Lotgenoten gezocht: Kettinggeleiders kapot

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
John61

Lotgenoten gezocht: Kettinggeleiders kapot

Bericht door John61 » 19 okt 2014, 14:51

Hallo mede BMW rijders,

Ik ben benieuwd hoeveel BMW rijders met met name de E46 rijders er zijn geweest die hetzelfde hebben gehad als mij. Dus door de Brosheid defect gaan van de kettinggeleiders, en daarom veel kosten met zich meebrengen.
BMW doet net of hun neus bloed, maar als je later modificties aanbrengt ben je bewust van het probleem. Ik heb contact gehad met BMW en die zeggen niets te kunnen. Natuurlijk is dit niet waar ze kunnen altijd wat, maar dan is het einde zoek.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er veel lotgenoten zijn, en mochten dit er veel zijn dan ga ik elders aan de bel trekken, kijken of er op een andere manier wat te doen is hieraan. Desnoods op de televisie, tegenwoordig kom je zelfs op tv als je auto gestolen is, zie afgelopen week met de Golf.

Dus geef aan of u hetzelfde heeft gehad, hoemeer misschien hoe beter,

en niet geschoten is altijd mis toch :rolf:

ijsselmeer

Re: Lotgenoten gezocht: Kettinggeleiders kapot

Bericht door ijsselmeer » 19 okt 2014, 17:17

Ja John ,ik vind het ook te gek vroeger nooit last gehad met BMW tegenwoordig allemaal extra onkosten die er niet om liegen krukas sensor , nokkenas sensor , kw tankjes de exploderen , achterwielsensor waardoor je km.teller uitvalt rijd je te hard krijg nog een bekeuring ook door die gein,deurrubbers Coupè 200 euro, module`s , distributie onderdelen die verdaan , carr.die uitscheuren het is toch te gek ik ben altijd BMW gek geweest maar ik denk er steeds meer over om over te gaan naar Audi of het taximerk. -_-

Ja wij brengen wat geld naar het MILIEU het meeste gezeik komt daar vandaan,Lambda-sonde ,AGR etc etc alleen maar voor de uitstoot van uitlaat gassen ,in china en meerderelanden hebben ze daar toch aardig schijt aan en wij maar extra betalen voor onderdelen cq de aanschaf van de auto ,laten ze op het binnenhof eens het voorbeeld geven en in een kleine auto gaan rijden.

Ik begrijp wel dat niet alles heel kan blijven ,maar dit is te gek als je echt pech hebt en je moet dit allemaal laten repareren kan je beter in een kia of Dasia gaan rijden. :(

dit is mijn mening .
Varen is fijner dan je denkt

Patrickk

Bericht door Patrickk » 19 okt 2014, 18:28

Ik snap wel een beetje wat jullie bedoelen maar de wagens (ga ik even van een e46 uit) waar wij in rijden al tussen de 10 en 16 jaar oud zijn?! en dus ook de nodige mankementen kunnen krijgen.......

Na zoveel jaren kan je natuurlijk ook geen garantie meer verwachten, dat zou wel heel naief zijn.

Ook is het niet raar dat een dealer jou hier geen antwoord op gaat geven. Er wordt massaal gezegd dat de dealers stealers zijn en veel te duur maar ondertussen wel garantie en antwoorden willen hebben?

Overstappen naar een ander merk.... als je denkt dat het gras bij de buren groener is zou ik het doen maar zouden die wagens ook geen mankementen hebben?
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

vegito

Bericht door vegito » 19 okt 2014, 21:22

Daar komt de oude verhaal weer 10 a 15 jaar oude auto. Het maakt niks uit hoe oud een auto is maar, scheuren in achter carrosserie en ketting die verspringen of breken mag echt niet gebeuren. Het duurt ook wel een paar jaren dat ze deze klachten krijgt want stel je voor dat je deze problemen al bij het begint heb. Nog een leuke is een auto van 10 jaar oud mag die ook 1 liter verbruiken op 500KM omdat een onderdeel van 1 euro geen olie kan tegen houden (klepseals) het zijn geen kleine normale onderhoud klusjes maar serieus defecten aan deze auto's.

Het is niet dat het bij één auto of twee auto's gebeuren nee duizenden over de hele wereld waarbij de kettinggeleiders kapot gaan met alle gevolgen van dien. Het eind resultaat is dan auto zo verkopen of een andere motor erin zetten.

Omdat BMW altijd beweerd ketting heeft geen onderhoud aan dan had ik nu wel gewild dat ze een riem zouden gebruiken tenminste heb je dan wel je aandacht ervoor om te vervangen anders niet.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

streamline

Bericht door streamline » 19 okt 2014, 21:46

Die scheurende carrosserie is inderdaad een niet al te sterk punt, maar dat is in de facelift versterkt en daar komt het ook nagenoeg niet meer voor.

