Accu; voltages en advies
Accu; voltages en advies
Van het weekend stond ik met een platte accu in Antwerpen. Erg irritant uiteraard. Nu heb ik een jumpstart gemaakt met behulp van de Belgische ANWB en de auto startte en liep vervolgens weer als een zonnetje. Ik vermoed dat mijn airco paneel aan is blijven staan en vandaag gaat de auto naar de garage voor een diagnose wat dit nou toch kan zijn.
Nu heb ik gelijk even via het 'geheime menu' gekeken naar de voltages van de accu tijdens het rijden en tijdens motor uit. Rijdend heb ik zo'n 14.0v op de accu staan dus de dynamo is gewoon goed en laadt goed op, maar de batterij staat na een nachtje uit op 12.0-12.1v. Is dit niet wat aan de lage kant? Al deze waarden zijn van de obc genomen en dus niet direct gemeten aan de polen zelf. Ik denk dus dat het actuele voltage iets hoger ligt.
Verder had ik een tijdje last van dipjes tijdens het intrappen van de koppeling en ik moet zeggen dat dit met een zo goed als platte accu en een lopende motor nog erger was. Kan dit dan het een en ander verklaren?
Mijn vraag is dus, gezien de voltages en de nog ergere dips met lage accu, of het voor mij tijd is voor een nieuwe accu, en zo ja, welke en waar ik deze dan het beste vandaan kan halen.
Wel moet ik zeggen dat de auto eerder deze maand twee weken stil stond en eigenlijk gelijk zonder aarzelen aansloeg.
Bedankt!
Nu heb ik gelijk even via het 'geheime menu' gekeken naar de voltages van de accu tijdens het rijden en tijdens motor uit. Rijdend heb ik zo'n 14.0v op de accu staan dus de dynamo is gewoon goed en laadt goed op, maar de batterij staat na een nachtje uit op 12.0-12.1v. Is dit niet wat aan de lage kant? Al deze waarden zijn van de obc genomen en dus niet direct gemeten aan de polen zelf. Ik denk dus dat het actuele voltage iets hoger ligt.
Verder had ik een tijdje last van dipjes tijdens het intrappen van de koppeling en ik moet zeggen dat dit met een zo goed als platte accu en een lopende motor nog erger was. Kan dit dan het een en ander verklaren?
Mijn vraag is dus, gezien de voltages en de nog ergere dips met lage accu, of het voor mij tijd is voor een nieuwe accu, en zo ja, welke en waar ik deze dan het beste vandaan kan halen.
Wel moet ik zeggen dat de auto eerder deze maand twee weken stil stond en eigenlijk gelijk zonder aarzelen aansloeg.
Bedankt!
||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Accu; voltages en advies
http://www.startenenladen.nl Bedrijfje wat gespecialiseerd is in alle electronica m.b.t. het starten en laden. Die kunnen alles doormeten, testen en natuurlijk advies geven wat het beste is voor jou situatie.
Re: Accu; voltages en advies
Dag weet je ondertussen wat het probleem was?Zit ongeveer met hetzelfde probleem.Na een tijd gereden te hebben geeft de batterij ongeveer 13 volt.Na een nacht in de garage en ik meet ze terug uit heb ik nog ongeveer 12,55/12,50 en laat ik hem 2 dagen staan kom ik nog aan 12,45/12,40 en dit is een nieuwe batterij en zou dit rond de 12.60 moeten zijn en na 3 dagen vermindert het nog .Deuren zijn los zodat het alarm niet opstaat.Iemand een idee wat het eventueel kan zijn?
Re: Accu; voltages en advies
Als ik het zo lees is je accu gewoon overleden. 14V laadspanning is prima, 12,1V na een nachtje niet. Bedenk dat een wat oudere accu juist bij lagere temperaturen opeens d geest kan geven.
Je kunt zelf eenvoudig kijken wat er aan de hand is door de accu af te koppelen en vooraf en na een nacht de spanning te meten.
Geen idee of je een beetje handig bent, maar een standaard multimeter in de plus-leiding zetten laat al zien of je een probleem hebt met lekstroom. Volgens specificatie niet meer dan 40mA voor een E46 af-fabriek.
