E46 325i arm mengsel op bank 1 en soms misfires
-
Robbrand89
- Contacteer:
Re: E46 325i arm mengsel op bank 1 en soms misfires
Ik heb de DISA even getest met even een dot gas geven in zn vrij. Toen heb ik de boel iig zien schakelen. Heb geen 4100 rpm + onder belasting kunnen testen. Ik heb namelijk het vermoedde dat je de werking alleen goed kan zien onder belasting. Maar ik heb wel al langer het vermoedde dat er mogelijk wat mis is met de klep. Ik ga het denk is proberen te filmen met een telefoon en een zaklamp onder de motorkap.
Hoe staat de klep bij jou als de motor stationair draait? En indien de klep open staat zie je ook dat de klep nog een klein beetje verder terug valt als je de motor uit zet?
Hoe staat de klep bij jou als de motor stationair draait? En indien de klep open staat zie je ook dat de klep nog een klein beetje verder terug valt als je de motor uit zet?
Bij stationair draaien is bij mijn auto de DISA dicht. Dat is in bekrachtigde toestand. Als ik de motor uit zet zal hij open moeten gaan (de spanning valt dan immers weg), maar de laatste keer ging dat moeizaam. Hij scheen te blijven hangen.
Het kan trouwens ook best zo zijn dat hij nog tot een minuut of 3 dicht blijft, omdat de ECU ook nog zo lang aan blijft heb ik begrepen. Ik zal morgen nog een keer testen. Ik zal hem ook nog een keer testen bij >4000 toeren; dan zal hij ook open moeten gaan. Volgens mij maakt het niet uit of de motor belast is of niet, maar ben wel benieuwd naar jouw experimentje
Het kan trouwens ook best zo zijn dat hij nog tot een minuut of 3 dicht blijft, omdat de ECU ook nog zo lang aan blijft heb ik begrepen. Ik zal morgen nog een keer testen. Ik zal hem ook nog een keer testen bij >4000 toeren; dan zal hij ook open moeten gaan. Volgens mij maakt het niet uit of de motor belast is of niet, maar ben wel benieuwd naar jouw experimentje
-
Robbrand89
- Contacteer:
Ik heb me in zitten lezen en ik de info die ik vind wijst er allemaal op dat de klep gesloten moet zijn in stationair toestand. Ik da de klep er vandaag ff uithalen om een te kijken wat de staat van de klep is. Gezien het feit dat de klep wel sluit bij wat voller indrukken van het gaspedaal vermoed ik dat het pompje niet helemaal lekker meer is. Mijn auto valt ook relatief snel wel bij wegrijden vanuit stilstand vind ik. Een openstaande DISA klep zou zo maar eens een hele hoop kunnen verklaren. Ben heel benieuwd.
Ok, houd ons op de hoogte van jouw bevindingen. Als je hem toch eruit haalt, kan je misschien even de vingertest doen.
Let er goed op dat de O-ring nog goed afsluit bij inbouwen... niet dat je dan een vacuumlek overhoud
Let er goed op dat de O-ring nog goed afsluit bij inbouwen... niet dat je dan een vacuumlek overhoud
-
Robbrand89
- Contacteer:
Heb net de klep getest idd vacuum test en de klep springt 8 van de 10 keer direct naar 40 graden en loopt daarna langzaam open. Heb het vacuum gaatje schoon gemaakt en even de boel wat proberen te smeren. Dat verbeterde de boel iets maar nog steeds heel licht lekkage over het Membraan. En de klep staat nog steeds helemaal open bij stationair draaien. Echter zie ik m nou ook niet meer schakelen tijdens het gas geven. Zal toch echt even stuk moeten rijden denk om resultaat te zien. mogelijk iets te veel gesmeert ofzo dat het weer ff los moet komen. iig functioneerd het niet zoals het hoort.
Ik zou graag van een paar mensen ook wel is horen of de DISA klep bij hem/haar wel dicht staat met stationair draaiende motor. (6Cil)
Tijdens het proefdraaien constateerde ik ook dat mn VANOS rateld
tijd voor revisie dus. Ik had al langer het vermoedde...
