E36 Cabrio achterruit ventilator doet niks

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ferdinand.molenkam

E36 Cabrio achterruit ventilator doet niks

Bericht door ferdinand.molenkam » 21 nov 2016, 15:48

Mijn achterruit ventilator doet niks....
Ventilator zelf uitgebouwd en getest en die doet het prima.
Relais achter het dashboard kastje gecontroleerd en die schakelt goed als ik hem 12v geef en meet ook goed door (geen hoge weerstand over de te schakelen contacten).
De zekeringen in het zekeringenkastje zijn heel....

Als ik de achterruitverwarming inschakel op de boordcomputer gaat het lampje branden maar de fan gaat niet draaien.
Ik hoor ook het relais niet schakelen.. :(
Wie heeft er een idee wat er mis kan zijn?
Is dat wel het juiste relais?

Gooit mij hardtop roet in het eten?
Die achterruitverwarming wil het ook niet doen..
Zekeringen ploffen niet dus lijkt me geen sluiting.. :s
ik lig er uit...

dw70

Re: E36 Cabrio achterruit ventilator doet niks

Bericht door dw70 » 21 nov 2016, 17:09

massa controleren van de motor naar de carrosserie eventueel met een losse draad.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

ferdinand.molenkam

Bericht door ferdinand.molenkam » 21 nov 2016, 17:14

dw70 schreef:massa controleren van de motor naar de carrosserie eventueel met een losse draad.
dat ga ik nog even doen.
Ik meet geen 12 v op de stekker iig.
Wie weet is het de massa.

BMWf20 2.0d

Bericht door BMWf20 2.0d » 21 nov 2016, 17:22

Ga daar maar van uit..... :ja:

barttigges

Bericht door barttigges » 21 nov 2016, 18:18

Sowieso doet de ventilator niets als de hardtop is gemonteerd. Dan wordt het zelfde circuit geschakeld richting de achterruit verwarming.

Wil je dus intern de ventilator testenm, dan zul je de hardtop in ieder geval geen contact moeten laten maken met de bevstigingspunten daarvoor.

ferdinand.molenkam

Bericht door ferdinand.molenkam » 21 nov 2016, 18:44

barttigges schreef:Sowieso doet de ventilator niets als de hardtop is gemonteerd. Dan wordt het zelfde circuit geschakeld richting de achterruit verwarming.

Wil je dus intern de ventilator testenm, dan zul je de hardtop in ieder geval geen contact moeten laten maken met de bevstigingspunten daarvoor.
Ja dat zou heel goed kunnen wat je nu zegt!
Maar wel vreemd dat de achterruitverwarming van de hardtop ook niks doet toch?
Anyhoe, goeie tips allemaal!
Als het wat beter weer is ga ik eens kijken zonder hardtop en ook even mét hardtop waarom die niks doet.

deepbass909

Bericht door deepbass909 » 23 nov 2016, 15:12

Er zit voor zover ik weet, een schakelcontact in ver contactpen voor de hardtop die de ventilator uitschakelt als de hardtop geplaatst wordt. Dus dat hij nu niet werkt, is logisch.

Voor de verwarming van de hardtop kan je sowieso meten of de verwarming zelf nog wel goed is. Het is niet ongewoon dat de geleidende verf op de ruit kapot gaat.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

ferdinand.molenkam

Bericht door ferdinand.molenkam » 24 nov 2016, 15:51

Okee, vooruitgang:

De Hardtop gedemonteerd en alles doorgemeten, de achterruitverwarming meet Ohms goed door.
De contacten van de hardtop naar de carrosserie sluiten nu ook goed aan en meten goed door.
De binnenverlichting werk ook nu.
De Ventilator doet het ook goed met de soft top dicht dus het elektrische circuit inclusief relais kunnen we ook van zeggen dat dat werkt.
Wat nu niet werkt is dat ik geen 12v krijg op het contact van de achterruitverwarming met de hardtop er op, ook zonder hardtop niet. (motor draait.)
Als ik het contact meet van de binnenverlichting dan heb ik wel 12V en deze schakelt ook goed aan/uit.
Ik meet alleen niks op het contact van de achterruitverwarming van de carrosserie......
Weet iemand of er in de schakeling nog ergens een microswitch of iets dergelijks zit die met de soft top opgevouwen het contact doorschakelt naar dat punt?

ferdinand.molenkam

Bericht door ferdinand.molenkam » 24 nov 2016, 16:35

Nog iets, terug gekeken hebben we 9mega Ohm gemeten op het raam.... Dat is misschien wel wat erg veel als je met 12V en max 20A gezekerd bent, dan zou je mits je maximale stroom trekt 12v/20A=0.6Ohm moeten hebben....
Het zou ook kunnen dat mits het raam geschakeld is het relais ook niet opkomt....
Dat zou verklaren dat ik niks meet.
Dus stel ik zou een stuk draad pakken van 2 Ohm en die zou ik bevestigen tussen de twee stekkers van de achterraam verwarming dan zou hij theoretisch 12v/2 Ohm=6A max trekken.
Dan zou ik dus parrallel 12v moeten meten?......
Klinkt dit allemaal wat logisch?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”