Schommeld stationair toerental

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
redbull330d

Schommeld stationair toerental

Bericht door redbull330d » 05 nov 2014, 23:12

Hallo,

Ik hoop hier de oplossing voor het probleem aan mijn auto te vinden. Ik rijd met een e46 330d Touring uit 2001 ( FL) en sinds enkele maanden heb ik last van een schommelend stationair toerental.

Het is niet constant, er zijn momenten (tot twee, drie dagen) dat er echt niets aan de hand lijkt en dan plots kan het heel erg zijn. De naald van de toerenteller "danst" dan tussen 300-400 en 700 toeren. Bij regelmaat valt hij ook stil. De motor schokt hierbij alsof het lijkt dat er geen brandstof binnenkomt. Als ik terug wil starten, lukt het soms direct maar soms moet ik drie tot vier keer proberen om te starten.

Het gebeurt bij stilstand maar ook als ik tijdens het rijden de koppeling induw om terug te schakelen. Tijdens het rijden merk ik ook lichte schokken bij het gas geven en constante snelheid rijden. Zelfs met cruise controle op merk ik het. Het lijkt alsof hij inhoudt en dan weer gaat.

Ik weet dat het moeilijk is om met deze info een diagnose te maken maar misschien heeft iemand dit al meegemaakt of kent iemand met dit probleem.

Ik heb de auto al vier of vijf keer laten uitlezen en er is niets abnormaal boven water gekomen. Ik heb naar aanleiding van dit probleem al één injector vervangen waarvan de retourwaarde niet goed was. De kabelboom van de ECU naar de injectors is nu ook vervangen. De carterventilatie is recent ook vervangen.

Samen met een vriend die bij BMW werkt hebben we enkele kanshebbers aangehaald die ik hier even wil posten.
- Hogedrukpomp
- Regelklep Hogedrukpomp
- Sensor commonrail
- Nokkenassensor
- Krukassensor (indien aanwezig)
- ...

De druk van de opvoerpomp onder de wagen is goed. Deze druk hebben we kunnen controleren. Graag hoor ik als er eventueel nog andere zaken oorzaak kunnen zijn.

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door redbull330d op 16 nov 2014, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.

info

Re: Schommelde stationair toerental

Bericht door info » 06 nov 2014, 09:20

'Samen met een vriend die bij BMW werkt hebben we enkele kanshebbers aangehaald die ik hier even wil posten.
- Hogedrukpomp
- Regelklep Hogedrukpomp
- Sensor commonrail
- Nokkenassensor
- Krukassensor (indien aanwezig)
- ...'

Wat bedoel je met aangehaald, genoemde punten zijn zeker niet de oorzaak ?
Toen ik een dansend stationair toerental had waren al mijn 6 injectoren slecht, deze zijn allemaal vervangen en problem was opgelost.
De mogelijkheid bestaat je injectoren te laten testen.
Ook kan een contact probleem de oorzaak zijn, ik heb bij mijn 330d gemerkt dat de draden die naar je injectoren lopen door het trillen langzaam doorslijten. Ikzelf heb deze met isolatietape omwikkeld om verdere schade te voorkomen.

redbull330d

Re: Schommelde stationair toerental

Bericht door redbull330d » 16 nov 2014, 22:35

Bedankt voor je reactie,

De punten die ik aanhaal zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn. De kabelboom van de injectors is juist vervangen en de carterventilatie ook. Ik heb de wagen al enkele keren laten uitlezen op de waarde van de injectoren en daar zijn geen abnormale waarden te zien, ze zijn voor alle zes ongeveer hetzelfde. Stel nu dat het toch de injectors zijn, kan het dan dat ze vier dagen goed werken en dan plots niet goed meer werken ( dan begint het dansen) en daarna terug goed werken. Het is echt raar. Vorige week heb ik een Nokkenassensor kunnen lenen om eens te proberen. Vlak voor ik deze vervang, was het weer zeer erg. Met de andere was het onmiddellijk gedaan, da dag erna heel even gedanst en dan vier dagen precies een nieuwe auto, echt zalig rijden. Was heel even blij :nee: Maar het mocht niet zijn, wanneer ik s'avonds na het werk start, begint hij onmiddellijk te dansen. Tijdens de rit naar huis merk je ook tijdens het rijden dat er een probleem is. De auto rijdt schokkerig tijdens het optrekken en bij constante snelheid voel je zoiets als inhouden en terug gaan, inhouden en gaan. Maar er zijn ook momenten dat er niets te merken is. Niet bij stationair, bij het optrekken of constant rijden.

Ik heb een filmpje als hij op stationair toerental danst en daarna stilvalt. Zal eens proberen om het hier te plaatsen.

