E61 verwarming eerst warm daarna koud
-
Zafer
Re: E61 verwarming eerst warm daarna koud
Daar was ik al bang voor dan gaat dat mij ook niet lukken denk, maar de handleiding is van harte welkom
PDF hoe de fan te vervangen : http://rapidshare.com/share/6A083AE4501 ... 84C2C9C826
525d E61 2007 pre-LCI
Pfff waar begin je aan...
Doe nog eens een testje voor de zekerheid:
Motor op temperatuur brengen, dan de kachel op max hitte zetten en dan voelen of het heet word in de cabine of lauw.
Word het heet, dus goed (te)warm dan is je kachelradiateur niet verstopt of kapot
Voelen of er nu uit de linker rooster warme of koude lucht komt .. Is het koud? dan is waarschijnlijk de regelklep van linkerrooster kapot of krom of geblokkeerd etc etc. Is het warm, ben je alweer een stap dichter bij de oplossing.
Blijft het in de algehele auto lauw van temperatuur met de kachel om max hitte, dan is je kachelradiateur niet in orde en kun je beginnen het dashboard er uit te sleutelen, als je dat wilt
Sterkte!
Doe nog eens een testje voor de zekerheid:
Motor op temperatuur brengen, dan de kachel op max hitte zetten en dan voelen of het heet word in de cabine of lauw.
Word het heet, dus goed (te)warm dan is je kachelradiateur niet verstopt of kapot
Voelen of er nu uit de linker rooster warme of koude lucht komt .. Is het koud? dan is waarschijnlijk de regelklep van linkerrooster kapot of krom of geblokkeerd etc etc. Is het warm, ben je alweer een stap dichter bij de oplossing.
Blijft het in de algehele auto lauw van temperatuur met de kachel om max hitte, dan is je kachelradiateur niet in orde en kun je beginnen het dashboard er uit te sleutelen, als je dat wilt
Sterkte!
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d
Hallo beste BMW vrienden,
Als de kachel radiateur verstopt zou zitten, dan heb je helemaal geen warmte in de cabine!
Ook zou je dan niet rechts de volle warmte hebben.
Ook zou je dan niet tijdelijk 15 minuten warmte hebben aan de linker zijde.
Ook zou je dan geen warmte hebben, ook al zou je de temperatuur als het mogelijk zou zijn, op 40 graden.
verstopt is verstopt!
zou de radiateur van de kachel half verstopt zitten, ook dan zou je aan beide zijden hetzelfde euvel moeten hebben.
Ook zou de kans op een kokertje aanwezig kunnen zijn, indien de kachel radiateur verstopt zou zitten, want er is geen goede circulatie meer aanwezig, ook kan het koel systeem niet meer goed ontlucht kunnen worden, dus een kokertje is dan ook wel aanwezig!
Een verstopte radiateur, of het nu van de kachel is of van de motor koeling, zelfs dan zou je nog even kunnen volstaan met een radiateur cleaner, dan zou het gehele koelsysteem gereinigd worden met dit middel.
Maar baat het niet, dan schaadt het niet.
Let op !!
***** Enkel is dit nu net een heel beroerd jaargetijde, om een radiateur cleaner te gebruiken, want dit dient te geschieden met schoon leiding water!! En dat is nu een beetje link met de nachtvorst.
Er dient gemiddeld 200 tot 300 km gereden te worden met deze cleaner!
Dan moet het dus wel meer dan boven nul zijn, om bevriezing te voorkomen.
Ik denk dat er een storing aanwezig is met de temperatuur voelers, of een klep die dwars ligt. Deze staat normaal open als de tempratuur niet gehaald is, maar nu slaat hij dicht, omdat de temperatuur censor anders voelt dan de echte waarde!
Wat gebeurt er, als men de rechter zijde op de hoogste tempratuur instelt, geeft de rechterzijde dan wel warme lucht?
