Aanschaf 320d
-
Griffendahl
Re: Aankoop 318td, verstandig? DE PROEFRIT!!!
Dat van dat geluid... Ik weet het niet hoor, onze buren hebben een Astra van 2004 en vergeleken met onze twee 320d's is dat net een trekker...
-
beest23
Als het financieel gaat bekijken (een auto is natuurlijk een slechte investering) dan kan ik beter met de Astra doorrijden. Een trekker vind ik het niet. Hij brengt me overal en nog redelijk goedkoop ook. Ik moet € 10.000 investeren in een auto van 5 jaar oud, die ook nog eens duuder is in de maand. Maar daarentegen is het wel een BMW en dat merk je aan alles.
Aan de andere kant je leeft maar 1 keer en ik ben al jaren gek van BMW.
:?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
10k investeren, dat doe je dan wel in een wagen die bewezen betrouwbaarder is, minder afschrijving heeft, en lekkerder rijdt.beest23 schreef:Als het financieel gaat bekijken (een auto is natuurlijk een slechte investering) dan kan ik beter met de Astra doorrijden. Een trekker vind ik het niet. Hij brengt me overal en nog redelijk goedkoop ook. Ik moet € 10.000 investeren in een auto van 5 jaar oud, die ook nog eens duuder is in de maand. Maar daarentegen is het wel een BMW en dat merk je aan alles.
Als ik de beschrijving van je proefrit lees, dan ben ik bang dat je misschien een kat in dezak koopt.
Hij staat dan wel bij een merkdealer, maar dat is ook geen garantie voor een goede koop.
Doe jezelf een plezier, en kijk nog even verder.
Hier een paar leuke voorbeeldjes: (ok het zijn geen Compacts, Wil je persé Compact?)
Klik
Klik
Klik
Hele Mooie! *Klik*
Oh ja, voor als je alleen een compact wilt rijden:
Klik
Klik
Klik
De meeste voorbeelden zijn een tikkie ouder, maar die bij Smudde is zo goedkoop vanwege zijn staat.
-
beest23
Al de genoemde beschadigingen worden door Smudde opgelost. Daarnaast ken ik het verleden van de auto (in zoverre ik weet wie de eigenaren zijn geweest). Hij heeft eerst een jaar in de lease gereden (heb de onderhoudshistorie via de leasemaatschappij). Vervolgens heeft iemand erin gereden die netjes zijn beurtjes zijn laten uitvoeren bij Smudde. Dus ik denk dat ik technisch weinig hoef te verwachten.
@bjornc Mooie auto's alleen wat ik wel mis is het sportinterieur. Die zilvere 320d zou ik alleen laten staan(ondanks dat hij er super uitziet). Ik vertrouw dat bedrijf net zo ver als ik een piano kan gooien.
Volgens mij is dat bedrijf ook een keer op tv geweest in Radar ofzo.
@bjornc Mooie auto's alleen wat ik wel mis is het sportinterieur. Die zilvere 320d zou ik alleen laten staan(ondanks dat hij er super uitziet). Ik vertrouw dat bedrijf net zo ver als ik een piano kan gooien.
- bjornc
Moet het een Compact zijn dan?beest23 schreef:Al de genoemde beschadigingen worden door Smudde opgelost. Daarnaast ken ik het verleden van de auto (in zoverre ik weet wie de eigenaren zijn geweest). Hij heeft eerst een jaar in de lease gereden (heb de onderhoudshistorie via de leasemaatschappij). Vervolgens heeft iemand erin gereden die netjes zijn beurtjes zijn laten uitvoeren bij Smudde. Dus ik denk dat ik technisch weinig hoef te verwachten.
Persoonlijk vind ik een sedan mooier.
Ok, die zilveren ziet er een beetje te mooi uit voor die prijs.
Ik zou me niet blindstaren op een sportpakket, dat houd meestal ook in dat er extra sportief in gereden is.
dat hoeft niet slecht te zijn, maar de toestand van de auto is niet bepaald typerend dat het van een zuinige eigenaar geweest is. Dan maken de stempeltjes ook niets uit.
Laat maar horen of je een Sedan (of Touring) in overweging neemt.
