nog een tip: neem iemand mee die (nog) meer verstand van BMW heeft , hij beziet deze auto wellicht meer objectief
Nou mankeert er wat aan kun je wellicht de reparatiekosten (voor een deel) verrekenen met de vraagprijs.
Maar het M54 3.0 L 231 Pk motorblok is een van de beste motoren die BMW gebouwd heeft, maar toch kritisch zijn.
stuur mij maar ff een pm-tje anders
- looneytune
Thnx voor de reactie's...ik zag inderdaad al her en der problemen met de automaten bak voorbij komen ( 231 PK is teveel voor de bak ? )....
Ik ga binnenkort kijken en als ik zelf tevreden ben laat ik bij de BMW nog een aankoopkeuring doen !
Ik ga binnenkort kijken en als ik zelf tevreden ben laat ik bij de BMW nog een aankoopkeuring doen !
Voor een versnellingsbak is Koppel belangrijk. Voor de E60/61 zijn er 2 types deze tot 400Nm en deze hoger. Geen idee welke in de 530i zit. Voor de pre-LCI diesel is de automaat voor de 520/525 van het 400Nm type, voor de 530 en hoger word de andere automaat gebruikt.
525d E61 2007 pre-LCI
als je met een paar verschillende evt een proefrit kan maken dan voel je meteen welke wel of niet goed onderhouden is
Ik heb ook nog een hele nette voor je staan...
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 4690000000
Ik heb ook nog een hele nette voor je staan...
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 4690000000
Nice plug Mike
Trouwens grootste probleem van de E60 is dat de tank veel te snel leeg raakt
Trouwens grootste probleem van de E60 is dat de tank veel te snel leeg raakt
- looneytune
@mike16v
Ziet er ook mooi uit, maar is voor mij toch te ver boven budget....en ben op zoek naar een setje sportstoelen
Ben aan het rondneuzen prijzen van ''dure 6 cil'' zakken nog behoorlijk de komende tijd heb ik het idee
Ziet er ook mooi uit, maar is voor mij toch te ver boven budget....en ben op zoek naar een setje sportstoelen
Ben aan het rondneuzen prijzen van ''dure 6 cil'' zakken nog behoorlijk de komende tijd heb ik het idee
@tom_il: bij de N52 motoren hebben de 525i en 530i exact dezelfde automaatbak. (Beide motoren hebben minder dan 400NM trekkracht.)
De prijzen van de 6 cilinders staan wat onder druk. Heeft te maken met de hoge benzineprijzen. Een E60/E61 benzine kan zuinig zijn ( 1 op 11 is goed haalbaar) maar dat hangt volledig af van je rechtervoet. En ik kan je uit persoonlijke ervaring melden dat de verleiding erg groot is.
De prijzen van de 6 cilinders staan wat onder druk. Heeft te maken met de hoge benzineprijzen. Een E60/E61 benzine kan zuinig zijn ( 1 op 11 is goed haalbaar) maar dat hangt volledig af van je rechtervoet. En ik kan je uit persoonlijke ervaring melden dat de verleiding erg groot is.
Dit lijkt een bijzonder mooie auto, acht jaar oud, en nog niet zoveel kms en goed uitgerust (comfortzetels zijn reuze, HUD is een leuke gimmick).
Neem iemand mee die wat minder euforisch is -en dus objectiever- om de auto te gaan bekijken.
Goed de km-stand opvolgen en het onderhoudsboekje uitpluizen, eventueel de dealer in kwestie opbellen.
Indien je werkelijk een benzine zoekt kan je met deze motor niet veel misdoen.
Ikzelf heb een diesel gehad van hetzelfde bouwjaar (525D automaat) en ik heb nooit onvoorziene kosten of mankementen gehad.
Verbruik van een diesel is natuurlijk wat lager ( rond de 8,0 liter per honderd km gemengd gebruik ).
De versnellingsbak kan nog jaren mee. Die slijt vooral als je er hard op trapt.
Veel succes.

Neem iemand mee die wat minder euforisch is -en dus objectiever- om de auto te gaan bekijken.
Goed de km-stand opvolgen en het onderhoudsboekje uitpluizen, eventueel de dealer in kwestie opbellen.
Indien je werkelijk een benzine zoekt kan je met deze motor niet veel misdoen.
Ikzelf heb een diesel gehad van hetzelfde bouwjaar (525D automaat) en ik heb nooit onvoorziene kosten of mankementen gehad.
Verbruik van een diesel is natuurlijk wat lager ( rond de 8,0 liter per honderd km gemengd gebruik ).
De versnellingsbak kan nog jaren mee. Die slijt vooral als je er hard op trapt.
Veel succes.