Draadkleuren achterklep ?? / Demontage achterklep
-
Dutchlincoln
Draadkleuren achterklep ?? / Demontage achterklep
Hallo,
Ik heb een achterklep compleet kunnen scoren ergens.
Ze hebben echter de kabelbomen afgeknip, in plaats van in het dak losgemaakt.
Nu zit ik even te kijken, maar in dezelfde kabelboom komt tot 3x dezelfde kabelkleur voor??? Kunnen deze willekeurig aan elkaar gemaakt worden? (ik kan me voorstellen dat bijv. een centrale massa wel afzonderlijk naar elke component uitbedraad wordt, maar uiteindelijk centraal aan hetzelfde punt zit..?)
Iemand ervaring met het vervangen van de kabelboom?
Alvast dank.
ps. Betreft een 08/2007 E61
Ik heb een achterklep compleet kunnen scoren ergens.
Ze hebben echter de kabelbomen afgeknip, in plaats van in het dak losgemaakt.
Nu zit ik even te kijken, maar in dezelfde kabelboom komt tot 3x dezelfde kabelkleur voor??? Kunnen deze willekeurig aan elkaar gemaakt worden? (ik kan me voorstellen dat bijv. een centrale massa wel afzonderlijk naar elke component uitbedraad wordt, maar uiteindelijk centraal aan hetzelfde punt zit..?)
Iemand ervaring met het vervangen van de kabelboom?
Alvast dank.
ps. Betreft een 08/2007 E61
Laatst gewijzigd door Dutchlincoln op 27 mar 2016, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Draadkleuren achterklep ??
Dat lijkt me niet, elke draad stuurt weer een ander component aan. Als je de verkeerde aan elkaar zet zal er bar weinig werken.
Zijn draden even dik? En echt 100% gelijk wat betreft de kleuren?
Zijn draden even dik? En echt 100% gelijk wat betreft de kleuren?
doormeten/nakijken welke draad welke functie heeft en kijken welke hiervoor op de achterklep voor dient.
Niet zomaar iets doorverbinden om te kijken of het werkt.
eleketrisch schema kun je hier vinden:
http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm
deze is mischien ook handig;
http://forumai.bmw-klubas.lt/download/f ... 8ba81ddb35
Niet zomaar iets doorverbinden om te kijken of het werkt.
eleketrisch schema kun je hier vinden:
http://www.bmw-planet.com/diagrams/rele ... /index.htm
deze is mischien ook handig;
http://forumai.bmw-klubas.lt/download/f ... 8ba81ddb35
-
Dutchlincoln
Ikzal ook eerst gaan meten, maar ik kan mij zeer moeilijk voorstellen dat een kabel met dezelfde kleur andere functies kan hebben. Dat is (zeker in automotive) not done. Ik vermoed dus dat het allemaal massa's zijn.
Maar ik zal het wel vantevoren checken
Maar ik zal het wel vantevoren checken
Er is geen stekker in het dak, daarom dat de kabels doorgeknipt zijn.
Waarom niet de kabels herbruiken van de huidige klep ?
Kabels losdoen van de klep tot aan de scharnieren, klep vervangen en kabels terugleggen in de nieuwe klep,lijkt mij de eenvoudigste oplossing.
Ik vrees toch dat de kabels met dezelfde kleur verschillende functie hebben, zoek maar op in het forum andere hadden problemen omdat ze er 2 verwisselt hadden.
Waarom niet de kabels herbruiken van de huidige klep ?
Kabels losdoen van de klep tot aan de scharnieren, klep vervangen en kabels terugleggen in de nieuwe klep,lijkt mij de eenvoudigste oplossing.
Ik vrees toch dat de kabels met dezelfde kleur verschillende functie hebben, zoek maar op in het forum andere hadden problemen omdat ze er 2 verwisselt hadden.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Dutchlincoln
Ik denk ook dat ik het zo ga doen, maar moet toch deels de boom vervangen want er valt steeds meer uit..
nu doen sinds een uurtje geleden de afstandsbedieningen het niet meer..
nu doen sinds een uurtje geleden de afstandsbedieningen het niet meer..
-
Dutchlincoln
Goed.... De oude klep zo ongeveer tot het laatste boutje gedemonteerd om alle kabels los te kunnen maken... Wat een werk zeg...
Alle 4 de kabelbomen bij de speakers achter teruggetrokken en bungelen nu naar beneden.
Klep losgeschroefd, en de nieuwe klep gemonteerd (wat een gewicht....)
Ik dacht slim te zijn, en de afgeknipte kabelboom aan mijn kabelboom te solderen, want de draden waren toch geknakt... (6!! losse kabels had ik, en 1 dikke bruine kabel die inwendig kapot was, dus totaal 7 stuks!)
Net 2 aders gedaan, kom ik er achter dat de nieuwe klep 1 draad mist...
Ik heb een blauw-gele kabel, en in de nieuwe klep zit deze niet...
Deze kabel loopt naar de plug van de antennemodule in de bovenspoiler.
Iemand een idee waar deze ader voor dient? (comfort access wellicht?) Zit er inderdaad zoveel verschil tussen diverse uitvoeringen?
