Geen vermogen, turbo lijkt goed

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marnix92

Geen vermogen, turbo lijkt goed

Bericht door Marnix92 » 16 okt 2016, 18:36

Beste forumleden,

Ik heb een probleem met mijn 320d E46 uit 2001 (136PK)
Ik heb bijna geen vermogen meer, de auto wil niet fatsoenlijk optrekken
Nu heb ik samen met een vriend van me, die geleerd heeft voor automonteur, meerdere dingen gechecked.
Alle slangen die we konden vinden gecontroleerd, zaten allemaal vast en lijken niet te lekken, EGR klep los gehad en van binnen even schoongemaakt, probleem blijft.

Het lijkt alsof de auto in noodloop slaat, we hebben de computer gereset (+ en - tegen elkaar aan gehouden een paar seconden) , eerste paar meter weer goed, daarna slaat de auto direct in noodloop, moment dat ik hem overschakel naar de 2 (althans dat denken wij)

De turbo werkt wel, de stang in de onderdrukdoos beweegt wel, en hij bouwt ook druk op.
Wanneer we de LMM eraf halen dan begint de auto niet of nauwelijks anders te lopen, misschien dat hier een probleem zit.

Tevens stinkt hij redelijk naar diesel en komt er een blauwige-zwarte rook uit de uitlaat bij wegtrekken (naja poging tot)

Morgen laat ik hem uitlezen, maar dacht misschien dat jullie nog een ingeving hebben waar wij zelf nog niet aan gedacht hebben?

Groeten Marnix

JdM

Re: Geen vermogen, turbo lijkt goed

Bericht door JdM » 16 okt 2016, 22:32

Dikke kans dat je hogedrukpomp is overleden, zoek maar eens op VP44. Duur geintje.

Marnix92

Bericht door Marnix92 » 17 okt 2016, 09:57

Vanmorgen wil ik de auto naar de garage brengen voor het uitlezen, starten, wegrijden en onderweg niks aan het handje.. 12km rondjes gereden rondom mijn woonplaats, perfect, zet hem op parkeerplaats bij de winkel om even wat boodschappen te halen, kom terug, rij weg en weer mis, alsnog maar even naar de garage gebracht, het lijkt alhoewel iets met de temp. van de motor te maken, het moment dat die warm wordt gaat het mis
Ik laat zoiezo wel even weten hoe en wat

Groeten Marnix

Marnix92

Bericht door Marnix92 » 17 okt 2016, 13:55

Update; auto laten uitlezen, zoals het lijkt zit de kat vol en geeft hij een foutmelding op de turbodrukconvertor, nu is mijn idee om het beide te kunnen uitsluiten als volgt; de kat leeg meppen (later een nieuwe eronder) en een nieuwe drukconvertor, ik weet dat die een stang in de onderdrukdoos (heet het geloof ik) moet aansturen, hoeveel moet die bewegen? Een beetje of echt grote verschillen, stang beweegt namelijk wel maar niet overdreven.
Kan een volle kat, een noodloop veroorzaken? Althans denk ik dat het noodloop is, auto wil nog wel optrekken maar hoeveel gas je ook geeft meer power komt er niet.
Nog suggesties?

Groetjes

JdM

Bericht door JdM » 17 okt 2016, 17:13

Ik blijf bij de pomp, een kat is bij koude motor niet ineens wel goed. Kapotte pomp gaf bij mij meldingen op de meest vreemde zaken. Succes, ik zie vanzelf wel wat het is geworden, hopelijk meld je het nog even :)

Marnix92

Bericht door Marnix92 » 15 nov 2016, 07:32

Na zoeken en testen, is er nu eindelijk de hopelijk definitieve diagnose gesloten, de VP44 geeft nu wel een storing.
Dus ik heb revisie pomp gehaald en de auto staat nu bij de garage, vanmiddag de pomp langsbrengen en dan hopelijk weer snel kilometers vreten. Dus zoals het nu lijkt had je inderdaad gelijk JdM, nog wel even een vraagje, mijn monteur had het erover dat er injectiepompen zijn met een startonderbreking erop die eerst vrijgegeven moet worden, is dit bij de VP44 pompen voor BMW ook het geval? Kan nergens op internet iets vinden, groetjes

JdM

Bericht door JdM » 15 nov 2016, 19:06

Hey, top dat je erop terug komt. Ik geloof wel dat de VP44 inderdaad op de auto moet worden aangemeld, maar hoe dat precies werkt weet ik niet. Vaak worden de pompen die erop zitten gewoon gereviseerd, dat werkt eigenlijk altijd.

martinus83

Bericht door martinus83 » 17 nov 2016, 18:09

Ik heb een soort gelijk iets, geen noodloop maar het vermogen wordt gruwelijk gesmoord (gaat om een 330d 204pk)
Soms heb ik wel ineens vermogen. OBD tuning gokte dat het roetfilter vol zou zijn, en dat het loszittende materiaal er voor zou kunnen zorgen dat de doorgang meestal wel, maar soms niet is geblokkeerd.

Wat denken jullie?

JdM

Bericht door JdM » 17 nov 2016, 19:15

Ik denk dat je ten eerste geen roetfilter hebt en dat ze de katalysator bedoelen. Verder: uitlezen, de 330D heeft geen gevoelige hogedrukpomp (niet zoals de VP44), maar kan wel natuurlijk defect raken.

Marnix92

Bericht door Marnix92 » 21 nov 2016, 05:11

Misschien is het ook een idee om een retourtest te doen? Zou kunnen dat er een verstuiver bij is die niet helemaal lekker functioneert (of meerdere), maar inderdaad zou ik hem eerst laten uitlezen, eens zien wat daar uit komt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”