E46 325i arm mengsel op bank 1 en soms misfires
Re: E46 325i arm mengsel op bank 1 en soms misfires
P0102 klinkt niet naar DISA... meer naar MAF sensor slecht of vervuild. MAF kan je met remreiniger schoon maken, maar wees erg voorzichtig, hij is zeer gevoelig en zo stuk... en hij is duur.
Ben erg benieuwd wat het is. Houd ons op de hoogte.
Ben erg benieuwd wat het is. Houd ons op de hoogte.
-
Martin280967
Zal ik doen, heb gewoonweg geen tijd, ruimte en daardoor geen zin om zelf te gaan pielen met al die slangetjes en sensortjes. 
Op internet is te lezen dat je de LMM juist niet met remmenreiniger moet reinigen, ik zou als die op leeftijd is, gewoon een nieuwe kopen......
Hier kun je een goede kopen voor een reële prijs: http://www.maf-shop.com/
Hier kun je een goede kopen voor een reële prijs: http://www.maf-shop.com/
You can't allways get what u want........
-
Robbrand89
- Contacteer:
Reinigen van de MAF helpt vaak helemaal niet meestal moet je idd aan een nieuwe gaan denken. Via Duitse Ebay kun je ze voor €100 minder krijgen dan in Nederland. Ik had er 1 voor €195 thuis op de mat liggen. In NL zijn ze €300. Voordeel vanuit Duitsland is dat je geen invoerrechten hoeft te betalen omdat het al binnen de EU is.
Ik hoop voor je dat het vervangen van je LMM je dichter bij een oplossing brengt, gezien je probleem omschrijving denk ik dat het een deel van het probleem is. Een fluitend geluid duid eigenlijk altijd op lucht lekkage. Van een kapotte DISA klep kreeg ik iig geen misfires en heb er denk 9 maanden mee rond gereden
(M54 2.5) Overigens gaan de LMM rond deze leeftijd simpelweg stuk dus het is helemaal niet erg om deze te vervangen.
Ik hoop voor je dat het vervangen van je LMM je dichter bij een oplossing brengt, gezien je probleem omschrijving denk ik dat het een deel van het probleem is. Een fluitend geluid duid eigenlijk altijd op lucht lekkage. Van een kapotte DISA klep kreeg ik iig geen misfires en heb er denk 9 maanden mee rond gereden
-
Martin280967
Yope, metalman en Rob, bedankt voor jullie feedback. Sinds een week rijdt m'n auto wel weer met normaal vermogen, waarbij ik dus ook dat fluitende geluid heb. Daarvoor is m'n auto nooit zo vlot geweest, behalve na het vervangen van CCV en flushen, maar dat is alweer 2 jaar geleden. Die fluittoon duidt dus op een lek, het gekke is dat het nu ten goede van mijn vermogen komt. Ik zal de LMM ook vervangen zodat ik iig bepaalde dingen uit kan sluiten. Ik zal jullie op de hoogte houden zodra ik concreet kan zijn. Tja, tijd he. Ik heb er zo weinig van. Bedankt voor de link, kan ik me verder oriënteren in kwaliteit en prijs. 
-
PBMotorsport
Succes Martin, we wachten gespannen de uitkomst af. Tijd hebben we denk ik allemaal te kort
...
-
Martin280967
Volgende week vrijdag toch? Ja, ik was het.PBMotorsport schreef:Pbmwmotorsport@gmail.com
Mail me maar voor tel nummer en info en begeleiding eventueel
-
Robbrand89
- Contacteer:
Vanos afgelopen zaterdag gereviseerd. Auto loopt best weer mooi nu echt weer dik power onder in de toeren. veel meer souplesse in de motor. En ik heb het idee dat ie wat zuiniger loopt. Over paar daagjes mn LPG ecu maar beetje bij regelen want die staat ook te rijk volgens mij.
-
Robbrand89
- Contacteer:
Net wezen inregelen. Auto rijd al met al merkbaar beter en zeker op LPG is dit heel goed merkbaar. Heb 3% tot 6% moeten verarmen in het LPG mengsel wat voorheen gewoonweg niet kon omdat in dan met terugvallen naar stationair toerental problemen kreeg. Nu loopt de motor erg mooi.
Ik merk vooral tussen de 2000-4000 rpm echt dat er meer power in zit na de revisie van de Vanos. En op LPG heb ik tussen de 5000 en 6000 toeren ook opeens meer power. Op benzine is het vermogen in de top niet heel veel verschillend met voorheen naar mijn idee. Op beiden brandstoffen is de trekkracht onderin wel significant beter. Je voelt dat de auto op elk toerental boven de 1500 gewoon wil. dat was voorheen onder de 3500 rpm voor mn gevoel wat minder.