Mijn auto is een 08/2007, en de klep is van een 2008. beide voor zover ik weet exact hetzelfde model.
Oh, even tussendoor: voordat ik alles losgehaald heb, heb ik eerst de gebroken kabels met een stukje draad weer elk aan elkaar gemaakt; de radio deed het weer (ontvangst) geen mistlamp melding, en mijn sleutels reageerden weer. Alles was dus nog heel en mijn problemen kwamen dus ook echt van de kabelboom af.
Verder viel me bij montage op dat de achterruit getint is, en bomvol krasjes zit...
Kan het zijn dat ie gespoten is aan de buitenzijde? (getint). Zoja, hoe verwijder ik die rommel? Anders moet ik ook het ruitje weer overzetten...
Voor vandaag ben ik ermee gestopt, morgen weer verder.
Iemand nog handige tips hoe je de binnenkant demonteert met een afgesloten klep? Ruitje gaat nu natuurlijk niet los, en dat is weer nodig om diverse binnenbekleding los te kunnen halen... Grrr...
Alle 4 de kabelbomen bij de speakers achter teruggetrokken en bungelen nu naar beneden.
Klep losgeschroefd, en de nieuwe klep gemonteerd (wat een gewicht....)
Ik dacht slim te zijn, en de afgeknipte kabelboom aan mijn kabelboom te solderen, want de draden waren toch geknakt... (6!! losse kabels had ik, en 1 dikke bruine kabel die inwendig kapot was, dus totaal 7 stuks!)
Net 2 aders gedaan, kom ik er achter dat de nieuwe klep 1 draad mist...
Ik heb een blauw-gele kabel, en in de nieuwe klep zit deze niet...
Deze kabel loopt naar de plug van de antennemodule in de bovenspoiler.
Iemand een idee waar deze ader voor dient? (comfort access wellicht?) Zit er inderdaad zoveel verschil tussen diverse uitvoeringen?
Mijn auto is een 08/2007, en de klep is van een 2008. beide voor zover ik weet exact hetzelfde model.
Oh, even tussendoor: voordat ik alles losgehaald heb, heb ik eerst de gebroken kabels met een stukje draad weer elk aan elkaar gemaakt; de radio deed het weer (ontvangst) geen mistlamp melding, en mijn sleutels reageerden weer. Alles was dus nog heel en mijn problemen kwamen dus ook echt van de kabelboom af.
Verder viel me bij montage op dat de achterruit getint is, en bomvol krasjes zit...
Kan het zijn dat ie gespoten is aan de buitenzijde? (getint). Zoja, hoe verwijder ik die rommel? Anders moet ik ook het ruitje weer overzetten...
Voor vandaag ben ik ermee gestopt, morgen weer verder.
Iemand nog handige tips hoe je de binnenkant demonteert met een afgesloten klep? Ruitje gaat nu natuurlijk niet los, en dat is weer nodig om diverse binnenbekleding los te kunnen halen... Grrr...
Re: Draadkleuren achterklep ?? / Demontage achterklep
Je had toch de goede kabels van je antenne module kunnen hergebruiken deze kort zijn ?
525d E61 2007 pre-LCI
-
Dutchlincoln
Dat kan, maar dat was de "veel meer werk" route.
Nu zit ik daar inderdaad aan vast.
Dat betekent dus dat ik de nieuwe klep ook helemaal moet strippen, en hier mijn eigen kabelboom in leggen, en weer dichtmaken.
Daarnaast moet ik dan met de kabels van de nieuwe klep mijn eigen kabelboom weer herstellen.
Al met al een forse klus dus.
feitelijk 2x klep demonteren, en 1x monteren, plus 2x kabelboom de- en montage.
Nu zit ik daar inderdaad aan vast.
Dat betekent dus dat ik de nieuwe klep ook helemaal moet strippen, en hier mijn eigen kabelboom in leggen, en weer dichtmaken.
Daarnaast moet ik dan met de kabels van de nieuwe klep mijn eigen kabelboom weer herstellen.
Al met al een forse klus dus.
feitelijk 2x klep demonteren, en 1x monteren, plus 2x kabelboom de- en montage.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 29 mar 2016, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking
Ik betwijfel zeer sterk of dit meer werk is, die kabels liggen nauwelijks in de klep, eens door het gootje ben je al dadelijk aan de versterker, daarna inpluggen in de versterker en je ben klaar.
Van de Nieuwe klep moet je ook de spoiler afschroeven, en dan ben je ineens aan die versterker.
Van de Nieuwe klep moet je ook de spoiler afschroeven, en dan ben je ineens aan die versterker.
525d E61 2007 pre-LCI
-
Dutchlincoln
Ik had het niet alleen over de kabel van de antenne, maar over alle 4 de kabels... Spraakverwarrinkje 
De kabel van de versterker valt inderdaad wel mee, maar ik heb de rest niet op verschillen gecontroleerd. Als daar ook iets is gewijzigd, moet toch de boel er helemaal af.
De kabel van de versterker valt inderdaad wel mee, maar ik heb de rest niet op verschillen gecontroleerd. Als daar ook iets is gewijzigd, moet toch de boel er helemaal af.
