Sinds mijn e30 m40 de geest heeft gegeven, de nokkenas is kapot, heb ik besloten om een m42 uit 1996 erin te stoppen.
Naar flink wat research gedaan te hebben kwam ik tot de conclusie dat het een vrij makkelijke swap is en zodoende heb ik dus een m42 uit een 1996 318ti gekocht (e30 m42's zijn erg moeilijk te vinden).
De motor is oorspronkelijk een automaat maar ik heb er dus op de sloop een m42 kabelboom bijgekocht uit een 1995 318is die wel handgeschakeld was en een ecu uit een 1993 318is.
Mijn vraag luidt dus als volgt: werkt de motor uit 1996 met de 1995 kabelboom en een 1993 ecu/dme?
Pas toen ik het allemaal had aangeschaft kwam ik op internet EWS tegen en kwam tot de conclusie dat die niet van toepassing is op dme's van voor 1994 of als dit een red label dme is. Mijn dme is dus uit 1993 maar is een silver label, betekent dit nou dat hij wel ews heeft of zegt dit niks omdat hij van 1993 is?
De informatie op het internet over het hele EWS gebeuren is niet echt duidelijk en daarom vraag ik jullie hulp, welke types e36 uit welke jaartallen hebben ews en werkt dit samen met elkaar (een e30 heeft natuurlijk geen ews en ik kan het ook niet inbouwen).

EDIT: ik wist niet of ik dit in het e36 forum of in het e30 forum moest plaatsen, ik heb gekozen voor e36 omdat de motortechniek uit een e36 komt