Buitentemperatuur: Parastaire weerstand?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
hj2

Buitentemperatuur: Parastaire weerstand?

Bericht door hj2 » 12 aug 2015, 09:09

Beste collega E39 rijders en connaisseurs,

Ik heb sinds afgelopen zomer dat de buitentemperatuuraanduiding langzaam maar gestaag oploopt, terwijl het buiten toch echt geen 40 graden+ is!

Daar leek me dus iets mis te zijn met de sensor. Deze heb ik vervangen, maar ik krijg hetzelfde resultaat helaas. Als ik de sensor verwijder springt de temperatuur naar de -40 graden. Dat is helemaal onhandig want dan denkt de klimaatregeling dat hij de warmte wel weg krijgt met bijmenging van buitenlucht. Die is echter 25 graden i.p.v. -40 graden, en dan wordt het interieur dus niet meer koel.

Nu heb ik de sensor weer terug geplaatst zodat de airco iig lekker meedraait met de temperatuurregeling, maar ik wil natuurlijk dat de sensor weer gewoon goed werkt.

Nu vermoed ik dat er ergens in de kabelboom een parasitaire weerstand zit die de computer voor de gek houdt. Als ik bij de sensor de bekabelingkortsluit schiet de aanduiding naar de max, en bij compleet open tak naar de min, dus dat lijkt me prima te werken.

Ik wil graag eens een kabeltje parralel trekken aan de bestaande kabelboom om te zien of dit helpt en de pennen bij de ECU lostrekken zodat ik kan meten of er nog steeds een weerstand in de kabel naar de sensor zit, ook al ligt alles los.

Wie kan me op weg helpen waar ik dit op de ECU moet meten? Kan ik een connector lostrekken en dan op de pennen meten? Waar moet ik zijn, en waar moet ik verder nog op letten?
If you always do what you always did, you always get what you always got!

Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

dw70

Re: Buitentemperatuur: Parastaire weerstand?

Bericht door dw70 » 15 aug 2015, 12:04

als je de sensor kortsluit: max, en bij open verbinding minimaal. Elektrotechnisch is dan de verbinding helemaal in orde. Dus geen parasitaire weerstand. Zou die er wel zijn dan had de weerstand meeting ook vreemde en continue veranderende waardes laten zien. Dan heb je een parasiet. Is er niet dus.

Conclusie: het tussenliggende apparaat is kapot. Je sensor.

Maar het langzaam oplopen van de temperatuur is relatief. Als ik de auto uit de garage in de volle zon rijdt geeft deze ook niet direkt 30 graden aan. Dat heeft nu eenmaal even nodig.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

hj2

Bericht door hj2 » 15 aug 2015, 14:12

Sja...
Geen sensor: Minimale buitentemperatuur.
Kortgesloten: Maximale buitentemperatuur

So far so good, normaal gedrag. Maar dan:

Sensor aangesloten: Bijna maximale buitentemperatuur (39 graden terwijl het daadwerkelijk 22 is, die orde groote)
Nieuwe sensor aangesloten: Bijna (lees: dezelfde) maximale buitentemperatuur.

Ik weet het niet meer.... dus schiet mij maar lek.
Als ik de sensor direct aan de module aansluit zonder kabelboom weet ik wat meer over die kabelboom omdat ik dan een fatsoenlijke weerstandmeting kan doen aan de kabels (de kabel ligt dan aan sensor kant en aan module kant los)
Ook kan ik dan eens de sensor rechtstreeks aan de module aansluiten om te zien wat dat brengt.

Omdat de parastaire weerstand best wel eens een capaciteitje kan zijn in het echt, zou dat nog steeds het gedrag kunnen verklaren.

Alleen... Waar zit nu die module? :gek:

en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

mikespek

Bericht door mikespek » 15 aug 2015, 14:54

na aansluiten van temperatuur meter duurt het even voor hij gestabiliseerd is.
hij loopt heel langzaam op of in jou geval af totdat hij de goede waarde aan geeft.

hj2

Bericht door hj2 » 15 aug 2015, 15:53

Heel langzaam, over een maand of 7 ...
Sorry, zo lang zit de sensor er nl. in.
Als je hem kortsluit of helemaal weglaat reageert het cluster meteen, zonder vertraging.
In elk geval denk ik dat het veilig is om te constateren dat ik het niet ga redden met alleen de sensor wat langer te laten zitten helaas.

Ik kan gaan uitsluiten als ik kan gaan meten aan de module kant, ik zoek nog even verder waar dat ding moet zitten maar hoop nog even dat iemand met die kennis zich meldt. :amen: :amen:

en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

dw70

Bericht door dw70 » 17 aug 2015, 16:20

wat zou kunnen: roest op de contacten in de stekker van je buitentemperatuur sensor. Dit verhoogt de weerstand. Je draden roesten in ieder geval niet.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Patrickk

Bericht door Patrickk » 17 aug 2015, 17:14

Draden kunnen wel degelijk oxideren. Vermoed dan ook dat er ergens vocht bij kan/is gekomen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

hj2

Bericht door hj2 » 18 aug 2015, 12:46

Stekker is prima, want wel te meten.
Als test heb ik de sensor op de bedrading gesoldeerd, ook prima, maar zelfde resultaten.
Weet nu niemand waar die twee draadjes naartoe gaan? :s

en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”