Alles kabels van het raampje zijn zeer makkelijk opnieuw leggen. Ze zitten allemaal onder de spoiler en zijn zo gelegd.
Deze van de klep zijn idd een stuk moeilijker.
Deze van de klep zijn idd een stuk moeilijker.
525d E61 2007 pre-LCI
Ik weet niet of je al klaar bent met de klus, maar voor het deel dat door de scharnieren gaat (en dus stuk was) zou ik NOOIT een deel van de oude dan wel de nieuwe OEM kabelboom gebruiken. De kabels zijn te stug, hebben te weinig aders en de mantel is te kwetsbaar bij lage temperaturen (PVC)
Op Ebay worden van Sendo (dacht ik) sets verkocht voor deze reparatie. Soepele kabel, met veel kernen en een siliconen rubber mantel. Dan weet je zeker dat het probleem niet zo snel terug komt. Gezien het extra werk wat je toch al hebt maakt die 140,- ook niet veel uit. Valt bij mij in dezelfde categorie als wel de distributieriem vervangen, maar niet de waterpomp ;-)
Ik heb zelf de set ook geplaatst, en kwam ook de 3 gelijke kabeltjes tegen. Ik heb willekeurig wat aan elkaar gesoldeerd vanwege de reden die je zelf al omschrijft. Alles doet het weer en ik heb geen problemen meer gehad.
Zoveel werk is het demonteren van de trim nu ook weer niet. Ik zou het gewoon goed aanpakken nu.
Succes!
Op Ebay worden van Sendo (dacht ik) sets verkocht voor deze reparatie. Soepele kabel, met veel kernen en een siliconen rubber mantel. Dan weet je zeker dat het probleem niet zo snel terug komt. Gezien het extra werk wat je toch al hebt maakt die 140,- ook niet veel uit. Valt bij mij in dezelfde categorie als wel de distributieriem vervangen, maar niet de waterpomp ;-)
Ik heb zelf de set ook geplaatst, en kwam ook de 3 gelijke kabeltjes tegen. Ik heb willekeurig wat aan elkaar gesoldeerd vanwege de reden die je zelf al omschrijft. Alles doet het weer en ik heb geen problemen meer gehad.
Zoveel werk is het demonteren van de trim nu ook weer niet. Ik zou het gewoon goed aanpakken nu.
Succes!
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
-
Dutchlincoln
Dank voor je reply.
Dat was ook de hoofdreden om de afgeknipte boom te gebruiken... Ik heb nu geen kabel voorhanden.
Normaliter ben ik het met je eens; ik ben ook van de "doe het goed of doe het niet"...
Trim: Ben er toch wel een paar uur mee bezig geweest, en ik ben niet onhandig al zeg ik het zelf.
Wat erg lastig was, is het ruitje ontkoppelen, want die deed het niet meer. Ik heb dus eerst provisorisch de defecte kabels teruggetrokken, opgelengd, en binnendoor bij het scharnier verbonden, klep dicht, en dan raampje opendoen.
Bij demontage van de 2 bovenste kabels wilde ik het beugeltje heel houden, en dat ging alleen door het ruitje zelf ook los te halen. Misschien teveel gedemonteerd dus...
Ik heb hier nieuwe hangkabel van een lift; dat is ultrasoepel. Ik overweeg om deze ertussen te zetten, maar dan kloppen de kleuren niet meer...
Wellicht inderdaad de sencom set bestellen, en voor nu even e.e.a.aan elkaar knopen en open laten.
Dat was ook de hoofdreden om de afgeknipte boom te gebruiken... Ik heb nu geen kabel voorhanden.
Normaliter ben ik het met je eens; ik ben ook van de "doe het goed of doe het niet"...
Trim: Ben er toch wel een paar uur mee bezig geweest, en ik ben niet onhandig al zeg ik het zelf.
Wat erg lastig was, is het ruitje ontkoppelen, want die deed het niet meer. Ik heb dus eerst provisorisch de defecte kabels teruggetrokken, opgelengd, en binnendoor bij het scharnier verbonden, klep dicht, en dan raampje opendoen.
Bij demontage van de 2 bovenste kabels wilde ik het beugeltje heel houden, en dat ging alleen door het ruitje zelf ook los te halen. Misschien teveel gedemonteerd dus...
Ik heb hier nieuwe hangkabel van een lift; dat is ultrasoepel. Ik overweeg om deze ertussen te zetten, maar dan kloppen de kleuren niet meer...
Wellicht inderdaad de sencom set bestellen, en voor nu even e.e.a.aan elkaar knopen en open laten.
Sencom was in 2 dagen binnen bij mij...
http://www.sencom-kabeltechnik.de/shop# ... p/42745095
De diameters van de kabbel kloppen hiervan ook. Gaat dat ook op voor je hangkabel?
Succes en wijsheid :-)
http://www.sencom-kabeltechnik.de/shop# ... p/42745095
De diameters van de kabbel kloppen hiervan ook. Gaat dat ook op voor je hangkabel?
Succes en wijsheid :-)
If you always do what you always did, you always get what you always got!
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8