Winterbanden vanachter..

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
John89

Re: Winterbanden vanachter..

Bericht door John89 » 12 sep 2013, 12:38

Ik zal nog 1maal reageren. Blijkbaar is begrijpend lezen erg lastig.

Wanneer na een winter de winterbanden op de 4mm grens komt, kiezen wij ervoor (bij mijn moeder wagen) om deze op de zomervelg te zetten (alleen achteraan).
Om de voor de winter 'versleten' band weg te gooien (omdat je nieuwe zomerbanden plaatst) vinden wij weggegooit geld. De kosten van de winterbanden hebben we toch wel. Om dat geld gaat het niet. Financieel geen probleem als je dat bedoeld.
Als je op de achteras winterbanden zet, heb je wel wat gripverlies, zoals hierboven beschreven, maar niet zo schrikbarend dat het voor grote problemen zorgt. Winterbanden op de vooras is een ander verhaal, dat moet je niet willen.
Tenslotte hebben wij hier reeds jaren ervaring mee, dus onderzoeken of niet; allemaal leuk en aardig, zal vast wel waarheid in berusten; maar door de ervaring kan ik toch wel stellen dat het geen grote problemen veroorzaakt. Jaarlijkse km zijn ruim 25dkm met die auto.

@Ad. Eerst hit op google is de site van ANWB. Daar geeft men aan dat het niet voor grote problemen zorgt, maar wellicht niet verstandig is om het slijtgedrag en de wat langere remweg (wat men berekend als je 4 winterbanden eronder hebt!).

Vinnie_86

Bericht door Vinnie_86 » 12 sep 2013, 14:33

John89 schreef:...
Blijkbaar is begrijpend lezen erg lastig.

...
Helemaal mee eens :whistle:

We proberen je te helpen, het kan allemaal best werken en met normaal gebruik voel je er niet van maar is vere van optimaal.
een keer uit moeten wijken en je kan te kort komen.
Ga anders een keer naar het circuit dan weet je pas wat banden allemaal doen
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

Dcreator

Bericht door Dcreator » 12 sep 2013, 15:30

Zelfs de ADAC zegt dat winterbanden op hoge temperaturen zorgen voor een langere remweg e.d.

Je zult dat metertje maar tekort komen bij een plotselinge ingreep....

Je moet natuurlijk gewoon doen waar jij je het prettigst bij voelt, maar het is gewoon niet aan te bevelen, en niet optimaal, als je het zelf prima vind tot daar aan toe, maar je moet ook gewoon toegeven dat het meer nadelen en risico meebrengt dan juiste banden onder juiste omstandigheden toch? Daar lijkt me weinig discussie over mogelijk!

Broncky

Bericht door Broncky » 12 sep 2013, 16:30

Besparing of niet, gebruik de juiste banden in het juiste seizoen, zeker voor wagens die achteraandrijving hebben.
Ook voor de remweg gebruik je beter de juiste banden in het juiste seizoen, die enkele euro's die je denkt te besparen kunnen na een slippartij snel vertienvoudigen. En het gaat niet alleen om de eigen veiligheid maar ook die van de andere weggebruikers, het zal jou kind maar zijn dat net oversteekt als er eentje met de verkeerde banden niet kan stoppen! De vergeeft het zichzelf zijn hele leven niet!
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

tom_il

Bericht door tom_il » 12 sep 2013, 22:20

Dcreator schreef:Zelfs de ADAC zegt dat winterbanden op hoge temperaturen zorgen voor een langere remweg e.d.
Je zult dat metertje maar tekort komen bij een plotselinge ingreep....
Klopt heb ik ook zelf ondervonden.
Met mijn vorige wagen, op een warme winterdag met winterbanden die niet veel profiel meer hadden ging ik op de rem staan voor een rondpunt. Voorwielen blokeerde abnormaal snel met fluittoon. (wagen had geen ABS). Dit maakte het voor mij duidelijk dat die banden niet goed functioneren als het warmer is. Daarom leg ik mijn winterbanden niet meer zo vroeg op.
525d E61 2007 pre-LCI

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 sep 2013, 23:55

Hallo beste BMW vrienden,

Hier kan men lang of kort over blijven praten, het blijft gewoon de winterband kan pas veilig worden ingezet beneden de 5 graden C.
Daar is het banden compound op ingesteld en ontworpen, of er nu 2 mm profiel aanwezig is of 8 mm, dat maakt echt geen verschil uit in de zomer!
Winterbanden hebben nu eenmaal een slapper of flexibeler rubber soort.

Daar tegen over zijn de verschillen te groot met winterband en de zomerband, wat de samenstelling betreft van rubber soort.

Een winterband gebruiken in de zomer, boven de 5 graden C. is en blijf gevaarlijk! Ongeacht het aantal mm's profiel!

Wat het betreft de zuinigheid om de haast afgesleten winterbanden in de zomer af te rijden, dat geeft een totaal verkeerd beeld en zuinigheid.
Dan zeg ik er bij, wat is de veiligheid en een leven waard, bij mijn in elk geval geen winterbanden onder mijn auto in de zomer!!
Dat is echt de verkeerde zuinigheid!
Stel dat een set zomerbanden € 500,00 kosten, en winterbanden € 600,00, zelfs dan zou ik de juiste band in het juiste jaar getijde nemen. Of ik nu de winterbanden met 4 mm profiel weg zou moeten gooien om de veiligheid te waarborgen. Voor mij is een leven zeker meer waard dan het genoemde bedrag, ik waag me er niet aan..

