Hard kraken radio E46

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Tjeerdvandongen

Hard kraken radio E46

Bericht door Tjeerdvandongen » 26 feb 2014, 10:46

Beste Forumleden.

Ik ben in het bezit van een E46 330D uit 2004 met BM54 module. Nu heb ik sinds kort last van een hard krakende radio, het komt alleen voor zodra je de radio al een wat langere tijd aan hebt staan. Het maakt niet uit vanaf welke bron ik audio afspeel, het gekraak blijft aanwezig.
Het is sinds dat ik mijn schokbrekers achter heb laten vervangen dat ik het pas echt begon te merken, kan het hier eventueel mee te maken hebben? Ik heb al op verschillende fora gelezen dat het de BM54 module weleens kon zijn, ik heb alleen geen last van uitvallende speakers, echter bij mij doet er zich een symptoom voor welke ik op geen enkel forum voor bij zie komen: als ik de radio al een tijdje heb aanstaan en deze begint te kraken, gaat deze ook reageren op het inschakelen van verschillende elektrische componenten in de auto (denk aan ramen openen / sluiten). Maar waar de radio altijd van gaat kraken is als ik het leeslampje linksachter in de auto inschakel..

Zou dit een probleem in de bekabeling kunnen zijn, of is het inderdaad zoals overal te lezen is de beruchte BM54 module die deze fout veroorzaakt.

erikselhorst

Re: Hard kraken radio E46

Bericht door erikselhorst » 26 feb 2014, 17:06

Waarschijnlijk is dit de eindtrap van je versterker in de BM54. Dit is het zwakke punt van het toestel, waardoor kanalen uitvallen of er raar gepiep/gekraak optreedt bij bv harder of zachter zetten.
De oplossing is om een nieuwe eindtrappen te plaatsen in het toestel.
Ik heb vorige week zelf een nieuwe eindtrap besteld in Hongarije (ik ga namelijk geen 200 euro betalen voor reparatie en ben zelf redelijk handig met de soldeerbout), omdat bij mij 3 kanalen uit zijn gevallen.

Tjeerdvandongen

Bericht door Tjeerdvandongen » 27 feb 2014, 07:49

@erikselhorst Bij mij vallen er geen kanalen uit, maar kraakt de radio zodra je de ramen opent / sluit en de leeslampjes aanzet. Is dit bij jou ook het geval?

erikselhorst

Bericht door erikselhorst » 27 feb 2014, 12:28

Waarschijnlijk zijn het de eindtrappen, waarvan de contactpunten op de printplaten loslaten. Hierdoor aard de bm54 niet goed en krijg je rare storingen. Je kunt proberen om een extra massa (aarde) kabeltje vanaf het chassis van de bm54 naar een massapunt op de carrosserie te leggen, maar dit blijft een tijdelijke oplossing als het al werkt...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”