ik ga -mits ze binnenkomt vandaag- trachten het membraam van de carterventilatie verwisselen op een 8cyl-blok
in plaats van het de hele unit eraf te halen (lastige moeren onderin, slangen die intern precies moeten aansluiten of inlaatspuitstuk eraf te halen
nou heb ik zo'n hele unit besteld - je kunt alleen het geheel kopen- maar intern zijn geen bewegende delen dus start ik even met het membraam te wisselen, zit achter op het blok aan de kant van het schutbord
ik betaalde euro 77 inclusief verzenden
maar kom net deze site tegen: http://butiken.nl/nl/Product/11%2061%20 ... turnPage=1
kost íe toch 20 euro minder
dat wilde ik even delen met jullie, misschien kunnen ze ook andere zaken leveren waar jullie wat aan hebben
voor de wisseling van het membraam moeten de 2 vacuum slangetjes boven even los (gewoon met schroevendraaier zachtjes naar achter pielen en dan slang loshalen)
en dan met schroevendraaier het membraam kapje voorzichtig over de nokken wiebelen en opletten dat de veer die eronder zit niet in de motorruimte verdwijnt
(tip aan mezelf: let op de veer die eronder zit want geheid dat die op een niet juiste plaats belandt)
suc6
carterventilatie membraam
-
jazz4u
Re: carterventilatie membraam
nou da's gelukt
oude membraam had een scheurtje, dus dat mocht vervangen worden
bij koude start toch nog een oliewolkje ergens daar uit de buurt, dus misschien klepdeksel pakkingen nog eens aanpakken
heb wel een eind getufd met de wagen, dat liep lekker hoor
tussen neus en lippen ook het rubber onder de benzinevlotter vervangen: het stonk naar benzine als de tank vol gegooid was, dat is nu voorbij dus ook een nuttige fix
oude membraam had een scheurtje, dus dat mocht vervangen worden
bij koude start toch nog een oliewolkje ergens daar uit de buurt, dus misschien klepdeksel pakkingen nog eens aanpakken
heb wel een eind getufd met de wagen, dat liep lekker hoor
tussen neus en lippen ook het rubber onder de benzinevlotter vervangen: het stonk naar benzine als de tank vol gegooid was, dat is nu voorbij dus ook een nuttige fix
-
jazz4u
Re: carterventilatie membraam
enfin
klepdeksel pakking(en)
vandaag cyl 1-4 vervangen
mocht gerust, bleek hard plastic te zijn geworden en beetje olie naast bougie 1, niet veel maar toch
ging mooi, ging aardig, bougies vervangen, pakking ingekit op de hoeken en de maantjes hatsekidee, hollaadio
heb ook inlaatpakkingen besteld, dacht, ga ik ook even doen..not..
ik kreeg die dolgedraaide torx ellende niet losgedraaid van het gasklephuis dus even naar de achterkant om te zien wat er mogelijk zou zijn om toch dat inlaatspruitstuk los te halen
slangetje bevoelen, brandstofleiding nalopen, denken 'wat voel ik toch bewegen?'
hmm..membraam van de carterventilatie losgegaan, ja dag, alleen 't membraam?
blijken de moeren van dat huis helemaal niet aanwezig: geen 1 van de 7 stuks
dus ik heb op enig moment de hele ventilatie in mijn handen, maar daaraan vast gebakken ook de pijp in het midden die door het midden -en jawel, onder- het inlaatspruitstuk doorloopt, en dat pijpje heeft een bocht aan 't eind, dat krijg je echt niet op de tast naar achteren terug geduwd op zijn aansluiting
dus morgen verder met deze uitdaging - lees probleempje- want ik krijg mijn inlaat niet eraf tot nu toe
hieronder zie je misschien ook nog net de onderste kettingspanner, heb ik ook vervangen, oude bleek tamelijk op te zijn, geen veerdruk meer

klepdeksel pakking(en)
vandaag cyl 1-4 vervangen
mocht gerust, bleek hard plastic te zijn geworden en beetje olie naast bougie 1, niet veel maar toch
ging mooi, ging aardig, bougies vervangen, pakking ingekit op de hoeken en de maantjes hatsekidee, hollaadio
heb ook inlaatpakkingen besteld, dacht, ga ik ook even doen..not..
ik kreeg die dolgedraaide torx ellende niet losgedraaid van het gasklephuis dus even naar de achterkant om te zien wat er mogelijk zou zijn om toch dat inlaatspruitstuk los te halen
slangetje bevoelen, brandstofleiding nalopen, denken 'wat voel ik toch bewegen?'
hmm..membraam van de carterventilatie losgegaan, ja dag, alleen 't membraam?
blijken de moeren van dat huis helemaal niet aanwezig: geen 1 van de 7 stuks
dus ik heb op enig moment de hele ventilatie in mijn handen, maar daaraan vast gebakken ook de pijp in het midden die door het midden -en jawel, onder- het inlaatspruitstuk doorloopt, en dat pijpje heeft een bocht aan 't eind, dat krijg je echt niet op de tast naar achteren terug geduwd op zijn aansluiting
dus morgen verder met deze uitdaging - lees probleempje- want ik krijg mijn inlaat niet eraf tot nu toe
hieronder zie je misschien ook nog net de onderste kettingspanner, heb ik ook vervangen, oude bleek tamelijk op te zijn, geen veerdruk meer

