Storing in voorgloeisysteem

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
vuro

Storing in voorgloeisysteem

Bericht door vuro » 06 feb 2014, 17:50

Hallo,

Mijn auto (e61 525d 2005) liep bij koude start en rond 0 graden zeer beroerd. Uitlezen: gloeiplug 1 en 5 defect.
Ik heb toen alle 6 gloeipluggen vervangen. En het geheugen gewist. Maar de volgende ochtend: zelfde probleem. Opnieuw uitlezen, en weer: gloeiplug 1 en 5 defect. Die waren dus kennelijk NIET defect !! Nu verdenk ik de stuurmodule.

Nu lees ik op dit forum, maar ook op diverse andere fora, dat wanneer de stuurmodule defect is, de melding naar voren komt: alle 6 pluggen defect.
Wat denken jullie, is het toch de stuurmodule? 2 kabels tegelijk kapot lijkt me ook sterk namelijk.

Ik lees dat mensen de stuurmodule vervangen zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen. Is dat te doen?

Nu gaat het denk ik geen winter meer worden, maar ik denk hem volgend winter ook nog wel te hebben.

Ben benieuwd naar de reactie,

Freddy

Knakkel

Re: Storing in voorgloeisysteem

Bericht door Knakkel » 06 feb 2014, 20:31

Stuurapparaat defect kan, kabels stuk of slecht contact kan ook. Meten is weten.
Maar stuurapparaat vervangen zonder de rest te demonteren is vrijwel onmogelijk, dit zit op een akelig lastig plekje.
Veel voorkomend euvel is dat het stuurapparaat kapot gaat doordat de wervelkleppen lekken en dus die kant van het motorblok besmeuren met zwarte drab.
Van 2 kapotte gloeibougies start de motor niet moeilijk, zeker niet bij de huidige temperaturen.
Pappa > 2006-E61-550i-M - Mamma 2015-F20-118d

vuro

Bericht door vuro » 06 feb 2014, 21:12

de wervelkleppen heb ik er 2 jaar geleden uitgehaald, die hadden idd al voor een lekkere smeerboel gezorgd. Wat er nu zit, is vooral aangekoekte troep, maar door de tijd heen kan er best olie in het stuurapparaat zijn gekomen.
De motor startte vandaag ook goed, en liep goed. Maar begin van de week, toen het rond 0 was smorgens, startte die wel meteen, maar liep zeer beroerd, voor een seconde of 10-20. Liep niet op alle cylinders.

Zal wel een stuurapparaat bestellen, en inlaat er maar weer af dan. Weet inmiddels hoe dat moet ;-) En zal tijdens het monteren de kabels ook doormeten. Waar begint het tellen? 1 en 5 zijn stuk, vanaf de bumper tellen, of vanaf het interieur?

tom_il

Bericht door tom_il » 06 feb 2014, 21:28

Best gloeipluggen vervangen, bespaart je om de nog eens opnieuw te moeten beginnen.
In heb in mijn wagen alle 6 vervangen en de module.
525d E61 2007 pre-LCI

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”