Het is een 530d Edition uit 2002 en het is mijn derde 530D
Ik heb hem afgelopen december gekocht, helaas zat er geen onderhoudsboekje bij, wel een NAP en die klopte
Omdat hij op een paar dingen na goed reed geloofde ik het wel met het onderhoud en dat bleek later ook te kloppen.
Ik was langs de dealer gegaan en het grootste deel van de historie was terug te vinden en werd keurig aan mij gegeven.Laatste keer dat hij daar geweest was was 12.000 km geleden dus dat was prima.
Ik ben de derde eigenaar en ik wilde ook graag een auto waar niet jan en alleman al eigenaar van was geweest.
Ook het feit dat er geen trekhaak onder zat vond ik prima, dit ivm de automaat, je weet nooit of hij voor alleen voor een fietsendrager gebruikt is of dat er elke week een tandemasser aan gehangen heeft.
Ik heb een paar weken gezocht, ik wilde perse een originele auto, dus zonder grote wielen, spoilers en andere wijzigingen, totdat ik deze vond bij een Opel dealer, hij was daar ingeruild.
Eerst de prijs telefonisch afgesproken, daarna er naartoe, een rondje gereden en de koop gesloten.
Er zat ook nog een set originele BMW velgen met winterbanden bij, ook 16 inch net als de wielen op de foto.
Punten die ik aan oplossen ben en gedaan heb zijn:
Nieuwe olie, oliefilter en luchtfilter
Nieuwe multieriem, spanner, waterpomp, looprol, koelslangen, thermostaathuis ( hij lekte zowat overal, niet heel veel maar toch een halve liter per week ) en nu moet er nog een stuk plastic slang zag ik.
Ook heb ik prventief de automaat laten spoelen, hij schakelde eigenlijk nog prima maar ik wilde voorkomen dat hij stuk zou gaan. Ik moet zeggen dat hij nu nog net even beter schakelt, strakker en sneller met iets minder slip tussen de versnellingen. Ik heb dit laten doen bij Tunex in s'Heerenberg, had het bedrijf gevonden op internet en kon er niks slechts over vinden. Is me ook prima bevallen: Klaar terwijl je wacht, ongeveer 2,5 uur en de prijs was € 295,=
Eerst word de automaat gespoeld met reinigingsmiddel, dit duurt best lang, daarna wordt alles er uit gezogen en wordt de hele automaat gevuld met verse olie.
Ondertussen wacht je in de wachtruimte ( je auto kun je zien door het raam ) en heb je wifi en koffie en thee.
Wat ik nog moet doen: nieuwe reactiearmen plaatsen, die heb ik vandaag gekocht, motorsteunen vervangen en de ABS computer ( waarschijnlijk )
Swirlflaps laten verwijderen, ik heb geen idee of ze nog in goede staat zijn en wil het zekere voor het onzekere nemen.
Dus toch weer een E39 530d! Voor relatief weinig geld is dit de best rijdende en best afgewerkte auto die je kunt kopen vind ik.