Alvast bedankt voor de reacties.

redbull330d

Re: Schommeld stationair toerental

Bericht door redbull330d » 16 nov 2014, 22:55

Normaal zou het zo moeten lukken: http://youtu.be/nrieiKe_P9k

Anders even zoeken op You Tube naar "e46 330d engine problem"

Quadrantz

Bericht door Quadrantz » 17 nov 2014, 08:54

Heb je de vacuüm slangen al gecontroleerd? Hier kan een klein scheurtje inzitten die vergelijkbare problemen geeft (heb ik ook gehad met mijn 320D). Of wellicht de turboslang?

redbull330d

Bericht door redbull330d » 20 nov 2014, 22:24

Ik zal dit eens bekijken. Heb langs boven al eens alles nagekeken maar zal hem eens op de brug zetten. Toch zou het mij verbazen. Vorig jaar had ik een scheur in de rubber bocht voor de EGR. Hetgeen ik toen ondervond was wat vermogenverlies, véél rook en veel geblaas van de turbo. Was wel leuk om te horen, maar als het ding niet voorruit gaat is het ook maar niks... Maar dit terzijde, stel dat het een scheurtje, of scheur, zou zijn, kan het zijn dat het soms helemaal goed gaat en dan weer niet. En dan weer wel...

Afgelopen dagen heb ik zeer weinig last van het dansend stationair toerental. Wel tijdens het rijden schokkerig gevoel in de auto. Heb ik hierboven al beschreven.

Alle info en ideeën zijn welkom want het sleept al te lang aan.

Alex400

Bericht door Alex400 » 21 nov 2014, 22:00

Ik had ook licht schommelend toerental en ook dipje als airco aan ging.

Heb nu 3 dingen gedaan:

1. De O-ring van DISA klep vervangen. (door zon eentje van ebay, want is geen BMW onderdeel voor)
2. Luchtmassameter vervangen door een tweedehandse die ik via marktplaats had gekocht.
3. NGK bougies vervangen (zat zelfs olie in de schacht vanwege lekkende kleppendeksel pakking.
Vervangen door NGK met 4 puntjes ipv 1.

En nu zijn mijn problemen over.

Misschien helpt het jou ook.

bartolio

Schommelend toerental

Bericht door bartolio » 16 jan 2015, 11:23

Hoi,

ik heb opeens last van een schommelend toerental. Wanneer de auto in z'n vrij staat schommeld het tussen de 800-1200 toeren. Het gaat om een 318Ci uit 02 btw.

Ik heb dit één keer eerder gehad, dat was wss meer als een jaar geleden. Nadat ik de auto opnieuw had gestart was het weg.

Nu reed ik naar de sportschool (25km) niks aan de hand, vervolgens start ik hem weer om naar huis te gaan en toen schommelde het toerental. Omdat ik niet direct zag dat het dat probleem was ben ik naar huis gereden. Toen ik thuis was opnieuw gestart en het was weg.

Twee dagen later start ik weer de auto begint het weer, herstart ik de auto nog steeds, 3e keer is het weer weg.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken :/ ?

Jeremy

Bericht door Jeremy » 16 jan 2015, 15:02

Lijkt mij een sensor die ergens vervelend zit te doen. Uitlezen moet dit 99% van de keren uitwijzen, ik vermoed de nokkenassensor.

Joostb

Bericht door Joostb » 16 jan 2015, 15:39

Oorzaken kunnen heel divers zijn met schommelende toerentallen ben ik achter gekomen

Ik kan wel tientallen oorzaken noemen voor E46's, van vanos, carterventilatie, lek in inlaattraject, luchtmassameter, Injectoren, DISA klep, ICV, Lamda sensoren tot spanningsregelaar. Om maar een paar gangbaren te noemen.

Niemand kan je een pasklare oorzaak geven, het beste is kijken of je zelf geen gekke dingen ziet (poreuze slangen en zo) of naar een garage toe gaan die 'live data' kan uitlezen. Hij kan actuele waarden meten van lamda sensoren, boordspanning, lmm en vergelijken met die hij moet hebben.
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Jeremy

Bericht door Jeremy » 16 jan 2015, 17:03

Een paar zaken die je opnoemt Joost, zouden er eigenlijk altijd moeten zijn, zoals een lek, injectoren en lambda sensoren. Natuurlijk kunnen deze dingen ook sporadisch rare dingen doen, maar het klinkt mij in de oren als een sensor die het "af en toe" even niet goed doet. Uiteraard zal uitlezen en live data bekijken veel meer uitsluiting geven dan mijn vermoeden, maar een nokkenassensor die af en toe raar doet is bij deze symptomen wel vaak het antwoord.

Conclusie; uitlezen en na het uitlezen de sensor ook daadwerkelijk doormeten en/of live data bekijken. Je zou niet de eerste zijn die een lambda vervangt terwijl de lambda eigenlijk nog goed is en deze sensor een foutcode geeft ómdat je valse lucht trekt ergens.

Joostb

Bericht door Joostb » 17 jan 2015, 12:52

een lambda vervangt terwijl de lambda eigenlijk nog goed is
lambda sensoren worden heel vaak vervangen omdat die vaak storing geven, maar 8 van de 10 keer zit de oorzaak van de storing op die sensoren in de lucht toevoer of brandstoftoevoer. Heb dat nu al zo vaak gezien...
BMW 520i touring (G31) M-sport 2019

Jeremy

Bericht door Jeremy » 17 jan 2015, 17:45

Precies, daar doelde ik op. ;)

bartolio

Bericht door bartolio » 17 jan 2015, 18:33

Ik heb hem uitgelezen en het was de LMM. Voorlopig is het nog niet terug gekomen dus wacht het nog even af.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”