BMW e30 316i andere motor?
-
BMW e30 316i andere motor?
Hey mensen,
Sinds een half jaar begint mijn auto wat kuren te vertonen boven de 110 km/h (tom tom snelheid). Ik krijg vermogen verlies en kan dan dus het gas intrappen wat ik wil maar de auto wil dan nauwelijks snelheid houden / versnellen, hij trilt meer. Na een klein tijdje houd dat op en heeft hij weer vermogen. Dit gebeurt overigens ook wanneer ik op trek boven de 110 en dan eventjes voet van het gaspedaal af laat en dan weer in druk. Ik heb al o.a. de labda sonde laten vervangen. Overigens zit de motor nu op 310.000 km.
Nu blijkt dat de nokkenas aan vervanging toe is en een nieuwe kost al snel 300 euro. Ik zit nu dus zelf te denken aan een algehele motor swap. De 1.6l motor is fijn maar wil nu zo langzamerhand toch wel wat meer vermogen.
Ik ben voor een niet al te gekke prijs een M20B23 (met 180.000 km) tegen gekomen en ben aan het kijken naar een 2.0. De monteur waar ik vaak heen gaat zegt dat hij de gehele motor nodig heeft inclusief kabelboom en motorstuur. Alleen adviseerde hij me nog wel om even wat onderzoek te doen en eventueel mensen te vragen die heer meer verstand van hebben.
Dus een aantal vragen:
*Is het waard om de nokkenas te vervangen van de huidige 1.6l motor (310.000 km) en zal dit het probleem van vermogen verlies oplossen (of grote kans hebben om het probleem op te lossen)?
*Is het het waard om eventueel een 2e hands nokkenas aan te schaffen?
*Een motor swap, wat heb ik hier voor nodig? Meer dan de motor compleet inclusief kabelboom + motorstuur? Aandrijfas, remmen etc? Of is het mogelijk om de oude motor eruit te halen en een nieuwe (zwaardere) motor erin te hangen. Waar moet ik op letten als ik inderdaad een dergelijke motor swap zou willen doen?
Alvast excuses voor de wall of text, ben zelf niet een super sleutelaar en wil wel dat het goed gebeurt!
P.S. De auto is een bmw 316i type 2 uit 1990 (e30)
Groeten,
Berend
Sinds een half jaar begint mijn auto wat kuren te vertonen boven de 110 km/h (tom tom snelheid). Ik krijg vermogen verlies en kan dan dus het gas intrappen wat ik wil maar de auto wil dan nauwelijks snelheid houden / versnellen, hij trilt meer. Na een klein tijdje houd dat op en heeft hij weer vermogen. Dit gebeurt overigens ook wanneer ik op trek boven de 110 en dan eventjes voet van het gaspedaal af laat en dan weer in druk. Ik heb al o.a. de labda sonde laten vervangen. Overigens zit de motor nu op 310.000 km.
Nu blijkt dat de nokkenas aan vervanging toe is en een nieuwe kost al snel 300 euro. Ik zit nu dus zelf te denken aan een algehele motor swap. De 1.6l motor is fijn maar wil nu zo langzamerhand toch wel wat meer vermogen.
Ik ben voor een niet al te gekke prijs een M20B23 (met 180.000 km) tegen gekomen en ben aan het kijken naar een 2.0. De monteur waar ik vaak heen gaat zegt dat hij de gehele motor nodig heeft inclusief kabelboom en motorstuur. Alleen adviseerde hij me nog wel om even wat onderzoek te doen en eventueel mensen te vragen die heer meer verstand van hebben.
Dus een aantal vragen:
*Is het waard om de nokkenas te vervangen van de huidige 1.6l motor (310.000 km) en zal dit het probleem van vermogen verlies oplossen (of grote kans hebben om het probleem op te lossen)?
*Is het het waard om eventueel een 2e hands nokkenas aan te schaffen?
*Een motor swap, wat heb ik hier voor nodig? Meer dan de motor compleet inclusief kabelboom + motorstuur? Aandrijfas, remmen etc? Of is het mogelijk om de oude motor eruit te halen en een nieuwe (zwaardere) motor erin te hangen. Waar moet ik op letten als ik inderdaad een dergelijke motor swap zou willen doen?
Alvast excuses voor de wall of text, ben zelf niet een super sleutelaar en wil wel dat het goed gebeurt!
P.S. De auto is een bmw 316i type 2 uit 1990 (e30)
Groeten,
Berend
Re: BMW e30 316i andere motor?
Het type motor in jouw auto heeft inderdaad niet een hele slijtvaste nokkenas, door te lang doorrijden zonder oliewissel of goed doorblazen van de oliesproeileiding boven de nokkenas, kan deze redelijk snel gaan slijten.
Er is op het internet veel te vinden over de M40 met dit probleem.
Wat verstandig is voor jouw auto is moeilijk te zeggen vanaf hier, hangt van je budget af en ook niet onbelangrijk, de verdere staat van je auto. Een motorswap uitvoeren is leuk maar zonde van het geld als'ie over 1,5 jaar de schredder in gaat.
Voor een motorswap, M20B20/B23 heb je nodig:
-motor
-kabelboom
-motorcomputer (ECU)
-uitlaat
-codeerstekker voor de tellerbak, anders klopt je toerenteller niet meer
-versnellingsbak (geen idee of je eigen er achter past, zo niet misschien ook nog wel aandrijfas)
-een ritje naar de RDW, je moet omkeuren van 4 naar zes cilinder. Doe je dit niet kan je verzekering moeilijk gaan doen bij een ongeval.
Op ebay.de staan geloof ik wel eens complete setjes (van Febi dacht ik) om je eigen motor op te lappen.
Wat je ook kan doen is marktplaats in de gaten houden, of www.e30fansite.nl/Forum
Daar worden wel M40's aangeboden voor een appel en een ei, dan hoef je alleen maar het blok uit te wisselen wat een relatief eenvoudige klus is.
Er is op het internet veel te vinden over de M40 met dit probleem.
Wat verstandig is voor jouw auto is moeilijk te zeggen vanaf hier, hangt van je budget af en ook niet onbelangrijk, de verdere staat van je auto. Een motorswap uitvoeren is leuk maar zonde van het geld als'ie over 1,5 jaar de schredder in gaat.
Voor een motorswap, M20B20/B23 heb je nodig:
-motor
-kabelboom
-motorcomputer (ECU)
-uitlaat
-codeerstekker voor de tellerbak, anders klopt je toerenteller niet meer
-versnellingsbak (geen idee of je eigen er achter past, zo niet misschien ook nog wel aandrijfas)
-een ritje naar de RDW, je moet omkeuren van 4 naar zes cilinder. Doe je dit niet kan je verzekering moeilijk gaan doen bij een ongeval.
Op ebay.de staan geloof ik wel eens complete setjes (van Febi dacht ik) om je eigen motor op te lappen.
Wat je ook kan doen is marktplaats in de gaten houden, of www.e30fansite.nl/Forum
Daar worden wel M40's aangeboden voor een appel en een ei, dan hoef je alleen maar het blok uit te wisselen wat een relatief eenvoudige klus is.

