(Aankoop) advies tav motorgeluid N47
(Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Dag allemaal,
Ik heb een prachtige BMW 520d (E61) uit 2010 op het oog. Het is een exlease auto die tot nu toe (126.000 km) bij BMW dealers is onderhouden. De motorversie is echter een N47 dus ik ben nogmaals gaan luisteren naar het motorgeluid, dit maal met telefoon mee. Ik heb geen ervaring met dit soort geluiden (zelfs nooit een diesel gehad) dus ik zou jullie mening zeer op prijs stellen: is dit een normaal diesel geluid of is er iets te horen dat bij het "ketting-probleem" zou kunnen passen. Ik denk namelijk wel iets "ratelends" te horen... Het geluid is hier te beluisteren http://youtu.be/s5E5NQTOkxQ. Jullie mening wordt zeer op prijs gesteld!
mvg,
Ischa
Ik heb een prachtige BMW 520d (E61) uit 2010 op het oog. Het is een exlease auto die tot nu toe (126.000 km) bij BMW dealers is onderhouden. De motorversie is echter een N47 dus ik ben nogmaals gaan luisteren naar het motorgeluid, dit maal met telefoon mee. Ik heb geen ervaring met dit soort geluiden (zelfs nooit een diesel gehad) dus ik zou jullie mening zeer op prijs stellen: is dit een normaal diesel geluid of is er iets te horen dat bij het "ketting-probleem" zou kunnen passen. Ik denk namelijk wel iets "ratelends" te horen... Het geluid is hier te beluisteren http://youtu.be/s5E5NQTOkxQ. Jullie mening wordt zeer op prijs gesteld!
mvg,
Ischa
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Hoi Ischa,
Het lijkt idd dat er een ratelend geluid van de motor komt...ik heb zelf een E46 320D, half jaartje terug had ik een mega ratel geluid en dit was toen de krukaspoelie.
Ik zou sowieso een aankoopkeuring doen (liefst bij een BMW specialist) en ze wijzen op dit geluid (of anders bij een Diesel specialist).
Suc6 ermee!
Gr. Joost
Het lijkt idd dat er een ratelend geluid van de motor komt...ik heb zelf een E46 320D, half jaartje terug had ik een mega ratel geluid en dit was toen de krukaspoelie.
Ik zou sowieso een aankoopkeuring doen (liefst bij een BMW specialist) en ze wijzen op dit geluid (of anders bij een Diesel specialist).
Suc6 ermee!
Gr. Joost
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Als je al twijfelt laat hem dan staan. Kosten zijn enorm als de ketting moet vervangen worden.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Dank voor jullie reactie.
Tom_il: maar mijn twijfel kan goed komen doordat ik geen enkele ervaring heb met normaal vs afwijkend voor deze motor, misschien is er wel niets aan de hand en dan is het zonde van een prachtige auto voor een goede prijs. Daarom ben ik echt heel benieuwd naar jullie indruk (Ik ga ook langs een dealer voor een keuring). Als ik op youtube de "echte" probleemgeluiden hoor dan klinkt dat wel heel anders dan deze auto. Blijf benieuwd naar jullie reactie na het luisteren!
En wat vinden jullie van de volgende redenatie: er zit bij aankoop een half jaar garantie op (oa) de motor dus als er na aankoop door een BMW garage wordt geconstateerd dat het zo'n "ketting" probleem betreft, zou dat onder garantie moeten vallen..(?)
Tom_il: maar mijn twijfel kan goed komen doordat ik geen enkele ervaring heb met normaal vs afwijkend voor deze motor, misschien is er wel niets aan de hand en dan is het zonde van een prachtige auto voor een goede prijs. Daarom ben ik echt heel benieuwd naar jullie indruk (Ik ga ook langs een dealer voor een keuring). Als ik op youtube de "echte" probleemgeluiden hoor dan klinkt dat wel heel anders dan deze auto. Blijf benieuwd naar jullie reactie na het luisteren!
En wat vinden jullie van de volgende redenatie: er zit bij aankoop een half jaar garantie op (oa) de motor dus als er na aankoop door een BMW garage wordt geconstateerd dat het zo'n "ketting" probleem betreft, zou dat onder garantie moeten vallen..(?)
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Ik heb er gelukkig geen persoonlijke ervaring mee, en heb ook alleen de filmpjes gehoort van de vooral 1 en 3 series met dit probleem. Bij de 5 serie is dit minder bekend waarschijnlijk wegens het feit dat deze motor minder in de 5 serie zit. Hier hoor ik geluid ook niet dadelijk terug, maar heb niet genoeg ervaring ermee.