-
jazz4u
Re: carterventilatie membraam
nou, da's een best klusje
er moet best veel losgehaald worden om dat inlaat spruitstuk een beetje makkelijk eraf te krijgen
mij ging het best om de 2 gasklephuizen eerste vast te laten, en die pas later los te bouten: die aluminium torx zijn heel verweerd, due draait meteen kapot: griptang erop, hatsekidee, los
toen de pakking van het gasklephuis vernieuwd en ook de inlaat pakkingen
toen het inlaat spuitstuk eraf lag, kon ik dus die vacuumpijp weer aankoppelen op het gasklephuis: dat ging gisteren mis waardoor de inlaat eraf moest (kijk maar eens hoe die oude pakking eruit ziet)

nou, toen schoonmaken en nieuwe pakkingen erop, beetje vaseline aan de onderzijde

voor montage eerst alles zo goed mogelijk zuiveren, en dan hoppetee inlaat weer erop

daarna alles weer monteren en afschroeven, links en rechts een slangetje en een klem vervangen en toen starten:
rookte wat, schudde wat, ouwe olie denk ik; langs de bougies lag een beste plas af en toe die ouwe seals waren echt keihard en poreus
check control in dashboard geeft ok, maar ik kan niet zelf uitlezen dus wie weet wat 'ie allemaal aan fouten heeft aangemaakt
nou, lijkt gelukt: we zien wel even van de week
bedankt voor de aandacht
er moet best veel losgehaald worden om dat inlaat spruitstuk een beetje makkelijk eraf te krijgen
mij ging het best om de 2 gasklephuizen eerste vast te laten, en die pas later los te bouten: die aluminium torx zijn heel verweerd, due draait meteen kapot: griptang erop, hatsekidee, los
toen de pakking van het gasklephuis vernieuwd en ook de inlaat pakkingen
toen het inlaat spuitstuk eraf lag, kon ik dus die vacuumpijp weer aankoppelen op het gasklephuis: dat ging gisteren mis waardoor de inlaat eraf moest (kijk maar eens hoe die oude pakking eruit ziet)

nou, toen schoonmaken en nieuwe pakkingen erop, beetje vaseline aan de onderzijde

voor montage eerst alles zo goed mogelijk zuiveren, en dan hoppetee inlaat weer erop

daarna alles weer monteren en afschroeven, links en rechts een slangetje en een klem vervangen en toen starten:
rookte wat, schudde wat, ouwe olie denk ik; langs de bougies lag een beste plas af en toe die ouwe seals waren echt keihard en poreus
check control in dashboard geeft ok, maar ik kan niet zelf uitlezen dus wie weet wat 'ie allemaal aan fouten heeft aangemaakt
nou, lijkt gelukt: we zien wel even van de week
bedankt voor de aandacht
Re: carterventilatie membraam
Mooie operatie en rapportage. Bij mij is naast het membraan e.e.a. aan rubbers en een pijp vervangen. Duidelijk merkbaar in het brandstofverbruik. Door het lekke membraan gaf de injectie een te rijk mengsel. Veel rijplezier.
-
jazz4u
Re: carterventilatie membraam
dank je Erik
mijn vrouw gaf aan dat de wagen 'niet meer doorschakelt en meer verbruikt'
nou rijd ze meestal niet al te grote afstanden
heb net even zelf een stuk gereden: loopt supermooi: gebruikt nu de hele gang van een verzet en heeft iets meer vermogen in dat verzet over; schakelt niet meteen door en verbruikt door dat optrekken dus wat meer
maar toen 50km snelweg: cruise erop: prachtig verbruik zo'n beetje 1 op 10 bij snelheid 120, 130 en 140
dus dat lijkt mij helemaal prima zo!
nul rook, nul stank en een mooi rustig draaiende motor
zo moet het zijn volgens mij, ik hoop dat jij dat gevoel bij de jouwe ook hebt
mijn vrouw gaf aan dat de wagen 'niet meer doorschakelt en meer verbruikt'
nou rijd ze meestal niet al te grote afstanden
heb net even zelf een stuk gereden: loopt supermooi: gebruikt nu de hele gang van een verzet en heeft iets meer vermogen in dat verzet over; schakelt niet meteen door en verbruikt door dat optrekken dus wat meer
maar toen 50km snelweg: cruise erop: prachtig verbruik zo'n beetje 1 op 10 bij snelheid 120, 130 en 140
dus dat lijkt mij helemaal prima zo!
nul rook, nul stank en een mooi rustig draaiende motor
zo moet het zijn volgens mij, ik hoop dat jij dat gevoel bij de jouwe ook hebt