Een sedan is trouwens ook makkelijker in te ruilen. (helemaal met een 320d 150pk blok)
-
Griffendahl
Ik zou echt geen auto kopen met gewoon interieur als je graag een sportinterieur wilt... Het verschil tussen sportstoelen en gewone stoelen is echt te groot, ik zou er echt geen meer kopen met gewone stoelen. En naderhand inbouwen is toch altijd een prijzige aangelegenheid...
-
beest23
Ik vind een sportinterieur een must voor een BMW. Voor een sedan zou ik dan gaan voor de Lifestyle Executive. Deze kom je vaak met leer tegen (weet niet of dat onderdeel uitmaakt van dat pakket).
Mijn Astra ziet er op dit moment ook goed uit en sportief. Al hoor ik regelmatig dat ik als een wijf rij (nieuwe rijden) en hem beter onderhoud dan mijn vriendin
Maar je kan ook een 'kale' sedan kopen, waar de eigenaar hem netjes iedere zaterdag met de hand heeft gewassen en hem vervolgens iedere morgen na een koude staart flink op zijn staart heeft getrapt. Het kopen van een 2de hands is altijd een stukje risico nemen.
Een compact in deze uitvoering vind ik zeer sportieve verschijning in tegenstelling tot een standaard compact. Een 3-serie vind nog ff te sjiek voor mij. Misschien komt dat meer omdat wij omgeving dat als een ouwelullen wagen vind. Toch een beetje bevooroordeeld?
Tijdens het verder speuren kwam ik ook deze tegen : http://www.autodealers.nl/index.aspx?ai ... rkomst=gpl
Leuk, maar ik vind hem nog wel aan de prijs. Let op : prijs zonder inruil.
Een Touring is mooi, maar niet aan mij besteed. Heb de ruimte niet nodig. Geen hond en geen kids
Mijn Astra ziet er op dit moment ook goed uit en sportief. Al hoor ik regelmatig dat ik als een wijf rij (nieuwe rijden) en hem beter onderhoud dan mijn vriendin
Maar je kan ook een 'kale' sedan kopen, waar de eigenaar hem netjes iedere zaterdag met de hand heeft gewassen en hem vervolgens iedere morgen na een koude staart flink op zijn staart heeft getrapt. Het kopen van een 2de hands is altijd een stukje risico nemen.
Een compact in deze uitvoering vind ik zeer sportieve verschijning in tegenstelling tot een standaard compact. Een 3-serie vind nog ff te sjiek voor mij. Misschien komt dat meer omdat wij omgeving dat als een ouwelullen wagen vind. Toch een beetje bevooroordeeld?
Tijdens het verder speuren kwam ik ook deze tegen : http://www.autodealers.nl/index.aspx?ai ... rkomst=gpl
Leuk, maar ik vind hem nog wel aan de prijs. Let op : prijs zonder inruil.
Een Touring is mooi, maar niet aan mij besteed. Heb de ruimte niet nodig. Geen hond en geen kids
De 318td is ook een commonrail.
Vind het een goed aanbod van Smudde, staan ze ook wel bekend om. maar aan de andere kant veel geld als je twijfelt.
Bij twijfel nooit inhalen zegt men
Goed nadenken zou ik zeker doen, het is veel geld.
Maar een 320d blijft gewoon de betere koop, in alle opzichten.
Vind het een goed aanbod van Smudde, staan ze ook wel bekend om. maar aan de andere kant veel geld als je twijfelt.
Bij twijfel nooit inhalen zegt men
Goed nadenken zou ik zeker doen, het is veel geld.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
- bjornc
De 318td volgens autoweek: Klikbofkont schreef:De 318td ook een commonrail.
Bij twijfel nooit inhalen zegt men![]()
Goed nadenken zou ik zeker doen.
Dus geen commonrail, helaas.
Oh ja, de compact is trouwens ook een 3-serie
Succes met de zoektocht (tenzij je toch die van Smudde neemt)
Heb even verder gezocht, de eerste 318td zijn geen common-rail klopt, is de M47 motor.
De latere vanaf 2003 is de M47TU gekomen dat is wel een common-rail.
Het is dus de vraag welk bouwjaar heeft die hij wil kopen
Zie stukje hieronder.
Historiek van de M47-motorreeks & varianten
De motor waarover sprake, BMW's 2-liter diesel, heet intern "M47", of voluit met brandstofcode en cilinderinhoud-opgave "M47D20". Tot op vandaag onderscheiden we 4 verschillende generaties van deze motor.
eerste generatie
.
