Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door jomeo » 06 mar 2013, 12:38

Mijn auto heeft verlagingsset, maar wil deze eruit gooien. Van de oude eigenaar had ik de oude veren meegekregen, heb ze inmiddels gezandstraald en en een grondlak opgedaan. Maar nu hoor ik verhalen dat zandstralen voor de veren niet goed zou zijn. Weet iemand hier iets over?
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door streamline » 06 mar 2013, 14:44

Ligt eraan hoe de roest de veren aangetast heeft lijkt mij...

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door jomeo » 06 mar 2013, 15:31

Nou erg roestig was het niet en het niet zo dat ik het helemaal wild gestraald heb, was meer oppervlakkig roest, en omdat het los was dacht om het even op te knappen. Daarna heb ik hem in grondverf gespoten, misschien nog een keer grondverf en maak ik mooi rood ;)
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
e39-528i
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:02
Locatie: spijkenisse

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door e39-528i » 06 mar 2013, 18:24

maakt niet uit,kan je gewoon stralen en verven.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door jomeo » 07 mar 2013, 12:03

Oke bedankt, maar uit Spijkenisse? Ik uit Hoogvliet.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
e39-528i
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:02
Locatie: spijkenisse

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door e39-528i » 07 mar 2013, 12:26

Yep,... van R.dam naar spijkenisse al 23 jaar.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door bjornc » 09 mei 2013, 10:57

Probleem met stralen is, dat je aan de oppervlakte veel warmte inbrengt.
De eigenschappen van het materiaal kunnen hierdoor veranderen.
Persoonlijk zou ik ze liever schuren.

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door jomeo » 09 mei 2013, 11:15

wat ik heb gedaan is wel lichtelijk gestraald, was ook niet zo erg roestig. Dus lichtelijk erover heen gehaald en daarna gelijk in een goede grondlak gezet. Zit nu al een jaar onder auto. Moet zeggen ziet nog steeds mooi uit en ze zijn ook niet kapot gegaan,
Dit is dus mijn ervaring wat ik met jullie wil delen.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
e39-528i
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:02
Locatie: spijkenisse

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door e39-528i » 09 mei 2013, 17:49

bjornc schreef:Probleem met stralen is, dat je aan de oppervlakte veel warmte inbrengt.
De eigenschappen van het materiaal kunnen hierdoor veranderen.
Persoonlijk zou ik ze liever schuren.
heb jij ooit wel eens gestraald ???? ik denk het niet anders geef je niet zo'n opmerking :whistle:
kijk als je een autobody moet stralen die nog geen streep dik is,dan moet je uitkijken dat je niet te lang op een plek blijft staan, maar veren van een cm dik dat maakt geen f*ck uit.
Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door bjornc » 10 mei 2013, 17:54

Ik heb wel eens wat gestraald.
En als jij verstand van materialen had, gaf je niet zo'n onzinnige opmerking terug.
Blik van een carrosserie is niet van verenstaal gemaakt laat staan dat het terug veert in z'n originele vorm.
Als je verenstaal heet stookt, dan verliest het z'n materiaalspecifieke eigenschappen.
En dat is nou net wat er gebeurt bij stralen.
Akkoord, bij stralen met beleid zou het goed moeten gaan.

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door jomeo » 11 mei 2013, 10:27

Ik wil niet tussen jullie discussie in komen, maar inderdaad een veer heeft een andere materiaalbouw denk ik. Daar zou je wat voorzichtig moeten zijn.
Om even op straalervaring te komen. Ik werk in een elektromotoren bedrijf, waar we oude motoren omtoveren tot nieuwe, inclusief verlageren en eventueel wikkelen tot zandstralen aanbrengen van dure grondlagen en soms tot vier lagen speciale verlagen, die bestand moeten zijn tegen zuren, olie etc. Denk maar aan de petrochemische industrie.
Zelf heb ik zeker 15 jaar gestraald. In ons bedrijf hebben we speciale zandstraal cabine.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Gebruikersavatar
e39-528i
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:02
Locatie: spijkenisse

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door e39-528i » 11 mei 2013, 12:26

bjornc schreef:Als je verenstaal heet stookt, dan verliest het z'n materiaalspecifieke eigenschappen.
En dat is nou net wat er gebeurt bij stralen.
Akkoord, bij stralen met beleid zou het goed moeten gaan.
Dan moet je het wel roodstoken,bij gewoon stralen gebeurt dat niet.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Zandstralen oude veren verstandig of niet?

Bericht door AdE39 » 12 mei 2013, 16:21

Hallo mannen,

Ik ben het helemaal eens met Joop!
Stralen kan dus helemaal geen kwaad!

Stralen en warm worden ? Nee, dit is dus een verhaaltje broodje Apenkool.
Hoog uit handwarm.

Zelfs al zou je de schroefveer rood kokend stoken, en je koelt deze op de juiste manier weer af, zelfs dan is de structuur en de eigenschappen zelfs van de schroefveer niet eens veranderd!
Al eens gehoord van het verleggen van een wikkeling op het einde?
Dat gebeurt dus door het materiaal van de schroefveer te verhitten, zodat de wikkeling veranderd kan worden.
Een goede tuner doet dit gewoon, en heb er al een aantal keren op staan kijken zelfs, echt niets aan de hand.

Al eens gezien hoe men handmatig een schroefveer produceerde, ik wel.

Dus gewoon lekker die schroefveer stralen, mits de schroefveer niet te diep is ingeroest!

Een schroefveer zal eerder breken door metaal moeheid, dan door het stralen er van. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Techniek”