probleem carterventilatie
probleem carterventilatie
Hallo ik ben nieuw op dit forum maar al wel redelijk ervaren met autotechniek.
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.En ik hoop dat er iemand hulp kan bieden.
Mijn Bmw E60 530 loopt op LPG zonder problemen.Echter de laatste 2 jaar raakt het carterontluchtings membraam verstopt door slush het lijkt op mayonaise.
Hierdoor wordt de olie uit het carter in de inlaat gezogen en ontstaan enorme rookwolken.
Het volgende is al meerdere keren gecontroleerd:
De slangen en membraam al 2 keer vervangen.
Controle compressie -geen lekke koppakking.
De slangen en membraam hebben verwarming (af fabriek) en dit werkt.
Volgens de dealer zijn de motor temperaturen in orde.
De dealer zei dat ik te korte ritten rij, hierdoor wordt de motor niet warm en kan dit optreden.
De laatste 6 weken met 2 000 tot 3 000 toeren/min naar mijn werk gereden en na 4 weken weer hetzelfde probleem.
Hier zaten ook een aantal langere ritten bij.
Ik hoop dat iemand me met dit vervelende probleem kan helpen.
Vriendelijke groet,
Gerard
Ik heb een probleem waar ik niet uit kom.En ik hoop dat er iemand hulp kan bieden.
Mijn Bmw E60 530 loopt op LPG zonder problemen.Echter de laatste 2 jaar raakt het carterontluchtings membraam verstopt door slush het lijkt op mayonaise.
Hierdoor wordt de olie uit het carter in de inlaat gezogen en ontstaan enorme rookwolken.
Het volgende is al meerdere keren gecontroleerd:
De slangen en membraam al 2 keer vervangen.
Controle compressie -geen lekke koppakking.
De slangen en membraam hebben verwarming (af fabriek) en dit werkt.
Volgens de dealer zijn de motor temperaturen in orde.
De dealer zei dat ik te korte ritten rij, hierdoor wordt de motor niet warm en kan dit optreden.
De laatste 6 weken met 2 000 tot 3 000 toeren/min naar mijn werk gereden en na 4 weken weer hetzelfde probleem.
Hier zaten ook een aantal langere ritten bij.
Ik hoop dat iemand me met dit vervelende probleem kan helpen.
Vriendelijke groet,
Gerard
Re: probleem carterventilatie
Ik zie bij je 'actielijstje' niet staan of je de olie vervangen hebt, en hoe lang het dan goed gaat? Wellicht eens proberen? Want alleen de carterontluchting vrijmaken en dan vrolijk kleine stukjes blijven rijden met dezelfde 'vochtige' olie gaat natuurlijk niet goed...
!
Re: probleem carterventilatie
het verdwijnt natuurlijk niet zomaar.
even je motor spoelen met engine flush (van Forte// bij je oude olie gooien)
daarna nieuw filter en nwe olie erin
even je motor spoelen met engine flush (van Forte// bij je oude olie gooien)
daarna nieuw filter en nwe olie erin
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Re: probleem carterventilatie
Bedank voor de reactie.
Bij het vervangen van het membraam hebben we ook de slangen , de olie incl oliefilter vervangen.
In het inlaatspruitstuk ongeveer 1 liter afgetapt.
Ook heb ik motorflusch gebruikt olie vervangen maar wederom na een maand of 2 weer het membraam vol met prut.
Bij het vervangen van het membraam hebben we ook de slangen , de olie incl oliefilter vervangen.
In het inlaatspruitstuk ongeveer 1 liter afgetapt.
Ook heb ik motorflusch gebruikt olie vervangen maar wederom na een maand of 2 weer het membraam vol met prut.
-
FrankP_550i
Re: probleem carterventilatie
de combinatie "sludge" en een motor op LPG matched niet; op LPG rijden daar blijft de motor olie juist heel schoon van.
Ik vermoed dat je de oorzaak van de "sludge" elders moet zoeken.
Check eens of er misschien koelwater en olie gemixt worden ( zou je ook in het koelwater kunnen terug vinden).
Check eens of de motor wel goed op temperatuur komt ( zou je ook al moeten merken - bij LPi - het lang(er) duurt voordat de motor overschakelt op LPG),
ten laatste ; inderdaad korte ritten veroorzaakt ook "sludge" , zeker indien de thermostaat niet goed is ( ff checken maar dat weet je wel denk ik; na 30 min.rijden, auto aan de kant, motor laten draaien, hand op de bovenste slang van de radiateur - temp voelen, en daarna hand op de onderste slang - temp voelen. Indien gelijke temp ; thermostaat kaduk.
Suc6
Ik vermoed dat je de oorzaak van de "sludge" elders moet zoeken.
Check eens of er misschien koelwater en olie gemixt worden ( zou je ook in het koelwater kunnen terug vinden).
Check eens of de motor wel goed op temperatuur komt ( zou je ook al moeten merken - bij LPi - het lang(er) duurt voordat de motor overschakelt op LPG),
ten laatste ; inderdaad korte ritten veroorzaakt ook "sludge" , zeker indien de thermostaat niet goed is ( ff checken maar dat weet je wel denk ik; na 30 min.rijden, auto aan de kant, motor laten draaien, hand op de bovenste slang van de radiateur - temp voelen, en daarna hand op de onderste slang - temp voelen. Indien gelijke temp ; thermostaat kaduk.
Suc6
Re: probleem carterventilatie
+1
Goed je koelvloeistof nakijken. Is deze troebel/vies, dan denk ik dat je een lekkende koppakking hebt.
Goed je koelvloeistof nakijken. Is deze troebel/vies, dan denk ik dat je een lekkende koppakking hebt.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: probleem carterventilatie
Hartelijk bedankt voor de reactie.
Aan een lekke koppakking heb ik al vaker gedacht, de compressie meting gaf hele normale waarden.En aan de koelvloeistof zie ik niets bijzonders.
De thermostaat kan best een oorzaak van de ellende zijn,ik heb dan ook gisteren een nieuwe besteld.
Wanneer deze een beetje open blijft staan komt je motor niet op temperatuur.Zodra ik de nieuwe thermostaat gemonteerd heb laat ik weten of het de oorzaak is.nogmaals thanxs
Aan een lekke koppakking heb ik al vaker gedacht, de compressie meting gaf hele normale waarden.En aan de koelvloeistof zie ik niets bijzonders.
De thermostaat kan best een oorzaak van de ellende zijn,ik heb dan ook gisteren een nieuwe besteld.
Wanneer deze een beetje open blijft staan komt je motor niet op temperatuur.Zodra ik de nieuwe thermostaat gemonteerd heb laat ik weten of het de oorzaak is.nogmaals thanxs
Re: probleem carterventilatie
De oude thermostaat bleef inderdaad een beetje geopend staan, dus neem ik aan dat dit de oorzaak van de sludge moet zijn geweest.Hierdoor komt de motor niet op temperatuur.Bedankt voor de hulp.