De motor kende z'n debuut in de E46, in de 320d van 100kW (136 pk) en 280 Nm. De cilinderinhoud was 1.951 cm³, en de motor had een turbo met vaste schoepen. De motor had (in tegenstelling tot de eerste 4-cilinder dieselmotor van BMW, de M41D17 uit de 318tds, die van de M51D25 2,5-liter zescilinder uit de 525tds was afgeleid, en dus 4/6e van 2.498 cm³ telde of exact 1.665 cm³, goed was voor 66 kW (90 pk) en 190 Nm, en het nog met een indirecte injectie deed met wervelkamers) een directe brandstofinjectie, maar nog niet via het vandaag quasi overal gebruikte common-rail systeem, maar via een verdelerpomp.
.
Deze motor was te krijgen in de E46 berline en de E46 touring pre-facelift, tot en met modeljaar 2001 dus. Tevens kwam deze motor ook in de toenmalige E39 5-reeks te liggen, en deze 136-pk versie bleef ongewijzigd in de 520d, ook na de facelift van 2001, tot het einde van de productie van de E39 in de zomer van 2003.
.
De motor bleef verder geproduceerd worden ook na de start van modeljaar 2002 (waarin de opvolger van de M47, nl. de M47TU, werd gelanceerd), enerzijds in de reeds vermelde E39 520d, en anderzijds in de eerste 318d (facelift E46). Met die facelift van de E46 kreeg de 320d (die dan naar 150 pk werd versterkt) een "kleine broer", 318d genaamd. Alhoewel de nieuwe motorgeneratie M47TU dan al beschikbaar was, bleef de 318d het tot de zomer van 2003 verder doen met de "oude" 1.951 cm³ tellende motor met verdelerpomp en turbo met vaste schoepen, maar dan middels nieuwe software teruggetuned tot 85 kW (115 pk) en 260 Nm.
.
Tot slot dient ter volledigheid nog te worden vermeld dat deze motor ook in de Rover 75 en de MG ZT werd ingezet.
.
tweede generatie
.
De tweede generatie van de M47, met interne benaming M47TU (waarbij TU staat voor "technisch überarbeitet" of "technische Überarbeitung"), kwam er vanaf modeljaar 2002 (samen met de facelift van de E46). De 320d kreeg een iets grotere longinhoud, namelijk 1.995 cm³, en leverde 110 kW (150 pk) en 330 Nm. De motor kreeg beschikking over een turbo met variabele schoepen, en als inspuitsysteem werd de verdelerpomp vervangen door een common-rail systeem (van de eerste generatie).
.
De "oude" 1.951 cm³ tellende motor met 115 pk (uit de 318d) werd echter in 2003 (wanneer de E39 uit productie ging en de 520d met M47-motor dus niet meer werd geproduceerd) vervangen door een nieuwere versie, namelijk een teruggetunede M47TU. De 318d kreeg nu dus ook recht op een 1.995 cm³ tellende motor, waarvan echter het vermogen gelijk bleef op 85 kW (115 pk), maar het koppel steeg naar 280 Nm. Ook had 'ie nu recht op common-rail, en op een turbo met verstelbare schoepen.
Belangrijk dus is 't om hier aan te stippen dat er facelift E46 318d zijn met de "oude" motor, en ook met de "nieuwe" motor. Dat kan een criterium zijn indien men een tweedehands E46 318d wenst aan te schaffen.
.
De M47TU was in al z'n versies beschikbaar in de E46 (318d limousine en touring, 318td compact, 320d limousine en touring, 320Cd coupé en cabriolet, 320td compact), en in de E83 X3 (2.0d). Deze tweede generatie van de M47 is vandaag nog altijd beschikbaar
De latere vanaf 2003 is de M47TU gekomen dat is wel een common-rail.
Het is dus de vraag welk bouwjaar heeft die hij wil kopen
Zie stukje hieronder.
Historiek van de M47-motorreeks & varianten
De motor waarover sprake, BMW's 2-liter diesel, heet intern "M47", of voluit met brandstofcode en cilinderinhoud-opgave "M47D20". Tot op vandaag onderscheiden we 4 verschillende generaties van deze motor.
eerste generatie
.
