vloeiende koppeling

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
B.I.Jager

vloeiende koppeling

Bericht door B.I.Jager » 27 apr 2014, 21:28

Er is al veel over geschreven, maar 9 van de 10x wordt er niet meer gereageerd door de TS over wat nou het probleem was.

Mijn '98 328i heeft de neiging om de koppeling, tijdens het overschakelen vrij abrupt en bijna bovenin te laten komen. Wat dus regelmatig resulteert in een lichte bonk doordat ik de koppeling te snel laat opkomen, of juist een slippende koppeling doordat ik net wat te langzaam de koppeling laat komen. Ook bij terug schakelen is er regelmatig een bonk te horen omdat de koppeling erg moeilijk doseerbaar is.
Alleen bij heel rustig koppelen(gelijkmatige beweging over de hele lengte van het pedaal) is het mogelijk om een soepel verloop te krijgen, nadeel is dan weer dat je helemaal terug valt in toeren en snelheid voordat je de volgende versnelling hebt ingeschakeld.
Bij het wegrijden grijpt de koppeling echter meteen en soepel aan. Totaal het tegenovergestelde dan bij het overschakelen.

Is dit probleem puur te wijten aan de CDV en hoort die bonk bij het "misschakelen" er dan gewoon bij? Of zou het 2 massa vliegwiel toch de oorzaak kunnen zijn? De bonk is trouwens ook goed te horen bij het inschakelen van de 1e versnelling of de achteruit.
Tijdens accelereren en doorschakelen pakt de koppeling wel meteen goed op, maar dan voel je de koppeling weer echt slippen tijdens het intrappen.(weer de CDV)

De koppeling heeft verder geen bijgeluiden en de auto heeft nu 160.000km gelopen. De hardyschijf vertoont zo op het eerste gezicht geen gebreken(wordt wel vervangen) en ook de rubbers van het subframe en de draagarmen achter hebben geen overmatige speling.(al wil ik deze te zijner tijd wel gaan vervangen om zo met een schone lei te beginnen ) Er zijn ook geen scheuren te vinden in de bevestiging van het subframe.

Het koppelen is eigenlijk het enige dat de BMW rijervaring wat negatief beïnvloed.

streamline

Re: vloeiende koppeling

Bericht door streamline » 27 apr 2014, 21:31

Sloop als eerste die cdv eruit, dat is een kwartiertje werk op de brug en heeft bij mij echt merkbaar verschil gegeven.
Dan doet de koppeling tenminste direct wat jij wil ipv met een korte vertraging.

Is overigens vele male goedkoper dan een vliegwiel + koppelingset en montage ;)

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 27 apr 2014, 21:39

OK! de CDV gaat er nu dus tussen uit. Zaterdag gaat ie op de brug om de bak los te halen en de arreteerpen bussen te vervangen. Dan kan meteen de CDV verwijderd worden.
Heb ik nog montage materiaal nodig om de leidingen door te koppelen?

streamline

Bericht door streamline » 27 apr 2014, 21:50

2 sleutels 13 meen ik, verder is er geen montagemateriaal nodig. De CDV schroef je ertussenuit en dan kun je de twee leidingen zo op elkaar draaien.

Maar als ik een tip mag geven, zou eerst de cdv eruit halen en dan proberen of je klacht verholpen is. Dat scheelt namelijk een keer je bak demonteren als het probleem niet verholpen is. Dan kun je vooraf de onderdelen bestellen.

vegito

Bericht door vegito » 28 apr 2014, 11:25

Er dient na de CDV verwijderd te hebben ook je koppeling en remmen te ontluchten omdat dit uit 1 systeem bestaat.

Controleer je rubbers op achteras zoals je differentieel rubber die kan snel uitscheuren en torsie kracht niet meer kwijt kan dan krijg je bonk geluid.

Vliegwiel vervangen als je klapperende geluid hoort bij optrekken of bibberig optrekken en als je vliegwiel geluid maakt bij motor afzetten.

