Ombouw halogeen naar xenon (ervaring)

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Chili

Ombouw halogeen naar xenon (ervaring)

Bericht door Chili » 13 apr 2014, 19:41

Beste lezers.

wie heeft er ervaring met de ombouw van H7 halogeen naar Xenon (lince) ?
Ik hoor wel van mensen dat je dan ook je reflectors moet aanpassen , maar dat zijn dan weer geen bmw's .
Dus zijn de ervaringen positief of negatief ?

En de meningen over licht opbrengst ?

alvast bedankt.
Chili

seninha

Re: Ombouw halogeen naar xenon (ervaring)

Bericht door seninha » 15 apr 2014, 09:26

Voor zover ik er van begrepen heb kun je een Xenon setje er zo in bouwen.
Enig wat je dan niet heb is automatisch hoogte verstelling.

Wil zelf binnen kort ook er aan beginnen want vind lichtopbrengst niet echt geweldig.
Heb gister nieuwe H7 lampen er in gedaan, maar nog niet getest of het iets beter is.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 15 apr 2014, 13:09

Zorg dan ajb wel dat de auto al reflectors heeft of uitgerust wordt met reflectors. Xenon in een niet-projectorlamp is ontzettend verblindend voor de tegenliggers, ook vind ik projectors een héél stuk mooier. ;)

seninha

Bericht door seninha » 15 apr 2014, 19:51

Even voor mijn duidelijkheid, Ik heb zelf van die koplampen met een lens.
Zijn deze ook gewoon om te bouwen naar Xenon. (weet niet of je dat bedoeld met reflector)

Chili

Bericht door Chili » 15 apr 2014, 20:31

seninha schreef:Even voor mijn duidelijkheid, Ik heb zelf van die koplampen met een lens.
Zijn deze ook gewoon om te bouwen naar Xenon. (weet niet of je dat bedoeld met reflector)
Alleen voor jou duidelijkheid ? , want ik wil het ook wel graag weten .... :rolf:

Mijn e39 heeft ook lenzen ,dus ben ook erg benieuwd . ik lees daar namelijk niks over op de site van lince .

Weet je dat zeker van de hoogteverstelling ?
en zoja , waarom werkt dat dan niet meer ?

Vliet

Bericht door Vliet » 16 apr 2014, 07:54

De reflector is nodig in een xenon lamp is nodig om het licht te bundelen waardoor je een gerichte straal licht krijgt. Anders heb je een gedeelte strooilicht waardoor je inderdaad je tegenliggers verblind. Je ziet het heel veel tegenwoordig, btje jammer. Dan denk je namelijk alleen maar aan jezelf en niet aan anderen.

Wat betreft de hoogteverstelling: xenon lampen hebben automatische hoogteregeling met stelmotoren in de lamp. De hoogte wordt geregeld door sensoren op je assen waardoor de lamp zorgt dat op basis van de ligging van de auto de lamp zich juist stelt. Ook om tegenliggers niet te verblinden. Auto's zonder xenon hebben een stelwieltje voor de hoogteregeling.

Ik zou gewoon OEM xenon lampen kopen (gehele units). Hoef je niets te knutselen. En het kost volgens mij ook de wereld niet. :duim:

AdE39

Bericht door AdE39 » 16 apr 2014, 13:37

Hallo beste Vliet,

Zo, weet u wel wat OEM Xenon koplampen kosten?

De goedkoopste manier zal dan ongetwijfeld kunnen zijn, tweedehands, en zelfs dan kan men wel eens prijzen betalen van meer dan €500,00 voor een set.
Het genoemde bedrag van mij, dat zou dan wel erg goedkoop kunnen zijn, ik heb ze echter al voor veel meer zien staan, maar niet vaak goedkoper.

Zijn ze goedkoper, pas dan wel even goed op, dat men geen defecte koplampen koopt, zoals de welbekende afgebroken stelnokken, die wel heel erg vaak voor komen. ( slechte reflectoren komen dus ook voor)
De stelnokken zijn uiteraard te fixen, maar let dan wel op het volgende!
Bij de koplampen tot 2003 die zitten gekit, de koplampen die er op volgen, die zijn echter gelijmd of thermisch geseald, en net deze, die kan men niet openen, om de stelnokken te vervangen. Men dient het glas te door breken, of een gat in het huis te gaan maken.
Er schijnt dan nog een handeling te bestaan, om zonder breekwerk de stelnokken te vervangen, vraag me echter niet hoe, ik heb deze techniek nog niet uitgevoerd zijn worden!

Dus, wat wil men?
De projectie koplampen, die kan men dus zo over bouwen naar Xenon.
Let echter wel op:
Laat dan altijd even de koplamp afstelling even controleren! Kan nooit geen kwaad.

Soms leest men ook wel eens, dat de auto's met Check Control, dat wanneer er word omgebouwd, van Halogeen naar Xenon, dat men dit even moet aanpassen in het systeem van de auto, men dient dan het vinkje bij Xenon aan te vinken!
Vraag het dus beter even na, of dat werkelijk ook zo is, dat kan een teleurstelling voorkomen..

