540 distributieketting ellende

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
maximizer

540 distributieketting ellende

Bericht door maximizer » 08 feb 2014, 20:47

we hebben in de 540 een afgebroken kettinggeleider/spanner

afgelopen dinsdag rammelde de kat een beetje, woensdag naar hert werk en naar huis gereden alles stil
woensdag avond bracht ik mijn vrouw weg en bij het starten een behoorlijke rammel, ik dacht dat is de kat weer
toen ik thuis kwam ff gekeken en tot mijn schrik kwam de rammel uit het blok
het wisselde van geluid bij elke keer dat ik startte, ik snapte er niks van een verstopte kat kan toch geen rammel geven in het blok?????

donderdag de kats leeg gehaald en vandaag terug gezet maar dat loste de ratel niet op(uiteraard was ik hier al bang voor)
na wat piekeren en denken een paar telefoontjes gepleegd en toen kreeg ik de tip om naar de kettingspanner/geleiders te kijken
na de kleppendeksels gedemonteerd te hebben zag ik het al, de hoofdketting staat veel te slap
ook vond ik onder het linkerdeksel 2 vierkante stukjes afgebroken kunstof van een geleider

ik heb de wagen nu ff zo in de garage laten staan morgen misschien weer verder maar ik ben herstellende van een operatie aan mijn been en moet dus alles laten doen door mijn maat maar dat gaat niet zo snel en hij heeft niet altijd tijd

wat denken jullie
is het nodig om de kettingen ook te vervangen?
hij ligt nu straks open maar om de ketting te vervangen moet je de nokkenassen fixeren en daar heb je speciaal (duur) gereedschap voor nodig
hij liep verder gewoon goed
wel merkte ik dat het vermogen niet constant was de laatste rit maar dat klopt wel als de kleptiming niet zuiver loopt door een slappe ketting

ik heb de compressie gemeten en die is in orde dus ik denk niet dat er meer schade is

graag jullie input/advies omtrent het wel of niet vervangen van de kettingen

ps kan ik van iemand het gereedschap huren, een hoge borg is geen probleem

oja, het betreft een m62 non vanos ('97)

jazz4u

Re: 540 distributieketting ellende

Bericht door jazz4u » 09 feb 2014, 07:04

oei..hopelijk geen verdere schade

kan je niet aan dat gereedschap helpen, dat heb ik niet

wel zou ik zelf niet verder rijden nu: als de timing helemaal op zijn kop staat slaan de kleppen wellicht alsnog ergens tegenaan

maximizer

Bericht door maximizer » 09 feb 2014, 18:17

nou
ik ben vandaag wat verder gegaan
wat zit er veel op en aan gebouwd aan zo'n v8
maar nu heb ik wel wat werk ruimte gecreëerd
vanavond de olie eruit en carterpan eraf en dan alleen nog de krukas bout los zien te krijgen, die schijnt met 600nm vast te zitten, dat word gereedschap maken

Eric 540i

Bericht door Eric 540i » 17 mar 2014, 13:41

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen ..

maximizer

Bericht door maximizer » 18 mar 2014, 18:22

ik zit al die tijd al te wachten op een "sponning"(kettinggelieder)
deze staat in bo en er is nog geen leverdatum bekend
de wagen staat al meer dan 4 weken stil nu
word vervolgd als ik klaar ben

eric-328

Bericht door eric-328 » 18 mar 2014, 20:12

Had jij dat ratelen alleen met starten? Ik haar soms een rammel met koud starten. Warm starten niet. Is dan iets van 1-2 sec en dan is het weg
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135

maximizer

Bericht door maximizer » 18 mar 2014, 20:26

als het alleen met koud starten is denk ik aan een ketting spanner die niet gelijk op druk is
de hhofd ketting spanner (aan de rechterkant op het blok, bijrijderskant) word geadviseerd om rond de 2 ton te vervangen
deze zou best kunnen ratelen als hij niet op druk is
ik weet wel dat ik iedereen met een m62 v8 aanraad om rond de 250.000km de kettinggeleiders te vervangen want deze gaan gegarandeerd stuk, vooral de omkeerrail is erg zwak in mijn ogen (een m60 schijnt een tandwiel te hebben ipv deze v-rail, veel sterker)
de kosten zijn het niet als je het zelf doet , wel enorm veel werk om erbij te komen
zoek op youtube naar 740i engine noise en je vin een filmpje van een amerikaan meteen oostbloks accent die perfect uitlegt wat hij doet bij het vervangen en hoe je het gereedschap maakt

eric-328

Bericht door eric-328 » 18 mar 2014, 20:30

Bedankt voor de toelichting. Zal hem inderdaad maar snel laten vervangen. Hij staat nu stil. Heb jij een indicatie wat een garage zich ongeveer telt voor de reparatie?

