piepgeluid na uitzetten motor
piepgeluid na uitzetten motor
Hallo,
Ik heb me net voorgesteld en heb ook meteen een vraag. Gisteren zijn - gelukkig onder garantie - alle bobines, injectoren en bougies vervangen. Ik had het bekende motorprobleem van de N53, overslaande verbranding wat zich uitte ik onregelmatig stationair draaien met name na de koude start en trillen en schudden van het blok. Motorstoringlampje was ook gaan branden...
Nu zet ik vanavond de motor uit en hoorde ik een kort piepend geluid, alsof iets wat draait piepend tot stilstand komt. Een soort harde zucht zeg maar. Ik heb de kap geopend en mij zoon laten starten en uitzetten, dan kon ik het geluid lokaliseren. Ik hoorde het rechtsachter in het blok vandaan komen, dus niet waar de injectoren e.d. zitten maar een stuk naar rechts en ook niet vooraan bij de multiriem en de rollen. Misschien was het ontsnapte lucht, dat sluit ik ook niet uit. Ik weet echter niet wat rechtsachter voor onderdelen zitten die dit geluid zouden kunnen maken. Iemand een idee?
Alvast dank voor het meedenken!
Ik heb me net voorgesteld en heb ook meteen een vraag. Gisteren zijn - gelukkig onder garantie - alle bobines, injectoren en bougies vervangen. Ik had het bekende motorprobleem van de N53, overslaande verbranding wat zich uitte ik onregelmatig stationair draaien met name na de koude start en trillen en schudden van het blok. Motorstoringlampje was ook gaan branden...
Nu zet ik vanavond de motor uit en hoorde ik een kort piepend geluid, alsof iets wat draait piepend tot stilstand komt. Een soort harde zucht zeg maar. Ik heb de kap geopend en mij zoon laten starten en uitzetten, dan kon ik het geluid lokaliseren. Ik hoorde het rechtsachter in het blok vandaan komen, dus niet waar de injectoren e.d. zitten maar een stuk naar rechts en ook niet vooraan bij de multiriem en de rollen. Misschien was het ontsnapte lucht, dat sluit ik ook niet uit. Ik weet echter niet wat rechtsachter voor onderdelen zitten die dit geluid zouden kunnen maken. Iemand een idee?
Alvast dank voor het meedenken!
Re: piepgeluid na uitzetten motor
Is er geen enkel forum lid met een N53 motor die dit geluid ook heeft bij het uitzetten van de motor? Het is niet echt een geluid dat je je kunt missen....Ben gewoon benieuwd wat het is.
Ik zal eens opletten, ook geen garantie dat ik het weet of hoor...
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
thijsvanzwam
probeer eens of het geluid ook aanwezig is als je je airco uit hebt staan, kan komen van koudemiddel wat stopt met stromen.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
het geluid is er ook als de airco uit is, maakt geen verschil.
-
thijsvanzwam
Heeft de N53 motor een elektronische waterpomp? zo ja dan kun je die handmatig activeren door een bepaalde tijd het gaspedaal in te drukken als de motor uitstaat. (staat op youtube een filmpje van) eventueel kun je dan eens horen of het uit de waterpomp komt, die tot stilstand komt. Het asje van een waterpomp draait in een rubber kering die kan slijten...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
Ik hoor een soort "geniepig scheetje"
soort beluchting/ontluchtings geluid nadat de motor 1a2 sec tot stilstand is. Vanuit de motor...niet bij de comprossor na enkele min.
Ik hoor ook wel eens soort blower geluid wat afneemt.. radiatorventilator if kachelventilator denk ik.
Ik hoor ook wel eens soort blower geluid wat afneemt.. radiatorventilator if kachelventilator denk ik.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
Ja exact, een ontluchtingsgeluid, dat bedoelde ik!
Oke, volgens mij is dat puffje de CCV en dan specifiek de cranck case ventilation valve.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht
ok, dus dat geluid duidt niet op een mankement?
Zover ik weet is het oke...heb geen problemen
Er heerst namelijk een onderdruk (in de ruimtes) onder de oliedop. Het idee achter carterventilatie is in het kort dat (olie) dampen afgezogen worden en op een bepaalde manier het verbrandings circuit ingaan. Even zo snel gelezen...
Wanneer ik het geluid hoor komt het onder de aanzuigbrug vandaan...dus wat jij beschrijft. Wanneer ik etk tekeningen bekijk kan dat kloppen...maar de tekening is mij nog niet helemaal duidelijk.
Er heerst namelijk een onderdruk (in de ruimtes) onder de oliedop. Het idee achter carterventilatie is in het kort dat (olie) dampen afgezogen worden en op een bepaalde manier het verbrandings circuit ingaan. Even zo snel gelezen...
Wanneer ik het geluid hoor komt het onder de aanzuigbrug vandaan...dus wat jij beschrijft. Wanneer ik etk tekeningen bekijk kan dat kloppen...maar de tekening is mij nog niet helemaal duidelijk.
E61 523i LCI verkocht
E61 523i LCI verkocht