Start problemen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
peerke

Start problemen

Bericht door peerke » 22 okt 2014, 09:15

Hallo BIMMER fans,

De laatste tijd heeft m'n 523i A nogal wat last van start problemen. De startmotor draait wel rond maar de motor wil niet aangaan. Daarbij komt het ook wel eens voor dat de motor tijdens het rijden afslaat. Ik heb de auto uit laten lezen en daar is niets uit gekomen, geen nokkenas sensor die kapot is, relais, geen rare luchtjes, helemaal niets. Nu lees ik hier wel eens dat het de benzinepomp zou kunnen zijn, maar wat dan precies? Komt er vuil in de pomp waardoor er geen doorstroming kan plaats vinden, zit de benzinefilter verstopt? Heb ik misschien af en toe een slecht contact op de benzinepomp? Kortom....ik weet het even niet meer.
Komend weekend ga ik de benzinefilter vervangen, als ik dan op dat moment het inlaatslangetje losmaak en ik zet het contact aan, dan zal ik toch een straaltje benzine moeten krijgen, als het goed is. Ik wil daarbij kijken hoe de benzine eruit ziet, troebelig of wat.. Kan ik dit zomaar doen? Als ik geen benzine krijg, ja dan is het duidelijk.

Graag jullie reactie :) :)

vriendelijke groeten, PeeRke :///m:

AdE39

Re: Start problemen

Bericht door AdE39 » 23 okt 2014, 09:56

Hallo beste Peerke,

Hoe is de staat van onderhoud van de BMW?
Is deze optimaal, of juist minimaal!

Waarom ik dit vraag.
Wel, als er minimaal is onderhouden, dan kan er erg veel loos zijn.
Zoals de bougies, LMM etc.

Bij goed onderhoud, dan word de waslijst aardig wat korter.
Dan zou het een dicht geslibt filter kunnen zijn, of een defecte brandstofpomp.

Jammer dat er niets is uitgelezen, wat een storing betreft, dat zou het inderdaad een heel stuk gemakkelijker maken.
Maar volgens mij, zou een defecte brandstofpomp er dan ook wel bij vermeld dienen te staan.
Laat anders de brandstof druk een namaten, dan weet u in elk geval of het aan de pomp ligt of een verstopt filter.
Een pomp zou men moeten horen draaien, als het contact is ingeschakeld.
OOk dient er natuurlijk spanning aanwezig te zijn, bij ingeschakeld contact.
Indien dit niet het geval is, dan kan er nog een defecte zekering zijn, of een defect relais van de brandstofpomp.

Mogelijkheden te over, dat is nu helaas het jammere van een auto op afstand te moeten beoordelen, zonder de auto te hebben gezien.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

peerke

Bericht door peerke » 23 okt 2014, 11:56

Hallo AdE39,

Leuk dat je reageert :duimen: ik was op jou reactie aan het wachten :)
Wat het onderhoud betreft, daar ben ik mee bezig en de benzinefilter gaat er dit weekend op.
Bougies, motorolie/filter, remolie, remmen heb ik al gedaan...
Een verstopte benzinefilter zou eigenlijk wel kunnen, daar ik wel eens met een "te lege tank" gereden heb :gek:
Als het dat zou zijn dan wil dat zeggen dat de pomp de vuile deeltjes wel doorlaat en de filter af en toe niet..
Als het een zekering zou zijn, of een defecte pomp dan zou de auto volgens mij helemaal niet meer aanslaan, toch...
Ik zal na het weekend weer verslag uitbrengen.

Alvast bedankt.

vriendelijke groeten, PeeRke :///m:

AdE39

Bericht door AdE39 » 23 okt 2014, 17:13

Hallo beste Peerke,

De reactie is erg graag gedaan, ik help nu eenmaal graag een medemens.
En dat hoeft niet betaald te zijn, het is tenslotte al duur genoeg.

Dit doe ik in de omgeving precies zo, soms zijn de garage bedrijven niet zo blij met mij, maar zij hoeven dan ook niet zo flauw te doen, hun help ik ook vaak genoeg.

Ja, de tank leeg rijden, dat is niet zo best, ik doe het dus nooit!
Je trekt alle zooi die onder in de tank ligt weer de leidingen in.
Want het vuil zit werkelijk over al, ook in de tankwagens.

Ik heb in het verre verleden dus gevaren op een binnenvaart tanker, als je daar eens zag wat een bagger er na elke lading achter bleef, dan schrok je soms wel even.

Dus ruim voor de lege tank gaan tanken.
Je wilt het echt ook niet mee maken, dat wanneer je plots een spoed rit midden in de nacht hebt, dat je tank haast droog staat.
Nu is dat tegenwoordig niet zo'n groot probleem meer, de snelweg tankstations zijn dan nog open, maar jaren geleden was dat nog niet zo.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

hj2

Bericht door hj2 » 23 okt 2014, 21:06

Wat Ad al aangeeft. Flter wissellen (kost de wereld niet) en dan kijken of een vriendelijke garage de brandstofdruk wil meten. Je zou ook je injectoren nog ultrasoon kunnen reinigen.

Stap 1 blijft uit (laten) lezen en kijken of er specifieke terugkerende problemen op 1 of meerdere cilinders zitten.

Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

peerke

Bericht door peerke » 24 okt 2014, 14:33

Nou....de benzinefilter is vervangen, maar de auto slaat nog steeds slecht aan -_-
Uitlezen geeft geen resultaat, relais is vervangen door BMW zelf en volgens mij hoor ik de pomp gewoon draaien.
LMM lijkt me ook niet want auto trekt gruwelijk goed op.
Daarnet toen ik de auto stationair liet draaien, en m'n rommel aan het opruimen was, viel de motor uit, en ging daarna weer moeilijk aan......

Wat nu :roll: :whistle: :s :s

peerke

Bericht door peerke » 24 okt 2014, 15:14

even 'n update...
net wezen tanken, daarna boodschappen gedaan, thuis alles uitladen en auto in de garage zetten...
geen enkel probleem gehad :s :s

kotje

Bericht door kotje » 25 okt 2014, 21:30

goed controlleren op valse lucht.

gr

kotje

peerke

Bericht door peerke » 27 okt 2014, 12:57

nieuwe benzinepomp besteld...
zodra dat hij binnen is en ik hem geplaatst heb, kom ik weer met 'n update :amen:
Laatst gewijzigd door peerke op 27 okt 2014, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

kotje

Bericht door kotje » 27 okt 2014, 14:26

heel veel succes er mee.

gr

kotje

rosoli

Bericht door rosoli » 28 okt 2014, 19:23

Heb weleens gehad dat het ontluchtingsgaatje van de benzine dop verstopt was(niet bij een BMW).
De tank wordt dan vacuum getrokken waardoor er geen benzine meer kwam.

Groet,
rosoli

AdE39

Bericht door AdE39 » 29 okt 2014, 11:27

Hallo beste Peerke, en forum leden,

Nog een belangrijke toevoeging over het uitlezen!

Niet elke storing kan uitgelezen worden!!
Dat is nu de wispelturigheid van de micro electronica, let daar vooral op, dat dit ooit een keer kan voorkomen.

Met vriendelijke groet, :duimen:
Ad

peerke

Bericht door peerke » 01 nov 2014, 14:49

Helaas .... :nee: :nee:

Benzinepomp is vervangen maar het startprobleem blijft..
Om er een beetje logica in te houden moet ik nu naar de volgende stap, maar welke??

graag jullie reactie....

groetjes PeeRke :///m:

AdE39

Bericht door AdE39 » 01 nov 2014, 19:19

Hallo, beste Peerke,

Mag ik u eens vragen, met welk systeem is uw BMW uitgelezen?
Want bepaalde systemen werken niet helemaal optimaal bij bepaalde merken.
Daarom laat ik mijn BMW altijd uitlezen bij de dealer, en dat hoeft natuurlijk niet de hoofdprijs te kosten.
Dat ligt natuurlijk aan de dealer, ik betaal dus bij de dealer € 38,00, en bij andere dealers betaalt men weer € 100,00. Dat verschil zit hem dus tussen de dealers, en het is me wel een erg groot verschil ook nog, waarom eigenlijk?
De dealer waar ik dan ga, dat is Zwartepoorte in Roosendaal ( N-Br. ), deze heeft ook nog een vestiging in Goes ( Z ) de service bij deze dealer, die is dus echt zeer goed.

De nokkenas sensor was goed volgens u.

Dan hebben we nog de krukas sensor, en natuurlijk de temperatuur sensor, deze geven ook wel eens wat problemen.
Het kan ook nog wat erger, als de problemen in de ECU aanwezig zijn, hoeft natuurlijk niet, het kan zomaar.
Het kan eigenlijk dus van alles wezen.
Wat u dan nog kan proberen, trek de stekker van de LMM eens los, en probeer dan eens te starten, werkt deze truc, dan heeft u de oorzaak, werkt het niet, dan ligt het niet aan de LMM, soms werkt dit wel eens.

Het is best erg lastig om te beoordelen wat er loos is, en dit op afstand en zonder de bewuste auto.

Zijn er onlangs nog werkzaamheden verricht aan uw BMW?
Mogelijk kan dit de oorzaak dan zijn!

Met vriendelijke groet,
Ad

peerke

Bericht door peerke » 01 nov 2014, 21:22

Hoi AdE39,

Auto is uitgelezen bij Bert Story Den Bosch, officiële BMW dealer ik was daar €100,- kwijt en niets wijzer.
Er kwam nog €15,- bij voor het vervangen van de benzinepomprelais. Welke volgens mij niet kapot was, maar goed.
Auto heeft 1 uur aan de uitlezer gestaan, geen resultaat. Ze hebben toen de auto naar buiten gereden en tegen mij gezegd dat ze niets konden vinden en dat hij weer goed startte. Echter toen ik ging proberen helaas niet meer, waarop hun reactie was; 1 hele dag hier laten staan, kosten waarschijnlijk €850,-.
Nokkenassensor was het niet volgens hun, krukassensor is niet over gepraat, en over de rest ook niet.

De auto had de problemen al voordat ik met e.e.a. ben begonnen.
Is er toevallig niet iemand op het forum waar je terecht kan voor uitlezen?
Roosendaal is iets te ver voor me, ik woon in Den Bosch. Ik zou eens kunnen bellen met Gerrit Jonkers in Waardenburg, of als iemand anders iets weet????

Alvast bedankt AdE39.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”