automaat is gaan slippen na spoelen...!?
automaat is gaan slippen na spoelen...!?
Mijn BMW 530 touring uit 2002 met 210.000 km dealeronderhouden, heb ik nu een maand in bezit en hij rijdt heerlijk en zowel motor als bak verkeren in superstaat ( getuige de rijeigenschappen). Ter preventie heb ik bij een erkend bedrijf ( naam zal ik nog even niet noemen.... ( bedrijf wordt wijdverbreid aangeraden) de bak laten spoelen dit omdat mij dit werd aanbevolen( juist als de bak nog goed werkt is een spoeling aan te raden ivm voorkomen van problemen, aldus deze week ( dinsdag's) naar dat bedrijf gereden en de bak laten spoelen...vandaag wil ik wegrijden en merk ik ineens dat de bak slipt, ik het bedrijf gebeld met de vraag wat dit kan zijn...."dat is vreemd" "Is het alleen bij koude motor of ook als hij warm is"werd me gevraagd. Ik heb op aanraden even gereden en toen leek het te verminderen. Echter vanavond moest ik even weg en slipte hij wederom, en nu bleef hij slippen....
Morgen dus toch maar weer bellen om te vragen hoe/wat er aan de hand kan zijn. Inmiddels begin ik me nogal zorgen te maken ( heb ooit eerder zoiets meegemaakt en toen was door een lekkage de volledige bak stuk gelopen) , Mocht dit het geval zijn ( ik meende nl. ook al wat atf te bespeuren onder de auto) is dat bedrijf dan aansprakelijk te stellen? ( ik neem aan van wel, maar wellicht heeft hier op het forum iemand ervaring met dit soort ellende)
Morgen dus toch maar weer bellen om te vragen hoe/wat er aan de hand kan zijn. Inmiddels begin ik me nogal zorgen te maken ( heb ooit eerder zoiets meegemaakt en toen was door een lekkage de volledige bak stuk gelopen) , Mocht dit het geval zijn ( ik meende nl. ook al wat atf te bespeuren onder de auto) is dat bedrijf dan aansprakelijk te stellen? ( ik neem aan van wel, maar wellicht heeft hier op het forum iemand ervaring met dit soort ellende)
Re: automaat is gaan slippen na spoelen...!?
Hallo beste Verreijts,
Het spoelen van de automaat, ik ben er geen voorstander van.
Je maakt alle ellende los uit alle delen van de bak, en de rotzooi blijft dan ergens hangen en kan er niet weg.
Het kan ergens in een klepje zitten, en dan heb je de poppen aan het dansen.
Mijn devies, ik zou echt een afspraak maken bij ZF in Dortmund.
Daar halen ze het hele kleppenblok uit de bak, demonteren dit kleppenblok helemaal, het word helemaal gereinigd en er worden nieuwe klepjes gemonteerd, de klepjes zijn dan eigenlijk allemaal drukveertjes en balletjes. deze veertjes kunnen hun kracht verliezen, de balletjes daar tegen over, kunnen platte kantjes krijgen, en zo kan het dus zijn, dat een klepje versleten is!
Ik zou dus nooit of te nimmer zomaar een bak spoelen, de narigheid zit net om de hoek te wachten, zoals u ziet.
Bij ZF word de gehele bak bekeken, zo ook de electronica, er kan zelfs indien aanwezig een modificatie plaats vinden.
Nadat het kleppenblok is gereinigd in de wasmachine, worden de klepjes weer gemonteerd ( nieuwe dus ) en het kleppenblok word weer in de bak gemonteerd, er gaat een nieuw filter in de bak, de bak word netjes op temperatuur gevuld, de service monteur Jorg Sagert gaat dan even een gedegen testrit maken, daarna gaat de auto weer op de brug, enkel om te kijken of er geen lekkages aanwezig zijn en voor een controle.
Een reden te meer, om de bak echt niet te spoelen, ik zou er dus echt niet aan beginnen!
Nu kan het soms eens een keer of wellicht vaker voorkomen, dat dit gebeurt, maar ik zou het risico niet nemen.
Succes, ik hoop dat het bedrijf waar u deze spoeling heeft laten uitvoeren, dat zij de verantwoordelijkheid neemt om dit goed op te lossen!
Met vriendelijke groet,
Ad
Het spoelen van de automaat, ik ben er geen voorstander van.
Je maakt alle ellende los uit alle delen van de bak, en de rotzooi blijft dan ergens hangen en kan er niet weg.