Het probleem is gelukkig niet op elke N47 want daar hebben ze er tiegelijk veel van gemaakt, maar het gebeurt redelijk frequent. En als het gebeurt dan komt BMW niet altijd even gemakelijk tussen hangt af van ouderdom en Km stand en je relatie met de dealer (helaas). Als hij gechipt is kan je het zeker vergeten, geen enkele garantie dan.
Het geluid is best te horen aan het linker voorwiel (bestuurderskant), en bij een 3 serie vlugger dan bij een 5 wegens de extra isolatie.
Kans is niet zo groot dat hij het probleem heeft en gaat krijgen maar onbestaand is het niet.
ikzelf rij zo lang mogelijk met mijn wagen en zal daarom altijd het zekere voor het onzekere nemen en daarom nooit een BMW met zo een motor nemen. Maar dat is persoonlijk.
Als je die wagen echt wil en je houd er rekening mee (in de mate van mogelijk) koop hem dan. Zeker langs gaan bij de dealer voor een nazicht.
Het probleem is gelukkig niet op elke N47 want daar hebben ze er tiegelijk veel van gemaakt, maar het gebeurt redelijk frequent. En als het gebeurt dan komt BMW niet altijd even gemakelijk tussen hangt af van ouderdom en Km stand en je relatie met de dealer (helaas). Als hij gechipt is kan je het zeker vergeten, geen enkele garantie dan.
Het geluid is best te horen aan het linker voorwiel (bestuurderskant), en bij een 3 serie vlugger dan bij een 5 wegens de extra isolatie.
Kans is niet zo groot dat hij het probleem heeft en gaat krijgen maar onbestaand is het niet.
ikzelf rij zo lang mogelijk met mijn wagen en zal daarom altijd het zekere voor het onzekere nemen en daarom nooit een BMW met zo een motor nemen. Maar dat is persoonlijk.
Als je die wagen echt wil en je houd er rekening mee (in de mate van mogelijk) koop hem dan. Zeker langs gaan bij de dealer voor een nazicht.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Dit blok staat toch bekent om de ketting problemen?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Ben er ondertussen wel achter dat het om een N47D20C variant gaat, zou minder snel last hebben van ketting probleem...
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Even een update: auto is voor aankoopkeuring geweest bij BMW dealer: belangrijkste punt "ketting maakt licht geluid".
Dealer zegt heel duidelijk dat "de auto / motor er niet op stuk loopt", dus dat het echt een comfort kwestie is, dus bij veel herrie vervangen om die reden. Heeft me een uitdraai meegegeven van de laatste versie van de PUMA hierover (is al versie 25) waarin helemaal niets meer staat over wel of juist geen motorschade, alleen maar dat als een klant klachten heeft over het geluid, onderdelen zus en zo vervangen moeten worden.
Wat denken jullie? Op internet en bij andere dealers hoor je van alles:
- komt bij ons uberhaupt nooit voor en we hebben heel veel N47 auto's in onderhoud
- ketting inderdaad gewoon vervangen als het geluid erger wordt (maar dat kan net zo goed nog jaren duren en dan de kosten (rond 2000 euro bij specialist) voor lief nemen.
- bij elke auto met distributieketting kun je geluiden horen, niet elk geluid is per definite een probleem.
- geluid hoort niet, dus probleem met distributieketting dus niet aan beginnen....
- en de ergste variant: er zijn veel verhalen op internet over "het is gewoon een constructiefout" en de ketting breekt vroeg of laat en dan raakt de hele motor beschadigt, duizenden euro's. Zijn op internet heel veel verhalen over te vinden (misschien meer bij 3 series, meer bij eerdere bouwjaren....)
Niet kopen doet veel pijn aan het hart, ben beetje verliefd geworden op de auto: zeer goede staat, goede opties (qua comfortstoelen, navigatiesysteem, staat van het leer, verdere staat van onderhoud (zeer goed volgens de dealer) maar ik ben bang dat ik zelf het antwoord wel weet...heb alleen nog advies van buitenaf nodig!
Dank voor jullie hulp!
Dealer zegt heel duidelijk dat "de auto / motor er niet op stuk loopt", dus dat het echt een comfort kwestie is, dus bij veel herrie vervangen om die reden. Heeft me een uitdraai meegegeven van de laatste versie van de PUMA hierover (is al versie 25) waarin helemaal niets meer staat over wel of juist geen motorschade, alleen maar dat als een klant klachten heeft over het geluid, onderdelen zus en zo vervangen moeten worden.