Succes,
Rob
Je kunt zelf eenvoudig kijken wat er aan de hand is door de accu af te koppelen en vooraf en na een nacht de spanning te meten.
Geen idee of je een beetje handig bent, maar een standaard multimeter in de plus-leiding zetten laat al zien of je een probleem hebt met lekstroom. Volgens specificatie niet meer dan 40mA voor een E46 af-fabriek.
Succes,
Rob
Re: Accu; voltages en advies
Het probleem bij mij was het airco paneel. Ik heb hier al langer problemen mee, soms loopt heel de unit vast en is de enige mogelijkheid om 'm uit te krijgen hem ontkoppelen of een zekering trekken. Ik denk dat ik dit niet gezien heb tijdens het parkeren in Antwerpen en issie dus aan blijven staan. Het paneel is vervangen door een ander exemplaar en sindsdien nauwelijks tot geen lekstroom meer.
's Ochtends heb ik eigenlijk geen startproblemen en toen ik 'm 25 januari startte stond ie twee weken stil en hij sloeg na 2 keer omslaan aan. Maar ik zal de accu eens in de gaten houden.
Bedankt en succes!
's Ochtends heb ik eigenlijk geen startproblemen en toen ik 'm 25 januari startte stond ie twee weken stil en hij sloeg na 2 keer omslaan aan. Maar ik zal de accu eens in de gaten houden.
Bedankt en succes!

||| BMW F36 420i LCI ‘19
Sport |||

Re: Accu; voltages en advies
Rob75:
Even een vraagje hoe lekstroom te meten. "een standaard multimeter in de plus-leiding zetten laat al zien of".
Wil dat zeggen dat je de plus pool klem los maakt van de accu en dan de multimeter zet tussen de plus pool van de accu en de plus pool klem. Of zie ik dat te simpel ?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
Even een vraagje hoe lekstroom te meten. "een standaard multimeter in de plus-leiding zetten laat al zien of".
Wil dat zeggen dat je de plus pool klem los maakt van de accu en dan de multimeter zet tussen de plus pool van de accu en de plus pool klem. Of zie ik dat te simpel ?
Bij voorbaat dank voor je reactie.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Accu; voltages en advies
Ik ben dan wel geen Rob75, maar wil best je vraag ook beantwoorden: Zoals je het omschrijft klopt het inderdaad, je zet bij een lekstroommeting de multimeter tussen de accupool en de + klem naar de auto toe. Pas op voor het inschakelen van teveel gebruikers, de meeste multimeters kunnen maar een paar (tot 10) Ampere aan stroom aan (dat komt neer op 120watt) voordat de inwendige zekering van de multimeter doorbrandt.
Re: Accu; voltages en advies
Bedankt jdm voor je reactie.
Als het contact uit staat mag het stroomverlies dan niet hoger zijn als maximaal 40mA. Als dat wel hoger is zekeringen stapsgewijs verwijderen om te traceren welk circuit de lekstroom genereerd. Dan daar verder zoeken. Klopt dit allemaal ? Verwoord ik het zo goed. Bij voorbaat dank voor je reactie, dan kan ik er mee aan de slag.
Als het contact uit staat mag het stroomverlies dan niet hoger zijn als maximaal 40mA. Als dat wel hoger is zekeringen stapsgewijs verwijderen om te traceren welk circuit de lekstroom genereerd. Dan daar verder zoeken. Klopt dit allemaal ? Verwoord ik het zo goed. Bij voorbaat dank voor je reactie, dan kan ik er mee aan de slag.
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Accu; voltages en advies
Klopt, wel opletten dat je enkele minuten wacht met conclusies trekken nadat het contact van de auto is uitgezet. Sommige systemen lopen volgens mij nog enkele minuten door, dus als je na een minuut of 5 op de meter kijkt moet je wel een realistische lekstroomwaarde hebben. Door daarna inderdaad zekeringen te trekken bij problemen, kun je de lekstroom isoleren in een groep, waarna je de losse gebruikers uit zou kunnen gaan sluiten die op de groep zitten door bedradingen en eventuele modules los te nemen.