Binnenkort mijn vliegwiel vervangen en koppeling.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 apr 2014, 12:01

vegito schreef:Vliegwiel vervangen als je klapperende geluid hoort bij optrekken of bibberig optrekken en als je vliegwiel geluid maakt bij motor afzetten.
Ik haak hier even op in. Mijn koppeling werkt geloof ik prima. Geen geslip en toerental loopt altijd gelijkmatig op met de snelheid. Echter, zodra ik de koppeling warm gereden heb (dus laten we zeggen in de file of in de stad met veel stop & go) gaat ie wel bibberen en klapperende geluiden maken zodra de koppeling bijna volledig omhoog is, dus wanneer hij 90% gekoppeld is. Met een koude of middelwarme koppeling totaal geen problemen. Alleen wanneer ie dus warm is. Dit is voornamelijk merkbaar in de 1e en 3e versnelling, de andere versnellingen gaat een stuk beter. Echter, als ik 200 km snelweg in z'n vijf rijdt en ik rij vervolgens weg van een tankstation is er weer niks aan de hand. Het is puur wanneer ik de koppeling vaak gebruik en deze denk ik warm wordt. Hieruit volgend twee vragen;

1.) Wat voor geluid maakt het vliegwiel bij het afzetten van de motor?
2.) Kan het zijn dat deze symptomen volgen uit een versleten koppeling en/of zwakker wordend vliegwiel?

vegito

Bericht door vegito » 28 apr 2014, 15:39

BMW maakt gebruik van SAC ontwerp SAC is Self Adjusting Clutch dus je koppeling voelt altijd hetzelfde aan maakt hij slijt wel. Het is algemeen bekend dat SAC koppeling veel problemen met zich meebregen o.a. gevoel van ontkoppeling is niet te voelen of de mechanisme is versleten. Normaal gesproken heb je een koppelingsplaat met veren erin en druk groep met daarbij een vaste vliegwiel. de E36 model had deze ontwerp en daar had je deze klachten niet met name het gevoel van koppeling. E46 koppeling heeft geen veren op de koppelingplaat maar dat is verwerkt in de vliegwiel en vangt de klappen op van je aandrijflijn de drukgroep is eigenlijk de SAC stelt de koppeling in. De druk groep heeft een ring en die bestaat uit 3 tal veren die gesteld worden normaal gesproken staan ze dicht en worden steeds openen na dien er geen KM gereden wordt tot dat ie helemaal uitrekt.

Je moet het eerst bak eraf halen en inspecteren

SAC drukgroep kan je niet zomaar demonteren en terug monteren je moet hem terug stellen de veren anders werkt de hele mechanisme niet of gewoon nieuwe kopen en die zijn al vooraf gespannen.

Vliegwiel gaan zo 100 a 120 KM mee meestal 1x koppeling vervanging afhankelijk hoe gereden is met of zonder trekhaak.

Versleten vliegwiel merk je door stationair draaien en motor afzetten bij het afzetten hoor je een klapperende geluid zonder koppeling ingedrukt uiteraard.

In de meeste gevallen is bij bak eraf halen gelijk koppeling verwisselen en ook bijhorende zaken zoals lager, vork, lagerbus, krukas lager, krusas keering.
Verkocht BMW 320D e90

bofkont

Bericht door bofkont » 28 apr 2014, 18:41

Hier precies hetzelfde met die ellendige koppeling -_-
Dit is nu mijn 3e E46, 2 maal een 328i en eenmaal een 328ci.
Heb de koppeling altijd al verschrikkelijk gevonden vanuit stilstand wegrijden.
Het is een vervelend karakter trekje van de E46 328i/ci.

Wellicht moet ik ook maar eens de CDV gaan verwijderen.
Iemand een diy?
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

B.I.Jager

Bericht door B.I.Jager » 28 apr 2014, 20:03

Dank voor de reacties.