Wat denken jullie? Op internet en bij andere dealers hoor je van alles:
- komt bij ons uberhaupt nooit voor en we hebben heel veel N47 auto's in onderhoud
- ketting inderdaad gewoon vervangen als het geluid erger wordt (maar dat kan net zo goed nog jaren duren en dan de kosten (rond 2000 euro bij specialist) voor lief nemen.
- bij elke auto met distributieketting kun je geluiden horen, niet elk geluid is per definite een probleem.
- geluid hoort niet, dus probleem met distributieketting dus niet aan beginnen....
- en de ergste variant: er zijn veel verhalen op internet over "het is gewoon een constructiefout" en de ketting breekt vroeg of laat en dan raakt de hele motor beschadigt, duizenden euro's. Zijn op internet heel veel verhalen over te vinden (misschien meer bij 3 series, meer bij eerdere bouwjaren....)
Niet kopen doet veel pijn aan het hart, ben beetje verliefd geworden op de auto: zeer goede staat, goede opties (qua comfortstoelen, navigatiesysteem, staat van het leer, verdere staat van onderhoud (zeer goed volgens de dealer) maar ik ben bang dat ik zelf het antwoord wel weet...heb alleen nog advies van buitenaf nodig!
Dank voor jullie hulp!
Laatst gewijzigd door BMWnewbie op 27 jun 2014, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
streamline
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Een gebruikte auto kopen is evengoed een risico. Maar de dealer geeft naar mijn mening voldoende informatie dat ik de koop wel zou aandurven. Zeker als de aankoopprijs ook redelijk is.
Ik zou die €2000 vasthouden voor een mogelijke reparatie en de auto kopen, zeker als de dealer al aangeeft dat de rest in zeer goede staat is.
Ik zou die €2000 vasthouden voor een mogelijke reparatie en de auto kopen, zeker als de dealer al aangeeft dat de rest in zeer goede staat is.
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Misschien een optie om te vervangen en de kosten hiervoor mee te nemen in de onderhandelingen ?
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
De dealer kan zoveel zeggen. Feit blijft de ketting hoort geen geluid te maken en doet 'ie dat wel dan is 'ie aan het het inlopen/oprekken en komt de riem er gewoon aan.
Als je deze auto echt wilt hebben dan zou ik bij de koop de ketting laten vervangen. Meestal valt er nog wat aan de kosten van de arbeid te doen.
Als je deze auto echt wilt hebben dan zou ik bij de koop de ketting laten vervangen. Meestal valt er nog wat aan de kosten van de arbeid te doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Zelfs na reparatie van een motor waar de ketting van vervangen is maakt de ketting lawaai. Dit is reeds vele malen gemeld en BMW zegt dat dit normaal is en dat de ketting niet meer zal breken. Ketting maakt zeker lawaai, pas als hij een zeer specifiek geluid maakt is er een potentieel probleem.
Er rijden enorm veel BMW's rond met deze motor en met zeer hoge km stand. Het is dus niet zo dat ze allemaal een probleem hebben. Zelfs de F30 zou niet vrij zijn van dit probleem. De kans op problemen is wel steeds kleiner geworden.
Je hebt je huiswerk gemaakt en je kent het probleem. Gewoon voor gaan en in de gaten houden, indien mogelijk laat de wagen op onderhoud gaan bij een dealer die het probleem kent en je zal steunen indien je beroep moet doen op de BMW garantie. Zeker niet tunen wat dan kan je het vergeten. Ben je zeker dat hij niet getuned is ?
Er rijden enorm veel BMW's rond met deze motor en met zeer hoge km stand. Het is dus niet zo dat ze allemaal een probleem hebben. Zelfs de F30 zou niet vrij zijn van dit probleem. De kans op problemen is wel steeds kleiner geworden.
Je hebt je huiswerk gemaakt en je kent het probleem. Gewoon voor gaan en in de gaten houden, indien mogelijk laat de wagen op onderhoud gaan bij een dealer die het probleem kent en je zal steunen indien je beroep moet doen op de BMW garantie. Zeker niet tunen wat dan kan je het vergeten. Ben je zeker dat hij niet getuned is ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Allen dank voor het meedenken!
Ik ga uiteindelijk toch op zoek naar een andere 5 serie Touring.