De winterband is en blijft ongeschikt in de zomertijd en boven de 10 graden C, om een erg ruime marge te nemen!
want in feite is het rond de 5 graden C.

Met vriendelijke groet,
Ad

Dcreator

Bericht door Dcreator » 13 sep 2013, 00:28

Om de verhalen hierboven te bevestigen even wat beeldmateriaal erbij getoverd:

Hier hoor je hoe de winterbanden reageren op een zomerse dag (geen goed geluid....)

Het verschil in rubber van een zomer en winterband:

John89

Bericht door John89 » 13 sep 2013, 12:37

John89 schreef:... (alleen achteraan).

...

Tenslotte hebben wij hier reeds jaren ervaring mee, dus onderzoeken of niet; allemaal leuk en aardig, zal vast wel waarheid in berusten; maar door de ervaring kan ik toch wel stellen dat het geen grote problemen veroorzaakt. Jaarlijkse km zijn ruim 25dkm met die auto.

...

en de wat langere remweg (wat men berekend als je 4 winterbanden eronder hebt!).

Vinnie_86

Bericht door Vinnie_86 » 13 sep 2013, 14:18

Prima maar dan hoop ik dat je nooit achter of in me buurt rijd :whistle:

Auto rijden kost geld maar bespaar NOOIT op banden je mag een geweldige bak onder je kont hebben maar een band is het enige contact met de weg.
Als jij iemand schept dat vergeef je je nooit, alleen maar omdat jij een paar tientjes hebt bespaart.

Sterkte alvast bij deze
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 13 sep 2013, 14:44

Jongens... dank jullie wel voor jullie raad en jullie meningen en ik heb de raad opgevolgd van de meerderheid en heb er gewone 'GoodYear Eagle' zomerbanden laten opzetten!!

Heb na al die berichten hier gelezen te hebben eens over nagedacht en tja... als winterbanden ook geschikt zou zijn voor de zomer tja.. dan zou het toch een zeer slechte zaak zijn voor de bandenindustrie want dan zouden er echt wel veel mensen zijn die lekker er de hele jaar op zouden blijven rijden!!??

Ik geloof 'John' wel en als hun er echt helemaal geen problemen mee gehad hebben dan zal het wel zo zijn en ik hoop voor hem en zijn moeder dat het ook altijd zo zal zijn voor hun... .

Nu.. men vorige banden achter heetten 'Trackmax' en de verkoper had die er 2 jaar geleden op laten zetten en tja.. hij heeft het goedkoopste der goedkoopste(slechtste van de slechtste) uitgekozen en spijtig dat ik het moet zeggen maar dat is typisch de menselijk instinct.. zolang ze zelf maar zoveel kunnen uitsparen.. het zal hem 'een dikke worst' wezen op wat ik ga rijden.. ma soit dat was ff tussen haakjes.. .

Ik heb het aan de plaatser van de banden verteld van mijn 'onbekende' 'zeer onverwachtse' slippartijtje op de rondpunt en hij zei onmiddelijk dat hij het echt 'heel normaal' vond met zo'n 'dikke prullenbanden'!!

Eerdaags als ik eens tijd heb en het regent of het heeft geregend.. dan ga ik eens met men nieuwe banden naar die exact dezelfde rondpunt en ga ik het eens testen... ben echt benieuwd!!

De plaatser zei dat hij persoonlijk voor 'Michelin' kiest boven 'GoodYear' omdat volgens hem 'Michelin' veel zachter is... : kan iemand dit bevestigen of erover oordelen?? Iemand anders zei dan weer dat 'Michelin' snel verslijt.... : kan iemand dit bevestigen??

Ps: wat vinden jullie van 'GoodYear Eagle'??

Bedankt allemaal!!

Broncky

Bericht door Broncky » 13 sep 2013, 15:10

Mijn zomerbanden zijn Goodyear eagle, en mijn winterbanden Michelin. Ben van beide zeer tevreden. Alhoewel dat de Goodyear vrij snel verslijt heb ik de indruk....
1990 Audi 90 2.3 20V > 1993 Toyota Corolla 1.6 16V > 1995 VW Golf 2 1.6D >1998 Audi 80 Avant 1.9 Tdi > 2002 Audi A6 Avant 1.9 Tdi > 2007 Audi A4 Avant 1.9Tdi >2011 BMW 520D E61 >2022 BMW F11 520D

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 13 sep 2013, 15:40

Goodyear eagle zijn zeer zacht en als je een beetje rijd kun je er in 3 maand ook al weer vanaf zijn.

Bmw 525 Berline

Bericht door Bmw 525 Berline » 14 sep 2013, 00:22

Verdomme eh mannen!!!! Als ik wist dat goodyear eagle zo snel versleet had ik het echt niet genomen!!! Ik doe elke dag 120km op-en af naar men werk(vooral autostraden) dus zal niet lang duren dan.... :s:s:s

Welke banden zijn eig echt bekend voor minder snel te slijten??? Dan weet ik welke ik volgende keer moet nemen....

tom_il

Bericht door tom_il » 14 sep 2013, 06:34

ik heb steeds goodyear Eagles F1 GS-D3. Gehad op mijn vorige. Zeer tevreden over de slijtage.
Er zijn trouwens een hoopeverschillende Goodyear Eagles high performance, All weathers enz. Allemaal met verschillende rubbersamenstelling/profiel. Slijtage zal dus zeker niet overal hetzelfde zijn.
525d E61 2007 pre-LCI

lekkerwijf1

Bericht door lekkerwijf1 » 17 sep 2013, 20:51

In mijn geval ging het ook om de gsd3 f1 Met het mooie v profiel.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”