323ti compact - racer - nurburgring p12
Re: 323ti compact - racer
Enig idee wat de boel nu weegt?
Re: 323ti compact - racer
Geen idee, gaat nog veel veranderen. Streefgewicht is 1100 kg met halve tank.
Hij wordt binnenkort uitgewogen.
Hij wordt binnenkort uitgewogen.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
Het m3 blok. Ik ga de lagerschalen, bobines, bougies, pakkingen etc vervangen. Buitenkant wordt ook opgefrist.


Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
Zwakke punt van de s50b30 is de olietoevoer. Heb dus een carterpan en oliepomp van de s50b32 besteld. Zo blijft de smering op het circuit goed.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
- Ramon 325 Vanos
- Berichten: 2277
- Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
- Locatie: Sint Joost
Re: 323ti compact - racer
Zo Eric
Jij gaat gaat weer flink aan de slag.
Ben benieuwt straks als hij klaar is
Jij gaat gaat weer flink aan de slag.
Ben benieuwt straks als hij klaar is

Re: 323ti compact - racer
Die deurpanelen zijn wel super gaaf, hebben ze die ook voor de E46 sedan?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 323ti compact - racer
helaas alleen voor de e36. heb wel een ander adres waar ze die wel hebben. Zijn nog een stuk netter maar ook prijzig
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
Duurt wel even voordat hij helemaal af is. Ga eerst nog met de 323ti motor rijden om de rest van de setup goed te krijgen. Pas als deze goed is (betrouwbaar) en het maximale uit de auto haal komt het nieuwe blok erin. Heb ik ook even de tijd om het hele blok op te frissen, misschien zelfs te reviseren. Dit afhankelijk van de staat als het open gaat. Reviseren van een m3 blok loopt al snel heel erg in de papieren, maar als het kapotloopt heb je helemaal niets. Vandaar ook de 3.2 oliepomp en carterpan. Is een behoorlijke investering maar niets vergeleken met een nieuw blok. Tevens moet voor de z3m uitlaat de bodemplaat aan de achterzijde aangepast worden.
Volgende week gaat hij weg voor kooi, asct delete, m3 remmen, gordelpunten inlassen, beurt, apk etc
De bonnetpins zijn vervangen door aerocatch om discussies bij de apk te voorkomen.
Volgende week gaat hij weg voor kooi, asct delete, m3 remmen, gordelpunten inlassen, beurt, apk etc
De bonnetpins zijn vervangen door aerocatch om discussies bij de apk te voorkomen.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
S50B30 kan inderdaad vaak wel wat onderhoudt, desnoods revisie, gebruiken. Op race/drift niveau lopen ze vaak kapot.
Wel een fantastische motor, helemaal met carbon airbox en Alpha-N chip (300pk bij 8000 toeren).
Wel een fantastische motor, helemaal met carbon airbox en Alpha-N chip (300pk bij 8000 toeren).
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 323ti compact - racer
Een s50b30 is eigenlijk het meest betrouwbare blok. Vriend van mij heeft 7 seizoenen dnrt gereden met een revisie om te starten en daarna eenmaal drijstanglagers vervangen. Hij haalt het maximale uit het blok (1.55 op Zandvoort). Maar zoals bij ieder blok is de olievoorziening cruciaal. (En niet misschakelen want dan is de s50b30 stuk)
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
Molenaar heeft er meestal wel een aantal liggen met gat in het blok, maar dat komt door overtoeren inderdaad. misschien vinden ze het in de begrenzer niet zo leuk (bij driften zijn de blokken niet echt betrouwbaar)
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 323ti compact - racer
Gat in het blok kan eigenlijk alleen door smeringsprobleem. Dit simpel te verhelpen door de s50b32 oliepomp, carter en leidingen, zoals ik doe of carter met slingerschotten. De blokken gaan eerder kapot door misschakelen. De s50b30 heeft holle klepstelen. Bij misschakelen breken deze waar bij andere blokken alleen de kleppen scheef zijn.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
Vandaag gaat de auto naar Bas Roos autosport voor de verdere opbouw; Kooi, gordels, stoelframe inlassen, beurt, m3 remmen etc. Hierna mag hij een paar nachtjes naar Intrax voor het onderstel afstelwerk. Omdat hij nog op kenteken staat kan ik hem mooi nog wat testen voor 24 april op Zolder.
Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
Re: 323ti compact - racer
Begin gemaakt met het opfrissen van de m3 motor. Bougies vervangen, klepdekselpakking vernieuwd. Nokkenassen ed zien er prima uit. Kleppendeksel en bobineafdekking opnieuw gespoten en gepolijst.




Opbouw van mijn 323ti S50B30-racer; viewtopic.php?f=75&t=37135
- Martijn826
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 06 nov 2013, 17:07
Re: 323ti compact - racer
Mooie updates weer Eric. Ik ga binnenkort ook maar mijn auto afmaken.