-
Bedankt voor de info! Ik heb al gebeld met het RDW, dit zou niet een moeilijke procedure moeten zijn omdat de auto vrij oud is (1996 is geloof ik lastiger). Ik ga het even in de gaten houden, bedankt!
Het schijnt inderdaad niet zo'n moeilijke procedure te zijn maar je moet het wel even meenemen in het geheel, qua moeite en kosten
De setjes op ebay.de :"KLIK

De setjes op ebay.de :"KLIK

-
Overigens, recent nog werk gedaan in verband met roest wegwerken e.d. Zit dus wat in dubio omdat de motor die er nu in zit 310.000 km gelopen heeft (dit is erg veel vind ik) en mede omdat ik dus zowiezo nu al dingen moet gaan zitten vervangen in de motor het misschien wel waard is om een andere motor erin te zetten. Moet echter wel bekennen dat ik graag wat meer vermogen zou willen hebben dan dat ik nu heb. Maar goed, hoop zelf er met onder de 1000 euro uit te zijn.
Ik zal overigens zeker even rond spitten op de link die je gepost hebt Corpse, bedankt!
Ik zal overigens zeker even rond spitten op de link die je gepost hebt Corpse, bedankt!
Jij wilt meer vermogen?
Ik heb hier nog een hele dikke V8 liggen uit een e39 535i.
Bouwen ze vaak in in een e30 en zijn dus wel handleidingen van te vinden.
Heb je zeker genoeg vermogen en motor is lekker fris met 2x koprevisie 2x nieuwe koppakking en 2x distributieketting revisie en is ook nog eens geheel compleet met kabelboom en uitlaatspruitstukken echter zonder ecu.
Ik heb hier nog een hele dikke V8 liggen uit een e39 535i.
Bouwen ze vaak in in een e30 en zijn dus wel handleidingen van te vinden.
Heb je zeker genoeg vermogen en motor is lekker fris met 2x koprevisie 2x nieuwe koppakking en 2x distributieketting revisie en is ook nog eens geheel compleet met kabelboom en uitlaatspruitstukken echter zonder ecu.
530d E61 titan silber 2005 daily,
728i E38 oxford grunn 1996,
325i E36 mauritius blau 1992,
318is E36 techno violet 1996,
540i E39 techno violet 1996,
318is E36 madeira violet 1997 driftcar,
als deze uit het EWS tijdperk stamt kun je daar ecu's van andere e39's instoppen wat je wilt. Die doet niks meer (zoals het hoort).
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

