Single massa vliegwiel 330i
Single massa vliegwiel 330i
De standaard dual massa vliegwiel is nu toch echt wel overleden.. T*ring herrie dat ie maakt bij stationair lopen..
Hebben al een leuk vliegwiel gevonden van ACT, Maar de vraag is nu; kan je een enkel massa vliegwiel zomaar plaatsen op de standaard drukgroep en koppeling? kan vanuit ACT niets vinden dat dit aangepast moet worden.
Het gaat om een ACT Streetlite vliegwiel voor de E46 323i, 325i, 328i en 330i.
Hebben al een leuk vliegwiel gevonden van ACT, Maar de vraag is nu; kan je een enkel massa vliegwiel zomaar plaatsen op de standaard drukgroep en koppeling? kan vanuit ACT niets vinden dat dit aangepast moet worden.
Het gaat om een ACT Streetlite vliegwiel voor de E46 323i, 325i, 328i en 330i.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
-
Re: Single massa vliegwiel 330i
weet niet zeker of het wel of niet kan maar het is niet raadzaam.
De standaard koppeling is een type die zichzelf afsteld.
De standaard koppeling is een type die zichzelf afsteld.
Afsteld??
nooit van gehoord! dubbel massa vliegwiel vangt de trillingen op vanuit je versnellingsbak.
het kan zijn als je een vaste vliegwiel plaatst dat er meer trillingen worden gegenereerd naar de auto toe .
Vaak gebruiken ze de vaste vliegwiel.juist als je meer vermogen uit je authaalt om dat een dubbel massa vliegwielmaar een x aantel koppel en vermogen aan kan!
voordeel van een vaste vliegwiel is dat de levensduur veeeeeeeel langer is dan een dubbel massa!
nooit van gehoord! dubbel massa vliegwiel vangt de trillingen op vanuit je versnellingsbak.
het kan zijn als je een vaste vliegwiel plaatst dat er meer trillingen worden gegenereerd naar de auto toe .
Vaak gebruiken ze de vaste vliegwiel.juist als je meer vermogen uit je authaalt om dat een dubbel massa vliegwielmaar een x aantel koppel en vermogen aan kan!
voordeel van een vaste vliegwiel is dat de levensduur veeeeeeeel langer is dan een dubbel massa!
SOLD-E46 BMW 320D touring special edition Black Sapphire metallic '04
SOLD-E36 BMW 316i executive Hellrot '97
MINI Cooper S R53 Dark zilver '04
E36 BMW 318i sport editon cosmosschwarz '99
SOLD-E36 BMW 316i executive Hellrot '97
MINI Cooper S R53 Dark zilver '04
E36 BMW 318i sport editon cosmosschwarz '99
Precies wat ik dacht
Ik denk dat afstellen wat hij bedoelt dat dat dat systeem is dat hij de koppeling iets meer laat slippen tijdens het wegrijden zodat hij minder snel afslaat, maar dat zit in de versnellingsbak.
Binnenkort maar een vliegwiel van ACT bestellen, vliegwiel gaat dan van 12 kilo naar 7 kilo
Ik denk dat afstellen wat hij bedoelt dat dat dat systeem is dat hij de koppeling iets meer laat slippen tijdens het wegrijden zodat hij minder snel afslaat, maar dat zit in de versnellingsbak.
Binnenkort maar een vliegwiel van ACT bestellen, vliegwiel gaat dan van 12 kilo naar 7 kilo

Koppeling welgedegelijk stellend namelijk de SAC.. self adusting clutch genoemd die steld zichzelf bij namate de koppeling slijt zodat de pedaal gevoel altijd hetzelfde blijft. Bij een enkel massa vliegwiel krijg je meer trilling en versnellingsbak geluid bij stationair hou daar wel rekening mee!. Ik heb zelf mensen gezien die hadden een enkel massa vliegwiel en zijn terug gegaan omdat de trilling behoorlijk irritant waren plus de versnellingsbak geluid erbij.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D
Huidige: BMW F11 525D
Typisch geval van langs elkaar heenpraten
De koppeling is zelfstellend, wat niets meer inhoudt dat de koppeling zelf in staat is om slijtage op te vangen waardoor de bediening gelijk blijft. Zelfde bij je remmen, slijtage van de blokken zie je ook niet in een langere slag of een dieper pedaal.
Twee-massa vliegwielen zijn voornamelijk gemaakt ter verhoging van het schakelgemak, trillingen vanuit de motor te dempen en om de bak koppelpieken te besparen. De meest gebruikte vorm is inderdaad die met een flexibele verbinding, die t doorgaans gewoon begeeft.
Vervangen door een klassiek enkelmassavliegwiel kan, maar levert meestal hakeriger schakelen op en meer 'klappen' in de aandrijflijn bij ontkoppelen. Minder gewicht is vaak ook minder mooi stationair lopen maar met een 6 cylinder kom je daar wel mee weg gok ik.