Succes, met de ombouw.

Met vriendelijke groet,
Ad

Chili

Bericht door Chili » 16 apr 2014, 13:53

Bedankt voor een ieders bijdrage .

Een projectie koplamp is dan naar wat ik aanneem die met de lens ? Ad ?

Vinnie_86

Bericht door Vinnie_86 » 16 apr 2014, 14:01

Je kan ook een set er in maken van Retrofit lab.
Dit zijn lenzen met xenon voor niet heel veel geld :duim:
Van 0 naar bekeuring in minder dan 10sec.

E46 320td compact 180pk 431nm.

seninha

Bericht door seninha » 16 apr 2014, 14:38

Chili schreef:Bedankt voor een ieders bijdrage .

Een projectie koplamp is dan naar wat ik aanneem die met de lens ? Ad ?
Haha, veel tekst maar deze vraag is volgens mij ook niet duidelijk beantwoord ;)

Ik weet dat standaard Xenon verlichting een automatische hoogte regeling hebben. Had mijn Espace en mn Audi Allroad ook.
Maar zover ik weet hebben Xenon kitjes wat je achter af in kan bouwen dit niet. Dus is het gewoon een kwestie van goed afstellen.

Nu alleen nog achterhalen of huidige lampen, met lens , goed genoeg zijn.

En wat originele Xenon betreft, heb jammer genoeg niet ff €500 liggen om deze te nemen.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 16 apr 2014, 15:33

seninha schreef:Maar zover ik weet hebben Xenon kitjes wat je achter af in kan bouwen dit niet. Dus is het gewoon een kwestie van goed afstellen.
Als je een auto hebt met halogeen lampen zou je ook een optie kunnen hebben om de koplampen handmatig in te stellen met een draaiknop. Mijn vorige had dit ook en deze knop werd gewoon aangesloten op de hoogte-instelling van de toen nieuwe projector koplampen. Ik kon dus handmatig mijn koplampen afstellen. Nu weet ik niet of je dit bedoelde met 'goed afstellen', maar is wel even het melden waard. :)

seninha

Bericht door seninha » 16 apr 2014, 17:41

Dat bedoel ik ook.
Als het goed is staan je lampen al goed. Moet volgens mij niet veel uitmaken of je er xenon in stopt.
Mocht het toch niet goed staan, dan gewoon aan het wieltje draaien.

AdE39

Bericht door AdE39 » 18 apr 2014, 09:20

Hallo beste Chili,

Dat is geheel correct, beste Chili.
Men noemt dit de projectie koplampen, bij de VAG auto's weer DE lampen, soms ook weer koplampen met een lens. Deze zijn wel de beste koplampen die Xenon geschikt zijn, door de goede bundeling van het licht.
De normale koplampen, die geven teveel aan strooi licht, en dat geeft de grote verblinding problemen.
De lichtstraal is niet geconcentreerd, en val uit een. Vandaar het woord strooi licht.

OOk word er genoemd om een lens zelf in te bouwen, dit is een zeer serieuze zaak, als men niet nauwkeurig kan werken, dan is dit zeer sterk af te raden! En, het is een langdurig klusje, wat erg nauw luistert.

Uiteraard dient de vervanging van Halogeen door de Xenon lamp ten alle tijden even gecontroleerd te worden op de basis afstelling, of het nu gaat om een lamp vervanging of koplamp vervanging.

Laat deze afstellen op de basis afstelling, waarna u de rest nog kan afregelen met de stel/draai knop op het dashboard.
Dan hebben de tegenliggers er ook geen last of problemen mee.

Een gewone koplamp geeft vaker problemen met de ombouw naar Xenon, dat zie ik maar al te vaak onderweg.

Je komt ze zo vaak tegen, met dat zeer felle, en zeer slecht afgestelde licht.
Het is zo erg hinderlijk, en zo gevaarlijk, zeker als je op een weg rijdt waar aan weerszijde bomen staan!

Eigenlijk zou de politie er veel beter op moeten letten, en er eens een flinke prent voor moeten uitschrijven, wat wettelijk ook zo is geregeld. Ik zelf vermeld er altijd duidelijk bij de APK keuring, of ze extra aandacht aan de lamp afstelling schenken.

Beste mensen, laat uw licht afstelling goed nakijken, als u gaat vervangen/ombouwen.
Het is zo erg belangrijk.
U doet uw mede weggebruikers daar een enorm groot plezier mee.

Ik laat mijn lampen altijd ietsje lager afstellen, zodat ik zeker weet, dat ik echt niemand hinder met mijn lampen.
En, dat hoeft niet eens zo veel te zijn, dat zijn tiendes van een mm.

Ik wens u allen een heel fijn paas weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Chili

Bericht door Chili » 18 apr 2014, 10:09

Dank je Ad.
Hetzelfde.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”