Defecte ruitensproeier E39 Sedan

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
DuKeZ

Defecte ruitensproeier E39 Sedan

Bericht door DuKeZ » 11 mar 2012, 13:22

Hoi Allemaal,

Sinds een paar dagen is de ruitensproeier defect. Heb 't reservoir bijgevuld en de zekeringen nagekeken (vlgs mij zekering 2 en 4 in het dashboard) maar deze zijn gewoon goed. Als ik sproei hoor ik overigens geen geluid van de pomp, dus vermoedelijk is deze defect.

Zag een oudere post op dit portal van een '97 touring, nu heb ik een '02 seden, is de techniek hetzelfde? Op de foto's lijkt het nl. of het reservoir bij het linkervoorwiel zit terwijl ik bij het rechtervoorwiel moet bijvullen. Voordat ik alles onnodig ga demonteren graag even jullie reactie/advies. Het weer is er in ieder geval juist voor :ja:

Alvast bedankt.

Groeten,
DuKeZ

AdE39

Re: Defecte ruitensproeier E39 Sedan

Bericht door AdE39 » 11 mar 2012, 14:44

Hallo DuKez,

Bij mijn E39 zit het vulpunt van de ruitensproeier aan de rechter zijde ( bijrijderskant ).
Ik ga er dan ook van uit dat het bij de sedan versie niet anders zal zijn, want dan moet de fabrikant dingen gaan aanpassen, en dat zijn extra onkosten, dus die zal dat niet doen.

Het ruitensproeier reservoir zit dus achter de kunststof wielkuip, en voor het rechter voor wiel, de wielkuip zal gedemonteerd dienen te worden, haal voor het gemak het wiel weg.
Zorg dat de auto goed gesteund staat en vlak, zodat de auto niet ineens omvalt en dat u er onder bekneld geraakt.

Weet u zeker dat de ruitensproiers niet dicht geslibt zijn?
Normaal gesproken zal indien de sproeierkoppen verstopt zijn, de pomp moeten draaien, hoort u de pomp niet, dan kan deze defect zijn, let er echter wel goed op, dat de contacten niet gecorodeerd zijn van de stekker aansluiting op de pomp, of dat er niet een kabelbreuk aanwezig is.
Controleer de draad eens met een spanningszoeker of er wel spanning op de stekker bij de pomp komt als de ruitensproeier ingeschakeld word.
Dit kan niet anders uitgevoerd worden, dan met twee personen.

Dus beter toch eerst even testen of de kabel niet stuk is, of dat er een slecht contact in de stekker zit.
Spuit alles eens lekker in met een goede contactspray of met WD-40, en maak uiteraard eerst de contacten goed schoon.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

DuKeZ

Bericht door DuKeZ » 11 mar 2012, 21:42

Hoi Ad,

Bedankt voor je snelle reactie! Heb toch nog maar lekker genoten van het mooie weer. Zal komend weekend eens 'onder' de auto duiken. Laat nog wel even weten waar het 'm in gezeten heeft. Ik hoop inderdaad gecorrodeerde contacten.

Gr.
DuKeZ

AdE39

Bericht door AdE39 » 12 mar 2012, 12:42

Hallo DuKez,

De pomp is heel eenvoudig te vervangen, tankje even leeg maken, de pomp kan je zo uit het rubberen sokje trekken zoals bij elke andere auto, stekkers los en de slangen, pomp verwisselen en alles weer monteren, maar wel als de pomp eerst getest is natuurlijk, anders kan je weer opnieuw beginnen.

Daarom is dat meten belangrijk voordat men gaat werken en vervangen.

Succes, ja het weer was formidabel, vandaag ook weer. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad

DuKeZ

Bericht door DuKeZ » 18 mar 2012, 21:04

Jullie houden het nog tegoed, teveel andere zaken te doen van het weekend!

DuKeZ

Bericht door DuKeZ » 24 apr 2012, 20:54

Het heeft even geduurd, maar vanavond dan toch eindelijk aan de 'klus' begonnen. Stelt achteraf niet veel voor, eerst wiel eraf, daarna alle schroefjes eruit en het binnenwerk met moed en beleid verwijderen.

Eerst getest op accu, maar helaas helemaal niets, ook niet na een paar keer kloppen. De leidingen zijn gelukkig schoon en ook het reservoir zag er als nieuw uit, dus daar heb ik verder niets meer aan gedaan. Nieuwe motor erin en.......sproeien maar. Klus heeft alles bij elkaar zo'n half uurtje gekost, dus is goed te doen. Bedankt voor de info!

Zo nu a.s. donderdag naar de keuring, dus keurig op tijd zou ik zeggen :jack:

AdE39

Bericht door AdE39 » 25 apr 2012, 10:10

Hallo beste DuKez,

Kijk, weer een tevreden forum lid.
Vaak is het begin maken van een klus het ergste, er word te moeilijk over nagedacht en denken we dat het teveel is, en vaak achteraf valt het dan gelukkig weer mee.

Ja, dit is afkeur als de ruitensproeier niet werkt..

U heeft de klus netjes geklaard, en hebt resultaat geboekt, daar gaat het toch ook om. :duimen:
Met vriendelijke groet,

Ad

vab530d

Bericht door vab530d » 21 mei 2016, 15:35

Goedemiddag,
Handige tips, ik heb nu hetzelfde probleem bij mijn e39 touring uit 2003. Ik zie drie pompjes, welke is voor de voorruit bestemd en welke type moet ik bestellen? Alvast dank voor jullie reacties.

Mvg
Vijay
BMW = Bhikhie's Meester Werk

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 23 mei 2016, 08:34

@ Vijay:

Heb je wat aan deze link: http://www.bimmerboard.com/forums/posts/182119?

vab530d

Bericht door vab530d » 23 mei 2016, 12:37

@Peerke007, fantastisch, bedankt voor de link.
Hier kan ik echt wat mee.

vab530d

Bericht door vab530d » 25 mei 2016, 11:56

Goedemiddag,

Gisteren de pomp vervangen. Ik als beetje autoleek :s , heb de klus in nog geen 30 minuten geklaard.
Bedankt allen voor de tips en trucs.

:duimen:

Peerke007

Bericht door Peerke007 » 25 mei 2016, 19:42

:duim:
Laatst gewijzigd door Bart70 op 26 mei 2016, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is niet toegestaan, dank voor de medewerking

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E39) Techniek”