De bak gaat er sowieso achterweg komende zaterdag(bussen vervangen) maar de koppeling wordt niet preventief vervangen. De materiaal kosten alleen zijn al meer dan €1000. Dan de bak er nog maar een keer achter weg. Het zijn gelukkig mijn eigen uren. :whistle:

Ik heb vanavond weer een heel eind gereden, maar er is geen pijl op te trekken. De ene keer gaat ie vloeiend naar de volgende versnelling. Maar bij de eerst volgende schakelbeweging kan die er ook zo weer in één keer in knallen. Er is geen enkele feedback vanaf het pedaal. Niet bij intrappen en ook niet bij het opkomen. Elke versnelling is weer een gok. Dus de CDV gaat iig. pleitte. Daar ben ik nu wel klaar mee.

Ik moet er wel bij zeggen dat weg rijden in de 1 geen probleem is en overschakelen naar de 2 ook niet zo erg. 3, 4 en 5 geven eigenlijk de meeste problemen. En zoals eerder vermeld, maakt mijn koppeling eigenlijk geen geluid. Ook niet bij afzetten.

vegito

Bericht door vegito » 29 apr 2014, 09:43

Bedoeling van de CDV is om onervaren gebruikers die niet weten met koppeling om te gaan waardoor je soms iets te snel of te laat loslaat te helpen. Het vernauwd de vloeistof naar de koppelingcilinder ongeacht wat je doet de koppeling zal ten alle tijde op hetzelfde manier one flow werken.
Verkocht BMW 320D e90

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 29 apr 2014, 14:12

Ik herken heel veel van de klachten hierboven, ik heb toen besloten om alles te vervangen door een (lichtgewicht) enkelmassa vliegwiel, en koppeling met veren (wel van carbon/kevlar) en drukgroep.

Nou is dit een performance set (lichter, bestand tegen 450pk, heeft klein nadeel voor dagelijks gebruik), maar heeft wel alles opgelost. Wellicht zijn er ook sets om alles te vervangen naar enkelmassa vliegwiel en normale koppelingsplaat met veren, gaat ook veel langer mee.

Mijn dubbelmassa vliegwiel had behoorlijk wat speling en ging dus "schudden" en "klapperen" bij stationair lopen en motor uitzetten. ook had ik inderdaad dat de koppeling niet geleidelijk aangreep (CDV was al verwijderd). Koppelingsplaat bleek ook op te zijn en begon bovenin de toeren ook te slippen.

Daarnaast veranderd het lichtere vliegwiel ook compleet het karakter van de motor. Hangt veel feller aan zijn gas, schakelen gaat veel soepeler en trekt wat harder door boven in de toeren.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Jeremy

Bericht door Jeremy » 29 apr 2014, 14:33

En over wat voor prijzen praat je dan Dutchie? En wat bedoel je met nadelen voor dagelijks gebruik?

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 29 apr 2014, 14:46

carbon-kevlar koppeling mag nauwelijks slippen want dan is ie zo verbrand (niet een direct probleem, maar wel ontzettend klote met hellingproef)

ik had de complete set inclusief verzendkosten voor 670 euro vanuit amerika.

http://gripforce.com/fx-stage-2-clutch- ... 28-530-z3/

vegito

Bericht door vegito » 29 apr 2014, 16:09

Ja je kan conversie kit kopen van een bepaalde type motor ook voornamelijk 6 cilinder motoren zijn makkelijker omdat die juist standaard in USA zijn.

Nog een nadeel van de enkelmassa vliegwiel is dat je meer versnellingsbak geluid hoor bij stationair. Massavliegwiel heeft vele functies zowel as wenteling te beperken maar, ook een dempende werking. Met een 6 cilinder motor heb je meer mogelijkheden om vanaf te komen maar, neem wel de andere kleine issues mee in je beslissing.

Ik zou voor een dual massa gaan met een normaal koppeling model dan is het voor normaal gebruik ook goed te doen.
Verkocht BMW 320D e90

Dutchie
Contacteer:

Bericht door Dutchie » 30 apr 2014, 12:56

Ik heb het gedaan vooral voor de sportiviteit. Je krijgt met een enkelmassa inderdaad last van "gear chatter", maar dat heb ik bijna weg gekregen door mijn bak olie te verversen met een mix van OEM bak olie icm dikkere race bak olie. Nu hoor ik alleen een lichte rammel als de bak echt warm is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”