Zelf een set verlagingsveren plaatsen voorzijde

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
rubbere ronnie

Zelf een set verlagingsveren plaatsen voorzijde

Bericht door rubbere ronnie » 22 feb 2015, 22:44

Compressing the stock spring in the fender well (this is the way to go for sure as long as you are comfortable doing it. Much less work than removing the whole assembly.)

Compres de standaard veer in de wielkast(dit is de makkelijkste manier zolang je het niet eng vind om te doen, veel minder werk dan je complete veer demonteren)
Afbeelding

Assembly popped out. This turned out to be a lot easier than I had read. Compress to about 8.5" and then just push down and out. Just make sure you got all the wires and tubes free before doing this!

Samenstelling naar buiten werken, schijnt makkelijker te zijn dan dat de maker van de diy heeft gelezen online.
Compres tot ongeveer 21,5cm, duw hem dan omlaag en naar buiten. Zorg er voor dat je zeker weet dat je alle bedrading en slangen/leidingen los hebt zitten voor je dit doet.

Afbeelding
Front angle

Gezien vanaf de voorzijde
Afbeelding
Old spring removed. Here you can see all the wires and tubes you need to make sure are clear!

Oude veer verwijdert, op deze foto kan je de bedrading en leidingen zien zitten die je los moet hebben.
Afbeelding

New spring being compressed. Compress to at least 8.5". I'd go to 8" as the Eibach is a lot stiffer getting in. I switched to a diffent compressor tool as to not scratch the spring. It has a more bow out than the stock one.

Nieuwe veer gecompresseerd, compres tot minstens 21,5 cm. Ik ging tot 20,3cm omdat de eibach wat stugger is om erin te krijgen. Maker van diy heeft op deze foto veranderd van veerspanners zodat hij de veren niet zou beschadigen.
Afbeelding
Hierna zet je hem weer vast in je motorruimte en je bent klaar.

Hou er rekening mee, ik heb het nog niet geprobeerd(ga het wel doen).
Deze diy is dan ook niet van mij, ik heb hem alleen vertaald.
Ik ben nergens voor verantwoordelijk mocht het fout gaan als je dit wilt gaan uitvoeren.

Succes :duimen:

rubbere ronnie

Re: Zelf een set verlagingsveren plaatsen voorzijde

Bericht door rubbere ronnie » 22 feb 2015, 22:52

Een aanvulling van iemand die deze methode ook gebruikt heeft:

1. The cables that need to be moved out of the way are three, and simply need to be unhooked from the bracket, not disconnected. Also, don't forget to disconnect the EDC cable inside the engine bay.
2. Compress the spring in the fender well as low as you can get it, and put the spring compressor as high and low as possible for maximum compression. It has to be small to come out.
3. Once compressed, the assembly will pivot out (with some help) and you can access the spring. I taped a towel to the fender so I wouldn't scratch it. It gets close.

1 de kabels dat uit de weg gehaald moeten worden zijn 3 stuks, ze hoeven alleen uit hun bracket gehaald te worden, niet helemaal losgehaald. Vergeet ook je EDC kabel niet los te halen binnen je motor ruimte
2 compres je veer zoveel mogelijk, en plaats je veerspanners zo laag en hoog mogelijk op je veren voor maximale compressie. Het moet kort zijn wil je hem uit je wielkast kunnen halen.
3 eenmaal gecompresseerd zal de samenstelling naar buiten komen(met wat hulp) en kan je makkelijk bij de veer.
Het is verstandig om iets op je wielkast te tapen als bescherming tegen krassen. Het is allemaal kiele kiele(whaha weet even niet hoe ik het anders moet vertalen).

Wederom succes.

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 22 feb 2015, 22:59

Nu zit ik zelf eens te zoeken naar die EDC kabel, maar wie weet welke kabel dat is(of is dit specifiek m5)??

tom_il

Bericht door tom_il » 23 feb 2015, 11:41

EDC : Electronic Damper control. Alleen de M5 had deze optie.
525d E61 2007 pre-LCI

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 23 feb 2015, 14:13

Duidelijk, voor mij niet van toepassing.

Rogier.van.Geel

Bericht door Rogier.van.Geel » 29 mar 2015, 10:42

Weet iemand wat ik allemaal moet verwijderen om bij de achterste schokbrekers te komen?
Wil voor en achter verlagen E60.

De voorkant is duidelijk!!

BMW530/1976

Bericht door BMW530/1976 » 29 mar 2015, 15:41

Aan de achterkant van een e60 moet je de kofferbakbekeleding links en rechts weg halen.Het bestaat uit 4 delen.
De delen die je achterlichten afdekken kun je er helemaal uit halen.Het volgende deel kun alleen wat aan de kant halen om bij de moeren te komen van je schokbreker.Er zit links en rechts een schuimrubber tussen de hoedenplank en de bovenkant van je wielbak.De schuimrubber blokken moet je weghalen en daaronder zitten drie moeren aan beide kanten.
De achterwielen verwijderen en de modder kuipen links en rechts verwijderen.Aan de rechterkant zit nog wat leidingen die rond de tankopening zitten en die moet je los maken anders krijg de schokbreker er niet uit.
Onderaan de schokbreker zit een bout waarmee de schokbreker vast zit aan de achterwielophanging.De bout eruit draaien en dan komt de schokbreker eruit.

Succes groeten Bas
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

Rogier.van.Geel

Bericht door Rogier.van.Geel » 29 mar 2015, 21:28

Dat is duidelijk!!

Bedankt Bas!!

BMW530/1976

Bericht door BMW530/1976 » 29 mar 2015, 23:12

:duim:
Groeten Bas
BMW 316 2deurs e30
BMW 320i 2deurs e30
BMW 320i sedan e36
BMW 325i 2deurs e30
BMW 320i touring e30
BMW 530i e60
BMW 545i e60
BMW 330i e90
BMW 525I e60 LCI (huidige)

rubbere ronnie

Bericht door rubbere ronnie » 30 mar 2015, 19:50

Vandaag de veren vervangen volgens deze methode.
Hoewel ik even in het begin moest denken waarom de veer toch niet naar beneden kwam was het achteraf toch vrij eenvoudig.
Dus aanrader deze methode :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”