Was het in principe eens met het advies om het in principe te doen en dan of goed volgen / goed onderhouden / niet tunen of gewoon na aankoop de ketting meteen vervangen (en hopen op het beste...).
Wat me tegenhoudt: ik geef nu een flink bedrag uit een "nieuwe" occasion, waarom dan niet op zoek naar auto waarvan ik in elk geval bij aankoop weet dat er dat moment niet al "problemen" spelen. Blijft een occasion, dus na aankoop kan er sowieso wat gebeuren maar om het nu bij aankoop al te weten...
Daarnaast is er geen onderhandelingsruimte voor die kettingreparatie dus dat zal ik zelf moeten betalen. De dealer (dus niet de verkopende partij, dat is een leasemaatschappij) die de keuring deed heeft al geinformeerd bij BMW maar auto is 4 jaar oud en heeft 120k gereden dus geen garantie of coulance. Auto was zeker niet getuned zei hij.
Als je dan die kettingreparatie zelf moet betalen is er de (kleine?) kans dat er op dat moment toch ook al commentaar komt op de staat van de motor. Verder garandeert een nieuwe ketting niet per se dat het probleem in de verdere toekomst (soms vrij snel) weer terugkomt.
Veel wikken en wegen, maar ik ben er nu uit. Wel jammer want nogmaals goede staat, eigenlijk alle opties die ik zou wensen enz. Pijn in het hart, maar meestal is verstand boven hart te verkiezen....
Mocht iemand nog een goed onderhouden 5-serie Touring zonder N47 motor weten dan hou ik me aanbevolen! Denk zelf aan een 525; zal iets meer kosten maar 525 iets duurder of 520 plus kettingreparatie; miscchien komt dat wel op hetzelfde neer.
Nogmaals dank!
Ik ga uiteindelijk toch op zoek naar een andere 5 serie Touring.
Was het in principe eens met het advies om het in principe te doen en dan of goed volgen / goed onderhouden / niet tunen of gewoon na aankoop de ketting meteen vervangen (en hopen op het beste...).
Wat me tegenhoudt: ik geef nu een flink bedrag uit een "nieuwe" occasion, waarom dan niet op zoek naar auto waarvan ik in elk geval bij aankoop weet dat er dat moment niet al "problemen" spelen. Blijft een occasion, dus na aankoop kan er sowieso wat gebeuren maar om het nu bij aankoop al te weten...
Daarnaast is er geen onderhandelingsruimte voor die kettingreparatie dus dat zal ik zelf moeten betalen. De dealer (dus niet de verkopende partij, dat is een leasemaatschappij) die de keuring deed heeft al geinformeerd bij BMW maar auto is 4 jaar oud en heeft 120k gereden dus geen garantie of coulance. Auto was zeker niet getuned zei hij.
Als je dan die kettingreparatie zelf moet betalen is er de (kleine?) kans dat er op dat moment toch ook al commentaar komt op de staat van de motor. Verder garandeert een nieuwe ketting niet per se dat het probleem in de verdere toekomst (soms vrij snel) weer terugkomt.
Veel wikken en wegen, maar ik ben er nu uit. Wel jammer want nogmaals goede staat, eigenlijk alle opties die ik zou wensen enz. Pijn in het hart, maar meestal is verstand boven hart te verkiezen....
Mocht iemand nog een goed onderhouden 5-serie Touring zonder N47 motor weten dan hou ik me aanbevolen! Denk zelf aan een 525; zal iets meer kosten maar 525 iets duurder of 520 plus kettingreparatie; miscchien komt dat wel op hetzelfde neer.
Nogmaals dank!
Re: (Aankoop) advies tav motorgeluid N47
Persoonlijk als ik dit verhaal lees een verstandige keuze.
Je weet voor 99% zeker dat je eraan gaat storen en als je er bv de komende jaren er 100 of 150k bij gaat zetten je er misschien nog wel een keer mee komt.
Ik vind dat BMW zeker met deze serie motoren fouten heeft gemaakt. Of was dat nou met opzet zodat ze ook eens iets te repareren hebben?
Succes met je zoektocht en zou als het kan voor een 6 cil gaan.
Je weet voor 99% zeker dat je eraan gaat storen en als je er bv de komende jaren er 100 of 150k bij gaat zetten je er misschien nog wel een keer mee komt.
Ik vind dat BMW zeker met deze serie motoren fouten heeft gemaakt. Of was dat nou met opzet zodat ze ook eens iets te repareren hebben?
Succes met je zoektocht en zou als het kan voor een 6 cil gaan.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33
Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
