Teveel olie bijgevuld

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
E1000_E39
Berichten: 349
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:12
Locatie: Nederland

Teveel olie bijgevuld

Bericht door E1000_E39 » 15 okt 2013, 17:18

Heren (en dames), ik heb per ongeluk teveel olie bijgevuld (in mijn geval een E39 523i). Nu staat het peil ongeveer een halve cm boven het maximum (dus dat is circa een halve liter teveel). Is een dergelijke hoeveelheid riskant? (zeker met een aantal snelwegritten voor de boeg)

Helaas heb ik alleen de standaard krik tot mijn beschikking, dus kan niet ff onder de auto kruipen om de carterplug los te halen.
"Drive softly, but carry a big engine"

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door Patrickk » 15 okt 2013, 17:43

Ik verwacht hier geen problemen mee. Zou er zelf ook gewoon mee gaan rijden.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door Patrickk » 15 okt 2013, 17:44

dubbel
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door Beens1 » 15 okt 2013, 19:02

Halve cm is volgens mij nog niet zo'n probleem. Ideaal is het niet, maar verwacht dat je niet al te veel problemen zal krijgen.
Wil je zekerheid, moet je proberen met een slang wat uit het blok te pompen.
Ikzelf heb zo'n pomp waarmee je de olie kan aftappen, ideaal; geen gesmeer met die carterplug en zo.

Gebruikersavatar
E1000_E39
Berichten: 349
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:12
Locatie: Nederland

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door E1000_E39 » 15 okt 2013, 20:03

Hm, ok. Waar haal ik zo'n pomp?
"Drive softly, but carry a big engine"

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door Beens1 » 15 okt 2013, 22:11

http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Mo ... groep.aspx
Ik heb de 6L versie van de 'oil extractor bol' (tijdelijk nu alleen niet leverbaar).

Gebruikersavatar
E1000_E39
Berichten: 349
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:12
Locatie: Nederland

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door E1000_E39 » 16 okt 2013, 07:30

Ah. Thanks. :)
"Drive softly, but carry a big engine"

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door AdE39 » 16 okt 2013, 09:33

Hallo,

Onder peil is niet goed, maar boven peil is ook niet goed!
Nu bedoel ik natuurlijk niet een halve liter onder peil, maar meer!
Olie heeft natuurlijk niet enkel een smerende functie, maar ook een koelende functie, en dat gebeurt dus op de plaatsen waar geen koelkanalen voor het koelsysteem, daar waar het hart van de motor zit, de krukas en de lagers. Te weinig olie in het carter is dus ook te weinig koeling.
Teveel olie is dus ook niet goed.
Dat is de reden dat er een peilstok in de motor aanwezig is.

Boven peil kan ook schadelijk zijn voor de motor.
Waarom zou men zeggen.

Als het oliepeil te hoog staat, kan dat consequenties hebben voor de seals, maar ook kunnen de zuigers in de olie gaan knallen, en dat is niet echt bevorderlijk voor een motor, de motor kan hier door stuk gaan..
Zie het maar als wanneer men met een auto in een diepe plas water rijdt, moet u eens kijken hoe dat afremt!
Elke keer dat er een zuiger in de olie klapt, remt hier door de motor af
En, dat kan dus al gebeuren met een halve liter teveel in het carter.

Soms kan het zo zijn, dat de motor deze overfill, de olie gaat gebruiken, dat geeft dan weer een mooie walm achter de auto.
Ik heb het n.l. ook eens een keer meegemaakt, vandaar dat ik weet dat het niet erg gezond is voor de motor, en neem van mij aan, bij mijn auto was het ook slechts een halve liter.

Ik heb dus maar slechts een paar honderd meter gereden, ik ben terug naar huis gereden, en heb vervolgens via de oliepeilbuis met een dunne remleiding en een carterspuit de halve liter uit het carter getrokken, de olie was dus al warm genoeg.

Ik raad het dus niet aan, om met een halve liter teveel in het carter te gaan rijden, het kan dus weldegelijk kwaad!

Ik zou het risico niet nemen.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
E1000_E39
Berichten: 349
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:12
Locatie: Nederland

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door E1000_E39 » 17 okt 2013, 08:29

Ik ben gister gaan rijden. Eerst rustig warm gereden voordat ik de snelweg op ging. Heb niks gemerkt. Straks peil ik nogmaals.

EDIT: zojuist gecheckt. Bij de eerste maal de peilstok eruit halen, was het niet af te lezen aangezien de halve peilstok onder de olie zat, maar na afvegen en opnieuw dopen wel: het peil zit nu exact op de max.
"Drive softly, but carry a big engine"

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Teveel olie bijgevuld

Bericht door Beens1 » 17 okt 2013, 12:05

Ik zou me er niet te druk om maken.
Als wij een olieservice lieten uitvoeren (doen het nu vaak zelf) dan werd hij ook altijd afgevuld tot max. En als dealers en specialisten dat doen, lijkt het me niet al te schadelijk. Als het echt boven de max komt (met vele mm's) dan wordt het wel wat vervelender.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”