Zo ja, dan zit het probleem in de temperatuur censor.
Zo nee, kans dat de klep blijft hangen, en dat is ook veel werk, denk ik.
mag ik nog even vragen, hoe hoog staat de KVS bij koude motor?
Staat deze op peil, of staat deze onder peil?
Wat u ook nog kan doen, vul eens wat bij, met de juiste KVS, en ook de juiste kleur!
Waarom de juiste kleur?
De kleur kan erg veel uitmaken, dat komt door de chemische bestanddelen die verschillend zijn.
Meng daarom ook geen kleuren door elkaar, dat kan vaak een chemische reactie weergeven.
Niet dat het nu explosief zal worden, maar het blijft wel bij klonteren van de verschillende soorten/kleuren KVS.
Een verdikte KVS geeft dus geen goede doorstroming, omdat deze verdikt is door het mengen van de verschillende soorten KVS. deze geeft dan ook geen goede koeling.
Bij het aftappen van het koelsysteem, dient u beter het gehele systeem leeg te halen, door de motor stop ook even uit de motor te draaien, en de motor even af te tappen.
Vul dan beter bij met de juiste KVS, en ontlucht volgens de juiste instructie! Erg belangrijk.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Als de kachel radiateur verstopt zou zitten, dan heb je helemaal geen warmte in de cabine!
Ook zou je dan niet rechts de volle warmte hebben.
Ook zou je dan niet tijdelijk 15 minuten warmte hebben aan de linker zijde.
Ook zou je dan geen warmte hebben, ook al zou je de temperatuur als het mogelijk zou zijn, op 40 graden.
verstopt is verstopt!
zou de radiateur van de kachel half verstopt zitten, ook dan zou je aan beide zijden hetzelfde euvel moeten hebben.
Ook zou de kans op een kokertje aanwezig kunnen zijn, indien de kachel radiateur verstopt zou zitten, want er is geen goede circulatie meer aanwezig, ook kan het koel systeem niet meer goed ontlucht kunnen worden, dus een kokertje is dan ook wel aanwezig!
Een verstopte radiateur, of het nu van de kachel is of van de motor koeling, zelfs dan zou je nog even kunnen volstaan met een radiateur cleaner, dan zou het gehele koelsysteem gereinigd worden met dit middel.
Maar baat het niet, dan schaadt het niet.
Let op !!
***** Enkel is dit nu net een heel beroerd jaargetijde, om een radiateur cleaner te gebruiken, want dit dient te geschieden met schoon leiding water!! En dat is nu een beetje link met de nachtvorst.
Er dient gemiddeld 200 tot 300 km gereden te worden met deze cleaner!
Dan moet het dus wel meer dan boven nul zijn, om bevriezing te voorkomen.
Ik denk dat er een storing aanwezig is met de temperatuur voelers, of een klep die dwars ligt. Deze staat normaal open als de tempratuur niet gehaald is, maar nu slaat hij dicht, omdat de temperatuur censor anders voelt dan de echte waarde!
Wat gebeurt er, als men de rechter zijde op de hoogste tempratuur instelt, geeft de rechterzijde dan wel warme lucht?
Zo ja, dan zit het probleem in de temperatuur censor.
Zo nee, kans dat de klep blijft hangen, en dat is ook veel werk, denk ik.
mag ik nog even vragen, hoe hoog staat de KVS bij koude motor?
Staat deze op peil, of staat deze onder peil?
Wat u ook nog kan doen, vul eens wat bij, met de juiste KVS, en ook de juiste kleur!
Waarom de juiste kleur?
De kleur kan erg veel uitmaken, dat komt door de chemische bestanddelen die verschillend zijn.
Meng daarom ook geen kleuren door elkaar, dat kan vaak een chemische reactie weergeven.
Niet dat het nu explosief zal worden, maar het blijft wel bij klonteren van de verschillende soorten/kleuren KVS.