Volgens mij kan je't niet zomaar overzetten, zeker als ie zoveel lichter is (ongetwijfeld andere maten daardoor). Ff de leverancier bellen lijkt me het slimst, maar ik zou sowieso niet een gebruikte koppelingsplaat en vliegwiel erop monteren.

De koppeling is zelfstellend, wat niets meer inhoudt dat de koppeling zelf in staat is om slijtage op te vangen waardoor de bediening gelijk blijft. Zelfde bij je remmen, slijtage van de blokken zie je ook niet in een langere slag of een dieper pedaal.
Twee-massa vliegwielen zijn voornamelijk gemaakt ter verhoging van het schakelgemak, trillingen vanuit de motor te dempen en om de bak koppelpieken te besparen. De meest gebruikte vorm is inderdaad die met een flexibele verbinding, die t doorgaans gewoon begeeft.
Vervangen door een klassiek enkelmassavliegwiel kan, maar levert meestal hakeriger schakelen op en meer 'klappen' in de aandrijflijn bij ontkoppelen. Minder gewicht is vaak ook minder mooi stationair lopen maar met een 6 cylinder kom je daar wel mee weg gok ik.
Volgens mij kan je't niet zomaar overzetten, zeker als ie zoveel lichter is (ongetwijfeld andere maten daardoor). Ff de leverancier bellen lijkt me het slimst, maar ik zou sowieso niet een gebruikte koppelingsplaat en vliegwiel erop monteren.
soms kan je niet voorkomen dat er dingen goed gaan
Beste forum leden,
Mijn eigen ervaringen, bij het veranderen van 2 massa naar een standaard set.
Dat maakt echt niets uit met trillingen of iets dergelijks!
Ik heb 2 jaar gelden een Golf 4 TDI over gezet van 2 massa vliegwiel naar een normale set, en wel geheel compleet nieuw gekocht!
De trillingen waren gelijk waardig, of zelfs niet aanwezig.
Het geheel koppelde lekker en zonder enige moeite.
De auto leek beter te presteren, en reed zeker zo lekker, en directer.
Dat was mijn ervaring.
De Golf 4 was van onze jongste dochter, die het dus ook aangaf, dat hij super reed, en net wat ik ook zei, directer.
Als mijn koppeling versleten is, dan ga ik in elk geval experimenteren met de koppeling, en eens kijken wat er gaat passen.
Bij BMW kan men vaak ook onderdelen uitwisselen, het is enkel even kijken, wat past er.
Prise as dikte en de hoeveelheid vertandingen op de prise as.
Dan hebben we nog het vliegwiel, met de bepaalde afstand van de boutgaten, de dikte en nog wat andere maten, maar ook dit is goed op te lossen.
Het zal best even zoeken geblazen zijn.
Maar als het gevonden is, dan zal men daar de forum leden zeer blij mee maken, als het geheel werkt.
Als men het natuurlijk plaatst.
Volgens mij moet het gewoon mogelijk zijn!
Waarom bij VW wel en misschien niet bij BMW of de andere merken!
Dat lijkt mij zeer sterk!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Mijn eigen ervaringen, bij het veranderen van 2 massa naar een standaard set.
Dat maakt echt niets uit met trillingen of iets dergelijks!
Ik heb 2 jaar gelden een Golf 4 TDI over gezet van 2 massa vliegwiel naar een normale set, en wel geheel compleet nieuw gekocht!
De trillingen waren gelijk waardig, of zelfs niet aanwezig.
Het geheel koppelde lekker en zonder enige moeite.
De auto leek beter te presteren, en reed zeker zo lekker, en directer.
Dat was mijn ervaring.
De Golf 4 was van onze jongste dochter, die het dus ook aangaf, dat hij super reed, en net wat ik ook zei, directer.
Als mijn koppeling versleten is, dan ga ik in elk geval experimenteren met de koppeling, en eens kijken wat er gaat passen.
Bij BMW kan men vaak ook onderdelen uitwisselen, het is enkel even kijken, wat past er.
Prise as dikte en de hoeveelheid vertandingen op de prise as.
Dan hebben we nog het vliegwiel, met de bepaalde afstand van de boutgaten, de dikte en nog wat andere maten, maar ook dit is goed op te lossen.
Het zal best even zoeken geblazen zijn.
Maar als het gevonden is, dan zal men daar de forum leden zeer blij mee maken, als het geheel werkt.
Als men het natuurlijk plaatst.
Volgens mij moet het gewoon mogelijk zijn!
Waarom bij VW wel en misschien niet bij BMW of de andere merken!
Dat lijkt mij zeer sterk!
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik ben er nog steeds tevreden over haha, inmiddels is de auto ook voorzien van een Stage 4 ongeveerde sinterplaat, genieten