mega olie lekkage

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
jch

mega olie lekkage

Bericht door jch » 06 apr 2014, 13:35

HELPPPPPPPPPPPPP.
Ik heb een tijdje geleden teveel olie bijgevuld en ben toen gaan rijden naar van Haarlem naar Maasstricht zoals altijd rustig.
Toen ik thuis kwam lag er een behoorlijke plas olie onder de auto en sindsdien dagelijks wel wat.
Ik wist dat de klepdeksel pakking vervangen moest worden en dat is vorige week dan ook gedaan.
Nu heb ik vandaag weer eens gereden en ja hoor het zeikt er weer uit en echt niet uit de pakking maar tot zo ver ik kan zien komt het ergens ter hoogte van de radiator laag onder vandaan.

Het olie peil blijft goed, heeft het iets met automatenbak olie te maken?
Wel vreemd helemaal aan de voorkant.

Iemand een idee waar dit vandaan komt?

groet Hans

Gebruikersavatar
e39-528i
Berichten: 330
Lid geworden op: 03 mar 2010, 21:02
Locatie: spijkenisse

Re: mega olie lekkage

Bericht door e39-528i » 06 apr 2014, 19:24

ik heb het pas gehad met mijn m54b30 motor,was de pakking van het oliefilterhuis.

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

jch

Re: mega olie lekkage

Bericht door jch » 08 apr 2014, 15:00

Dag allen

De olielekkage blijkt geen motorolie te zijn maar atf olie van de oliekoeler van de automatenbak.
Dus nieuwe olie koeler besteld en dan nog monteren.
Dit schijnt een niet onbekend euvel te zijn met als oorzaak een op een hoping van bladeren en andere rotzooi aan de onderzijde van de oliekoeler waardoor deze gaat rotten.

Groet Hans

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: mega olie lekkage

Bericht door Jos535i » 08 apr 2014, 17:04

Beste Hans,
Misschien is dit het juiste moment om meteen de automaat bij ZF te Delfshaven te gaan servicen. Mogelijk heeft de automaat zelf nog nooit onderhoud gehad en het is Er is al heel veel geschreven over dit onderwerp. Gebruik de zoekfunctie maar eens.
Groet, Jos

jch

Re: mega olie lekkage

Bericht door jch » 08 apr 2014, 17:08

Bedankt voor je reactie maar hij heeft 7000 km geleden een automaten beurt gehad incl filters bij Terpstra in Wormerveer.

Groet Hand

hj2
Berichten: 632
Lid geworden op: 20 okt 2013, 07:03
Locatie: Delluf!

Re: mega olie lekkage

Bericht door hj2 » 08 apr 2014, 19:46

Delft, Delluf, Delfshaven, Delftgauw... Ze verhuizen nog al!
Ze zitten in Delfgauw :whistle:
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

jch

Re: mega olie lekkage

Bericht door jch » 09 apr 2014, 18:14

Weet iemand hoe lang je bezig bent met het vervangen van een oliekoeler?

groet Hans

jch

Re: mega olie lekkage

Bericht door jch » 10 apr 2014, 18:08

Probleem is weer opgelost.
De oliekoeler zelf was nog oke maar de aangesoldeerde alluminium toe en afvoerleidingen waren als een gaten kaas.
We hebben gelijk de boos doener weg gehaald namelijk een berg troep waar je moelijk bij kunt om schoon te houden.
Het enige wat je er aan kunt doen is zo nu en dan alles weg blazen met perslucht.

Groet Hans

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”