Zandstralen oude veren verstandig of niet?
Zandstralen oude veren verstandig of niet?
Mijn auto heeft verlagingsset, maar wil deze eruit gooien. Van de oude eigenaar had ik de oude veren meegekregen, heb ze inmiddels gezandstraald en en een grondlak opgedaan. Maar nu hoor ik verhalen dat zandstralen voor de veren niet goed zou zijn. Weet iemand hier iets over?
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat
-
Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?
Ligt eraan hoe de roest de veren aangetast heeft lijkt mij...
Nou erg roestig was het niet en het niet zo dat ik het helemaal wild gestraald heb, was meer oppervlakkig roest, en omdat het los was dacht om het even op te knappen. Daarna heb ik hem in grondverf gespoten, misschien nog een keer grondverf en maak ik mooi rood 

maakt niet uit,kan je gewoon stralen en verven.
Gr.Joop
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Oke bedankt, maar uit Spijkenisse? Ik uit Hoogvliet.
Yep,... van R.dam naar spijkenisse al 23 jaar.
Gr.Joop
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Probleem met stralen is, dat je aan de oppervlakte veel warmte inbrengt.
De eigenschappen van het materiaal kunnen hierdoor veranderen.
Persoonlijk zou ik ze liever schuren.
wat ik heb gedaan is wel lichtelijk gestraald, was ook niet zo erg roestig. Dus lichtelijk erover heen gehaald en daarna gelijk in een goede grondlak gezet. Zit nu al een jaar onder auto. Moet zeggen ziet nog steeds mooi uit en ze zijn ook niet kapot gegaan,
Dit is dus mijn ervaring wat ik met jullie wil delen.
Dit is dus mijn ervaring wat ik met jullie wil delen.
heb jij ooit wel eens gestraald ???? ik denk het niet anders geef je niet zo'n opmerkingbjornc schreef:Probleem met stralen is, dat je aan de oppervlakte veel warmte inbrengt.

kijk als je een autobody moet stralen die nog geen streep dik is,dan moet je uitkijken dat je niet te lang op een plek blijft staan, maar veren van een cm dik dat maakt geen f*ck uit.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ik heb wel eens wat gestraald.
En als jij verstand van materialen had, gaf je niet zo'n onzinnige opmerking terug.
Blik van een carrosserie is niet van verenstaal gemaakt laat staan dat het terug veert in z'n originele vorm.
Als je verenstaal heet stookt, dan verliest het z'n materiaalspecifieke eigenschappen.
En dat is nou net wat er gebeurt bij stralen.
Akkoord, bij stralen met beleid zou het goed moeten gaan.
En als jij verstand van materialen had, gaf je niet zo'n onzinnige opmerking terug.
Blik van een carrosserie is niet van verenstaal gemaakt laat staan dat het terug veert in z'n originele vorm.
Als je verenstaal heet stookt, dan verliest het z'n materiaalspecifieke eigenschappen.
Ik wil niet tussen jullie discussie in komen, maar inderdaad een veer heeft een andere materiaalbouw denk ik. Daar zou je wat voorzichtig moeten zijn.
Om even op straalervaring te komen. Ik werk in een elektromotoren bedrijf, waar we oude motoren omtoveren tot nieuwe, inclusief verlageren en eventueel wikkelen tot zandstralen aanbrengen van dure grondlagen en soms tot vier lagen speciale verlagen, die bestand moeten zijn tegen zuren, olie etc. Denk maar aan de petrochemische industrie.
Zelf heb ik zeker 15 jaar gestraald. In ons bedrijf hebben we speciale zandstraal cabine.
Om even op straalervaring te komen. Ik werk in een elektromotoren bedrijf, waar we oude motoren omtoveren tot nieuwe, inclusief verlageren en eventueel wikkelen tot zandstralen aanbrengen van dure grondlagen en soms tot vier lagen speciale verlagen, die bestand moeten zijn tegen zuren, olie etc. Denk maar aan de petrochemische industrie.
Zelf heb ik zeker 15 jaar gestraald. In ons bedrijf hebben we speciale zandstraal cabine.
Dan moet je het wel roodstoken,bij gewoon stralen gebeurt dat niet.bjornc schreef:Als je verenstaal heet stookt, dan verliest het z'n materiaalspecifieke eigenschappen.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967
Hallo mannen,
Ik ben het helemaal eens met Joop!
Stralen kan dus helemaal geen kwaad!
Stralen en warm worden ? Nee, dit is dus een verhaaltje broodje Apenkool.
Hoog uit handwarm.
Zelfs al zou je de schroefveer rood kokend stoken, en je koelt deze op de juiste manier weer af, zelfs dan is de structuur en de eigenschappen zelfs van de schroefveer niet eens veranderd!
Al eens gehoord van het verleggen van een wikkeling op het einde?
Dat gebeurt dus door het materiaal van de schroefveer te verhitten, zodat de wikkeling veranderd kan worden.
Een goede tuner doet dit gewoon, en heb er al een aantal keren op staan kijken zelfs, echt niets aan de hand.
Al eens gezien hoe men handmatig een schroefveer produceerde, ik wel.
Dus gewoon lekker die schroefveer stralen, mits de schroefveer niet te diep is ingeroest!
Een schroefveer zal eerder breken door metaal moeheid, dan door het stralen er van.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik ben het helemaal eens met Joop!
Stralen kan dus helemaal geen kwaad!
Stralen en warm worden ? Nee, dit is dus een verhaaltje broodje Apenkool.
Hoog uit handwarm.
Zelfs al zou je de schroefveer rood kokend stoken, en je koelt deze op de juiste manier weer af, zelfs dan is de structuur en de eigenschappen zelfs van de schroefveer niet eens veranderd!
Al eens gehoord van het verleggen van een wikkeling op het einde?
Dat gebeurt dus door het materiaal van de schroefveer te verhitten, zodat de wikkeling veranderd kan worden.
Een goede tuner doet dit gewoon, en heb er al een aantal keren op staan kijken zelfs, echt niets aan de hand.
Al eens gezien hoe men handmatig een schroefveer produceerde, ik wel.
Dus gewoon lekker die schroefveer stralen, mits de schroefveer niet te diep is ingeroest!
Een schroefveer zal eerder breken door metaal moeheid, dan door het stralen er van.

Met vriendelijke groet,
Ad