Motor loopt in het rood
Motor loopt in het rood
Beste allen,
Ik heb sinds een half jaar een E30, loopt voor de rest prima alleen als je een tijdje gereden hebt en dan even stil staat (file enz) dan loopt de koelmeter in het rode..als je weer harder rijdt loopt de meter wel weer terug naar standaard.
Is dit normaal bij een E30 uit '88? Bij mijn vorige E46's bewoog de meter geen milimeter in de file of bij lang stationair draaien.
groet, Dennis
Ik heb sinds een half jaar een E30, loopt voor de rest prima alleen als je een tijdje gereden hebt en dan even stil staat (file enz) dan loopt de koelmeter in het rode..als je weer harder rijdt loopt de meter wel weer terug naar standaard.
Is dit normaal bij een E30 uit '88? Bij mijn vorige E46's bewoog de meter geen milimeter in de file of bij lang stationair draaien.
groet, Dennis
- bimmer-jeroen
Re: Motor loopt in het rood
Dan slaat je fan niet aan. (en dit gaat bij de e30 met een visco koppeling) dus je fan draait altijd zachtjes mee met de motor todat je vloeistof in de visco harder wordt door de warmte en begint hij 1op1 mee te draaien met je motor.
Waarschijnlijk is dus jou viscokoppeling kapot.
Waarschijnlijk is dus jou viscokoppeling kapot.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Hallo Jeroen, thnx voor de info..is dat een universeel onderdeel voor alle e30's (misschien uitgezonderd diesel)?
- bimmer-jeroen
Durf ik niet met zekerheid te zeggen maar denk het wel.
als je het zeker wilt weten kun je even kijken op:
www.realoem.com
www.bmwfans.info
dit zijn 2 (zo goed als identieke) sites waarom exploded vieuws te zien zijn en onderdeel nummers.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35 In jou geval nr 2.
als je het zeker wilt weten kun je even kijken op:
www.realoem.com
www.bmwfans.info
dit zijn 2 (zo goed als identieke) sites waarom exploded vieuws te zien zijn en onderdeel nummers.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=11&fg=35 In jou geval nr 2.
e36, 318IS M44 sedan, Montreal blauw, Bilstein B12 Pro kit. LPG G3, (individual uitvoering)
Voor mijn e30 destijds heb ik een visco gekocht bij visco-koppeling.nl.
Een electrische fan van een e36 past toch ook? (Ik heb dat wel eens gehoord)
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008
Bij de E36 weet ik dat je een visco gekoppelde fan kunt verwisselen naar de elektrische versie. Weet niet of de E36 op de E30 kan.
- bimmer-jeroen
Een electrische fan kan wel. maar dan moet er wel het een en ander gebeuren..
Je moet een radiateur hebben met een thermo schakelaar.. (deze heeft e30 niet bij mijn weten dus krijg je automatisch al een e36 radiateur. Dit wordt overgens wel vaker gedaan omdat een e30 nog wel eens koelproblemen heeft..
En je moet een klein kabelboompje met een relais maken.
Je moet een radiateur hebben met een thermo schakelaar.. (deze heeft e30 niet bij mijn weten dus krijg je automatisch al een e36 radiateur. Dit wordt overgens wel vaker gedaan omdat een e30 nog wel eens koelproblemen heeft..
En je moet een klein kabelboompje met een relais maken.
Even geen tijd gehad...de fan en visco nagekeken, deze loopt dus wel netjes mee.
Nu denk ik toch dat de thermostaat kapot is aangezien de lucht die naar binnen komt vrij koel is ondanks draaiknop op warme stand. Ik dacht altijd dat als de thermostaat kapot was dat de koelvloeistof temperatuur koud bleef, maar zou het ook andersom kunnen zijn? Dat de temperatuur van de motor juist te warm blijft als de thermostaat kapot is?
Nu denk ik toch dat de thermostaat kapot is aangezien de lucht die naar binnen komt vrij koel is ondanks draaiknop op warme stand. Ik dacht altijd dat als de thermostaat kapot was dat de koelvloeistof temperatuur koud bleef, maar zou het ook andersom kunnen zijn? Dat de temperatuur van de motor juist te warm blijft als de thermostaat kapot is?
- bimmer-jeroen
Ja dit kan heel goed. dan blijft je theromostaat dicht staan.
En dan vindt er geen circulatie meer plaats. (het beweegt wel maar kan niet meer afgekoeld worden door je radiateur)
En dan vindt er geen circulatie meer plaats. (het beweegt wel maar kan niet meer afgekoeld worden door je radiateur)