Ik merk vooral tussen de 2000-4000 rpm echt dat er meer power in zit na de revisie van de Vanos. En op LPG heb ik tussen de 5000 en 6000 toeren ook opeens meer power. Op benzine is het vermogen in de top niet heel veel verschillend met voorheen naar mijn idee. Op beiden brandstoffen is de trekkracht onderin wel significant beter. Je voelt dat de auto op elk toerental boven de 1500 gewoon wil. dat was voorheen onder de 3500 rpm voor mn gevoel wat minder.
Goed om te horen dat de VANOS weer gemaakt is, bedankt voor de terugkoppeling
Ben benieuwd of het echt brandstof scheelt...
Bij mij is nog niet zo veel verandert, het ratel-geluid is weg, en ik vermoed dat het bij koud weer optreedt. Misschien iets in de ventilatie/airco...
Wat de motor betreft, het fluiten is niet meer terug gekomen. Bij gas los onder belasting dendert de toerental een paar keer op en neer tussen 500 en 1000 voordat hij tot rust komt en soms, bij koude motor blijft hij stationair op 1200 rpm. Even gas aantikken helpt.
Ook valt me op dat de motor bij stationar afwisselend wat begint te trillen. Toerental verandert niet... hij trillt alleen en klingt iets ruwer. Het is ook niet zo dat hij slecht loopt, er komen ook geen fouten of zo...
Ook lijkt het verbruik iets omhoog te zijn gegaan. Het zijn allemaal kleine details die het rijgedrag amper beïnvloeden, maar ik kan geen pijl trekken bij deze symptomen...
Ben benieuwd of het echt brandstof scheelt...
Bij mij is nog niet zo veel verandert, het ratel-geluid is weg, en ik vermoed dat het bij koud weer optreedt. Misschien iets in de ventilatie/airco...
Wat de motor betreft, het fluiten is niet meer terug gekomen. Bij gas los onder belasting dendert de toerental een paar keer op en neer tussen 500 en 1000 voordat hij tot rust komt en soms, bij koude motor blijft hij stationair op 1200 rpm. Even gas aantikken helpt.
Ook valt me op dat de motor bij stationar afwisselend wat begint te trillen. Toerental verandert niet... hij trillt alleen en klingt iets ruwer. Het is ook niet zo dat hij slecht loopt, er komen ook geen fouten of zo...
Ook lijkt het verbruik iets omhoog te zijn gegaan. Het zijn allemaal kleine details die het rijgedrag amper beïnvloeden, maar ik kan geen pijl trekken bij deze symptomen...
-
Robbrand89
- Contacteer:
Ruig lopen heb ik ook wel is maar dat is alleen bij een koude start in verhoogd stationair. Dan schokt de motor soms wat maar dat is altijd vrij snel weer weg.
Motor mag af en toe wel een schokje geven. het loopt naar mijn idee nooit helemaal strak je voelt altijd wel wat.
Wat is de Km stand van jouw auto?
Motor mag af en toe wel een schokje geven. het loopt naar mijn idee nooit helemaal strak je voelt altijd wel wat.
Wat is de Km stand van jouw auto?
-
Martin280967
Even nog wat kortsluiten, m'n auto rijdt nog steeds redelijk ondanks de storing, alleen gaat nu soms dus ook m'n waarschuwingslampje branden van motorstoring. Het gekke is dat m'n auto dan wel zijdezacht rijdt en zonder gas geven weg kan rijden in z'n 1ste versnelling en ook tijdens het schakelen is er geen hik of schok te bemerken. En dat fluittoontje heb ik nu niet alleen met koude maar ook met warme motor. Er lekt dus iets, m'n disa-klep of één of ander slangetje. De motorstoring kan ik gewoon wissen maar dan loopt de motor niet echt lekker meer. O ja, hij loopt ook een stuk duurder sinds dit euvel. De LMM moet ik toch eerst na laten kijken voor ik definitief een nieuwe bestel. Vrijdag afspraak met Patrick, hopelijk houdt ie t nog even uit. Maar; Que pasa? 
Er staat nu ca. 245000 op de klok.