De motor kende z'n debuut in de E46, in de 320d van 100kW (136 pk) en 280 Nm. De cilinderinhoud was 1.951 cm³, en de motor had een turbo met vaste schoepen. De motor had (in tegenstelling tot de eerste 4-cilinder dieselmotor van BMW, de M41D17 uit de 318tds, die van de M51D25 2,5-liter zescilinder uit de 525tds was afgeleid, en dus 4/6e van 2.498 cm³ telde of exact 1.665 cm³, goed was voor 66 kW (90 pk) en 190 Nm, en het nog met een indirecte injectie deed met wervelkamers) een directe brandstofinjectie, maar nog niet via het vandaag quasi overal gebruikte common-rail systeem, maar via een verdelerpomp.
.
Deze motor was te krijgen in de E46 berline en de E46 touring pre-facelift, tot en met modeljaar 2001 dus. Tevens kwam deze motor ook in de toenmalige E39 5-reeks te liggen, en deze 136-pk versie bleef ongewijzigd in de 520d, ook na de facelift van 2001, tot het einde van de productie van de E39 in de zomer van 2003.
.
De motor bleef verder geproduceerd worden ook na de start van modeljaar 2002 (waarin de opvolger van de M47, nl. de M47TU, werd gelanceerd), enerzijds in de reeds vermelde E39 520d, en anderzijds in de eerste 318d (facelift E46). Met die facelift van de E46 kreeg de 320d (die dan naar 150 pk werd versterkt) een "kleine broer", 318d genaamd. Alhoewel de nieuwe motorgeneratie M47TU dan al beschikbaar was, bleef de 318d het tot de zomer van 2003 verder doen met de "oude" 1.951 cm³ tellende motor met verdelerpomp en turbo met vaste schoepen, maar dan middels nieuwe software teruggetuned tot 85 kW (115 pk) en 260 Nm.
.
Tot slot dient ter volledigheid nog te worden vermeld dat deze motor ook in de Rover 75 en de MG ZT werd ingezet.
.
tweede generatie
.
De tweede generatie van de M47, met interne benaming M47TU (waarbij TU staat voor "technisch überarbeitet" of "technische Überarbeitung"), kwam er vanaf modeljaar 2002 (samen met de facelift van de E46). De 320d kreeg een iets grotere longinhoud, namelijk 1.995 cm³, en leverde 110 kW (150 pk) en 330 Nm. De motor kreeg beschikking over een turbo met variabele schoepen, en als inspuitsysteem werd de verdelerpomp vervangen door een common-rail systeem (van de eerste generatie).
.
De "oude" 1.951 cm³ tellende motor met 115 pk (uit de 318d) werd echter in 2003 (wanneer de E39 uit productie ging en de 520d met M47-motor dus niet meer werd geproduceerd) vervangen door een nieuwere versie, namelijk een teruggetunede M47TU. De 318d kreeg nu dus ook recht op een 1.995 cm³ tellende motor, waarvan echter het vermogen gelijk bleef op 85 kW (115 pk), maar het koppel steeg naar 280 Nm. Ook had 'ie nu recht op common-rail, en op een turbo met verstelbare schoepen.
Belangrijk dus is 't om hier aan te stippen dat er facelift E46 318d zijn met de "oude" motor, en ook met de "nieuwe" motor. Dat kan een criterium zijn indien men een tweedehands E46 318d wenst aan te schaffen.
.
De M47TU was in al z'n versies beschikbaar in de E46 (318d limousine en touring, 318td compact, 320d limousine en touring, 320Cd coupé en cabriolet, 320td compact), en in de E83 X3 (2.0d). Deze tweede generatie van de M47 is vandaag nog altijd beschikbaar
Laatst gewijzigd door bofkont op 09 aug 2008, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
beest23
Jullie hebben we lekker aan het twijfelen gebracht hahahaha.......maar erg bedankt voor deze adviezen. Ik slaap er nog een nachtje over.
Volgens mij had ik minder moeite met het kopen van mijn huis dan dit
@botkont Hij is van oktober 2003. Maar hoe kan je er nu achterkomen om welke motor het gaat? Wellicht is hij hij eerder in de jaar geproduceerd en later op kenteken gezet.
Is chippen geen optie?