Gr

Eric

maximizer

Bericht door maximizer » 18 mar 2014, 21:01

kettingen met geleiders en spanners kosten wel wat (ik geloof 800+ euro) en dan nog 13,5 uur arbeid
ik heb er voor gekozen om alleen de geleiders en spanner van de hoofd ketting te vervangen omdat die het kwetsbaarst zijn en mijn ketting nog geen slijtage tekenen (speling) vertoont en ik ben nu ongeveer 270 euro kwijt
en als het in de toekomst nodig is kan ik de ketting als nog vervangen, ik weet nu hoe het zit en ik zie sleutelen aan mijn bmw's nog steeds als hobby

eric-328

Bericht door eric-328 » 18 mar 2014, 21:07

Zo dat is een behoorlijke klus. In 4 uur verwissel je een compleet motorblok bij een e36. Hoeveel uren ben je bezig met de reparatie zoals jij die uitvoert? Weet jij of het direct schade aan kan richten als ik hem nu start?

maximizer

Bericht door maximizer » 18 mar 2014, 21:23

ik ben momenteel aan het revalideren van een been-stand-correctie operatie en ben dus niet zo mobiel als normaal, ik heb gelukkig ook geen haast maar heb er wel aal een aantal uurtjes in zitten
het is vooral veel werk om bij de distributie te komen om dat er veel op het blok gebouwd zit wat je er af moet halen voor je de deksels er af hebt (radiateur,dynamo,stuurbekrachtigingspomp,waterpomp,gasklephuis,oliepan,bobine's,kleppendeksels,interieurfilterbakken,luchtfilterbak,lmm,viscofan,multieriemen,aircopomp en wat ik nog vergeten ben)
het maakt wat tijd betreft niet uit of je de ketting wel of niet vervangt alleen de kleine kettingen met spanners tussen de nokken assen zou meer tijd kosten (ik weet niet of dat al bij die 13,5u zit) ik had de info van advanced engenering in barendrecht
verder zou ik het alleen zelf doen als je redelijk wat sleutel ervaring en gereedschap hebt

eric-328

Bericht door eric-328 » 18 mar 2014, 21:28

Is niet een reparatie die ik zelf aandurf. Wordt garagewerk. wat bedoel je eigenlijk met op druk komen?

maximizer

Bericht door maximizer » 18 mar 2014, 21:33

de ketting spanners werken op olie druk
als de olie te dik is kan het even duren voor ze op druk komen en als de olie te dun is ook

jazz4u

Bericht door jazz4u » 18 mar 2014, 22:10

hoi

je geeft aan dat je een kettingspanner hebt of gaat vervangen, bedoel je die stift met een veer onder in het blok?
want die heb ik vandeweek ook gedaan, was 10 minuten werk en kostte bij de dealer 68euro

dan die krukasmoer: heb je die al los?
iemand gaf me de tip auto omhoog, dop op de moer, flinke pijp om de greep heen en dan de wagen naar beneden laten zakken en het gewicht van de auto het werk laten doen (zo vervangen ze ook wel wielen bij shovels, die wielmoeren zitten ook altijd zo achterlijk vast)

eric-328

Bericht door eric-328 » 19 mar 2014, 13:18

Bedankt voor de uitgebreide toelichting!
je hebt mij aan het denken gezet. De rammel is er gekomen kort na een oliewissel. Zal hier eerst eens naar kijken voordat ik hem wegbreng. Indien het oliepijl te laag is (wat hij overigens niet aangeeft op de boordcomputer) zou je dit in theorie ook al kunnen hebben.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”