Het kan ergens in een klepje zitten, en dan heb je de poppen aan het dansen.
Mijn devies, ik zou echt een afspraak maken bij ZF in Dortmund.
Daar halen ze het hele kleppenblok uit de bak, demonteren dit kleppenblok helemaal, het word helemaal gereinigd en er worden nieuwe klepjes gemonteerd, de klepjes zijn dan eigenlijk allemaal drukveertjes en balletjes. deze veertjes kunnen hun kracht verliezen, de balletjes daar tegen over, kunnen platte kantjes krijgen, en zo kan het dus zijn, dat een klepje versleten is!
Ik zou dus nooit of te nimmer zomaar een bak spoelen, de narigheid zit net om de hoek te wachten, zoals u ziet.
Bij ZF word de gehele bak bekeken, zo ook de electronica, er kan zelfs indien aanwezig een modificatie plaats vinden.
Nadat het kleppenblok is gereinigd in de wasmachine, worden de klepjes weer gemonteerd ( nieuwe dus ) en het kleppenblok word weer in de bak gemonteerd, er gaat een nieuw filter in de bak, de bak word netjes op temperatuur gevuld, de service monteur Jorg Sagert gaat dan even een gedegen testrit maken, daarna gaat de auto weer op de brug, enkel om te kijken of er geen lekkages aanwezig zijn en voor een controle.
Een reden te meer, om de bak echt niet te spoelen, ik zou er dus echt niet aan beginnen!
Nu kan het soms eens een keer of wellicht vaker voorkomen, dat dit gebeurt, maar ik zou het risico niet nemen.
Succes, ik hoop dat het bedrijf waar u deze spoeling heeft laten uitvoeren, dat zij de verantwoordelijkheid neemt om dit goed op te lossen!
Met vriendelijke groet,
Ad
Ad heeft gelijk wat betreft het spoelen.
Wat betreft ZF in Dortmund, een echte aanrader. Er is echter wel een probleem. Je kan daar alleen terecht als je bak van ZF is. Er zitten ook GM bakken onder BMW's en daar hebben zij geen reserveonderlen (meer) van.
Wat betreft ZF in Dortmund, een echte aanrader. Er is echter wel een probleem. Je kan daar alleen terecht als je bak van ZF is. Er zitten ook GM bakken onder BMW's en daar hebben zij geen reserveonderlen (meer) van.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Het is een Gm bak, en hij vertoond deze klacht af en toe nu, dus ze denken idd aan een vuiltje wat is losgekomen.
Ik moet er een eindje mee gaan rijden nu zeggen ze en anders kan ik dinsdag terugkomen voor een evt. 2e spoeling...
Ik moet er een eindje mee gaan rijden nu zeggen ze en anders kan ik dinsdag terugkomen voor een evt. 2e spoeling...
Hallo beste Verreijts,
Gaat het dan om een diesel versie van de 530? Deze hebben vaak de GM bakken.
Want de meeste benzine versies van de 5 serie hebben een ZF automaat.
Ik vrees er voor, dat er met dat spoelen weinig uit gaat halen, ik denk dat het demonteren word.
Ik hoop echter dat ik het mis zal hebben, want dat gun ik echt niemand toe.
Erg jammer dat u dit moet meemaken, dat spijt mij echt enorm.
Bij ZF doen ze uiteraard weinig onderhoud aan de GM automaten, dan beperkt men zich enkel ook tot het spoelen.
Misschien eens bij een Opel of Chevrolet dealer informeren, dat zijn immers ook GM dealers.
Vraag uiteraard wel even naar het prijskaartje!!
Enkel denk ik echter dat zij net zo zullen kunnen reageren net als de Duitse automobiel dealers, olie verversen van een automaat is niet nodig
Erg domme redenatie van de dealers!
Die dealers denken immers dat deze olie het eeuwige leven heeft, gewoon omdat de dealers het woord LongLife vertaln naar levenslang, maar daar slaan ze de lat goed mis.
Een LongLife olie kan maar 2 x zo lang gebruikt worden dan een normale olie, dus een automaat dient echt tussen de 80.000 en de 100.000 km steeds ververst te worden. Wel of geen LL olie!
Dus met andere woorden, als uw auto nooit is ververst, dan kan men tegen dit soort problemen aan lopen, de vervuiling is gewoon te groot voor weg te werken met een spoeling.
Ik hoop echter, dat het zal gaan meevallen voor u, het is wel dikke sh** zeg, om dit te moeten meemaken.