Over dingen zoals die klepseals ed. Wie zegt wat over het onderhoud dat er in die 10 tot 6 jaar gedaan is? Het is algemeen bekend dat de meeste 4 cilinders in de e46 niet het meest betrouwbare is wat bmw gemaakt heeft. Tel daar verkeerd onderhoud bij op en wie weet wat voor ongein je krijgt. Goedkoop is met BMW's in de meeste gevallen ook duurkoop, doordat dit soort dingen naar boven komen.

Ben het in dit geval wel eens met Patrickk, we gaan wel naar de goedkoopste voor onderhoud en als er wat aan de hand is gaan we naar BMW om coulance of garantie....

Trouwens, Volkswagen had met de VR6, V6 en V5 ook last van afbrekende geleiders. En laten we het maar helemaal niet hebben over het olieverbruik van sommige hedendaagse motoren...

ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer » 20 okt 2014, 01:14

Nee het gras is niet groener bij de buren zelfs minder groen maar de aanschafprijs van hun gras was VEEL minder en van dat prijs verschil kunnen ze het gras netjes bijhouden en mijn duren gras ziet er niet meer uit is niet bij te houden om dat het zo duur is.

En de kwalen zijn niet van vandaag of gisteren dus 10 - 15 jaar gaat niet op ,maar als je een beetje pech hebt loop je er wel op leeg omdat de onderdelen prijzen ook niet van 10 -15 jaar geleden is toch?

En dat men daardoor voor goedkopere onderdelen gaat is dan toch logisch ,anders kan je met je kont wel omhoog gaan staan bij het CS om de org.onderdelen te kunnen betalen,omdat de org.onderdelen prijzen niet van 10 -15 jaar geleden zijn.

Nu is dit een beetje ruw geschetst maar Rotterdam heeft een nieuw Centraal station vandaar de vergelijking .

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 20 okt 2014, 08:36

Iedere auto heeft zijn kwaaltjes. En als je auto enkel vervoer is van a naar b, zou ik idd een Dacia kopen of een ander uitstralingloos merk. Ben je wel een liefhebber, neem je dit voor lief. Een BMW is nou eenmaal wat duurder in onderhoud.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

ijsselmeer

Bericht door ijsselmeer » 20 okt 2014, 16:57

heer matheeuwissen ,

Als ik een auto zou zien als enkel vervoer van A naar B neem ik geen BMW maar een alto tje of Dacia etc , ik rijd al decennia lang BMW dus dat zegt al genoeg dacht ik zo ,vroeger reed ik 3.0 csi ,2002 en E30,E36, etc. maar met de opkomst van de ELECTRONICA is het fout gegaan en dat een BMW iets meer in onderhoud kost oke ,maar met IETS heb je het niet meer over reparaties van 1500 a 2000 euro dat is wel meer dan IETS toch en dat je dat dan voor lief moet nemen is mij te gortig kijk eens naar de aanschafprijzen ?

Dat een Dacia veel kwalen zou hebben DAT zou dan voor lief genomen moeten worden gezien de aanschafprijs ,maar BMW met al zijn historie cq Formule 1 verleden zou ik dat toch meer in onze auto terug willen zien qua techniek kom ik wel iets tegen maar qua betrouwbaarheid had ik toch wel meer verwacht dus slaan ze de plank flink mis , nu heb ik nog mazzel met mijn auto qua kwaaltjes mijn inziens , dus geen de KWALEN die ik zo leest op het forum ,als het forum er niet zou zijn zouden heel wat BMW rijdens(liefhebbers) met hun handen in het haar zitten cq een ander merk met GEEN volledige elektronica (E30 -E36)of oldtimer moeten gaan rijden ,maarja vind er nog eens 1 zonder roest op de o.a.opkrik punten, nee met al dat gedoe rijd dadelijk weer jan met de pet op de fiets om dat hij het niet meer kan betalen en de directeur in zijn Leaseauto (7 serie) en in het weekend met ZIJN BMW 5 of 6 serie

En kwaaltjes hebben alle merken daar ben ik wel achter gekomen de laatste decennia`s maar zo veel kwaal(tjes )zou ik bijna Chronisch noemen ,toen het elektrisch was ging het nog goed, maar met de opkomst van de elektronica en het milieu gedoe is het mis gegaan , alle BMW rijders verdienen geen 3000 a 4000 .= netto per maand maar de fabrikant denkt ze worden toch wel verkocht (LEASE) is daar wel de hoofdzaak van naar mijn idee.

Ik wil nu een uitlees programma voor op mijn laptop kopen ,maar het echte fijne sleutelen is er niet meer bij en dat vind ik HEEL jammer.