Volgens mij had ik minder moeite met het kopen van mijn huis dan dit
@botkont Hij is van oktober 2003. Maar hoe kan je er nu achterkomen om welke motor het gaat? Wellicht is hij hij eerder in de jaar geproduceerd en later op kenteken gezet.
Is chippen geen optie?
-
beest23
Re: Aankoop 318td, verstandig? DE BESLISSING!!
Mede op jullie advies en mede op mijn gevoel heb ik toch gesloten om de 318td niet te kopen, ondanks dat hij super reed en er in deze uitvoering goede smoelde. We gaan nu op zoek naar een 320d of 320td, maar dan moet deze laatste wel in dezelfde uitvoering zijn als de 318td.
Alleen ja, ik zal nu wel de kans lopen dat ik minder voor mijn Astra krijg, maar goed dat zien we dan wel weer.
Dus mochten jullie een nette en luxe 320(t)d tegen komen dan hoor ik dit graag
.....ook ik hou mijn ogen goed open
Alleen ja, ik zal nu wel de kans lopen dat ik minder voor mijn Astra krijg, maar goed dat zien we dan wel weer.
Dus mochten jullie een nette en luxe 320(t)d tegen komen dan hoor ik dit graag
Mooi zo, naar mijn mening was er toch wel iets te veel mis voor dat geld. Als ik jou was zou ik een 320d kopen..ik zelf heb er ook een en ik wil echt nooit anders meer... Neem eens een proefrit.
een 120d of een 320d met hoge kilometers vind je al voor dat bedrag (E87 E90!!) Dus ik ben van mening dat je echt een goede bak moet kunnen kopen van dat geld. Neem je tijd! Mocht je in de buurt van Den Haag naar een auto kijken... ik wil best met je mee om te kijken en te voelen hoe de auto rijdt.
Voor mij persoonlijk staan de letters TD voor een oudere generatie terwijl je echt de nieuwste kan kopen... Het is maar net waar je prioriteit naar uit gaat.
een 120d of een 320d met hoge kilometers vind je al voor dat bedrag (E87 E90!!) Dus ik ben van mening dat je echt een goede bak moet kunnen kopen van dat geld. Neem je tijd! Mocht je in de buurt van Den Haag naar een auto kijken... ik wil best met je mee om te kijken en te voelen hoe de auto rijdt.
Voor mij persoonlijk staan de letters TD voor een oudere generatie terwijl je echt de nieuwste kan kopen... Het is maar net waar je prioriteit naar uit gaat.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.
-
beest23
Hoe ik hem wil weet ik nu wel.
Leeftijd maakt me niet zoveel uit, wel na de facelift. Als hij maar niet meer heeft gereden dan 150k en max € 16.000
320td in de M uitvoering
320d grijs of zwart, met sportstoelen/leer. Dus het liefst de lifestyle executive uitvoering.
Deze kwam ik net tegen; http://link.marktplaats.nl/183298080
Leeftijd maakt me niet zoveel uit, wel na de facelift. Als hij maar niet meer heeft gereden dan 150k en max € 16.000
320td in de M uitvoering
320d grijs of zwart, met sportstoelen/leer. Dus het liefst de lifestyle executive uitvoering.
Deze kwam ik net tegen; http://link.marktplaats.nl/183298080
- bjornc
Ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan door die bij smudde te laten staan
.
Bij de compacts zijn ook de Common rails met 320td aangegeven.
Maar zoals ik al zei, een sedan is naar mijn smaak mooier. (en makkelijker te verkopen, zeker als het een 320d 150pk is)
Maak maar eens een proefrit in een 320d 150pk, dan ben je blij dat je die 318td hebt laten staan
.
Ik zou persoonlijk de auto wel bij een BOVAG of BMW dealer kopen, voor zulke bedragen moet je niet bezuinigen op garantie.
Veel suc6 met de zoektocht!
Bij de compacts zijn ook de Common rails met 320td aangegeven.
Maar zoals ik al zei, een sedan is naar mijn smaak mooier. (en makkelijker te verkopen, zeker als het een 320d 150pk is)
Maak maar eens een proefrit in een 320d 150pk, dan ben je blij dat je die 318td hebt laten staan
Ik zou persoonlijk de auto wel bij een BOVAG of BMW dealer kopen, voor zulke bedragen moet je niet bezuinigen op garantie.
Veel suc6 met de zoektocht!