Ik zal voor u gaan duimen, en dat het hopelijk zal goed komen met het spoelen.
Plaatst u nog wel even een replay, zodat wij met zijn allen de hopelijk goede afloop mogen lezen.
Ik wens u erg veel succes toe, en hopelijk komt het allemaal goed
Met vriendelijke groet,
Ad
Gaat het dan om een diesel versie van de 530? Deze hebben vaak de GM bakken.
Want de meeste benzine versies van de 5 serie hebben een ZF automaat.
Ik vrees er voor, dat er met dat spoelen weinig uit gaat halen, ik denk dat het demonteren word.
Ik hoop echter dat ik het mis zal hebben, want dat gun ik echt niemand toe.
Erg jammer dat u dit moet meemaken, dat spijt mij echt enorm.
Bij ZF doen ze uiteraard weinig onderhoud aan de GM automaten, dan beperkt men zich enkel ook tot het spoelen.
Misschien eens bij een Opel of Chevrolet dealer informeren, dat zijn immers ook GM dealers.
Vraag uiteraard wel even naar het prijskaartje!!
Enkel denk ik echter dat zij net zo zullen kunnen reageren net als de Duitse automobiel dealers, olie verversen van een automaat is niet nodig

Die dealers denken immers dat deze olie het eeuwige leven heeft, gewoon omdat de dealers het woord LongLife vertaln naar levenslang, maar daar slaan ze de lat goed mis.
Een LongLife olie kan maar 2 x zo lang gebruikt worden dan een normale olie, dus een automaat dient echt tussen de 80.000 en de 100.000 km steeds ververst te worden. Wel of geen LL olie!
Dus met andere woorden, als uw auto nooit is ververst, dan kan men tegen dit soort problemen aan lopen, de vervuiling is gewoon te groot voor weg te werken met een spoeling.
Ik hoop echter, dat het zal gaan meevallen voor u, het is wel dikke sh** zeg, om dit te moeten meemaken.
Ik zal voor u gaan duimen, en dat het hopelijk zal goed komen met het spoelen.
Plaatst u nog wel even een replay, zodat wij met zijn allen de hopelijk goede afloop mogen lezen.
Ik wens u erg veel succes toe, en hopelijk komt het allemaal goed

Met vriendelijke groet,
Ad
Fijn al deze meelevende reacties, maar ik heb waarschijnlijk goed nieuws....Hij lekt nergens olie, sterker het blok en de bak zijn kurkdroog! op de brug goed bekeken met lampen erop....
Op aanraden van het bedrijf heb ik even gereden tot de auto en bakolie warm waren en toen even de 180 aangetikt ( ik weeet 't is illegaal) maar hij zou moeten overschakelen van 4-5 met kickdown en dat ging goed zonder dat hij in noodloop gaat ( was een test van het bedrijf) auto rijdt nu weer als vanouds goed! Er zou dus een vuiltje zijn losgekomen en dat veroorzaakt een kleine ( tijdelijke in mijn geval) verstopping, door ff flink het gas erop te doen kan dat oplossen in de hete olie, hopelijk is dat nu dus het geval en blijven verdere ongemakken uit....
Anders hoort u allen weer van me, ( hoop dus van niet)
Gegroet!
Op aanraden van het bedrijf heb ik even gereden tot de auto en bakolie warm waren en toen even de 180 aangetikt ( ik weeet 't is illegaal) maar hij zou moeten overschakelen van 4-5 met kickdown en dat ging goed zonder dat hij in noodloop gaat ( was een test van het bedrijf) auto rijdt nu weer als vanouds goed! Er zou dus een vuiltje zijn losgekomen en dat veroorzaakt een kleine ( tijdelijke in mijn geval) verstopping, door ff flink het gas erop te doen kan dat oplossen in de hete olie, hopelijk is dat nu dus het geval en blijven verdere ongemakken uit....
Anders hoort u allen weer van me, ( hoop dus van niet)
Gegroet!
Hallo beste Verreijts,
Dat is nu eens erg goed nieuws om te horen.
Gelukkig dat het een positieven wending heeft gekregen, dat het vuiltje is los geschoten.
Hopelijk dat de hermandat u niet gespot heeft, laten we het hopen.
Houd het nog even goed in de gaten, en ik mag echt hopen dat het zo blijft, dan hebben we er tenminste weer een heel tevreden BMW forumlid er bij.
Geniet lekker van de BMW, en wees voorzichtig, veel veilige km's toegewenst.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat is nu eens erg goed nieuws om te horen.

