Remdruk verschil...afkeur APK E46 Hellup

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
menno75

Remdruk verschil...afkeur APK E46 Hellup

Bericht door menno75 » 27 jun 2014, 12:35

Zijn de problemen bij de ene E46 opgelost komt de andere weer met problemen....

Apk keuring....afkeur achter veer en adviespunt remleiding...beide achterveren vervangen en remslangen voor

Herkeuring....afkeur...remdruk verschil (neem aan dat dit tussen voor en achter is)......laten ontluchten.

2e herkeuring .....afkeur remdruk verschil....

mmmm waar kan dit aan liggen? Raar dat het bij de eerste keer niet aan de orde is gekomen.

remdruk verschil waar afkeur op is gedaan is bij 2 verschillende keurstations geconstateerd (dus wordt niet in de zeik genomen)

Kan dit met ABS te maken hebben, of staat dit er los van? (heb aantal weken terug paar keer lampje abs gehad, was ook ineens weg, bij uitlezen stond er een foutcode sensor rechtsachter, lampje brand nu aantal weken niet meer, net ff aan monteur gevraagd maar zegt dat dit er niet mee te maken kan hebben)

Wie kan mij verder helpen, garage mannetje kijkt er ook naar maar wist zo 1,2,3 niet.

Als eerste gaan we remblokjes vervangen en remklauw nazien/loshalen.
Remolie verversen en goed ontluchten en heb hem ook abs sensortje voor achter meegeven om te vervangen.

E46 323i aut. sedan '99.

rob75

Re: Remdruk verschil...afkeur APK E46 Hellup

Bericht door rob75 » 27 jun 2014, 20:09

Scheve remwerking kan allerlei oorzaken hebben.
Meestal remklauw die niet meer zwevend is, blokken vast in de klauw, remzuiger vast in klauw of remblok scheef gesleten zijn gebruikelijke oplossingen.

Succes met zoeken,
Rob

frankyman

Bericht door frankyman » 27 jun 2014, 21:18

hadden ze als adviespunt remleiding of remslang? bij mijn e46 is mijn remleiding bijna onder m'n auto vandaan komen zetten :emo:

Verder, maatje van me had het ook met een golf, alles even demonteren schoonmaken nalopen etc toen was het weg...
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Baksteen
Contacteer:

Bericht door Baksteen » 27 jun 2014, 23:08

Alle 4 de remklauwen eraf halen. Is geen raketkunde.
Desnoods fotos maken hoe en wat je demonteerd. Daarna remklauwen, remzuigers, glijpennen enz schoonmaken. Met alweer fotos maken kun je dat eigenlijk niet verprutsen.
Als je dan ook nog idd remvloeistof netjes ververst en goed ontlucht....dan kan ik me niet voorstellen waar het nog meer aan kan liggen.

Joostb

Bericht door Joostb » 27 jun 2014, 23:15

zoals hierboven gezegd, dit word meestal veroorzaakt doordat er een remklauw niet goed vrij komt.

Remverschil met APK gaat overigens om links en rechts, daar mag max een bepaald percentage verschil in zitten, doorgaans is het de achterzijde die problemen geeft. Ik zou dus dat even na vragen of het om voor of achter gaat en vervolgens remklauwen demonteren, kijken of alles mooi gangbaar is, schoonmaken en weer in elkaar zitten en monteren + alles goed laten ontluchten.

Sommige auto's hebben nog een soort van verdeelhuisje die het verschil verdeeld tussen links en rechts maar bij mijn weten heeft de E46 dit niet.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

menno75

Bericht door menno75 » 28 jun 2014, 22:41

dat leek mij als leek ook om links en rechts te gaan...maar ze vertelde mij doodleuk om voor en achter gaat, maar goed. 25 procent overigens.

Remblokje remschijf boel los remolie ontluchten dat kan elke pannenkoek wel, dus mij ook ;-)

Maar ik dacht misschien iets specifieks... meer in trant dat zal ik wel weer hebben :whistle:

Joostb

Bericht door Joostb » 29 jun 2014, 09:43

Voor en achter zit er altijd een mega remverschil tussen. Voorzijde doet het overgrote deel van het remmen, achter remt aanzienlijk minder. Is ook logisch, want als je remt verplaatst de massa naar voren en is daar ook meer behoefte om meer te remmen.

Valt dus wel mee, komt bij veel auto's en merken voor, 9 van de 10 keer is het met alles goed schoonmaken, kijken of het rempotje mooi gangbaar is en goed ontluchten opgelost.

rob75

Bericht door rob75 » 29 jun 2014, 09:55

Weet je zeker dat het gaat om een verschil tussen voor en achter? Hier kun je volgens mij niets zinnigs over zeggen, aangezien de remkracht tussen voor en achter altijd verschilt en niet zo'n beetje ook.
Het lijkt me dat ze bedoelen tussen linksachter en rechtsachter.