Een verdikte KVS geeft dus geen goede doorstroming, omdat deze verdikt is door het mengen van de verschillende soorten KVS. deze geeft dan ook geen goede koeling.
Bij het aftappen van het koelsysteem, dient u beter het gehele systeem leeg te halen, door de motor stop ook even uit de motor te draaien, en de motor even af te tappen.
Vul dan beter bij met de juiste KVS, en ontlucht volgens de juiste instructie! Erg belangrijk.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
ik zou niet zo snel concluderen dat het de radiator niet kan zijn. De radiator voor de gescheiden regeling heeft 3 aansluiting waarvan één in het midden terwijl de normale er 2 heeft. Dus het lijkt dat de helft van de radiator voor links is en de helft voor rechts.
Alsook is er een voorverwarming van het interieur door een electrische weerstand wegens het traag opwarmen van de motor. Deze weerstand is in de plaats van de webasto in de E39 en schakeld na een tijdje uit.
Alsook is er een voorverwarming van het interieur door een electrische weerstand wegens het traag opwarmen van de motor. Deze weerstand is in de plaats van de webasto in de E39 en schakeld na een tijdje uit.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Zafer
Hallo allemaal, bedankt voor de reacties. Ben naar 3 dealers geweest. Allemaal zeggen radiator is verstopt aan de linkerzijde. Nu ben ik ook niet van de dealers .... zo een grap kost bij de dealer 700 euro. Vind het nog steeds raar dat de rechterkant echt goed warm word, lnkerkant word na een tijdje lauw en vervolgens koud. Maar in eerste instantie worden ze allebij gewoon warm. Kachelkraan heb ik al vervangen heb ook een andere paneel uitgeprobeerd maar helaas geen verbetering. KVS niveau staat op max. Tevens zit er ook een nieuwe radiateur in omdat er een lek in zat. Er zit ook verse KVS in ( roze kleur). De hele linker gedeelte van de auto word na 15/ 20 min rijden koud dus ook achterin voorin been ruimte ook.
Wat ik ook erg raar vind is als de linkerkant koud word en ik zet de rechterkant op 32 word het wel warmer.
Bedankt voor de reacties..... hoop dat het snel is opgelost
Wat ik ook erg raar vind is als de linkerkant koud word en ik zet de rechterkant op 32 word het wel warmer.
Bedankt voor de reacties..... hoop dat het snel is opgelost
Beste Zafer ik lees roze kvs die zit er fout in, is alleen bedoelt voor vag auto's VW AUDI SEAT etc...
Hier moet echt blauw of groen in ! Ik denk dat jou stelmoter kapot is heb ik ook gehad met AUDI vervangen en probleem was opgelost.
Hier moet echt blauw of groen in ! Ik denk dat jou stelmoter kapot is heb ik ook gehad met AUDI vervangen en probleem was opgelost.
BMW Bayerische Motoren Werke
Klopt, hij is normaal blauw. Als je bepaalde type KVS met elkaar mengt kunnen deze met elkaar reageren. Ik hoop niet dat dit jouw probleem is. Daarom gebruik ik alleen BMW Koelvloeistof.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Zafer
er is volgens mij net geen liter roze kvs gemengd. Vervolgens de volgende dag met een nieuwe radiator alleen maar roze kvs
Leeg laten lopen en verversen met BMW kvs ?
Leeg laten lopen en verversen met BMW kvs ?
Dit is een mooi artikel : http://donsnotes.com/home_garden/auto/antifreeze.html
Probleem is voor hem volledig te laten leeglopen je de blok ook moet laten leeglopen, de tap hiervan is moeilijk bereikbaar en "zou" onder het uitlaat spruitstuk zitten.
Probleem is voor hem volledig te laten leeglopen je de blok ook moet laten leeglopen, de tap hiervan is moeilijk bereikbaar en "zou" onder het uitlaat spruitstuk zitten.
525d E61 2007 pre-LCI