Ik zou graag van een paar mensen ook wel is horen of de DISA klep bij hem/haar wel dicht staat met stationair draaiende motor. (6Cil)
Tijdens het proefdraaien constateerde ik ook dat mn VANOS rateld
Jammer, zeg. Ik zal de DISA van mijn auto nog een keer controleren. Hij is splinternieuw, maar ik heb mijn twijfels of hij het correct doet. Ik heb ook nog de oude DISA, waarbij de membraan lekte. Ik wil hem een keertje open maken om te zien hoe deze membraan eruit ziet, en of het lek te zien is. Dan maak ik er een paar foto's van voor jullie.
Sterkte met je VANOS.
Ik probeer nog steeds erachter te komen, hoe een ratelende VANOS klinkt, om te checken of die van mij nog goed is.... heb je een tip?
Sterkte met je VANOS.
Ik probeer nog steeds erachter te komen, hoe een ratelende VANOS klinkt, om te checken of die van mij nog goed is.... heb je een tip?
-
Robbrand89
- Contacteer:
ik hoor de mijne als ik met het gas speel tussen de 1750-3000 rpm. boven het klepdeksel hoor je duidelijk een rammel.
-
PBMotorsport
Www.pmotorsport.nl als ik je ergens mee van dienst kan zijn
@Robbrand89: Bedankt. Ik ga dit onderzoeken.
@PBMotorsport: Wateringen is op 100km afstand van waar ik woon... even langsrijden om je mening te vragen wordt dus lastig. Als je me tips kan geven om zelf een zekere diagnose te stellen, kan ik meer zeggen of je me van dienst kan zijn
Ik heb wel slecht nieuws. Vandaag de stad in geweest en nu hoor ik deze ratel weer resoneren rond de 1250 rpm die ik dacht opgelost te hebben
Erg toevallig is het vandaag ook weer koud... ik vraag me sterk af of dit met de buitentemperatuur te maken heeft
Helaas hoor ik dit alleen bij rijden en nooit bij stationair, en dat maakt het zoeken zo lastig.
@PBMotorsport: Wateringen is op 100km afstand van waar ik woon... even langsrijden om je mening te vragen wordt dus lastig. Als je me tips kan geven om zelf een zekere diagnose te stellen, kan ik meer zeggen of je me van dienst kan zijn
Ik heb wel slecht nieuws. Vandaag de stad in geweest en nu hoor ik deze ratel weer resoneren rond de 1250 rpm die ik dacht opgelost te hebben
Erg toevallig is het vandaag ook weer koud... ik vraag me sterk af of dit met de buitentemperatuur te maken heeft
Helaas hoor ik dit alleen bij rijden en nooit bij stationair, en dat maakt het zoeken zo lastig.
-
Robbrand89
- Contacteer:
Ik heb de DISA getest en deze sluit totaal niet meer. Heb m extern bekrachtigd met 12V en de solenoid schakelt keurig maar de klep zelf gaat onder vacuum niet dicht. Mechanisme gaat denk ik veel te stroef ofzo. De klep gaat nml wel open op het moment dat ik m ff help. Hij komt alleen niet uit het dode punt.
Ratels zijn idd zeker lastig zoeken zeker als je er voor moet rijden... zit je tape nog wel goed vast? niet dat het door warmte oid plaatselijk al kapot is
Ratels zijn idd zeker lastig zoeken zeker als je er voor moet rijden... zit je tape nog wel goed vast? niet dat het door warmte oid plaatselijk al kapot is
Lijkt een beetje op wat de oude DISA van mij had: Bij vingertest niet meer blijven "hangen", en bij werking niet willen sluiten. Trekt die van jouw geen valse lucht door de membraan (die vermoedelijk stuk is)?