Dat trillen/ruig lopen is meer bij warme motor. Het komt en gaat meestal om de enkele seconden. Het klopt wel dat na 2.5 ton de motor niet meer splinternieuw is, maar dat ik na het dichten van een vacuumlek en vervangen van een kapotte DISA meer brandstof verbruik komt mij niet geheel logisch over... Ik rijd nu bij een mix van stad en korte stukjes snelweg om de 7.2km/l. Dat was hiervoor nog 7.4...
Ik heb de nijging om ook de VANOS de schuld te geven. Ook al ratelt hij (nog) niet, lees ik hier en daar, dat de seals over het algemeen niet lang mee gaan. Voor hoever ik van de werking begrijp, denk ik dat als de seals niet meer goed afsluiten, de olie-druk in de VANOS-cilinder niet meer voldoende is om de cilinder tegen de veer in de duwen. Als de cilinder halverwege blijft hangen, dan klopt de in- en/of uitlaatvertraging niet, en kan deze een beetje met de olie-druk schommelen. Ik kan me best voorstellen dat dit het wisselend ruig stationair kan verklaren. Ook het denderen van stationair toerental en mijn moeilijkheden met koppelen (voor de CDV-delete, zie mijn ander onderwerp hier) kan ik mogelijk verklaren met te laag koppel en slecht draaien op laag toerental veroorzaakt door verkeerde positie van de VANOS-cilinders... Zeker ben ik niet, ik zal graag een expert hierover willen raadplegen
@Martin: Dat je auto beter loopt met storing dan zonder, betekend over het algemeen dat hij in nood-loop draait, omdat een sensor (de LMM) verkeerde waardes uitspuugt. In noodloop worden de waardes van de LMM dan genegeerd.
Als jij de fout reset, dan gaat hij weer naar de LMM "luisteren", maar die schijnt te liegen, waardoor de motor dan beroerd loopt. Na een poosje heeft hij de liegende LMM door en gaat weer in storing.
Hoeft trouwens niet de LMM te zijn, dat kan ook met andere sensoren gebeuren die op eens niet meer deugen... maar aangezien jouw verhaal is de LMM zeker een kandidaat.
Dat trillen/ruig lopen is meer bij warme motor. Het komt en gaat meestal om de enkele seconden. Het klopt wel dat na 2.5 ton de motor niet meer splinternieuw is, maar dat ik na het dichten van een vacuumlek en vervangen van een kapotte DISA meer brandstof verbruik komt mij niet geheel logisch over... Ik rijd nu bij een mix van stad en korte stukjes snelweg om de 7.2km/l. Dat was hiervoor nog 7.4...
Ik heb de nijging om ook de VANOS de schuld te geven. Ook al ratelt hij (nog) niet, lees ik hier en daar, dat de seals over het algemeen niet lang mee gaan. Voor hoever ik van de werking begrijp, denk ik dat als de seals niet meer goed afsluiten, de olie-druk in de VANOS-cilinder niet meer voldoende is om de cilinder tegen de veer in de duwen. Als de cilinder halverwege blijft hangen, dan klopt de in- en/of uitlaatvertraging niet, en kan deze een beetje met de olie-druk schommelen. Ik kan me best voorstellen dat dit het wisselend ruig stationair kan verklaren. Ook het denderen van stationair toerental en mijn moeilijkheden met koppelen (voor de CDV-delete, zie mijn ander onderwerp hier) kan ik mogelijk verklaren met te laag koppel en slecht draaien op laag toerental veroorzaakt door verkeerde positie van de VANOS-cilinders... Zeker ben ik niet, ik zal graag een expert hierover willen raadplegen
@Martin: Dat je auto beter loopt met storing dan zonder, betekend over het algemeen dat hij in nood-loop draait, omdat een sensor (de LMM) verkeerde waardes uitspuugt. In noodloop worden de waardes van de LMM dan genegeerd.
Als jij de fout reset, dan gaat hij weer naar de LMM "luisteren", maar die schijnt te liegen, waardoor de motor dan beroerd loopt. Na een poosje heeft hij de liegende LMM door en gaat weer in storing.
Hoeft trouwens niet de LMM te zijn, dat kan ook met andere sensoren gebeuren die op eens niet meer deugen... maar aangezien jouw verhaal is de LMM zeker een kandidaat.
-
Martin280967
@yope, bedankt voor je reactie, lijkt me een vrij logische verklaring die je geeft als ik het zo lees. Ik geloof er maar aan en bestel een nieuwe LMM, met een stand van 312000km op de klok zal deze wel een keer op zijn. Ik hou jullie op de hoogte of het dan ook idd de LMM is en of er evt. nog iets anders aan de hand is. Dat weet ik vrijdag.