Ik vind het wel leuk(fijn) dat dit forum er is kunnen mensen nog iets uitwisselen toch belangrijk in deze tijd ,ik ben aardig technisch mag ik wel zeggen vroeger altijd aan mijn auto`s gesleuteld en bij Deutz Motoren aan de heerlijke langzaamloper kon sleutelen zonder elektronica ,maarja die tijd is ook voorbij door de belachelijke eisen van het MILIEU waar nu onze motorruimte half vol mee zit , KASSA

Jeremy

Bericht door Jeremy » 20 okt 2014, 17:20

Ik begrijp jullie punt en moet toch ook helaas weer vermelden dat het gewoon oude auto's zijn. Natuurlijk kun je zeggen dat de prototypes dan niet (genoeg) getest zijn toen ze net nieuw waren, maar het enige wat BMW kon doen destijds is er 200.000km mee rijden in een zeer korte tijd, maar dan heb je alsnog niet het stukje leeftijd en ouder worden van onderdelen meegenomen. Ook kan het zijn dat je, ja, gewoon pech hebt. Iedere auto is anders, en bij Kia, Audi of VW van die periode kreeg je ook geen 15 jaar garantie. Als daar de motor in de soep loopt ben je ook een bedrag kwijt met 3 nullen of meer.

Mijn vorige BMW E46 was vrijwel hetzelfde type als mijn huidige, maar ik had met mijn vorige gewoon veel meer gezeur. De huidige is voor zijn leeftijd en kilometerstand in zeer keurige staat, maar dit is ook omdat er gewoon veel preventief vervangen is en wordt. Een stukje geluk dus.

Daarbij gezegd ga je gewoon in geen enkele auto van het formaat en leeftijd van de E46 echt goedkoop rijden. Als ik zie wat een kennis van mij dit jaar allemaal problemen aan zijn (hier al vermeldde) Golf V6 heeft gehad, dan is mijn huidige E46 ongeveer de helft goedkoper in datzelfde jaar, en dan praat je van twee auto's van ongeveer even oud, maar wel degelijk uit twee hele verschillende prijsklasses, maar toch met vergelijkbare techniek! Ook heeft een goeie collega van mij, die een Hyundai Tucson rijdt, net een nieuwe koppeling omdat de oude platen gescheurd waren. Kosten daarvan liepen ook boven de €2000.-. Dus al met al vind ik mijn huidige E46 niet duurder dan een andere auto met vergelijkbare kilometerstand, vermogen en leeftijd.

Het kopen van een tweedehands auto is en blijft een gok. Is het een tweede- of meerderhandse auto met twee ton op de teller van 15 jaar oud van het formaat en vermogen van een E46, dan is de gok alleen maar groter, maar duur blijft het toch wel. Ik kan mij niet voorstellen dat een gemiddelde E46 6 cilinder duurder (maar ook niet goedkoper) is dan een A4/A6 met een 6 cilinder. Ook moet je je ook even inbeelden dat de E46 steeds bereikbaarder wordt in aanschafprijs voor ook minder verdienende mensen, die zoals jij ook al zegt, wellicht het onderhoud niet kunnen betalen, en dan wordt de kans alleen maar groter op problemen.

Al met al vind ik dus niet dat je puur alles op BMW kan schuiven, maar je moet ook kijken wat voor volk erin rijdt af en toe. Ik zie toch relatief vaak jonge gasten (en vrouwen) E36's, E39's en E46's voorbij komen met 200km/h plus, en zie ze vaak genoeg als idioten door de stad heen scheuren. Er zijn ook helaas veel te veel bestuurders van deze auto's die de techniek niet respecteren en de auto niet goed warm rijden en dan gaan knallen. Nu geldt dit niet voor iedereen, en ik wil hier niet weer het imago van (jongere) BMW-bestuurders ophalen, dus voel je niet aangesproken, maar met geweld gaat alles kapot.

En hier mensen met een goede baan met cq salaris zwart te maken is ook niet helemaal de bedoeling lijkt mij. Ik vind juist dat men blij mag zijn met mensen die een E46 goed onderhouden tegenwoordig, want die worden ook steeds zeldzamer.

Verder wel een leuke discussie.

matheeuwissen
Contacteer:

Bericht door matheeuwissen » 20 okt 2014, 18:07

Ik heb toch het idee dat dit een redelijk overtrokken reactie is van iemand die vroeger alles beter vond.

E30's en E21's roesten bijvoorbeeld onder je kont vandaan. Daarnaast lijkt me ook niet dat je met weemoed terug denkt aan een rotor en verdeelkap en de daarbij behorende vochtproblemen. Of de tijd van de carburateur.

Daarnaast geef je de milieuregels en electronica de schuld van de problemen met de e46. Terwijl je in je startpost ook aangeeft dat je kampt met exploderende KVS tanks en uitscheuren van de achterasophanging. Dit zijn toch echt geen zaken die je daar aan kunt toeschrijven.