Wat ook kan is dat de achterremmen (bijna) niet werken. Dan heb je wel een uitdaging om te zoeken waar dat zit. Dat kan namelijk mechanisch zijn (ABS-reglaar, leidingen, slangen) of elektronisch (ASC, ABS).

Succes,
Rob

Joostb

Bericht door Joostb » 29 jun 2014, 10:14

Wat ook kan is dat de achterremmen (bijna) niet werken. Dan heb je wel een uitdaging om te zoeken waar dat zit. Dat kan namelijk mechanisch zijn (ABS-reglaar, leidingen, slangen) of elektronisch (ASC, ABS).
maar dat zullen ze niet met de APK opmerken denk ik als voor wel gewoon goed werkt. Tenzij achter helemaal niet remt. Volgens mij zijn daar ook geen percentages voor tussen voor en achter wat wettelijk mag en zo?

Links rechts word altijd wel gemeten en daar zijn ook strikte regels voor, dus gewoon achter goed laten controleren. En ze hadden het niet over de handrem?

menno75

Bericht door menno75 » 30 jun 2014, 13:23

Hoi Joost,

Ja bij de laatste x was dus ook de handrem aan 1-zijde niet goed (dus eerste 2x niet een aan handrem gevoeld blijkbaar), maar dit was gewoon af te stellen dus dat is goed nu. Een remklauw achter zat niet super dus die ff aangepakt, en een remleiding zaten toch wat pitten in op stukje waar je slecht zichtbaar is, dus die ook vervangen. Ontlucht. Remblokken ook voor het mooie vervangen.

Omdat hij daar toch stond voor ook ff een schroefset er op laten monteren. (achter had ik al gedaan pas)
Alleen de koppelstangen waren standaard te lang en die erbij zaten te kort (dus heb ff verstelbare besteld)
Dus keuren zal morgen worden.

Abs sensortje achter ook maar laten vervangen bleef in geheugen staan met uitlezen
Waterpomp ook gedaan, die zat eraan te komen lekte minimaal maar...dan sta je daar straks langs de snelweg dus ook weer nieuw. En vnaar mij idee/gok zat er wat speling op stuurkoppeling dus ook die laten vervangen.

Dus hij moet er straks weer tegen kunnen..als met APK remprob is opgelost ;-)

menno75

Bericht door menno75 » 30 jun 2014, 16:51

Ik had het er vanmiddag nog over.... mijn broertje heeft een k*t (vagina is zonder sterrertje?) opeltje corsa uit 2004 en die doet of laat er nooit wat aan doen en die komt keer op keer voor 2 tientjes door de apk :gek:

Joostb

Bericht door Joostb » 30 jun 2014, 21:35

tjahh, moet ook eerlijk zeggen. de E46's zijn bijzonder fijne auto's en rijden top. Maar kwalitatief is het niet zo top als veel mensen denken.
Ik heb hiervoor 8 jaar lang 2 opeltjes gehad. Een V6 e een 2.2 16V. en naast onderhoud, andere accu, remleiding en een multiriemspanner al die jaren nooit iets mee gehad. ook geen roest. Als ik zie wat ik nu al aan mijn BMW heb uit gegeven in een half jaar en er komt nog wat aan + nog een vage xenon storing, en wat ik zo hoor en lees hier op het forum....

Maar soms moet je ook een beetje geluk hebben, en dat geld bij elke auto, zowel nieuw als gebruikt van elk merk. :)

menno75

Bericht door menno75 » 30 jun 2014, 23:27

ik heb jaren lease auto's gereden (bouw) en dat is nu ff anders.....
fordjes en peugeotjes, maar ook bmws gehad als lease en dan tank je en doe je onderhoud en is makkelijk en fijn uiteraard maar je hebt (althans ik) geen binding met een auto zoals ik dat nu heb.

Wij hebben 3 e46's, tis naast auto ook tuurlijk beetje hobby dus mag ook wat kosten.

tuurlijk moet je ook beetje geluk hebben en moet ook zeggen dat ik soms al wat laat of zelf vervang wat nog niet helemaal nodig is

menno75

Bericht door menno75 » 01 jul 2014, 15:45

Hij is er doorheen ;-)

Hij ligt ook weer retestrak op de weg zonder een stuiterbak te zijn... heerlijk :duimen:

Joostb

Bericht door Joostb » 01 jul 2014, 18:58

:gekdoen: gelukkig

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”