Heb vandaag de volgende test gedaan: Bij stationair met open motorkap door een hulp langzaam gas laten geven van 700 tot net 4000 toeren. Hierbij heb ik op de plunjer van de DISA gelet. Deze was dicht en is in de beurt van de 4000 ook daadwerkelijk open gegaan en daarna bij gas weg weer dicht. Verder heb ik op geluid bij de VANOS gelet, om te horen of daar iets van een ratel (of knikkergeluid) vandaan kwam... niks. De VANOS schijnt geen enkel soort geluid te maken. Ook op geen andere plek is er iets van "ratelen" te horen
Maar toch, bij rijden is er geratel (soort van resonerend geluid dat bij het dashboard vandaan lijkt te komen) tussen de 1200 en 2200 toeren, en iets afhankelijk van belasting.
Heb vandaag de volgende test gedaan: Bij stationair met open motorkap door een hulp langzaam gas laten geven van 700 tot net 4000 toeren. Hierbij heb ik op de plunjer van de DISA gelet. Deze was dicht en is in de beurt van de 4000 ook daadwerkelijk open gegaan en daarna bij gas weg weer dicht. Verder heb ik op geluid bij de VANOS gelet, om te horen of daar iets van een ratel (of knikkergeluid) vandaan kwam... niks. De VANOS schijnt geen enkel soort geluid te maken. Ook op geen andere plek is er iets van "ratelen" te horen
Maar toch, bij rijden is er geratel (soort van resonerend geluid dat bij het dashboard vandaan lijkt te komen) tussen de 1200 en 2200 toeren, en iets afhankelijk van belasting.
-
Robbrand89
- Contacteer:
Mijn DISA gaat helemaal niet meer dicht, alleen nog met hulp. Top dat je het ff hebt willen testen! Ik heb net een nieuwe besteld. Gelukkig op Ebay tegen een mooi prijsje dat ding kunnen bestellen. Donderdag of vrijdag in huis 
Op zich goed om te horen dat het geluid niet bij je Vanos vandaan komt. Vervelend dat je het nu niet kunt vinden. Ik zou toch gokken dat er ergens gewoon iets niet lkkr vast zit. Zitten alle boutjes van je interieurfilter bak wel goed vast? Zal me ook niet verbazen als het niet iets is wat direct aan de motor vast zit. Scheelt het nog in wat voor versnelling je rijd?
Ik heb ooit is een rammel gehad in mn 1e auto, het geluid leek uit het dashboard te komen..... uiteindelijk bleek het mn binnenspiegel te zijn... geluid kan soms rare dingen doen.
Op zich goed om te horen dat het geluid niet bij je Vanos vandaan komt. Vervelend dat je het nu niet kunt vinden. Ik zou toch gokken dat er ergens gewoon iets niet lkkr vast zit. Zitten alle boutjes van je interieurfilter bak wel goed vast? Zal me ook niet verbazen als het niet iets is wat direct aan de motor vast zit. Scheelt het nog in wat voor versnelling je rijd?
Ik heb ooit is een rammel gehad in mn 1e auto, het geluid leek uit het dashboard te komen..... uiteindelijk bleek het mn binnenspiegel te zijn... geluid kan soms rare dingen doen.
-
Robbrand89
- Contacteer:
DISA Klep vervangen. Werkt weer zoals het hoort nu. Inderdaad dicht onder bepaald toerental. En stationar gesloten indien het toerental niet onder het beoogde stationair toerental gezakt is. is dat gebeurt dan staat de klep open bij stationair toerental. Nu de Vanos nog en dan LPG opnieuw afstellen 
Goed bezig
Houd ons op de hoogte van alle verbeteringen die je opvallen in het rijgedrag.
Houd ons op de hoogte van alle verbeteringen die je opvallen in het rijgedrag.
-
Martin280967
Hallo yope en Rob, ik zou nog even up to date blijven, inmiddels heb ik nu 1 storing in het rood P0102, was eerst oranje P0102. Heb ook een fluitend geluid bij zowel koude als warme motor met gas geven. Heb nu gek genoeg wel mijn vermogen terug, al moet ik dan wel met m'n gaspedaal spelen. Over 2 weken naar Patrick, laatste afspraak ging niet door. Hopelijk gewoon de Disaklep dus.