Afgelopen vakantie met de caravan gemerkt dat de automaat op manueel ook zelfstandig blijft schakelen, zowel omhoog als omlaag, voorheen was dit niet het geval. Ook in de S stand wordt er gewoon doorgeschakeld naar de 6e versnelling, welke in de sportstand normaal gesproken niet wordt ingeschakeld.
Manueel kun je het schakelen wel beinvloeden, maar vaak binnen 5 tot 10 sec kiest de automaat zelf weer wat anders, net als in de D stand.
Iemand enig idee wat er mis is?
Gr Goos
automaat e61 530i 2005 schakelt afwijkend
automaat e61 530i 2005 schakelt afwijkend
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: automaat e61 530i 2005 schakelt afwijkend
In manueel schakeld de automaat wel degelijk automatisch als het toerental te hoog of te laag is. Hij zal niet toestaan dat je de bak stuk maakt. Als je dus bv manueel een hoge versnelling kiest waardoor het toerental laag is en je daarna wat afremt dan zal de bak automatisch omlaag schakelen om te verhinden dat het toerental te laag word.
Om dezelfde reden kan je alleen die versnelling kiezen waarin het toerental binnen het toegelaten gebied ligt, bv tegen 120km/u kan je niet de 1ste versnelling kiezen, de bak laat dit niet toe.
In mijn wagen gaat hij als mij niet vergis in S stand wel degelijk naar 6de. Maar dit kan verschillend zijn tussen diesel en benzine.
Waarschijnlijk zul jij manueel een toerental gekozen hebben dat te laag lag waardoor hij terug lager schakelde.
Daarnaast zou die caravan ook een invloed kunnen hebben op het schakelgedrag. Hij weet namelijk dat deze eraan hangt.
Om dezelfde reden kan je alleen die versnelling kiezen waarin het toerental binnen het toegelaten gebied ligt, bv tegen 120km/u kan je niet de 1ste versnelling kiezen, de bak laat dit niet toe.
In mijn wagen gaat hij als mij niet vergis in S stand wel degelijk naar 6de. Maar dit kan verschillend zijn tussen diesel en benzine.
Waarschijnlijk zul jij manueel een toerental gekozen hebben dat te laag lag waardoor hij terug lager schakelde.
Daarnaast zou die caravan ook een invloed kunnen hebben op het schakelgedrag. Hij weet namelijk dat deze eraan hangt.
525d E61 2007 pre-LCI
Dat hij in de M stand zelf gaat schakelen hoort niet alleen als je in het max of min toerengebied komt zoals Tom ook al zegt. Maar als je kickdown geeft doet hij het geloof ik wel.
Bij mij gaat hij in DS maar tot de 5 inderdaad. Bij 120 kph draait hij dan 2135 tpm.
Wat ik altijd wel jammer vind is dat je niet gelijk van D naar M kan. Dan moet je eerst altijd eentje omhoog of omlaag schakelen en dan weer een keer terug! Vooral op de snelweg wil ik gewoon in de 6 blijven en niet dat als je van 120 naar 130 gaat met cruise control hij gelijk als een gek gaat terugschakelen terwijl het toch de D stand is!
Bij mij gaat hij in DS maar tot de 5 inderdaad. Bij 120 kph draait hij dan 2135 tpm.
Wat ik altijd wel jammer vind is dat je niet gelijk van D naar M kan. Dan moet je eerst altijd eentje omhoog of omlaag schakelen en dan weer een keer terug! Vooral op de snelweg wil ik gewoon in de 6 blijven en niet dat als je van 120 naar 130 gaat met cruise control hij gelijk als een gek gaat terugschakelen terwijl het toch de D stand is!
F10 N57N
Ik weet dat de automaat op manueel bij te hoge of te lage toerental of bij kick down toch gaat schakelen, maar niet bij 80 km per uur blijven schakelen (bij lichte stijging van de weg) van 4 naar 5 en weer naar 4 dan weer naar 5 of snel door naar 6. In dit geval hou ik het gaspedaal constant ingedrukt. Vorig jaar bij dezelfde caravan rit gebeurde dit echt niet.
Nee, ik heb nu ca 400 km zonder carvan gereden, alles functioneert normaal