Dat je toevallig een slecht model treft is alleen maar pech en een les voor de volgende keer lijkt mij. Verder zit je hier op een forum waar problemen worden besproken. Het lijkt dus dat elke auto kommer en kwel is, niemand zet immers in een topic dat hij vandaag weer probleemloos naar zijn werk is kunnen rijden.
Misschien koop ik wel een BMW... vroem vroem

Patrickk

Bericht door Patrickk » 20 okt 2014, 19:02

IJsselmeer, in de binnenvaart zijn er idd belachelijke regels maar daar gaat het hier niet over.....

In December hebben wij onze 320D van 01-2003 9jaar! en we zijn er nog steeds erg blij mee!
Gekocht met 156.000 en nu de 308.000 voorbij
Als het echt een kXX auto was geweest was deze al lang gegaan.

Afschrijving heeft de 320 al lang niet meer dus als ik er 2000 euro per jaar in stop rij ik nog steeds veel goedkoper dan een nieuwe.

Draaiende onderdelen slijten en dat iets wat we allemaal weten. Het ene onderdeel is makkelijker (goedkoper) te vervangen dan de ander die we moeten laten vervangen (duurder).

Als je een auto nieuw koopt weet je wat er allemaal mee gebeurd is. Bij een 2 of meerdere hands auto is dat een verrassing. Er zijn zelfs vrij nieuwe auto's al verder afgetrapt dan onze 320 maar die oude wagen van mij en die 308k...... tja oude meuk........ maar wel mopperen dat die nieuwe wagen al afgetrapt is.....

Eerder dit jaar onze koppelomvormer preventief laten vervangen. Ook een kijkje in de werkplaats gedaan waar mij het 1 en ander werd uitgelegd over de werking ed. Daar een koppelomvormer gezien die nog geen 65k gelopen had en er slechter uit zag als die van ons. Hier kan je BMW of ZF niet aansprakelijk voor houden. Dit is gewoon een geval niet weten hoe je ergens mee om moet gaan. Je zal het net gekocht hebben..........

Dit is een discussie die nooit stopt.........

harald 328ci

Bericht door harald 328ci » 20 okt 2014, 19:12

2e hands auto kopen is geluk hebben. Alles staat en valt hoe er door de vorige eigenaar(en) ermee is om gegaan.
Hoewel ik dan een uitscheurend subframe dan wel weer in de categorie fabrieksfout vind vallen maar goed.

vegito

Bericht door vegito » 20 okt 2014, 19:32

Waar het om gaat denk ik dan dat BMW niet de problemen erkend. Het is dat in Amerika een collectief klachten registratie zijn begonnen voor het achteras probleem voordat ze terug roep actie in de wereld kwam. Dat elk auto is kan hebben is iedereen mee eens ook bepalend hoe iemand erin rijd. Je wordt gewoon als BMW rijder de deur gewezen als er serieuze problemen krijgt dan hebben we niet over expansivat of draagarmen etc.

Serieuze problemen die voorkomen

Bonken bij schakelen
Scheuren subframe
Achterdemper doorscheuren carrosserie
Swirlflaps
Ketting/ geleiders
Vanos
Klepseals hoog olie verbruik

En nog veel meer.

Verhaal kort te maken nee 100% dekking van kosten na 10 15 jaar nee kan niet maar, oplossing aanbieden kunne ze toch wel ipv de deur wijzen of te zeggen dat hoort bij de auto.

Milieu eisen zijn ook zo streng dat ze moeilijkere technieken moeten toepassen wat duurt kost.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

John61

Bericht door John61 » 20 okt 2014, 19:47

Ik heb gemerkt dat er velen de essentie een beetje missen, Als BMW later merkt dat er wat verkeerd is in de motor en het onderdeel zichtbaar verandert en deze beter maakt als de vorige, dan erkennen ze in zekere zin schuld in het leveren van een onderdeel wat niet een autoleven lang meegaat. Nu hoor ik sommige al zeggen, ja maar hij is al 14 jaar, ja klopt maar mer maar 80000 km op de teller , en echte km. Als je weet van bakeliet dat dit door gebruik en ouderdom gaat slijten en verbrokkelen, dan zet je dat niet in een motor, waarvan de ketting een auto leven lang meegaat, want die benadering gaat dan echt niet op. Dan is is de ketting niet de zwakke schakel maar de geleider, dus kan je niet spreken van lang. Duidelijk is dat de meningen natuurlijk van een ieder anders zijn, en dat mag ook.

Patrickk

Bericht door Patrickk » 20 okt 2014, 20:01

Dan heb je een vraag: hoelang is een BMW leven? 5jr? 10jr?
Dat wij hier met zijn allen die wagens rijdend proberen te houden kan BMW niks aan doen......
Vroeger ging een auto dan gewoon de schroothoop op of hij was al door geroest.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”