Gelukkig dat het een positieven wending heeft gekregen, dat het vuiltje is los geschoten.
Hopelijk dat de hermandat u niet gespot heeft, laten we het hopen.
Houd het nog even goed in de gaten, en ik mag echt hopen dat het zo blijft, dan hebben we er tenminste weer een heel tevreden BMW forumlid er bij.
Geniet lekker van de BMW, en wees voorzichtig, veel veilige km's toegewenst.

Met vriendelijke groet,
Ad
Overigens doen ze zeker onderhoudt aan de GM bakken bij ZF. Ik ben er in April geweest met mijn 525d. Ze kunnen er inderdaad minder mee dan met een ZF.. Maar het blijft als nog een aanrader.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Wat kost zo'n "onderhoudsbeurt voor een gm bak ?
€ 390,- inclusief btw.
- Div. Aggregat - 1 stck
- Verschl. schr. - 2 stck
- Dichtring - 2 stck
- Oelfilter - 1 stck
- Castrol Saf-XJ 75W14 - 1,5L
- Getriebeöl GM - 6,5
- Montage - 1,5 Std.
Ik was er om 10 uur. En rond 13:15 uur reed ik weer weg.
- Div. Aggregat - 1 stck
- Verschl. schr. - 2 stck
- Dichtring - 2 stck
- Oelfilter - 1 stck
- Castrol Saf-XJ 75W14 - 1,5L
- Getriebeöl GM - 6,5
- Montage - 1,5 Std.
Ik was er om 10 uur. En rond 13:15 uur reed ik weer weg.
- E39 530D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
- E39 525D Sedan
- E61 525D Touring
Hallo beste W_B,
Hartelijk dank voor de info, velen weten dit nog niet.
Kijk, dat zijn goede berichten, een jaar geleden bleef het enkel beperkt tot het verversen, maar dit is dus echt grandioos nieuws om te horen.
Dat men bij ZF ook de GM bakken de service beurten geeft.
Dan gaat de service van ZF toch nog veel verder dan ze moeten doen.
Dat is wel nadenken en mee denken met de klanten, dat is gewoon een geweldige service van ZF.
Dus voor de BMW eigenaren, weet waar je heen gaat.
Met vriendelijke groet,
Ad
Hartelijk dank voor de info, velen weten dit nog niet.
Kijk, dat zijn goede berichten, een jaar geleden bleef het enkel beperkt tot het verversen, maar dit is dus echt grandioos nieuws om te horen.
Dat men bij ZF ook de GM bakken de service beurten geeft.
Dan gaat de service van ZF toch nog veel verder dan ze moeten doen.
Dat is wel nadenken en mee denken met de klanten, dat is gewoon een geweldige service van ZF.

Dus voor de BMW eigenaren, weet waar je heen gaat.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- Contacteer:
Niet lullig bedoeld, maar als ik zie wat er gedaan is bij zf aan de gm bak lijkt ook alleen de olie te zijn ververst en de bak gespoeld. Dus maakt verder imo niet uit waar je met je gm bak heen gaat.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem
F kleine update,
Auto pakt weer goed op en lijkt directer zijn koppel op te pakken, ik merk echter wel dat hij langer in de versnellingen blijft voor hij overschakeld? Waar kan dat mee te maken hebben?
Auto pakt weer goed op en lijkt directer zijn koppel op te pakken, ik merk echter wel dat hij langer in de versnellingen blijft voor hij overschakeld? Waar kan dat mee te maken hebben?
Daar heb ik zo geen antwoord op.
Wat ik wel weet is dat je bij de 5serie de automaat 'opnieuw kunt inleren'.
Volgens mij de wagen op contact (niet starten), vervolgens het gaspedaal 30 sec. ingedrukt houden. Daarna wagen van contact. Daarna ga je rijden op een rustige manier. Dan leert de bak zich in naar de manier van jouw rijgedrag.
Wat ik wel weet is dat je bij de 5serie de automaat 'opnieuw kunt inleren'.
Volgens mij de wagen op contact (niet starten), vervolgens het gaspedaal 30 sec. ingedrukt houden. Daarna wagen van contact. Daarna ga je rijden op een rustige manier. Dan leert de bak zich in naar de manier van jouw rijgedrag.
ok bedankt!
Inmiddels schakeld hij weer als een scheermes door het welbekende pakje boter!
Inmiddels schakeld hij weer als een scheermes door het welbekende pakje boter!