-
- Contacteer:
wanneer je toch gewoon een ews sleutel en computer hebt toch wel. alleen ben je dan weer een smak geld verder.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
de sleutel is 1, de ecu is beveiliging 2. Als die 2 niet matchen draait de ketel niet. Aangezien de ecu er niet is, wordt dat zonder illegale activiteiten een zeer moeilijk verhaal.
E36 320i Coupé 1994 verkocht
News from the new owner: the car is a total loss after a crash 

Deze motor stamt uit 1996.
Je kunt elke motor weer aan de praat krijgen!
Zou niet weten waarom niet.
Je kunt maar een ecu met ews en bijbehorende sleutels kopen en gaan met die banaan.
Er zit niks aparts op de motor waarom hij met een andere ecu,ews en sleutels niet wil draaien!
Anders zou je nooit een andere motor in je Bmw e39 kunnen hangen?
Lijkt me nogal onlogisch!
Je kunt elke motor weer aan de praat krijgen!
Zou niet weten waarom niet.
Je kunt maar een ecu met ews en bijbehorende sleutels kopen en gaan met die banaan.
Er zit niks aparts op de motor waarom hij met een andere ecu,ews en sleutels niet wil draaien!
Anders zou je nooit een andere motor in je Bmw e39 kunnen hangen?
Lijkt me nogal onlogisch!
-
Sorry voor de late reactie mensen, ben een tijdje weg geweest voor veldwerk in Spanje. Een v8 zal inderdaad een hele smak vermogen increase geven, ben alleen dan wel bang dat ik de auto kapot ga trekken, hij is toch maar berekend op een 1.6 dus ik ga er van uit dat er heel wat extra aan moet worden gedaan dan?
Ik ben weer in overleg met de monteur, we gaan een compressie test doen om te kijken of de motor voor de rest wel lekker is omdat ik geen zin heb een motor te repareren om vervolgens het volgende probleem te krijgen.
Overigens, e28 520i, zou je meer informatie over de motor willen doneren? Moet wel heel eerlijk bekennen dat ik toch een klein beetje nieuwschierig ben
Ik ben weer in overleg met de monteur, we gaan een compressie test doen om te kijken of de motor voor de rest wel lekker is omdat ik geen zin heb een motor te repareren om vervolgens het volgende probleem te krijgen.
Overigens, e28 520i, zou je meer informatie over de motor willen doneren? Moet wel heel eerlijk bekennen dat ik toch een klein beetje nieuwschierig ben

Je krijgt een pmtje 

-
Hartelijk dank! Kan helaas nog niet antwoorden :/ Maar ik zal er over na denken!
Helaas zijn die M40 motoren niet al te best, ik heb zelf ook een M40B18 in de touring zitten opzich loopt die prima maar die tikt wel iets.
Hydraulische klepstoters willen ook wel is teveel spelling hebben en dan verlies je druk in de hoge toeren met gevolg dat de kleppen niet helemaal open gaan en de motor inhoud.
Zelf heb nog een M44B19 liggen ( 318ti e36 compact motor ) hier passen veel onderdelen op van de M40B16 zoals de carterpan, olie aanzuigbuis, motorsteunen, radiateur en de bak.
Ik ga de motor niet meer in bouwen, als je interesse hebt stuur meer een PM
140pk en 180nm koppel, rijd erg goed en leuk in een e30 en is zelfs vrij zuinig.
De EWS kan je gewoon laten zitten als je alles maar compleet hebt, uit programmeren is vrij goedkoop.
Hier staat het beschreven voor een M52B28 met EWS II
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00240/f00240.htm
Hydraulische klepstoters willen ook wel is teveel spelling hebben en dan verlies je druk in de hoge toeren met gevolg dat de kleppen niet helemaal open gaan en de motor inhoud.
Zelf heb nog een M44B19 liggen ( 318ti e36 compact motor ) hier passen veel onderdelen op van de M40B16 zoals de carterpan, olie aanzuigbuis, motorsteunen, radiateur en de bak.
Ik ga de motor niet meer in bouwen, als je interesse hebt stuur meer een PM

140pk en 180nm koppel, rijd erg goed en leuk in een e30 en is zelfs vrij zuinig.
De EWS kan je gewoon laten zitten als je alles maar compleet hebt, uit programmeren is vrij goedkoop.
Hier staat het beschreven voor een M52B28 met EWS II
http://wp1016621.server-he.de/fotost/f00240/f00240.htm